Räkkipeli 14.06.2011 00:23:56 | |
---|
Sillälailla. If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan |
hevikukko 14.06.2011 00:25:02 (muokattu 14.06.2011 00:28:13) | |
---|
Petelius86: Elikkä kysymys 1 onko kitaralla väliä koska olen monesti soittanut kavereiden kitaroilla niin silloin se sweep tulee sieltä paljon puhtaammasti? Tosiaan tämä seuraava homma kehkeytyy omiin ajatuksiini ja kokemuksiini. :: Kun soittelet kaverilla uutta kitaraa itsellesi tai muuten vanhaa hyvin säädettyä laitetta, saattaa tulla mieleen kuinka laittais oman skeban samaan tatsiin. Jos tämä kaverilla testattu kitara toimii sun kädessä, olet kehittynyt soitossasi ja huomaat yllättäen kitaran sopivan kouraasi paremmin kuin omasi? Koitas valita kompromissi näistä säädöistä omiin kitaroihisi ja vertaa yleisesti kuinka kiinteä/floikka säätöineen sopii sulle kouraan. Usemmiten ja aina tämä "testaaminen" löytää oikean kitaran soittajan kouraan. Jos oikea kitara säätöineen ei heti löydy, niin ainakin suuntaa antavaa on jo saatu testeillä kaverin luona kaffeineen....kaljoineen. Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa |
Numbie 14.06.2011 09:51:59 | |
---|
Brownie: Miksei sormilla voisi sweepata? Eikös sweeppaus ole nimenomaan plektratekniikka? |
Brownie 14.06.2011 12:10:43 (muokattu 14.06.2011 21:08:29) | |
---|
Numbie: Eikös sweeppaus ole nimenomaan plektratekniikka? Sweeppaushan tarkoittaa ''pyyhkäisemistä'', ja senhän voi tehdä sormillakin? |
aalataur 14.06.2011 14:05:30 | |
---|
Kitaroissa on eroja. En minäkään Les Paulilla osaa tiluttaa yhtään mitään. Tai no ainakaan pikkaustyylistä kamaa. Kielet ovat liian korkealla tallan puolelta. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus |
hemoroidi 14.06.2011 15:01:22 | |
---|
aalataur: Kitaroissa on eroja. En minäkään Les Paulilla osaa tiluttaa yhtään mitään. Tai no ainakaan pikkaustyylistä kamaa. Kielet ovat liian korkealla tallan puolelta. Miksi et laske kieliä alemmas? |
vvaltsu 14.06.2011 15:09:27 | |
---|
hemoroidi: Miksi et laske kieliä alemmas? Taitaa johtua Les Paulin kaulakulmasta tuo. Viikset on parasta mitä mies voi itselleen antaa. - CountX |
hemoroidi 14.06.2011 15:15:27 | |
---|
vvaltsu: Taitaa johtua Les Paulin kaulakulmasta tuo. Hehe, eipä ole minua koskaan estänyt. Eikä varmaan muitakaan. |
aalataur 14.06.2011 19:02:58 (muokattu 14.06.2011 19:11:23) | |
---|
hemoroidi: Hehe, eipä ole minua koskaan estänyt. Eikä varmaan muitakaan. Jaa no, mun mielestä sitä ei kyllä saa niin alas mitä haluaisin. Tallan puolelta? Actionin saa alas, mutta tallan puolella tuen bodyyn kun soitan, ja Lespalla ei onnistu. Juurikin kaulakulman takia. Tai siis, mullahan oli lainassa yli vuoden ajan erään sukulaisen Les Paul Custom. Kielet pistin niin alas kuin ne saa (luonnollisesti) niin että ne vielä soi, ja silti kielten ja kannen väliin jää tallan vieressä älytön kuilu mihin käsi ei asettunut sitten millään. Voishan sen kaulan tietysti ruksauttaa suoraan, en usko tosin että sukulaismies olisi ilahtunut. Sama "vikahan" on esim. Schecterin Hellraiserissa. Syy miksi se kitara jäi kauppaan aikanaan. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus |
Karipiirto 14.06.2011 20:22:31 | |
---|
Mulla on neljä kepakkoa ja olen jokaisella asiaa yrittänyt lähestyä. Eroja todella on. Ainakin itse huomaan että toisella kitaralla en yksinkertaisesti saa soitettua jotain tiettyä juttua mutta toisella saan helpommin. Oikeastaan vain tuo uusin Tele-malli on sellainen, millä olen tähän mennessä saanut soitettua ihan kaiken, minkä olen halunnut. "My name is Beethoven motherf***er, maybe you've heard of me!!" |
Old Joe 14.06.2011 22:38:10 | |
---|
Muistelen joskus lukeneeni jonkun kitaran spekseistä, että siinä oli keinuva kaula, eli kaulakulmaa pystyi säätämään bodyruuveilla. Mielen kiintoinen, joskin hiukka arveluttava liitos. |
Brownie 15.06.2011 14:17:47 | |
---|
Ois tällainen kuvio: e---- b-----10- g---9----9- d-7-------- a------- e---- Soittaisitteko mieluummin DDUU vai DDDU? |
Sakmongkol 15.06.2011 15:03:10 | |
---|
Brownie: Soittaisitteko mieluummin DDUU vai DDDU? DDDU. täytekomodo |
Kampela77 15.06.2011 16:16:27 | |
---|
Brownie: Ois tällainen kuvio: e---- b-----10- g---9----9- d-7-------- a------- e---- Soittaisitteko mieluummin DDUU vai DDDU? DDUU on paras tapa. En perustele. Itse soittaisin miten sattuu ja missaisin pari nuottia. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
Karipiirto 15.06.2011 17:35:55 | |
---|
Brownie: Ois tällainen kuvio: e---- b-----10- g---9----9- d-7-------- a------- e---- Soittaisitteko mieluummin DDUU vai DDDU? Mun mielestä paras olisi soittaa DUDUDUUUUUUUUBADUUDANDIRLUNHEI. "My name is Beethoven motherf***er, maybe you've heard of me!!" |
Brownie 15.06.2011 20:12:30 (muokattu 15.06.2011 20:13:25) | |
---|
Olen juuri äskettäin vasta alkanut tajuamaan mistä sweeppaamisessa on kysymys, joten excuse mua vaan, jos tuo meikän esimerkki oli teistä jotenkin huvittava. EDIT: Jos sweeppaamisessa on kuitenkin tarkoitus tehdä plekukädellä mahd. vähän edestakaista liikettä, niin silloin kannattaa varmaan treenata enempi tuota DDDU. |
John Titor 17.06.2011 23:08:36 (muokattu 17.06.2011 23:10:29) | |
---|
Brownie: Olen juuri äskettäin vasta alkanut tajuamaan mistä sweeppaamisessa on kysymys, joten excuse mua vaan, jos tuo meikän esimerkki oli teistä jotenkin huvittava. EDIT: Jos sweeppaamisessa on kuitenkin tarkoitus tehdä plekukädellä mahd. vähän edestakaista liikettä, niin silloin kannattaa varmaan treenata enempi tuota DDDU. Tollee soitettaessa on isompi matka hypätä 3. alaslyönnin jälkeen kielen yli soittaakseen viimeisen äänen, se kuuluu taimissa, huonontaa saundikvaliteettiä ja on muutenkin hankalampaa. Soitettaessa DDUU on toisen alaslyönnin jälkeen ikään kuin jo matkalla siihen seuraavaan ylöslyöntiin, siksi se on ekonomisempi tapa. Toi eka versio on ihan vitun vaikea saada rytmillisesti tasaiseksi ja tietyn tempon jälkeen se on jo mahdotonta, tulee aina 3. ja 4. äänen väliin snadi tauko. Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti. |
Jucciz 17.06.2011 23:14:15 | |
---|
Brownie: Ois tällainen kuvio: e---- b-----10- g---9----9- d-7-------- a------- e---- Soittaisitteko mieluummin DDUU vai DDDU? Ilman muuta DDUU, etenkin jos sama kuvio pitää toistaa monta kertaa. Jos kolmas nuottikin pickattaisiin alas, neljänteen olisi huomattavan vaikea osua etenkin nopeissa tempoissa. Tulee erittäin väkinäinen string skip siihen kohtaan. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
sakked 18.06.2011 00:41:34 | |
---|
Jucciz: Ilman muuta DDUU, etenkin jos sama kuvio pitää toistaa monta kertaa. Jos kolmas nuottikin pickattaisiin alas, neljänteen olisi huomattavan vaikea osua etenkin nopeissa tempoissa. Tulee erittäin väkinäinen string skip siihen kohtaan. Mutta ethän sä jucciz osaa ees sweeppaa... vai ookko reenaillu salaa? "Live for nothing or die for something" -John Rambo |
Jucciz 18.06.2011 01:12:40 | |
---|
sakked: Mutta ethän sä jucciz osaa ees sweeppaa... vai ookko reenaillu salaa? En mää ton kuvion tapauksessa sweeppailuun ollu menossa... ... mut osaan hyvänä päivänä räpsäyttää plektraa niin että toisinaan jopa neljän vierekkäisen kielen sävelet sweeppautuvat ihan nätisti. Tää on kuitenkin enemmänkin poikkeus kuin sääntö. En reenaa salaa enkä sen enempää myöskään julkisesti. Soitan mitä soitan ja katon mihin se riittää. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |