papitsu 25.10.2009 17:02:25 | |
---|
Mielipiteeni on fakta. |
nannne 25.10.2009 17:03:08 (muokattu 25.10.2009 17:03:23) | |
---|
|
Tonski 25.10.2009 22:10:38 | |
---|
ihku |
kimurantti1 25.10.2009 22:33:42 (muokattu 25.10.2009 22:35:25) | |
---|
Tonski: http://img87.imageshack.us/img87/5835/nelisointutapping.jpg Musta ihan kätevä tapa käydä täppäämällä nelisoinnut läpi. Tosta seiskasoinnusta saa tosi Romeon kun lisää b9:n sinne. :D Meinaat siis perusäänen tilalle? Jep. Silloinhan siitä tulee ihan symmetrinen dim-sointu, joka on 7b9 -soinnun ylärakenne. Noihin kun vielä lisää sen, että kaikista noista nelisoinnuista tietenkin on olemassa neljä eri käännöstä, niin niissä riittääkin treenattavaa. Tosin, mä kun noita treenailin joskus enemmän, niin muutamat niistä käännöksistä oli lyhyillä nakeilla yksinkertaisesti mahdottomia soittaa kovin alhaalta otelautaa (7-nauhan alle). Suurin osa on kuitenkin oikein käyttökelpoisia muotoja. |
Tonski 25.10.2009 22:49:48 | |
---|
kimurantti1: Meinaat siis perusäänen tilalle? Jep. Silloinhan siitä tulee ihan symmetrinen dim-sointu, joka on 7b9 -soinnun ylärakenne. Ei vaan siis ihan lisäilee sitä esim. vaikka ylimmäksi nuotiksi täpäten 16-nauhalta. Tällöin se sointu laajenee ikään kun harmonisen mollin viidennen moodin mukaseksi. ihku |
kimurantti1 26.10.2009 00:02:18 (muokattu 26.10.2009 00:15:20) | |
---|
Tonski: Ei vaan siis ihan lisäilee sitä esim. vaikka ylimmäksi nuotiksi täpäten 16-nauhalta. Tällöin se sointu laajenee ikään kun harmonisen mollin viidennen moodin mukaseksi. Niinhän se laajenee silloinkin, kun korvataan perusääni sillä b9:llä. Toki toi on myös oikein hyvä tapa. Niin se jää "vaan" yksittäiseksi lisäsäveleksi, korvaamalla kaikki perusäänet b9:llä sitä soundia saa vielä vähän korostettua, jos niin haluaa. Tästä päästäänkin taas yksi askel eteenpäin, että noi samat muodot toimii niin, että esim. G7:n päälle voidaan soittaan dim-sointu mistä tahansa äänestä (muusta kuin perusäänestä) lähtien, ja saadaan G7b9. Tai Cmaj7:n päälle voidaan soittaa Em7-muotoa, jolloin soinnusta tulee maj9. Tän voi tietenkin viedä tasan niin pitkälle kun haluaa. Toi dominanttisoinnun päälle soitettava dim-sointu on musta kuitenkin kaikista käyttökelpoisin ja jota mm. Michael Romeo (jolta me molemmat ollaan ilmeisesti tää konsepti plokattu) todella usein käyttääkin. Jos treenaa noi perusmuodot ja niille kaveriksi jonkun toisen käännöksen, niin noilla saa jo paljon aikaan, ja siinäkin menee vähän aikaa, että ne saa näppeihin ja löytymään eri sävellajeista nopeasti. |
drlecter 26.10.2009 10:25:37 | |
---|
Meinaa olla kovasti ongelmia kielien demppaamisessa. Joutuu kietomaan haisevan sukan kaulan ympärille. |
Tonski 26.10.2009 17:27:09 | |
---|
kimurantti1: Niinhän se laajenee silloinkin, kun korvataan perusääni sillä b9:llä. Toki toi on myös oikein hyvä tapa. Niin se jää "vaan" yksittäiseksi lisäsäveleksi, korvaamalla kaikki perusäänet b9:llä sitä soundia saa vielä vähän korostettua, jos niin haluaa. Joo, mut sit se tehokin muuttuu ikään kuin seittemännen asteen nelisoinnuksi. :D Jotenkin sen soundin takia pidän nää kaks erillään kun musta siinä 7 (tai 7b9)-soinnussa on paljon koukuttelevampi soundi. ihku |
kimurantti1 26.10.2009 20:36:33 | |
---|
Tonski: Joo, mut sit se tehokin muuttuu ikään kuin seittemännen asteen nelisoinnuksi. :D Jotenkin sen soundin takia pidän nää kaks erillään kun musta siinä 7 (tai 7b9)-soinnussa on paljon koukuttelevampi soundi. Höhö höpö. :-) Seitsemättä astetta ei tonaalisessa musiikissa juuri esiinny. Ei teoriassa eikä käytännössäkään, koska korva ei niitä sellaisiksi hahmota. Vieläpä jos basisti soittaa bassoon G:n, niin kuulokuva on kyllä ehdottomasti G7b9, vaikkei kitaristi soittaisikaan tapping-syherössä G:tä. Tai ainakaan kukaan mun tuntemani muusikko ei vielä ole kertonut hahmottavansa dim-sointua seitsemännen asteen soinnuksi, vaan nimenomaan dominantiksi. |
Tonski 26.10.2009 21:26:52 | |
---|
kimurantti1: Höhö höpö. :-) Seitsemättä astetta ei tonaalisessa musiikissa juuri esiinny. Ei teoriassa eikä käytännössäkään, koska korva ei niitä sellaisiksi hahmota. Vieläpä jos basisti soittaa bassoon G:n, niin kuulokuva on kyllä ehdottomasti G7b9, vaikkei kitaristi soittaisikaan tapping-syherössä G:tä. Tai ainakaan kukaan mun tuntemani muusikko ei vielä ole kertonut hahmottavansa dim-sointua seitsemännen asteen soinnuksi, vaan nimenomaan dominantiksi. No niin no siis sehän on dominanttinoonisointu josta puuttuu pohjasävel eli lähellähän ne on toisiaan, vaan kyllä mä aina oon mieltäny dimisoinnun harmonisen mollin seittemännelle asteelle, oli väärin tai ei. Sillehän se kuitenkin loppujen lopuks muodostuu. ihku |
strophe 27.10.2009 00:40:29 | |
---|
Tonski: No niin no siis sehän on dominanttinoonisointu josta puuttuu pohjasävel eli lähellähän ne on toisiaan, vaan kyllä mä aina oon mieltäny dimisoinnun harmonisen mollin seittemännelle asteelle, oli väärin tai ei. Sillehän se kuitenkin loppujen lopuks muodostuu. Mä meen ampumaan itseni ylläolevan keskustelun luettuani. Voiko joku kenties suomentaa? Jos ei pysty, niin voiko lähettää kotiovelleni yhden patruunan? Mielellään isokaliiperinen. Aiheeseen; täppäys on äärimmäisen käyttökelpoinen tyylikeino taitavassa käytössä, mutta kuten kaikessa, on siinäkin helposti tuloksena överien vetäminen. Itse tykkään käyttää yhdessä delayn kanssa, jotta saa luotua hienoja "maisemia". Hitaammanpuoleinen tapping ja suurehko dilsa ja avot! ~Volyymi korvaa puuttuvan taidon~
www.mikseri.net/sapiska |
John Titor 27.10.2009 12:15:04 | |
---|
strophe: Mä meen ampumaan itseni ylläolevan keskustelun luettuani. Voiko joku kenties suomentaa? Jos ei pysty, niin voiko lähettää kotiovelleni yhden patruunan? Mielellään isokaliiperinen. Harmoninen A-molli: A-H-C-D-E-F-G#-A Harmonisen mollin 5. asteen sointu: E-G#-H-D, eli E7, jos terssipinoa jatketaan, seuraava sävel on F, eli E-G#-H-D-F, eli E7b9. Jos E jätetään soittamatta, lopputulos nelisointu G#-H-D-F, eli G#dim7. Dim7 on symmetrinen sointu, sen kaikkien äänten välillä on pieni terssi, eli riippumatta siitä, mistä soinnun sävelestä aloitetaan, tuloksena on aina dim7-sointu. G#-H-D-F, H-D-F-G#, D-F-G#-H ja F-G#-H-D ovat kaikki dim7-sointuja. Havaitse viimeinen, F-G#-H-D. Harmonisen mollin 7. asteen sointu: F-G#-H-D, eli Fdim7. Suomeksi: Kun soitat Fdim7-sointua E7-soinnun päälle, tai vaihtoehtoisesti vaikka pelkän E-pohjasävelen päälle, lopputulos on E7b9-soinnun saundi. Selvää, vai käynkö Sakon tehtaanmyymälässä? Ruvetaanko puhumaan kunnolla upper structure -harmonioista? :D Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti. |
kimurantti1 27.10.2009 14:32:14 (muokattu 27.10.2009 14:33:56) | |
---|
Tonski: No niin no siis sehän on dominanttinoonisointu josta puuttuu pohjasävel eli lähellähän ne on toisiaan, vaan kyllä mä aina oon mieltäny dimisoinnun harmonisen mollin seittemännelle asteelle, oli väärin tai ei. Sillehän se kuitenkin loppujen lopuks muodostuu. Musta olennaisin juttu on, että miltä se kuulostaa? Mä olen tästä jutusta monilta kysellyt, ja toistaiseksi kaikki on kertoneet kuulevansa "seitsemännen asteen" dim-soinnun dominantin terssikäännöksenä. Jos se sulle kuulostaa, siis ihan oikeasti kuulostaa eikä vaan paperilla näytä, seitsemänneltä asteelta ja se tuntuu jotenkin luontevalta tavalta hahmottaa asia, niin siitä vaan. Dominanttitulkintaa puoltaa vielä se, että 99% tapauksista tuollainen dim-sointu, oli bassossa sitten G tai B, purkautuu johonkin C-pohjaiseen sointuun. |
Tonski 27.10.2009 14:55:57 | |
---|
kimurantti1: Musta olennaisin juttu on, että miltä se kuulostaa? Samaa mieltä, ja käsittääkseni onhan se VII astekin dominanttitehonen eli vähän samantapanen jännitys sinne ainakin mun korvaan jää. Ja musta noin ylipäätään on ehkä joskus ihan suotavaa hahmottaa ne asiat omalla tavalla eikä just niinkun 99% tekee tai miten "pitäis tehdä", voi johtaa omanlaisen jäljenkin syntymiseen. Omaan korvaan se johtosävel luo siellä sen vahvimman jännitteen kun se on soinnun alimpana niin soundaa ainakin erilaiselta, en sit tiiä miten nämä "pitää" ajatella. Ja pahoittelut offtopikista, meen nyt häpeämään nurkkaan koska sotkin aiheen. ihku |
strophe 28.10.2009 01:34:26 (muokattu 28.10.2009 01:34:41) | |
---|
John Titor: Selvää, vai käynkö Sakon tehtaanmyymälässä? Ruvetaanko puhumaan kunnolla upper structure -harmonioista? :D Oolrait, asia selvä. Jopa ymmärrän. Käy silti hakemassa yksi ylimääräinen Lapua. Ihan varmuuden vuoksi. ~Volyymi korvaa puuttuvan taidon~
www.mikseri.net/sapiska |
Tinippa84 28.10.2009 09:24:28 | |
---|
Jos jotakuta innostaa, niin vois heittää joitakin hyviä tapping kuvioita? |
Ambitus 28.10.2009 11:20:38 | |
---|
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?! |
John Titor 28.10.2009 12:50:54 | |
---|
strophe: Oolrait, asia selvä. Jopa ymmärrän. Käy silti hakemassa yksi ylimääräinen Lapua. Ihan varmuuden vuoksi. No mä haen. Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti. |
Tinippa84 28.10.2009 13:05:19 | |
---|
Ambitus: Tossa muutama hassu harjoitus: Mahtavaa! Kiitokset näistä!!! |
Vladi 28.10.2009 20:12:33 | |
---|
Ambitus: Tossa muutama hassu harjoitus:
Hei, näyttää hyvältä! Huomenna pitää koittaa jahka kitaran saan huollosta. Kyllä se siitä. |