Aihe: Jelppikerho: Tabit tähän biisiin 1 2 | |
---|---|
![]() 12.09.2009 13:09:39 | |
kimurantti1: Kyllä tässä vaan väkisinkin on sellainen haisu, että tabulatuurit on paha, nuotit ja soinnut hyvä, vaikka samaa asiaa, eli musiikkia, niillä kuitenkin yritetään ilmaista. Nuotit ja sointulaput on ihan yhtälailla laittomia julkaista kuin tabulatuurit, muttä sä et mun muistaakseni ole näillä palstoilla sitä vastaan sotinut yhtä voimakkaalla pieteetillä. ;-) On siinä sekin, että valitettavan suuri osa netissä olevista tabulatuureista on ihan päin mäntyä, kun taas nuotit on yleensä skannattu jostain kustannetusta julkaisusta, joka todennäköisesti on huomattavasti paikkaansapitävämpi. Ei se silti ole väärä oletus, että tabulatuurit ovat edelleenkin mielestäni vähän niinkuin apupyörät: niistä kannattaa hankkiutua mahdollisimman pian eroon, jotta pääsee itse asiaan. | |
![]() 12.09.2009 13:29:56 | |
Jucciz: On siinä sekin, että valitettavan suuri osa netissä olevista tabulatuureista on ihan päin mäntyä, kun taas nuotit on yleensä skannattu jostain kustannetusta julkaisusta, joka todennäköisesti on huomattavasti paikkaansapitävämpi. Ei se silti ole väärä oletus, että tabulatuurit ovat edelleenkin mielestäni vähän niinkuin apupyörät: niistä kannattaa hankkiutua mahdollisimman pian eroon, jotta pääsee itse asiaan. Jos tabulatuurit ovat päin mäntyä, niin ne eivät ole kopio. Näin ollen mitään laitonta ei ole tapahtunut. Joten mitä iniset? Tabulatuurit/nuotit/korvalla opettelu on samanlainen asia kuin se kuuluisa kitaran osto. Pitää itse kokeilla mikä tuntuu parhaalta, ja kun on sen parhaan itselleen löytänyt, on toisten turha vinkua vastaan, että "nyt teit kuules väärän valinnan". Ja miksi ihmeessä tunnut, Jucciz, yleistävän tabulatuurien käytön niin, että niitä käyttävät ovat rytmi-/melodiatajuttomia idiootteja? Ne vain helpottavat monen soitantaa. Monet (minä mukaanlukien) osaavat teoriaa hyvin, osaavat lukea nuoteista ja opetella korvalla melodioita, mutta silti tabulatuurit helpottavat. Mulle on luontevaa soittaa tabeista samalla vilkuillen ylläolevia nuotteja. Näin näkee rytmit ja tabien virheet huomaa helposti. Ja miksi apupyöristä pitää luopua, jos on helpompaa? Herätyskellokin pilaa ihmisen luontaisen rytmin ja tarpeen lepäämiseen, mutta yleisen elämisen kannalta erittäin hyödyllinen vekotin. | |
![]() 12.09.2009 14:13:50 | |
Jatketaanpas väittelyä täällä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=182363 The master of sleep picking | |
![]() 12.09.2009 14:43:07 | |
Jucciz: On siinä sekin, että valitettavan suuri osa netissä olevista tabulatuureista on ihan päin mäntyä, kun taas nuotit on yleensä skannattu jostain kustannetusta julkaisusta, joka todennäköisesti on huomattavasti paikkaansapitävämpi. Ei se silti ole väärä oletus, että tabulatuurit ovat edelleenkin mielestäni vähän niinkuin apupyörät: niistä kannattaa hankkiutua mahdollisimman pian eroon, jotta pääsee itse asiaan. Noi apupyörät on musta erittäin osuva nimitys. Mutta niin kuin aikaisemmin oon vastaavanlaisessa ketjussa muistaakseni sanonut, mä olen ihan surutta niitä apupyöriä käyttänyt aloittelevien oppilaiden kanssa, koska siten päästään itse soittamiseen paljon nopeammin käsiksiä. Sä opettelet biisin varmasti nopeammin levyltä kuin tabulatuureista, niin mäkin, mutta kyllä vasta aloittaneille tabulatuurit on paljon nopeampi tapa, olkoonkin ettei niistä aivan kaikki tarvittavat asiat tule suoraan ilmi. Musta kannattaa ensin ylipäätään opetella soittamaan jotain, ja sitten vasta lähdetään harjoittelemaan sitä plokkaamista. | |
![]() 12.09.2009 14:52:37 | |
kimurantti1: Noi apupyörät on musta erittäin osuva nimitys. Mutta niin kuin aikaisemmin oon vastaavanlaisessa ketjussa muistaakseni sanonut, mä olen ihan surutta niitä apupyöriä käyttänyt aloittelevien oppilaiden kanssa, koska siten päästään itse soittamiseen paljon nopeammin käsiksiä. Sä opettelet biisin varmasti nopeammin levyltä kuin tabulatuureista, niin mäkin, mutta kyllä vasta aloittaneille tabulatuurit on paljon nopeampi tapa, olkoonkin ettei niistä aivan kaikki tarvittavat asiat tule suoraan ilmi. Musta kannattaa ensin ylipäätään opetella soittamaan jotain, ja sitten vasta lähdetään harjoittelemaan sitä plokkaamista. Jatketaanpas väittelyä täällä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=182363 The master of sleep picking | |
![]() 12.09.2009 15:10:22 | |
kimurantti1: Musta kannattaa ensin ylipäätään opetella soittamaan jotain, ja sitten vasta lähdetään harjoittelemaan sitä plokkaamista. Täsmälleen samaa mieltä. Mun mielestä ehdottomasti paras tapa lähteä liikkeelle soittamisessa on opetella muutamat perussoinnut (C, G, D, Em, Am, Dm jne) ja harjata näitä esim. jollain perus leirinuotiokompilla. Näillä eväillä päästään hyvinkin nopeasti soittamaan muutamia tuttuja ja ihan oikeita(TM) "peruskitarabiisejä". Siinä vaiheessa kun näiden biisien harmoniarakenne (lue: sointukierto) alkaa olla hanskassa, voikin sitten ryhtyä etsimään otelaudalta kappaleen melodiaa tai kehittelemään omia sooloja. Komppaamisella aloittamisella on myös hyvät historialliset perusteet, sillä kitara oli alkujaan vahvasti rytmisektion soitin, eikä sen rooli komppisoittimena tänäkään päivänä mikään erityisen mitätön ole. Sitten on vielä sekin puoli, että hyvällä rytmillä soitetut perussoinnut kuulostavat välittömästi musiikilta, kun taas tabulatuureista ongittujen melodioiden kahlaaminen vailla kunnon rytmiä tai riittävän hyvää soittotekniikkaa on yleensä vähemmän nautinnollista sekä omille että muiden korville. Jos multa kysyttäisiin, missä järjestyksessä kitaransoittoa tulisi lähestyä, vastaisin empimättä "ehdottomasti ensin komppaus ja soinnut, sitten vasta kaikki muu". Hyviä komppikitaristeja muutenkin tarvittaisiin paljon lisää: tontti on vahvasti aliarvostettu kaiken maailman pilitysintoilun takia, vaikka tosiasiassa suurin osa "kovista kitaristeista" ja niistä, jotka soittavat oikeasti musiikkia, ovat todella kovia komppaajia. | |
![]() 12.09.2009 15:28:59 | |
Olen muuten parikin kertaa ilmoittanut pikaviestillä ylläpidolle siitä, että on väärin jelppikerhossa jakaa lyriikkaa ja sointuja. Varoituksiakin laittanut. Mitään ei ole tapahtunut. Ei yhtään mitään. Mistäs tämä kielii? Voiko joku kertoa minulle? | |
![]() 12.09.2009 16:42:02 (muokattu 12.09.2009 16:49:00) | |
"Nuottien ja laulujen sanojen julkaisemiseen verkossa pätevät samat säännöt kuin muuhunkin julkaisemiseen: siihen pitää saada oikeudenomistajien lupa. Jos teos on kustannettu, luvan myöntää kustantaja, muussa tapauksessa tekijä. Tekijöiden yhteystietoja voi tiedustella Teoston oikeudenomistajapalvelusta. Suomen Musiikkikustantajat ry:n jäsenkustantamojen yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.musiikkikustantajat.fi." Kuten jokainen voi tuosta ylläolevasta lukea, nuotteja ei saa levittää, eikä laulujen sanoja. Tabulatuureja ja sointuja voi siis jakaa ihan hyvillä mielin. Käsittääkseni näitä sointusivuja ajettiin alas sillä perusteella, että siellä oli ne sanat näkyvissä. Taisihan niitä oikeudenhaltijoiden uhkailuviestejäkin netissä aikoinaan pyöriä, eikä niissä otettu kantaa tabulatuureihin eikä sointuihin, vaan sanoihin. Se ei vaan tainnut siitä viestistä ihan kaikille valjeta, ja pelokaat ylläpitäjät sitten pisti sivujaan kiinni Edit. ja sinällään tämä aihe on turha, kun niitä tabulatuureja saa tuolta toisestakin ketjusta jos on saadakseen. Mutta eihän ketään kiinnosta tabitella huvikseen kymmentä biisiä jollekin aloittelijalle, joka nuoruuden innossaan vaatii seuraavana päivänä toiset kymmenen | |
![]() 21.10.2009 14:07:28 | |
http://www.dominicmiller.com/disc_firsttouch.html La Bocaan tabit, kiitos. jos joku osais ees vähän kirjottaa tosta Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentiaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus kaikille m.nettiläisille. | |
![]() 04.07.2010 14:41:34 | |
ne on virallisia siksi että niiden musien tekijä on hyväksynyt ne ja joka tarkoittaa että se on laillinen, jos minä olisin julkaissut sen ilman lupaa, saisin "copyright infrigmentistä" syytteen :D mutta mun kanta on: EI OO MITÄÄN PAHAA! varmaan tulee joku poliisi ja sanoo että sut on pidätetty ku levitit nuotteja -.- levittäkää rauhassa. muut vaan pää kiinni ketään ei kiinnosta teidän väittely. sitä on jo puitu tarpeeks että on laitonta, antakaa olla. http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)