Aihe: Kitaristit -kommuunin ilmapiiri?
1 2 3
tommijk
27.09.2007 12:38:23
Samaa mieltä osaksi. Varsinkin aloittelijamaisiin kysymyksiin saa lähinnä vittuilua vastaukseksi, jonka takia ei mene kauaa niin ketju onkin jo lukossa. Se on eri asia kysyä alexi laihon soittotekniikasta kuin pat methenyn soittotekniikasta, vaikka näin ei saisi olla.
Löpinää totteröön!
Sutela
27.09.2007 13:01:48 (muokattu 27.09.2007 13:02:03)
Yritän vaan sanoa, että "teinitiluttajia" sorsitaan aivan turhan hanakasti. Varsinkaan, jos ei osaa käyttää välimerkkejä tai yhdyssanoja. Että joillakin se kynnys kysyä jotain itseä ihmetyttyävää asiaa saattaa olla korkea.

Joo näin se on. Lisäksi oon huomannut, että jos Laihon mainitsee vaikuttajakseen niin tietyillä henkilöillä tulee heti semmoinen "väheksyvä" asenne, itselleni on täysin sama onko jonkun suurin vaikuttaja Joe Pass vai Laiho, yhtä arvokkaita ne on molemmat vaikuttajat. Naurettavinta mitä olen kuullut on se, että Bodom fanit ovat aina ahdasmielisimpiä musiikkimaultaan.
FensonGibder
27.09.2007 14:21:33
Ehkä homma johtuu siitä, että kitaristi on yhtyeen arkkitehti ja rumpali sitten taas rakenneinsinööri.
Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan!
-Cale
27.09.2007 14:35:54
Vastakohta olkoon vaikka kaikkien tuntema Hetfield/Ulrich "symbioosi", jossa lähes täysin rytmitajuton rumpali yrittää lähinnä pysyä perässä.

Plääh... Miten niin lähes täysin rytmitajuton? Minusta lerssi vetää hyvin, vaikkei aina ihan täydellisesti, mutta hyvällä fiiliksellä kuitenkin.

Sori OT.
--Tomppa--
27.09.2007 18:37:24
Nyt ku kerran ruvettiin aukeamaan toisille niin tuli mieleen että itteähän ärsyttää semmonen rehentely sillä mitä on voinu soittaa minkäki verran soittaneena esim. Osasin Onen väärinpäin kolmella käellä puolivuotta soittaneena nyt alan harjotteleen sweeppejä miten niitä soitetaan? ja sitten jos joku ei osaa soittaakaan sitä Puppettia niin voi viulu ku tulee sanomista. Omasta mielestä oon nähny tommosia.

Taisitpa juuri kuvailla aika osuvasti Ykköskitaran foorumeita.

Ja mulla ei sitte oo yhtään mitään Ykköskitaraa vastaan.
Up to Eleven!!
Iron Horse
27.09.2007 18:57:55
-Line 6 Spider on surkea.
-Valvetronix kannattaa ostaa
-RG321 on paras vaihtoehto. Osta torilta.
-Bad Monkey on PAAAAALJON parempi kuin SD-1
(nuo nyt oikeastaan kamapuolelta, mutta kuitennii)

Jos tulee jotain kysymystä soittamisesta:

-Se metronomi
-Reeniä
-Ei sitä itekkään vielä silloin kolmekymmentäseitsemän ja puoli vuotta sitten osattu soittaa. Että ei kannata tolla kokemuksella ees yrittää
-tilu ei oo musiikkia
-blues on kaiken alku ja loppu, väliin mahtuu ehkä jazz
-oon soittanu puoli vuotta, soittaminen maistuu puulta, ja Metallican koko tuotanto on jo hanskassa, mitä seuraavana ? (kevyin vaihtoehto on Iron Maiden, mutta Evil-Black-Death-Trasssh-Groove-Power Metal -ehdotukset otetaan vakavasti.

-Ettekö osaa käyttää hakua?
More is more. Blackmore. http://www.youtube.com/watch?v=HOVK4Q4jMhg&mode=related&search=
Carpenter
27.09.2007 19:11:35
Lähinnä itseäni ärsyttää tuo "tiluttamisesta" puhuminen ikään kuin se olisi joku oma genrensä tai soittotekniikka. Ei kai nopea soittaminen ole sen ihmeellistä kuin hidaskaan? Samalla tavalla siinä on fraseerausta ja fraaseja. Ne vain sisältävät useampia nuotteja. Vaativiin biiseihin kuuluu nopeat kohdat jokaisessa genressä eikä niissä ole mitään ihmeellistä muilla soittimilla. Tosin voihan biisi olla vaativa myös ilman nopeita kohtia.
Basisti on lyömäsoitin.
Krice
27.09.2007 20:12:34

Joku laulajahan sanoi, että kaikki kitaristit on k-päitä. Olisiko ollut peräti Ozzy. Ehkä siinä on jotain perää, koska kitara on pitkälle soolosoitin.. soolokitaristin pitää olla erottuva persoona. Toisaalta niin kyllä laulajienkin..
Sanetium
27.09.2007 20:52:42 (muokattu 27.09.2007 20:54:24)

Joo. Kaikki uudet ketjut menee saman kaavan mukaan...

Viestin aloittaja: minkä kitaran hommaisi, Ibanezin vai Harleyn. Ja olisko joku Fenderin laatikko hyvä?

Vastaus: käytä hakua.
Toinen vastaus: Harley Benton on paska, hommaa Yamahan Pacifica.
Kolmas vastaus: Ibanezit on tilukeppejä eli ei sovi sulle ku oot noin aloittelija.
Neljäs vastaus: Fenderin laatikot on paskoja, osta MicroCube.

Joo, no tämä menee kans enemmän kamapuolelle mut olkoon.

Öhm - ja aiheeseen liittyen, en mä ainakaa myönnä käyttäytyväni boheemisti tai salailevani mun riffejä. Ja tuun hyvin toimeen muiden kitaristien kanssa. Ehkä en vaan huomaa, tai en oo true kitaristi. Mut kai tuota esiintyy myös muissa bändin jäsenissä kuin kitaristeissa.
Kaikkea sitä oppii vaikkei vanhaksi eläkään. ÄLKÄÄ PAINAKO TÄSTÄ, TAI MAKSANNE RÄJÄHTÄVÄT!!!
futhermucker
27.09.2007 21:11:50
-Line 6 Spider on surkea.
-Valvetronix kannattaa ostaa
-RG321 on paras vaihtoehto. Osta torilta.
-Bad Monkey on PAAAAALJON parempi kuin SD-1
(nuo nyt oikeastaan kamapuolelta, mutta kuitennii)

Jos tulee jotain kysymystä soittamisesta:

-Se metronomi
-Reeniä
-Ei sitä itekkään vielä silloin kolmekymmentäseitsemän ja puoli vuotta sitten osattu soittaa. Että ei kannata tolla kokemuksella ees yrittää
-tilu ei oo musiikkia
-blues on kaiken alku ja loppu, väliin mahtuu ehkä jazz
-oon soittanu puoli vuotta, soittaminen maistuu puulta, ja Metallican koko tuotanto on jo hanskassa, mitä seuraavana ? (kevyin vaihtoehto on Iron Maiden, mutta Evil-Black-Death-Trasssh-Groove-Power Metal -ehdotukset otetaan vakavasti.

Puhumattaakaan lausahduksesta: "no joo, säästä vielä pari sataatuhattapiljardia ja osta sit se Fenson Stratpaul kustom siwan askartelema norsunpaskalla päällystetty..."

Ehkä täällä nettipalstoilla menee pätemiseksi helpommin kuin kasvotusten. Ja oikeastaan ne pätijäthän niitä taitavimpia kavereita on muutenkin, laji kuin laji!

"Se tekee siitä sen" - Matti Nykänen
Maiden01
27.09.2007 21:14:04
Minun mielestäni bändi ei tule koskaan toimimaan, jos kitaristeilla on tuollainen kilpailuhenkinen välienselvittely skebat kourassa. Ei järjen palaa. Mun mielestä toisen kitaristin tulis näyttää toiselle erilaisia kikkoja sun muita juttuja, että ei pelkästään soittajana kehittyis, vaan bändinä myös.

Aivan samaa asiaa yritin tuossa selostaa, olen vain joskus huomannut tällaista pientä, usein varmasti leikkimielistäkin kilpailua.

Mutta itse aiheeseen. Sen olen myös itse huomannut, että tällä Kitaristi -palstalla auttaminen on tyyliin tuon suuntasta, kuin yllä sanottiinkin. Ei kait sille mitään voi. Itse olen aina valmis näyttämään ja opettamaan kaikki maailman kikat kelle vaan. Oli sitten kyseessä HewiMies95 tai Bluespappa65. Toiset eivät taas ehkäpä halua "salaisuuksiaan" julki. Sama sen väliä.

Riippuu tosiaan varmaan paljon henkilöstäkin, miten paljon haluaa auttaa. Esim. koulussa sen on huomannut, että toiset jakavat auliisti vastauksia jne. mutta toisilta ei saa mitään irti, ihan sama homma se on myös musiikissa. Eikös se EVH:kin aluksi täpännyt selkä yleisöön päin, ettei kukaan pysty omaksumaan uutta tekniikkaa :)

-b
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
Maiden01
27.09.2007 21:22:58
Ne nimimerkit, joiden mielipiteitä täällä eniten kyseenalaistetaan, ovat minusta kyllä ihan omilla jutuillaan sen aiheuttaneet. Jokainen käyttäjä on tasan yhtä fiksu kuin hänen kirjoituksensa keskimäärin, ja jos kirjoittaa asiaa, saa asiallisempaa kohtelua. Minun nähdäkseni vähän nöyrempään sävyyn kirjoitettuihin kysymyksiin usein tulee vähän fiksumpia vastauksia.

Olisipa tämä kokonaan totta. Mikäs olisikaan parempi tilanne, että jokaista arvosteltaisiin edellisten kirjoitusten perusteella, mutta ei se valitettavasti aina niin näytä menevän.

Kyllä mäkin myönnän, että tiettyjen nimimerkkien kirjoituksilla ja sanomisilla on mulle enemmän painoarvoa, kuin vaikkapa "teinitilu_92":n kirjoituksilla, huolimatta siitä, että minulla ei tästä kirjoittajasta ole mitään aiempaa havaintoa. En siis tiedä onko tyyppi asiallinen, vaan stereotypisesti odotan, ettei hän voi tietää yhtä paljon asioista, kuin henkilöt tunnetumpien nimimerkkien takaa.

En millään yleistä tätä siis kehenkään muuhun, enpä kai ole muutenkaan mitenkään kovin helposti suvaitsevainen ihminen.

Tämän palstan ilmapiiri on taas aivan omanlaisensa. Pääsääntöisesti ihan hyvä, mutta eräs ilmiö joskus ärsytti kovasti. Nyttemmin ei enää niin paljoa, kun on tullut vähennettyä ämnetissä hillumista murto-osaan siitä, mitä se pahimmillaan/parhaimmillaan oli. Jokaisella foorumilla on tiettyjä vakioaiheita, joista kysellään usein. Näihin aiheisiin tietysti tulee lähestulkoon samat vastaukset, pikkuhiljaa porukka alkaa muistaa ne. Sitten jotkin nimimerkit, jotka eivät oikeastaan aiheesta paljoa tiedä toistelevat samoja vastauksia, joista muotoutuu pikkuhiljaa niin ympäripyöreitä, etteivät ne valaise aihetta paljoakaan. Konkretisoidaanpa vähän:

Kys: "Miten kannattaa treenata nopeutta?"
Vas: "Treeniä vaan, kyllä se siitä. Kantsii ostaa metronomi."

Näinhän tää menee, varsinkin mitä kitarapalstojen osalta voin sanoa. Mutta pääsääntöisesti mielestäni kysymyksiin osa vastaa myös laajasti ja perusteellisesti. Aina näitä mahtuu mukaan, eikä se minusta sinäänsä ole huono asia, onhan vaikka tuossa esimerkissäsikin paljon totta ja hyvää. Sitten tarvitsee vain saada täydentävää tietoa. Parastahan tietysti olisi jos kysymyksiin vastattaisiin vain, jos niihin on jotain enemmän sanottavaa, joten sillä kannalla olen samoilla linjoilla.

Kuitenkin, kaikki mikä on asiaa, on plussaa.
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
Kefiiri
27.09.2007 21:44:45
Puhumattaakaan lausahduksesta: "no joo, säästä vielä pari sataatuhattapiljardia ja osta sit se Fenson Stratpaul kustom siwan askartelema norsunpaskalla päällystetty..."

Budjetinvenytysvastaukset ovat kieltämättä rasittavia, vaikka niitä tietysti hyvässä hengessä esitetäänkin. Norsunpaskajuttu nauratti niin pitkään, että täytyy laittaa plussa osuvasta kiteytyksestä.
ballfish
27.09.2007 22:07:45 (muokattu 27.09.2007 22:13:33)
On sitä elämää tosiaan musanetin ulkopuolellakin. Itse en ole koskaan törmännyt moiseen nihkeyteen "oikeassa" elämässä.

edit: Toisaalta voipi olla että olen vain järkeviä yksilöitä nähnyt. :D
"Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek
ejhfi
28.09.2007 07:13:38

Kitarahan on egotrippailusoitin jos mikä ja harvempi kitaristi sitä aloittaa soittouransa tullakseen komppikitaristiksi. Soolot on näetsen kunkkujen juttuja. Japanialaisetkin tykkäävät kitaristeista, koska ne ovat tavallaan jatketta samuraisankareille. Kukkoiluun siis kuuluu, että enemmin skabaillaan paremmuudesta kuin jaettaisiin vinkkejä muille, tai jaetaan kyllä, jos sillä saa sulan omaan hattuun. Oikein mallikkaana esimerkkinä Hasse Walli, joka kertoi haastattelussa soittaneensa Blues Sectionin aikana soolot selin yleisöön, ettei vaan kukaan näkisi kuinka hän juttunsa tekee. Vielä oma mielipiteeni kohta 30 vuotta soittaneena kitaristina - kitara on yleensä bändin turhin soitin, jota ilmankin tulisi toimeen ja joka olisi korvattavissa oikeastaan millä hyvänsä muulla soittimella. Ei siis tavetta ja perustetta kukkoilulle :)
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
InYourFace90
28.09.2007 19:58:36
Tästä tredistä olen saanut semmosen kuvan, että syntymävuoden laittaminen nickiin saa näyttämään jotenkin tyhmemmältä. Saisinko mä enemmn rispectii, jos ottaisin -90 pois nickistä?
Up The Irons!
--Tomppa--
28.09.2007 20:04:24 (muokattu 28.09.2007 20:06:59)
Tästä tredistä olen saanut semmosen kuvan, että syntymävuoden laittaminen nickiin saa näyttämään jotenkin tyhmemmältä. Saisinko mä enemmn rispectii, jos ottaisin -90 pois nickistä?

Joo, ja sit sun pitää muuttaa tuo "InYourFace" vaikkapa muotoon "Bluesmies" tai "OldTubeVintagemiesJokaVihaaMallintaviaKitaravahvistimia"

E:Niin tai jos satut olemaan naispuolinen ni korvaat tietysti nuo mies kohdat sanalla nainen, esim. "Bluesnainen"
Up to Eleven!!
InYourFace90
28.09.2007 20:10:46
Joo, ja sit sun pitää muuttaa tuo "InYourFace" vaikkapa muotoon "Bluesmies" tai "OldTubeVintagemiesJokaVihaaMallintaviaKitaravahvistimia"

E:Niin tai jos satut olemaan naispuolinen ni korvaat tietysti nuo mies kohdat sanalla nainen, esim. "Bluesnainen"

Ite ajattelin Blues4Life.
Btw. en ole naispuolinen. :D
Up The Irons!
ankkiz
28.09.2007 20:11:38

Tai korvaamalla kaiken tyystin kirjoittamalla nimimerkiksi: Nainen.
Naisia tahtoo kaikki auttaa, ja oikein kilpaillaan huomiosta - ihan ilman mitään taka-ajatuksia tottakai..
Myy mulle kitaravahvistin! (ks. Tori-ilmoitukseni)
Sutela
28.09.2007 21:20:44 (muokattu 28.09.2007 21:23:15)
Voin jo kuvitella millaista pätemistä esimerkiksi tämä käyttäjä saa kysymyksiinsä nimimerkkinsä takia:

http://muusikoiden.net/jasenet/kuvaus.php?id=76945
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)