![]() 06.04.2009 17:10:57 | |
---|---|
Räkkipeli: MITENNIIN?!!! :D Noei. Pitää paikkaansa. Tietenkin. Eihän kukaan niin sanonutkaan? No periaatteessa sellaisen kuvanhan tuosta saa, jos aalataur on huollissaan kehityksestään mikäli joutuu viikon olemaan pikkaamatta. Mikäli haluaa kehittyä hyväksi soittajaksi ei liene mitenkään taannuttavaa mietiä ajatuksella sitä mitä soittaa. Siis noin melodiselta pohjalta. Pystytkö sinä Aalataur "laulamaan" soittamasi soolot? En tarkoita tietenkään, että alkuperäisessä tempossa. Eli toisin sanoen soiko sulla etukäteen päässä se kuvio, jota aiot soittaa? Mikäli ei, niin tällöin kyse on (kärjistetysti) ns. aivottomasta, pelkästään lihasmuistiin perustuvasta asteikko tilutuksesta. Tässä on varmasti monella treenaamista, joka onnistuu vaikka vähän kipeämmälläkin kädellä. Ei varmasti mene hukkaan... Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! | |
![]() 06.04.2009 18:37:40 | |
sepisti: No periaatteessa sellaisen kuvanhan tuosta saa, jos aalataur on huollissaan kehityksestään mikäli joutuu viikon olemaan pikkaamatta. Mikäli haluaa kehittyä hyväksi soittajaksi ei liene mitenkään taannuttavaa mietiä ajatuksella sitä mitä soittaa. Siis noin melodiselta pohjalta. Pystytkö sinä Aalataur "laulamaan" soittamasi soolot? En tarkoita tietenkään, että alkuperäisessä tempossa. Eli toisin sanoen soiko sulla etukäteen päässä se kuvio, jota aiot soittaa? Mikäli ei, niin tällöin kyse on (kärjistetysti) ns. aivottomasta, pelkästään lihasmuistiin perustuvasta asteikko tilutuksesta. Tässä on varmasti monella treenaamista, joka onnistuu vaikka vähän kipeämmälläkin kädellä. Ei varmasti mene hukkaan... Ehkä mä hätäilen tän jutun kanssa. Tänäänkin paukuttanut pelkkiä barre-sointuja downstrokeilla, ihan tarpeellista koska ne on aina jäänyt suht vähälle huomiolle. Kyllä mä hyräilemällä sävellän soolot omiin biiseihini osittain, tai päässä soi joku kuvio tai "fiilis" minkä haluan irti kitarasta. Joskus tulee tuurilla lihasmuistista jotain ok kuuloista. Mä en koskaan improvisoi jos äänitän sooloa, vaan läpisävellän aina. Huvikseen voi tietysti jammailla pohjan päälle kaikkea randomia. Kyllähän tuossa korvassa ja otelaudan tuntemuksessa on huimasti kehittämisen varaa. Suurimmaksi osaksi olen kuitenkin treenannut nytten viime viikot ihan vaan toisten sooloja. Transcribellä hidastan biisejä ja opettelen korvakuulolta nuotti nuotilta. | |
![]() 07.04.2009 04:52:42 | |
Ambitus/MK soittaa 2 mm plekulla kanssa, mutta se on paljon pyöreämpi mitä noi gator gripit, jotka on suht teräviä. Höhöhöö! Eipä sillä plekulla ole niin paljon merkitystä. Sillä on merkitystä kuinka paljon sitä plekua annostelee kielien väliin! Useemman levyn oon hakannu sisään Jazz III:sella tai jollakin muun merkkisellä plekulla. Mä oon vaan huomannu et toi Dunlopin Jazztone 204 on vaan sairaan nopee soittaa:D:D Pakko tarttua aiheeseen kun mun nimi nousee esiin ja KYLLÄ olen treenannut joskus pelkkää nopeuttakin. Toi 4-8 tuntia joka päivä on bullshittiä...mä treenaan silloin kun on tarvis ja aikaa. Nyt on esim. ollut melkein 7 päivän tauko kun en oo koskenukkaan sähkikseen (akkaria ei lasketa). Mun mielestä nyt Aalataurilla on aloittelevan maratoonarin ongelma. Eli jos ei ole aikaisemmin juossut maratoonia 7 kertaa viikossa, niin kait se tuntuu alkuun pahalta. Harva meistä pystyy soittaa 8 tuntia päivässä. Fysiikka ja kaikki maalliset velvoitteet tulee vastaan. Mulla esim. harjoittelusta on n.2 tuntia tehokasta treenausta ja kaikki muu siihen päälle on soittelua ja fillistelyä ja opitun kertausta. Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?! | |
![]() 07.04.2009 09:13:07 | |
aalataur: Jees, tämä voi olla totta :/ Pitää kattella. Downstroket onnistuu mainiosti, samoin tapping ja tietysti legatot sekä barre-soinnut. Otelaudan tuntemus, skaalat, soinnut ym.. kyllähän sitä treenattavaa riitää ilman upstrokejakin. Upstroke / alternate on mun "heikko kohta" ja siihen olen paneutunut viimeiset viikot.. Osasyy voi olla 2 mm pleku joka ei anna periksi, jolloin nivelen on pakko antaa periksi. Ambitus/MK soittaa 2 mm plekulla kanssa, mutta se on paljon pyöreämpi mitä noi gator gripit, jotka on suht teräviä. Sellanen kannattaa pitää mielessä kans että musiikkia ei opi soittamaan ilman että soittaa ja soittaa sitä. Eli vaikka halu kehittyä teknisestikin on iso, kannattaa muistaa että tekniikkareenejä harjoittelemalla oppii soittamaan tekniikkareenejä. Musiikkia soittamalla oppii soittamaan musiikkia. Eli selkokielellä; ihan vaikka pelkkä jammailu, jossa on mukana syventyneesti, on ihan yhtä tärkeää treeniä kuin vaikkapa joku pikkausreeni. Liian monesti ainakin itse olen törmännyt soittajiin, jotka ovat hirveitä tekniikkahirmuja, mutta musiikillinen ulottuvuus tyyliin nolla. Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!" | |
![]() 07.04.2009 22:08:11 | |
Itse mestari puuttui keskusteluun :D Hyvä että tuli asiavirheet korjattua :D Tuo annostelu tosiaan vaikuttaa, koittanut 1.5 plekulla varovasti soittaa ja huomannut nyt vasta että ei sitä tarvii räiskiä sillä tavalla, pienempikin liike riittää. Tuo 1.5 antaa sen verran periksi että on muutenkin armollisempi sormelle, liekkö pitäis siirtyä kokonaan noihin... Tekniikareeniä teen hirveen vähän, en jaksa oikein juttuja jotka eivät kuulosta "musikaaliselta"... 1234 ja muut. Vaikka varmaan pitäisi. Enimmälti jamittelen omien taustojen päälle tai yritän oppia 1:1 jonkun toisen sooloa/biisiä. Muutenkin täytynee vähän rajottaa tota soittelua nyt, voi olla että ensin innostus iskee ja sitten nuotteja tuleekin jo korvistakin ulos eikä kohta enää kiinnostakaan yhtään. Mieluummin vähän päivittäin kuin hirveitä maratoneja. Tai miten millonkin pystyy... | |
![]() 08.05.2009 12:58:16 | |
suosittelen käväseen lääkärissä vaikka ei olisi vakavaa, mut kovat sällit soittaa sormilla nii ei tarvii miettii onks ranne runkattu hengiltä | |
![]() 24.06.2009 22:51:53 (muokattu 24.06.2009 23:06:02) | |
Eipä ole kivut hävinnyt minnekään perkele :( Olen pitänyt lukuisia välipäiviä soittamisesta ja aina kipu häviää siksi aikaa, mutta tulee uudestaan. Ja nykyään siis sekä plekukäden peukalossa, että etusormessa. Ensimmäisen nivelen kohdalla. Nyt lääkäri pisti kortisonipiikin molempiin niveliin (aika härskin näköistä kun neula meni melkein sormesta läpi), kun päivittäinen jäävesihoito ja Voltaren ei ole auttanut. Vittu säätänä. Olen vieläpä jo toisen kerran vaihtanut kevyempään plekuun, Jazz III XL:ään. Plekutekniikka on kyllä parantunut viime aikoina, alkuvuodesta runnoin hikipäässä menemään koko kyynärvarren voimalla, nykyään liike on suht pientä + pelkällä ranteella. En siis tajua missä vika. Jos ei kortisonipistos auta niin sitten alkaa kyllä wursti kohota otsalohkoon... -.- (Nostinpa nyt vielä ketjua jos jollain satunnaisella selaajalla olis samantapaisia kokemuksia) | |
![]() 24.06.2009 23:20:09 | |
Lopeta pää hiessä tiluttelu vähäksi aikaa ja soita tovi musiikkia: ei hajoa sormet ja todennäköisesti naisetkin tykkää enemmän. | |
![]() 24.06.2009 23:49:00 | |
Jucciz: Lopeta pää hiessä tiluttelu vähäksi aikaa ja soita tovi musiikkia: ei hajoa sormet ja todennäköisesti naisetkin tykkää enemmän. :D En mä vielä tiluttaa osaa. Kyllä mä soittelen Beatlesia ja kaikenlaista rauhallista kamaa. Oikea tiluttaminen on vielä taitotason ulottumattomissa. Tosiasiahan se että muijat ei mistään Gilbertistä lämpiä, mutta kyl minusta kevyt tilu sopivasti annosteltuna kuuluu rockmeininkiin. | |
![]() 25.06.2009 00:09:15 | |
aalataur: En siis tajua missä vika. Jos ei kortisonipistos auta niin sitten alkaa kyllä wursti kohota otsalohkoon... -.- Todennäköisesti hoidat vain oireita pois tällä hetkellä. Kun sitten taas alat soittaa, niin oireet ilmestyvät uudestaan. Suosittelen sata kertaa lämpimämmin ottamaan lääkäriltä lähetteen fysioterapeutille, joka käy läpi koko niskahartiaosasto ranteeseen saakka kuin ottamaan kortisoni-injektioita sormiin. | |
![]() 25.06.2009 00:27:07 | |
Kontiak: Todennäköisesti hoidat vain oireita pois tällä hetkellä. Kun sitten taas alat soittaa, niin oireet ilmestyvät uudestaan. Suosittelen sata kertaa lämpimämmin ottamaan lääkäriltä lähetteen fysioterapeutille, joka käy läpi koko niskahartiaosasto ranteeseen saakka kuin ottamaan kortisoni-injektioita sormiin. Niin no tuo lääkäri oli fysioterapeutti joka oli myöhemmin opiskellut lääkäriksi. Ja oli sitä mieltä että nivelissä on tulehdus, johon kortisonin pitäisi auttaa. Jatkotoimenpiteistä ei keskusteltu. Jos kortisoni ei tepsi, ehkä fysioterapeutti on seuraava etappi. | |
![]() 25.06.2009 01:13:54 | |
aalataur: Niin no tuo lääkäri oli fysioterapeutti joka oli myöhemmin opiskellut lääkäriksi. Ja oli sitä mieltä että nivelissä on tulehdus, johon kortisonin pitäisi auttaa. Jatkotoimenpiteistä ei keskusteltu. Jos kortisoni ei tepsi, ehkä fysioterapeutti on seuraava etappi. Arveliko lekuri ollenkaan tulehduksen alkusyytä? | |
![]() 25.06.2009 09:17:51 | |
Vilkaisin tuota sinun kuvaa tuosta plekun asennosta, pidätkö sinä sormenpäällä kiinni plekusta? Jos kyllä, niin taitaa mennä niin että nivel taipuu väärään suuntaan, ja kipu tulee siitä. Siis en tiedä miten tämän nyt sanoisi selvästi, mutta sormenpään taittaminen sen nivelen kohdalta "ylöspäin" tulee aiheuttamaan kipua, ihan sama kummalla kädellä sitä teet. Itselläni on sormenpää melkeinpä kiinni peukalon tyvessä ja pleku on nivelen kohdalla, ja nivelen sivussa niin että se ei laita niveltä liikkumaan yhtään. | |
![]() 25.06.2009 09:47:59 | |
aalataur: Niin no tuo lääkäri oli fysioterapeutti joka oli myöhemmin opiskellut lääkäriksi. Ja oli sitä mieltä että nivelissä on tulehdus, johon kortisonin pitäisi auttaa. Jatkotoimenpiteistä ei keskusteltu. Jos kortisoni ei tepsi, ehkä fysioterapeutti on seuraava etappi. Itsellä on ollut vastaavan kuuloinen ongelma plekukäden etusormen ensimmäisessä nivelessä jo noin 2-3 vuotta. Kortisoneja on tökitty useamman kerran, mutta eivät ole ratkaiseet ongelmaa. Plekukäden tekniikan olen pistänyt hyvin pitkälti kokonaan uusiksi, jonka ansiosta soittaminen onnistuu kohtuullisesti. Aikaisemmin tuli soitettua käpälä auki, mutta nykyisin pidän kättä nyrkissä ja pyrin tekemään liikkeet ranteesta ja minimoimaan sormien liikumisen. Aikansa otti ennen kuin pääsin sinuiksi uuden tekniikan kanssa, mutta tuntuu nykyään luonnolliselta. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" | |
![]() 25.06.2009 10:26:34 | |
Kontiak: Arveliko lekuri ollenkaan tulehduksen alkusyytä? Ei. Olisi pitänyt / pitää kysyä. Varmaan jokin rasitusvamma. Miqueltozzz: Vilkaisin tuota sinun kuvaa tuosta plekun asennosta, pidätkö sinä sormenpäällä kiinni plekusta? Jos kyllä, niin taitaa mennä niin että nivel taipuu väärään suuntaan, ja kipu tulee siitä. Siis en tiedä miten tämän nyt sanoisi selvästi, mutta sormenpään taittaminen sen nivelen kohdalta "ylöspäin" tulee aiheuttamaan kipua, ihan sama kummalla kädellä sitä teet. Itselläni on sormenpää melkeinpä kiinni peukalon tyvessä ja pleku on nivelen kohdalla, ja nivelen sivussa niin että se ei laita niveltä liikkumaan yhtään. Pidän plekua peukalon päässä sormenjäljen kohdalla, niin että jos mun sormessa olisi mustetta, peukalon sormenjälki jäisi keskelle plekua. Olen ymmärtänyt että tämä on oikeaoppinen asento? Etusormessa taas sormen sivun päällä, nivelen kohdalla. Ei mun peukalo taivu "väärään suuntaan" kun soitan, oikeaan suuntaan taittuu nivelestä tai sitten on suht suorassa mutta ei taivu "yli". Kampela77: Itsellä on ollut vastaavan kuuloinen ongelma plekukäden etusormen ensimmäisessä nivelessä jo noin 2-3 vuotta. Kortisoneja on tökitty useamman kerran, mutta eivät ole ratkaiseet ongelmaa. Plekukäden tekniikan olen pistänyt hyvin pitkälti kokonaan uusiksi, jonka ansiosta soittaminen onnistuu kohtuullisesti. Aikaisemmin tuli soitettua käpälä auki, mutta nykyisin pidän kättä nyrkissä ja pyrin tekemään liikkeet ranteesta ja minimoimaan sormien liikumisen. Aikansa otti ennen kuin pääsin sinuiksi uuden tekniikan kanssa, mutta tuntuu nykyään luonnolliselta. Ai saatana :S 2-3 vuotta... oletko koittanut pitää pitempiä taukoja? Entä jos sun sormi on jotenkin pysyvästi vioittunut? :S Mä soitan käsi nyrkissä, olen aina soittanut. Myöskin olen muuttanut tekniikkaa niin että liike on pienempää, kevyempää ja vain ranne liikkuu. Voi silti olla että vanhan tekniikan aiheuttamat vammat eivät ole vielä päässeet paranemaan. | |
![]() 25.06.2009 10:44:16 | |
aalataur:Ai saatana :S 2-3 vuotta... oletko koittanut pitää pitempiä taukoja? Entä jos sun sormi on jotenkin pysyvästi vioittunut? :S Mä soitan käsi nyrkissä, olen aina soittanut. Myöskin olen muuttanut tekniikkaa niin että liike on pienempää, kevyempää ja vain ranne liikkuu. Voi silti olla että vanhan tekniikan aiheuttamat vammat eivät ole vielä päässeet paranemaan. On ollut yli kuukauden taukojakin, vaikkakaan ihan täysin en ole malttanut tauonkaan aikana pitää näppejäni erossa kitarasta. Ihan tyytyväinen kuitenkin olen, että pystyn tällä hetkellä soittelemaan auttavasti. Vanhalla tekniikalla soitellessa sormi meni aina siihen kuntoon, että soittamisesta oli pakko pysyä erossa. Leikkaus voisi käsittääkseni jossain vaiheessa olla vaihtoehto. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" | |
![]() 25.06.2009 15:13:36 | |
Ei mun peukalo taivu "väärään suuntaan" kun soitan, oikeaan suuntaan taittuu nivelestä tai sitten on suht suorassa mutta ei taivu "yli". Tarkoitin siis että etusormi taipuisi siitä nivelen kohdalla, pistä useampi kuva eri suunnista niin voisi katsoa paremmin. Minä voin laittaa kuvaa siitä kuinka itse pidän kiinni siitä plekusta, en tiedä kuinka oikeaoppinen se on mutta se on ainakin toiminut. | |
![]() 25.06.2009 18:50:49 | |
Miqueltozzz: pistä useampi kuva eri suunnista niin voisi katsoa paremmin. Tuossapa --> http://www.youtube.com/watch?v=eETGKiwNy70 Voi näyttää että puristaisin muita sormia mitä en todellakaan tee normisti, ne on löysässä nyrkissä. Jos tosta nyt vähän selviäis, ois tuon voinu paremminkin kuvata.. | |
![]() 27.06.2009 14:03:35 | |
Tuleeko sille kädelle rasitusta soiton ulkopuolella? Työskenteletkö jojontestaajana ja pelaat hiirellä ja masturboit vapaa-ajan? | |
![]() 27.06.2009 16:38:37 | |
Kontiak: Tuleeko sille kädelle rasitusta soiton ulkopuolella? Työskenteletkö jojontestaajana ja pelaat hiirellä ja masturboit vapaa-ajan? :D Ei tule. Siis ton tyylistä rasitusta. Tuleehan sitä urheiltua jonkin verran mutta siinä on ihan eri paikat rasituksella. Koneella kirjoittaessa tietysti tulee ja hiiren klikkailukin vihloo välillä, mutta minkäs teet.. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)