Aihe: Hartiakipu ja soittoasento
1 2
Mr.Jones
05.10.2008 10:48:27

Moro!! Rämpyttelen kieliä siis oikealla kädellä ja mulla tahtoo bänditreeneissä (tai reenejen jälkeen) kipeytymään paikat vasemman lapaluun holleilta. Suurinpiirtein lapaluun ja selkärangan välistä... Onko muilla ollut samoja ongelmia??
Zeeboo
05.10.2008 11:04:41
Moro!! Rämpyttelen kieliä siis oikealla kädellä ja mulla tahtoo bänditreeneissä (tai reenejen jälkeen) kipeytymään paikat vasemman lapaluun holleilta. Suurinpiirtein lapaluun ja selkärangan välistä... Onko muilla ollut samoja ongelmia??

On ollut. Mulle selitti fysiatri, että ruodon ja lapaluun välissä on lavan lähentäjälihakset, joihin saattaa tulla tulehdus. Ei auta Burana, eikä antibiootti, vaan aika. Toinen mahdollisuus on, että ruodon vieressä oleva pitkä selkälihas kramppaa. Tämä laukeaa venyttelemällä ja/tai hieronnalla.

Kumpikin näistä vaivoista on lähtöisin epäsymmetrisestä, staattisesta rasituksesta, elikkä just siitä kitaran soittamisesta. Tai oikeastaan epäergonomisesta soittoasennosta. Käy (hyvällä) hierojalla, niin selviää kumpi on vialla, ja mietiskele vähän soittoasentoa.

Toivottavasti oli apua.
my guitar is humming... next it has to learn the lyrics...
Mr.Jones
05.10.2008 11:11:40

Kiitoksia!! Pitää käydä hierojan pakeilla! Tuntuu että kitara ei ainaskaan liian alhaalla ole mutta kai sitäkin vois vähän vaikka nostaa ja ottaa tiukempaan syyniin, onko sitä kääntynyt tai vääntynyt jotenkin hassusti.. Sitä ei aina oikein osaa miettiä asentoja kun laulaa ja soittaa. Siihen pitää niin kovasti keskittyä...
Zeeboo
05.10.2008 11:34:39
Tuntuu että kitara ei ainaskaan liian alhaalla ole...

Ei se kramppaaminen välttämättä pelkästään siitä korkeudesta ole kiinni. Joku fys. terapeutti voisi kertoa noista staattisista rasituksista ja jännityksen syntymisestä. Jos hyvin hankalaksi menee, niin kannattaa tehdä nii, että ottaa soittimen vstaanotolle mukaan ja katsotte porukalla sitä soittoasentoa. Mulla selvisi homma sillä konstilla.
my guitar is humming... next it has to learn the lyrics...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)