Antti1 07.09.2007 15:30:10 | |
---|
Näppärä "temppu" on vaikkapa painaa kitaran lapa kiinni kaiutinkaappiin, ja johan lähtee kielet liikkeelle helposti. Taisin tämän jo tuolla mainitakin. Hommaan vaikuttaa kuitenkin huomattavasti kaapin rakenne. Jos kaappi on ns. soivaa mallia, niin sopivan tiukka puunpätkä etu- ja takalevyn välillä helpottaa tuon onnistumista. Olettaen, että sen lavan rytkäsee kiinni siihen etulevyyn. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
Heikki290394 07.09.2007 20:11:06 | |
---|
Miksi kun laitan kitaran mikit osoittaan kohti kattoa niin ääni alkaa kiertään? Miksi soittaa oikein kun voi myös soittaa väärin? |
Antti1 07.09.2007 23:39:07 | |
---|
Miksi kun laitan kitaran mikit osoittaan kohti kattoa niin ääni alkaa kiertään? Tää on joku kompa? Okei, mä tiedän: sulla on vahvistin ripustettuna kattoon? Tietyissä asennoissa ne vaan kiertää eri tavalla, get used to it. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
Jimi 09.09.2007 13:45:00 | |
---|
Sellainen huomionarvoinen asia mainittakoon tämän sekoilun lisäksi vielä, että ainakin mun mielestä on olemassa kolmea erilaista feedbackia/kiertoa/whatever: -hallittu feedback, jolla saa jonkun sävelen soimaan kivasti vaikka viisi minuuttia -(tarkoituksellisesti) hallitsematon feedback, jota kuulee vaikka punkbändien biisin alussa, kun rummut alkaa jyräämään ja muu bändi on "vaiti" -kitaran mikeistä johtuva hallitsematon kierto Viimeisin on se kaikkein epämieluisin vieras, joka kuulostaa kiljuvalta sialta. Ilmenee huonoilla mikeillä aina, kun ei soita. Kaikkein kurjimmilla jopa ihan kotivolallakin. Ongelman ydin on liian löysät käämilangat mikin kelan ympärillä. Ne heilahtelevat epämääräisesti ja mikki lähettää mölyä vahvariin --> möly heiluttaa käämilankoja lisää --> lisää mölyä vahvariin. Tohon auttaa ainoastaan vain tauoton soitto, soundin vaihto, volan laskeminen, mikkien vaihtaminen, tarpeeksi kauas karkuun juokseminen ja jossain määrin myös niiden huonojen mikkien vahaaminen. hehe tuommoisen sian kiljunnan saa ihan hyvilläkin mikeillä. ostaa vaan peavey panditin ja pistää säröt ja volat korkealla :) Japaninkielistä PUNK musiikkia www.mikseri.net/kabe !!!! |
beorn 23.10.2009 01:44:29 | |
---|
Väinämöinen: Sähkömies sanoisi saman näin: feedback = takaisinkytkentä. Tai että = syöttöselkä! ;) Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!!
Ladatkaa Interspectionalin Demo#2 |
beorn 23.10.2009 01:47:44 | |
---|
Tohon auttaa ainoastaan vain tauoton soitto, soundin vaihto, volan laskeminen, mikkien vaihtaminen, tarpeeksi kauas karkuun juokseminen ja jossain määrin myös niiden huonojen mikkien vahaaminen. Kokeilisin kyl ekana ehkä upottamista niitä mikkejä parafiiniin toviks... Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!!
Ladatkaa Interspectionalin Demo#2 |
blues guitar 26.10.2009 15:41:06 (muokattu 26.10.2009 15:42:10) | |
---|
502CI: Kyllä muuten tomii huutamallakin Tää menee kyllä yli ymmärryksen. Miten sä saat huutamalla magneettikentän aikaiseksi? Tän vois testata ottamalla kitarasta kielet pois ja sitten volat täysille. Kyllä mun mielestä kierto (feedback) aiheutuu vain ja ainoastaan kielien värähtelystä. Tästä tulikin mieleeni kun kerran joku kirjoitti saavansa paremman soundin ruuvaamalla mikit bodyyn kiinni pleksin sijasta, teoriana oli että mikit reagoivat bodyn värähtelyyn??? Tässäkin jäi huomioimatta se seikka että mikit reagoivat vain ja ainoastaan kielen värähtelyn aiheuttamaan magneettikenttään. Siis näin mä olen ymmärtäny. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
padaa@dadaa! 26.10.2009 15:56:16 | |
---|
blues guitar: Tästä tulikin mieleeni kun kerran joku kirjoitti saavansa paremman soundin ruuvaamalla mikit bodyyn kiinni pleksin sijasta, teoriana oli että mikit reagoivat bodyn värähtelyyn??? Tässäkin jäi huomioimatta se seikka että mikit reagoivat vain ja ainoastaan kielen värähtelyn aiheuttamaan magneettikenttään. Siis näin mä olen ymmärtäny. En nyt ole varma ymmärsinkö oikein, kun ketjua taaksepäin ole lukenut mutta Fenderin GE Smith Telecasterissahan on tehty juuri näin, eli telen tallan metallipohjasta on leikattu pala pois ja mikki ruuvattu suoraan puuhun. |
Antti1 26.10.2009 16:24:22 (muokattu 26.10.2009 16:26:50) | |
---|
blues guitar: Tää menee kyllä yli ymmärryksen. Miten sä saat huutamalla magneettikentän aikaiseksi? Tän vois testata ottamalla kitarasta kielet pois ja sitten volat täysille. Kyllä mun mielestä kierto (feedback) aiheutuu vain ja ainoastaan kielien värähtelystä. Olet väärässä ja vaikka tästä videosta voit ihan itsekin sen todeta: http://www.youtube.com/watch?v=APmPwZ58rSM Kuuntele kohta 3:06-3:08, jossa PG sanoo kitaran mikkiin "Get out of my yard". Huutamalla, tai vaikka pieraisemalla, saa magneettikentän aikaiseksi äänenpaineen värisyttäessä mikin käämilankoja. Kitaramikki kun on parhaimmillaankin kovin kurja rupelo rakenteellisesti, oli se sitten vahattu, tai ei. E: Tai oikeastaan sanoin väärin. Magneettikenttä on olemassa kokoajan, öykkämöykkä saa vaan siinä muutoksia aikaan. Myös ilman niitä kieliä. Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? |
Numb 26.10.2009 16:30:18 | |
---|
Antti1:Magneettikenttä on olemassa kokoajan Joh, näin. Magneetti on mikrofonissa, joten kenttä on paikoillaan koko ajan. Kitaran kielen värähtely muuttaa magneettikenttää, ja mikrofoni aistii sen. Mikrofoni ei myöskään tiedä mikä sitä magneettikenttää muuttaa, joten kaikki mikä tekee sen sopivalla tavalla, muuttuu signaaliketjussa ääneksi :) Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan. |
Antti1 26.10.2009 16:33:08 | |
---|
Numb: Mikrofoni ei myöskään tiedä mikä sitä magneettikenttää muuttaa, joten kaikki mikä tekee sen sopivalla tavalla, muuttuu signaaliketjussa ääneksi :) Jonka vuoksi kitarasta saa mielenkiintoisia ääniä irti vaikka porakoneella, sähkövatkaimella jne. Mihin muuten perustuu kaukosäätimien aiheuttava pulputus? Huono häiriösuojaus vaan? Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? |
blues guitar 26.10.2009 18:28:09 | |
---|
Antti1: Olet väärässä ja vaikka tästä videosta voit ihan itsekin sen todeta: http://www.youtube.com/watch?v=APmPwZ58rSM Kuuntele kohta 3:06-3:08, jossa PG sanoo kitaran mikkiin "Get out of my yard... En mä nähny tossa videossa missään kohtaa puhuttavan kitaramikrofoniin? Ok. Voihan se olla että ne käämilangatkin siellä mikrofonissa heiluu, mutta kyllä se Feedback yleensä johtuu siitä kun ääniaallot kieliä heiluttelloo. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Antti1 26.10.2009 18:33:23 | |
---|
blues guitar: En mä nähny tossa videossa missään kohtaa puhuttavan kitaramikrofoniin? Siksipä käskinkin kuuntelemaan, en katsomaan. Ok. Voihan se olla että ne käämilangatkin siellä mikrofonissa heiluu, mutta kyllä se Feedback yleensä johtuu siitä kun ääniaallot kieliä heiluttelloo. Kuten jo edellisellä sivulla todettu moneen otteeseen, niin riippuu kierron tyypistä. Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? |
blues guitar 26.10.2009 19:31:36 | |
---|
Antti1: Siksipä käskinkin kuuntelemaan, en katsomaan. Kuten jo edellisellä sivulla todettu moneen otteeseen, niin riippuu kierron tyypistä. Ok. Aina sitä oppii jotain uutta : ) ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Thothmes 26.10.2009 21:55:30 | |
---|
blues guitar: Tästä tulikin mieleeni kun kerran joku kirjoitti saavansa paremman soundin ruuvaamalla mikit bodyyn kiinni pleksin sijasta, teoriana oli että mikit reagoivat bodyn värähtelyyn??? Tässäkin jäi huomioimatta se seikka että mikit reagoivat vain ja ainoastaan kielen värähtelyn aiheuttamaan magneettikenttään. Siis näin mä olen ymmärtäny. Kyllähän se bodykin saattaa mun käsittääkseni vaikuttaa asiaan. Kyllähän sähkiksen lankkurunkokin värähtelee jonkun verran, ja mikki sen mukana. Siksihän eri puulaatuja käytetään, että ne värähtelevät eri tavalla. Mikrofonihan synnyttää ääntä myös silloin, jos kielet ovat paikallaan ja mikki värähtelee. Kun sekä mikki että kielet värähtelevät, kuuluu vahvarista niiden yhteisvaikutus. Toisaalta taas ehkä suoraan bodyyn ruuvaamisella saadaan vähennettyä mikin omaa värähtelyä, kun se on "tiukemmin" kiinni. Kyllä tämän vaikutus on varmaan aika minimaalinen, mutta on silläkin kai jollekin kultakorvalle merkitystä. |
blues guitar 26.10.2009 22:28:03 | |
---|
jonir: Kyllähän se bodykin saattaa mun käsittääkseni vaikuttaa asiaan. Kyllähän sähkiksen lankkurunkokin värähtelee jonkun verran, ja mikki sen mukana. Siksihän eri puulaatuja käytetään, että ne värähtelevät eri tavalla. Mikrofonihan synnyttää ääntä myös silloin, jos kielet ovat paikallaan ja mikki värähtelee. Kun sekä mikki että kielet värähtelevät, kuuluu vahvarista niiden yhteisvaikutus. Toisaalta taas ehkä suoraan bodyyn ruuvaamisella saadaan vähennettyä mikin omaa värähtelyä, kun se on "tiukemmin" kiinni. Kyllä tämän vaikutus on varmaan aika minimaalinen, mutta on silläkin kai jollekin kultakorvalle merkitystä. Voihan sen noinkii ajatella. Meikä on funtsinu sen asian sillee, että bodyn resonointi antaa kielille lisää liikettä ja sitäkautta mikeille lisää ääntä. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Antti1 26.10.2009 22:37:13 (muokattu 26.10.2009 22:38:46) | |
---|
blues guitar: Voihan sen noinkii ajatella. Meikä on funtsinu sen asian sillee, että bodyn resonointi antaa kielille lisää liikettä ja sitäkautta mikeille lisää ääntä. Not so true. Kannattaa miettiä mistä se bodyn resonointi saa energiansa: soivista kielistä. Mitä tapahtuu, kun soivista kielistä kuluu energiaa johonkin muuhun --> sointi vaimenee. Mitä vähempi puut ja liitokset sitä energiaa itseensä välittävät, niin sitä kauemmin itse kieli soi. Teoriassa ainakin, käytäntö ei oo noin lineaarinen. Ennemmin mä kuitenkin näkisin sen niin, että tietynlainen vaimentuma yms. on ominaista puulle ja se sointi määrittyy enempi sitä kautta. Jäykempi ja kovempi puu soi myös yleensä "heleämmin/paremmin" sitä kopauttamalla, ja imee vähempi energiaa kielistä --> soi kauemmin. Sellainen tumppu ja pehmeä puumateriaali harvemmin soi kovin hienosti, taikka pitkään. Syytä voinee päätellä tuosta mun "teoriastani". Ei nyt liity sinänsä kyllä feedback-termiin, mutta mitä väliä. Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? |
blues guitar 26.10.2009 22:54:30 | |
---|
Antti1: Not so true. Kannattaa miettiä mistä se bodyn resonointi saa energiansa: soivista kielistä. Mitä tapahtuu, kun soivista kielistä kuluu energiaa johonkin muuhun --> sointi vaimenee. Mitä vähempi puut ja liitokset sitä energiaa itseensä välittävät, niin sitä kauemmin itse kieli soi. Teoriassa ainakin, käytäntö ei oo noin lineaarinen. Ennemmin mä kuitenkin näkisin sen niin, että tietynlainen vaimentuma yms. on ominaista puulle ja se sointi määrittyy enempi sitä kautta. Jäykempi ja kovempi puu soi myös yleensä "heleämmin/paremmin" sitä kopauttamalla, ja imee vähempi energiaa kielistä --> soi kauemmin. Sellainen tumppu ja pehmeä puumateriaali harvemmin soi kovin hienosti, taikka pitkään. Syytä voinee päätellä tuosta mun "teoriastani". Ei nyt liity sinänsä kyllä feedback-termiin, mutta mitä väliä. Taas mä opin jotain uutta :D ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Swan 27.10.2009 01:21:41 | |
---|
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!" >-)))> #26 S.M.A.K. |