Aihe: Vinkkejä tatsin tiukentamiseen
1 2 3 4 5 6 7
aalataur
11.07.2009 19:29:23

Othoz: En nyt väitä että paksumpiin kieliin vaihtaminen aina auttaisi, mutta itse jouduin tatsia tietyllä tavalla tiukentamaan kun laittoi paksumpaa kielisettiä kehiin.

Toki joutuu puristaan kovempaa ja pikkaamaan vahvemmin, mutta tosiaan itteläni lastat nyt 6 sormessa ja lääkärit kieltänyt soittamisen toistaiseksi kokonaan, koska on nivelet paukahtanut 6 sormesta. Kyse ei ole mistään vasta-alkajan vaivasta, koska olen soittanut jo pitkään ja sormenpäät on kivikovat, vaan siitä että olen soittanut liikaa. Ja 9-kielet, erittäin matala action, kuten sanoin. 11-kielet E-vireessä on täysin naurettava ajatus mulle, tällä hetkellä vituttaa nää vaivat niin vitusti että polla turpoo ku lukee täällä näitä juttuja jostain vitun 11-kielistä. Eri asia jos soittaa alavireissä.
oiva tumpeloinen
11.07.2009 19:29:28
sympxgtr: 09 - 46 setti kunniaan!! :D

Tuossa juuri aiemmin päivällä juttelin kaverin kanssa, joka omistaa parikin seiskakielistä. Kuulema parhaan tatsin ja soundin saa (ainakin 7-kieleen) mahdollisimman ohuilla kielillä. B-kieli tais olla luokkaa .52.

On kyllä varmasti mielenkiintoinen B-kieli noin ohuella kielellä. Nyt sen verran järkeä näihin juttuihin kuitenkin, että tuommoisen kielen vireisyys on aivan perseestä. Sitä kun lyöt kerran vähän kovempaa, niin se käy puoli sävelaskelta ylävireessä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että toinen vaihtoehto on käyttää 11-millisiä blueskieliä.

Aalataur: Jep. Vai käytti ainakin jossan vaiheessa seiskassa B-kielenä .52 ja muuten ysisetti.

Mietipä tätä hetken aikaa. Mieti minkälainen paksuusero on yleensä A- ja E-kielellä. Siihen päällä mietit että matalampaan päähän tullessa kielten välinen kokoero kasvaa jatkuvasti jostain tietystä syystä. JA sit mietit, miten järkevää tuommoinen on, teki sitä kuka tahansa. Jos teki.

Paksut/ohuet kielet on varmaan yksi hienoimmista puheenaiheista täällä. Jos kitaransoitto on siitä kiinni, aika huonosti menee. Jokainen hakee omaan tatsiinsa parhaan setin ja jos sillä pysyy kitara vireessä, niin mitä sitten. Ei varmasti parane sen tatsi, jos muut on sitä mieltä, että se paranee paksummilla tai ohuemmilla kielillä. Kyllä se tatsi lähtee jostain ihan muualta kuin pykälän paksummasta tai ohuemmasta setistä.
oiva tumpeloinen
11.07.2009 19:30:53
aalataur: Toki joutuu puristaan kovempaa ja pikkaamaan vahvemmin, mutta tosiaan itteläni lastat nyt 6 sormessa ja lääkärit kieltänyt soittamisen toistaiseksi kokonaan, koska on nivelet paukahtanut 6 sormesta. Kyse ei ole mistään vasta-alkajan vaivasta, koska olen soittanut jo pitkään ja sormenpäät on kivikovat, vaan siitä että olen soittanut liikaa. Ja 9-kielet, erittäin matala action, kuten sanoin. 11-kielet E-vireessä on täysin naurettava ajatus mulle, tällä hetkellä vituttaa nää vaivat niin vitusti että polla turpoo ku lukee täällä näitä juttuja jostain vitun 11-kielistä. Eri asia jos soittaa alavireissä.

Tuota tuota....onkohan nyt vähän kova tuomio tuolta pohjalta eri paksuuksille. Ehkä tuohon sun ongelmaan on jotain ihan muita syitä kuin kielisetin paksuus.
Othoz
11.07.2009 19:31:38
author: Paksummat kielet vaan soi paremmin, ja niiden soittamiseen tarttee jämäkämmän otteen. Mielestäni tämä vastaa aika hyvin alkuperäiseen kyysmykseen.

Komppia tälle! Juurikin jämäkkyyttä saadaan soittoon ja tatsi tiukentuu. Kielet eivät anna niin helposti periksi.
author
11.07.2009 19:31:59
aalataur: Eri asia jos soittaa alavireissä.

Nojuu itellä on 11-setti fätimmällä bottomilla, mutta vire on alempana. Mutta normivireelle 10-setti heavy bottomilla ei ole älytön.
Antti1
11.07.2009 19:35:25
author: Mutta normivireelle 10-setti heavy bottomilla ei ole älytön.

Ei todellakaan, mä käytin pitkään 25" skaalaisella kitaralla e-vireessä 12-56 settiä. Kaikki riippuu ihan siitä mitä soittaa, miten soittaa ja millaisesta tatsista pitää. Nykyään mulla on 10-52 25,5" kepakossa ja se tuntuu sopivasti vetkulalta ylemmiltä kieliltä tämänhetkiseen menoon. Joihinkin juttuihin mä sit taas voisin pistää ihan huoletta ysisetin kiinni ja D-vireessä mulla taas on ollut käytössä se mainitsemani 13-60.

Kaikki toimii, mutta eri kontekstissa paremmin tai vähemmän paremmin. Mieltymyksistä se on kiinni, eikä soittotatsi settiä muuttamalla sen kummemmaksi välttämättä muutu.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
aalataur
11.07.2009 19:36:08 (muokattu 11.07.2009 19:41:29)

oiva tumpeloinen: Tuota tuota....onkohan nyt vähän kova tuomio tuolta pohjalta eri paksuuksille. Ehkä tuohon sun ongelmaan on jotain ihan muita syitä kuin kielisetin paksuus.

Niin, se syy on että olen treenannut paljon. Ei mun vasemman käden tekniikassa ole mitään vikaa, silti kolme sormea on molemmista käsistä niin paskana tällä hetkellä, että ei pysty nostamaan kynää pöydältä peukalo/etusormi-otteella, kun vihlasee niin perkeleesti. Jollekin jolla on kestävämmät nivelet, niin mikäs siinä. Itselleni ei sovi 9-settiä paksummat E-vireeseen, on selvää että paksummat kielet tuhoaisi mun nivelet VIELÄ nopeammin. Tai ei ne nyt varsinaisesti (toivottavasti) ole tuhoutunut, onpahan vaan tulehtunut ja lääkäri sano että nyt loppu jätkä soitot.
aalataur
11.07.2009 19:39:12 (muokattu 11.07.2009 19:57:24)

oiva tumpeloinen: Mietipä tätä hetken aikaa. Mieti minkälainen paksuusero on yleensä A- ja E-kielellä. Siihen päällä mietit että matalampaan päähän tullessa kielten välinen kokoero kasvaa jatkuvasti jostain tietystä syystä. JA sit mietit, miten järkevää tuommoinen on, teki sitä kuka tahansa. Jos teki.

No kyllä se Vai vaan on käyttänyt .52 B-kielenä. Tätä tosin en kuullut Vailta itseltään, vaan John Titorilta, jolla on yleensä kuitenkin faktat aika hallussa. Jokainen soittaa millä soittaa. Enkä minä Vain soitosta pidä paljoakaan, mut sen teknistä taitoa ei voi kukaan kiistää.

author: No hoho. Kuka järjettömistä kielistä on puhunutkaan. Sanoin että 11 setti, eikä mikään Wylde-setti. Se että sulla on mennyt sormet rikki noilla ei tarkoita että kaikilla menis. Todennäköisesti treenaat liikaa, tai sitten treenaat muuten vaan väärin.

En mä väärin treenaa, vasurilla. Oikealla kädellä plekutekniikka oli välillä vähän hakusessa, ja siihen vaivat iskikin ensin. Nyt se on kyllä kondiksessa (tekniikka, sormi ei). Se on totta, että luultavasti kaikilla ei mene, en tiedä sitten kuinka yleistä tämmönen paska on. Outoa, koska muuten mulla on rautainen terveys ja urheilua on aktiivisesti harrastettu vuosikaudet ilman kummempia vammoja.

Kuitenkin hieman ottaa päähän asenne että 9-kielet olisi jotain "pilipalikieliä". Niillä on helppo soittaa nopeasti jonka vuoksi nuo kuuluisat virtuoositkin niitä käyttävät. En ymmärrä miksi "tatsi" paranisi paksummilla kielillä. Tatsilla ymmärrän lähinnä rytmisen tarkkuuden, ei se kielillä muutu. Plekussa taas näkisin että liian ohut voi huonontaa tatsia, kuten Guthrie Govan asian selitti: jos kirjoittaisit kynällä, mikä on kumia, lopputulos paperilla olisi osittain se mitä halusit kirjoittaa, ja osittain se mitä kumikynä sai päähänsä kirjoittaa. Jos taas kirjotat jäykällä kynällä, saat tarkempaa jälkeä ja tarkalleen sitä mitä halusit. Sama plektroissa, jäykkä (paksu) plektra antaa paremman "tatsin". Näin siis Guthrie, joka on aika guru noissa tekniikkahommissa.
MadMatt
11.07.2009 19:50:45

Täähän meni ihan hölmöksi. Millään kielten paksuuksilla ei tatsi muutu sen paremmaksi ja se plekun paksuuskin on marginaalista jos homma ei oo oikeesti hanskassa.
Sompi
11.07.2009 19:56:46

En kyllä ymmärrä tuota, miten joillakin menee sormet kipeiksi soittamisesta. Itselläni ei koskaan tunnu kipua missään, mitä nyt sormenpäiden nahkaa välillä vähän aristaa soittamisen jälkeen. Ja entä basistit sitten, bassossa kun kuitenkin on melkoiset vaijerit verrattuna kitaraan? Ja olen kyllä jonkin verran myös bassotellut, ja silti sormet eivät koskaan ole kipeinä. Mutta eipä sitä tiedä, milloin ne paukahtaa :F
Ennen oli musiikki rautaa, nyt on biisit musiikintekoaineesta tehty
aalataur
11.07.2009 19:59:31 (muokattu 11.07.2009 20:00:06)

Sompi: En kyllä ymmärrä tuota, miten joillakin menee sormet kipeiksi soittamisesta. Itselläni ei koskaan tunnu kipua missään, mitä nyt sormenpäiden nahkaa välillä vähän aristaa soittamisen jälkeen. Ja entä basistit sitten, bassossa kun kuitenkin on melkoiset vaijerit verrattuna kitaraan? Ja olen kyllä jonkin verran myös bassotellut, ja silti sormet eivät koskaan ole kipeinä. Mutta eipä sitä tiedä, milloin ne paukahtaa :F

Mä oon soittanut puolen vuoden ajan n. 3-6 h päivässä, kovempina päivinä 8 tuntia. Joitakin taukopäiviä välissä. Nyt on sormet paskana vasta. Ei mulla ollut kolmeen vuoteen mitään ongelmaa, kun soittelin korkeintaan 1-2 h päivässä. Ja asia on yksilökohtainen, jonkun sormet kestää, jonkun ei.
oiva tumpeloinen
11.07.2009 20:01:21
aalataur: No kyllä se Vai vaan on käyttänyt .52 B-kielenä. Tätä tosin en kuullut Vailta itseltään, vaan John Titorilta, jolla on yleensä kuitenkin faktat aika hallussa. Jokainen soittaa millä soittaa. Enkä minä Vain soitosta pidä paljoakaan, mut sen teknistä taitoa ei voi kukaan kiistää.

Kai sen sitten on oltava niin, jos Titor on niin sanonut. Eipä sillä ole mitään väliä. Ohuiden kielien ongelma on yksinkertaisesti vireisyys, soittakoon joku kuinka ohuella setillä tahansa. Minä en mistään Vain seteistä tiedä, mutta kovastipa ne nopealla googlauksella kertoo 9- ja 10-setistä, jos sillä mitään merkitystä on. Kummassakin setissä kuitenkin .52 B-kielenä on todella löysä verrattuna muuhun settiin.

Mutta palatakseni siihen vireisyyteen. Laittamalla tarpeeksi ohuen kielisetin sen vireheiton voi hyvin itse tarkistaa vaikkapa mittarilla, jos ei korva sitä kerro. Kannattaa joskus katsoa, miten käy, kun virittää aluksi kevyesti pikkaamalla kieltä johonkin tiettyyn vireeseen ja sen jälkeen lyödä sitä kovaa. Alkaa mittari pomppimaan ylöspäin aika villisti. Sinänsä paksummat kielet on paremmat. Ne ei heilu niin paljon ja vire pysyy paremmin.

Ja taas.....on tietenkin jokin raja, miten paksuja kieliä siihen luuttuun kannattaa viritellä kiinni. Jokainen löytää sen kokeilemalla itse, mutta on mun mielestä vähän turhan kovaa lietsontaa ohuiden kielien puolesta, jos juttu menee siihen, että edessä on nivelrikko vähän paksummilla kielillä. Niin ei kuitenkaan suurimmalla osalla käy ja käsittääkseni tätä keskustelua käydään yleisellä tasolla. Yleensä ainakin.

MadMatt: Täähän meni ihan hölmöksi. Millään kielten paksuuksilla ei tatsi muutu sen paremmaksi ja se plekun paksuuskin on marginaalista jos homma ei oo oikeesti hanskassa.

Joku sentään osaa sanoa jotain järkevääkin. Tosin plärän kovuudella/terävyydellä on mun makuun helpompi tehdä eri asioita.
author
11.07.2009 20:06:31
MadMatt: Täähän meni ihan hölmöksi. Millään kielten paksuuksilla ei tatsi muutu sen paremmaksi ja se plekun paksuuskin on marginaalista jos homma ei oo oikeesti hanskassa.

Niinno tatsi on aika kaksitahoinen asia. Joko voidaan tarkoittaa vain tarkkuutta, tai sitten tarkkuutta ja jämäkkyyttä. Ymmärsin että kysyjä haluaa nimenomaan sitä jämäkkyyttä, että voi soittaa ronskimmalla otteella. Paksut kielet auttavat mielestäni myös dynaamikan muutoksissa.
Kontiak
11.07.2009 20:10:47 (muokattu 11.07.2009 20:39:34)
author: Paksummat kielet vaan soi paremmin, ja niiden soittamiseen tarttee jämäkämmän otteen. Mielestäni tämä vastaa aika hyvin alkuperäiseen kyysmykseen.

Laitapa reilu kerros erikeeperiä kämmeneen ja nappaa kitaran kaulasta tiukka ote. Pidät yön yli ja aamulla leikkaat kyynärpäästä käden poikki. On soittimessa tatsi ja pysyy eikä oo kielisatsista tai plekusta enää touchi kiinni. Mielestäni tämä vastaa aika hyvin alkuperäiseen kyysmykseen.

Onko tässä nyt tarkoitus alkaa koskettelemaan ihan oikeasti toisia soittajia ja heidän kalujaan vai puhutaanko tässä edelleen soittamisen tatsista eli timingistä, kerrottavasta korvien välissä ja muusta musikaalisesta? Onhan se totta, että jäykemmällä plektralla homma vaatii myös enemmän tarkkuutta ja korkeammalla actionilla saattaa sweeppailuunkin tulla helpotusta, mutta taitaa mennä välineurheiluksi tuolla tyylillä.

Jos nyt aloitusviestiä katsoo ja siinä olevaa musanäytettä, niin minusta siinä tulee esille se, että kun ei ole soitannollista sanottavaa, niin se soittaminenkin on melkoista räpeltämistä.
Tatsia (siis soittotuntumaa!) saa soittamalla päivittäin yleensäkin mitä vaan ja vaikka muidenkin tekeleitä. Tuossa näytteessä tuli läpi joko yliyrittäminen tai sitten yli taitojensa soitto. Siihen voisi kokeila lääkkeeksi hyräillä ensin soolo talteen ja sitten soittaa se sama hyräelmä talteen. Siitäkin huolimatta, että se hyräilty kuulostaisi liian yksinkertaiselta tai muuten vaan vammaiselta. Soitannollista sisältöä saa kuuntelemalla musiikkia, soittamalla toisten tuotoksia, ihmettelemällä maailmanmenoa ja miksei säveltämällä myös itse. Sitten kun on tuota tehnyt neljäkymmentä vuotta, niin voi sanoa niinkuin Ynkkä, että "ei ole lahjakkuutta, ei ole musiikillista sisältöä eikä improvisointitaitoa, koska jucciz sanoi niin."

Uskon, että soitto/sooloilu voi olla räpellyksen kuuloista silloinkin, kun tekniikka olisi jo keskimääräistä paremmalla tasolla. Pakko niitä sooloja on hieman kelailla jossakin vaiheessa, että ne alkaa mennä soljuvasti. Ja melko vaativaa touhua on kokeneellekin rakentaa upea soolokokonaisuus vain edellisestä nuotista ammentamalla.

Ja Liimataisella on todellakin huono vibra. :o
"Loppujen reaktiot mua ei suoranaisesti kiinnostakaan. Jos joku tahtoo suuttua ja vetää herneet nenään, be my guest." - Jucciz kertoo perseilystään
aalataur
11.07.2009 20:11:03

oiva tumpeloinen: Mutta palatakseni siihen vireisyyteen. Laittamalla tarpeeksi ohuen kielisetin sen vireheiton voi hyvin itse tarkistaa vaikkapa mittarilla, jos ei korva sitä kerro. Kannattaa joskus katsoa, miten käy, kun virittää aluksi kevyesti pikkaamalla kieltä johonkin tiettyyn vireeseen ja sen jälkeen lyödä sitä kovaa. Alkaa mittari pomppimaan ylöspäin aika villisti. Sinänsä paksummat kielet on paremmat. Ne ei heilu niin paljon ja vire pysyy paremmin.

Totta, mutta ite pyrin lyömään kieltä nykyään hyvin hiljaa, juuri sormien säästämisen takia. Higain säröllä kuitenkin kun soittelee, se kompressoi ääntä jolloin ei se lyöntivoimakkuus niin paljon vaikuta, pikemminkin jos räiskii liikaa, niin kuulostaa vaan sotkuiselta. Ja ihan mun ongelma tää niveljuttu on, ei varmaan mitään yleistä. Itse asiassa tuli ehkä nyt purettua omaa harmistusta turhaan täällä. Itse nivelteni takia kuitenkin soittelen mahdollisimman ohuilla kielillä, matalalla actionilla ja pienellä liikkellä. Tatsi noin yleisesti paranee vaan soittamalla enemmän kuin ennen, uskoisin. Metronomin kanssa oppii rytmistä tarkkuutta.
Kontiak
11.07.2009 20:14:57
aalataur: Mä oon soittanut puolen vuoden ajan n. 3-6 h päivässä, kovempina päivinä 8 tuntia. Joitakin taukopäiviä välissä. Nyt on sormet paskana vasta. Ei mulla ollut kolmeen vuoteen mitään ongelmaa, kun soittelin korkeintaan 1-2 h päivässä. Ja asia on yksilökohtainen, jonkun sormet kestää, jonkun ei.

Mikähän osuus sillä päivittäisellä hiiren ja näppiksen käytöllä ja urheilun vähentämisellä on?
"Loppujen reaktiot mua ei suoranaisesti kiinnostakaan. Jos joku tahtoo suuttua ja vetää herneet nenään, be my guest." - Jucciz kertoo perseilystään
aalataur
11.07.2009 20:17:12 (muokattu 11.07.2009 20:35:40)

Kontiak: Mikähän osuus sillä päivittäisellä hiiren ja näppiksen käytöllä ja urheilun vähentämisellä on?

No, joudun työn puolesta käyttämään näppistä. Nyt kirjottelen tällein kätevästi pikkusormilla ja nimettömillä. Urheilua harrastan edelleen paljon, en niin paljon kuin nuorempana jolloin olin (jonkin sortin) himoliikkuja.
MadMatt
11.07.2009 20:19:09

author: Niinno tatsi on aika kaksitahoinen asia. Joko voidaan tarkoittaa vain tarkkuutta, tai sitten tarkkuutta ja jämäkkyyttä. Ymmärsin että kysyjä haluaa nimenomaan sitä jämäkkyyttä, että voi soittaa ronskimmalla otteella. Paksut kielet auttavat mielestäni myös dynaamikan muutoksissa.

Tatsia pitää aina ajatella kokonaisuutena. Jollekkin sopii paremmin löysät ja toisille kovat zydeemit. Esim. Se missä asennossa sä lyöt plekua kieleen ja millä painolla on paljon olennaisempaa kuin se että kaverit sanovat että pitää olla vähintään kolme millinen lepra ja 11 vaijerit ;)
Tatsi jos mikä on yksilöllistä (luojan kiitos) eikä siihen ole mitään yleislääkettä mihin aloitus viestissäkin viitattiin...
author
11.07.2009 20:21:18
Kontiak: Laitapa reilu kerros erikeeperiä kämmeneen ja nappaa kitaran kaulasta tiukka ote. Pidät yön yli ja aamulla leikkaat kyynärpäästä käden poikki. On soittimessa tatsi ja pysyy eikä oo kielisatsista tai plekusta enää touchi kiinni. Mielestäni tämä vastaa aika hyvin alkuperäiseen kyysmykseen.

Onko tässä nyt tarkoitus alkaa koskettelemaan ihan oikeasti toisia soittajia ja heidän kalujaan vai puhutaanko tässä edelleen soittamisen tatsista eli timingistä, kerrottavasta korvien välissä ja muusta musikaalisesta? Onhan se totta, että jäykemmällä plektralla homma vaatii myös enemmän tarkkuutta ja korkeammalla actionilla saattaa sweeppailuunkin tulla helpotusta, mutta taitaa mennä välineurheiluksi tuolla tyylillä.

Jos nyt aloitusviestiä katsoo ja siinä olevaa musanäytettä, niin minusta siinä tulee esille se, että kun ei ole soitannollista sanottavaa, niin se soittaminenkin on melkoista räpeltämistä.
Tatsia (siis soittotuntumaa!) saa soittamalla päivittäin yleensäkin mitä vaan ja vaikka muidenkin tekeleitä. Tuossa näytteessä tuli läpi joko yliyrittäminen tai sitten yli taitojensa soitto. Siihen voisi kokeila lääkkeeksi hyräillä ensin soolo talteen ja sitten soittaa se sama hyräelmä talteen. Siitäkin huolimatta, että se hyräilty kuulostaisi liian yksinkertaiselta tai muuten vaan vammaiselta.

Uskon, että soitto/sooloilu voi olla räpellyksen kuuloista silloinkin, kun tekniikka olisi jo keskimääräistä paremmalla tasolla. Pakko niitä sooloja on hieman kelailla jossakin vaiheessa, että ne alkaa mennä soljuvasti. Ja melko vaativaa touhua on kokeneellekin rakentaa upea soolokokonaisuus vain edellisestä nuotista ammentamalla.

Ja Liimataisella on todellakin huono vibra. :o

Sitä voi lukea toisten mietteitä miten haluaa, mutta suurimmaksi osaksi olin kanssasi samaa mieltä. En kyllä näe mielipiteitämme mitenkään ristiriidassa, vaikka minun tekstillä pohjustitkin viestiäsi. On se kumma että paksumpaa kielisettiä ehdottamalla mennäänkin jo välineurheilun puolelle.
Kontiak
11.07.2009 20:42:45 (muokattu 11.07.2009 20:43:46)
author: On se kumma että paksumpaa kielisettiä ehdottamalla mennäänkin jo välineurheilun puolelle.

Jos hyvin kirjaimellisesti tuon välineurheilun ottaa, niin kyllähän se varmasti kummastuttaa.

edit. Ethän sä nyt oikeesti ole aamulla leikkaamassa sitä kättä poikki?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)