Aihe: Kuulo, miten suojaatte?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
ballfish
11.03.2007 14:28:02
Joulukuuset korvissa.
kanka
11.03.2007 14:47:19

Joulukuuset korvissa.

Missäs pukki ja porot?
John Titor
11.03.2007 14:52:01 (muokattu 11.03.2007 14:55:33)

Ei. Ei nyt kotona normivolalla soittaessa mitään tulppia käytetä. Ei ole mitään järkeä käyttää tulppia liikaa.

Bänditreeneissä tulee käytettyä tulppia, tosin olen miettinyt, että periaatteessa voisi soittaa ilman. Usean tunnin treenit kyllä ovat korville vähän ikävät, jos ei mitään suojaa ole. Ilman tulppia kuulee paremmin (olettaen ettei mätetä infernaalisilla äänenvoimakkuuksilla) ja tulee kiinnitettyä soundeihin huomattavasti enemmän huomiota. Eli periaatteessa on viisaampaa mielestäni soittaa sen verran hiljaa, että niitä tulppia ei tarvitse.

Valitettavasti jos bändissä on rumpali, joka soittaa kapuloilla, ei niin hiljaa voi vetää. Vahingossa innostuessa tulee soitettua sen verran lujaa, vaikka siltä ei tuntuisi, että meteli on jo korville vaarallista. Ja piikkejä tulee aina, innostumattakin, ihan vaan senkin takia että harvan vähemmän soittaneen tekniikka riittää hallitsemaan dynamiikan täydellisesti. Tästä syystä kannattaa hommata mieluummin niin vähän vaimentavat tulpat, että pystyy soittamaan ne päässä. Joku 5-15db ei vaikeuta kuulemista, mutta leikkaa juuri sopivasti pahimmat piikit pois. Lisäksi kitarastyge korkeammalle, pois kenkien korkeudelta ja middlet esiin niin soitto erottuu vaikka rumpali mäiskisi kovempaakin.

Oikeasti, suosittelen joka vitun ikiselle hc-true-rokkarillekin että tulpat päähän - mieluummin jättää parit pedaalit ostamatta ja sijoittaa rahat valettuihin tulppiin. Minkä äänenpaineen tuottamassa fiiliksessä häviää, sen erottelukyvyssä ja korvien iässä voittaa. Niillä pedaaleilla ei nimittäin tee yhtään mitään, jos ei kuule mitä ne tekevät saundille. Jos tuntuu siltä, että saundista ei saa selvää, se johtuu siitä, että saundi ei toimi korvatulppien kanssa, ei siitä että korvatulpat eivät toimi saundin kanssa. Saundia muokataan silloin. Saundin voi vielä tarkistaa ilman tulppia varmistaakseen laadun, ja lisäksi keikalla on miksaaja sitä varten, että se tarkistaa ettei yleisölle kuulu kuraa.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Ze Kink
11.03.2007 15:45:23
Valitettavasti jos bändissä on rumpali, joka soittaa kapuloilla, ei niin hiljaa voi vetää. Vahingossa innostuessa tulee soitettua sen verran lujaa, vaikka siltä ei tuntuisi, että meteli on jo korville vaarallista. Ja piikkejä tulee aina, innostumattakin, ihan vaan senkin takia että harvan vähemmän soittaneen tekniikka riittää hallitsemaan dynamiikan täydellisesti. Tästä syystä kannattaa hommata mieluummin niin vähän vaimentavat tulpat, että pystyy soittamaan ne päässä. Joku 5-15db ei vaikeuta kuulemista, mutta leikkaa juuri sopivasti pahimmat piikit pois. Lisäksi kitarastyge korkeammalle, pois kenkien korkeudelta ja middlet esiin niin soitto erottuu vaikka rumpali mäiskisi kovempaakin.

Oikeasti, suosittelen joka vitun ikiselle hc-true-rokkarillekin että tulpat päähän - mieluummin jättää parit pedaalit ostamatta ja sijoittaa rahat valettuihin tulppiin. Minkä äänenpaineen tuottamassa fiiliksessä häviää, sen erottelukyvyssä ja korvien iässä voittaa. Niillä pedaaleilla ei nimittäin tee yhtään mitään, jos ei kuule mitä ne tekevät saundille. Jos tuntuu siltä, että saundista ei saa selvää, se johtuu siitä, että saundi ei toimi korvatulppien kanssa, ei siitä että korvatulpat eivät toimi saundin kanssa. Saundia muokataan silloin. Saundin voi vielä tarkistaa ilman tulppia varmistaakseen laadun, ja lisäksi keikalla on miksaaja sitä varten, että se tarkistaa ettei yleisölle kuulu kuraa.

Asiaa. Onko kukaan muuten koskaan miettinyt miksi Paul Gilbertillä on niin kirkas saundi?

Veikkaanpa, että tällä on jotain tekemistä asian kanssa: http://www.paulgilbert.com/PGear.chart.jpg
Who gare`s...
Kiinankeisari
11.03.2007 15:51:14
Veikkaanpa, että tällä on jotain tekemistä asian kanssa: http://www.paulgilbert.com/PGear.chart.jpg

eli kuulon herkkyydessä kuopat tuolla ylä-äänten puolella, tulkitsinko oikein? ainakin bb king on sanonut että vanhoilla päivillä on ollut pakko ruveta käyttämään kirkkaampaa livesaundia että kuulee mitä soittaa. saman jutun olen diagnosoinut myös slashillä, kauhee ylämiddlepuukko johtuu varmaan kuulovammasta.
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
Artist
11.03.2007 20:11:40

Kyllä niin hiljaa voi soittaa, toki riippuu hieman tilastakin. Mun pointti oli, että olisi siisti opetella vetämään tarpeeksi hiljaa niin ei tarvitsisi tulppia. Oletusarvoinen tulppien pitäminen on vähän huvittavaa, varsinkin kun ei voida olettaa, että yleisöllä olisi aina tulpat. Siksi minun mielestäni optimi tilanne olisi se, että soittaa tarpeeksi hiljaa.

Mulla on ns. kuusityyppiset tulpat, jotka ei älyttömästi vaimenna tai syö trebleä, ja siitä huolimatta kaiken kuulee paljon selkeämmin ilman tulppia, eikä kyse ole tässä tapauksessa siitä onko vahvistin millä korkeudella tai onko middleä riittävästi (mulla on aina täysillä). Mutta sen verran kovaa tosiaan soitetaan, että ilman tulppia ei viitsi treenejä vetää.

Joo, kyllä tulpat on hyvä olla ja parasta olisi justiinsa tuollaiset hyvät valetut tulpat. Mutta mielestäni silloin aletaan olla vähän hakoteillä, jos tämän threadin avausviestin tapaan pohditaan pitääkö kotisoittovolyymeillä käyttää tulppia.
"Short lives make good movies. Short lives -bad advice."
Valdemart
11.03.2007 20:35:00

Mistäs noita kuusitulppia ostatte? Myydäänkö apteekeissa vai pitääkö hakeutua johonkin alan liikkeeseen? Lisäksi minkä hintaisia ovat yleensä?
Karipiirto
11.03.2007 20:49:00

Mistäs noita kuusitulppia ostatte? Myydäänkö apteekeissa vai pitääkö hakeutua johonkin alan liikkeeseen? Lisäksi minkä hintaisia ovat yleensä?

Meidän rumpali noita käyttää ja ne mikkä sillä on tais olla jotain pari kymppiä. Ei mitään kovin halpaa lystiä siis, mutta kuulon kanssa ei toisaalta kannata leikkiä.
Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia.
kanka
11.03.2007 20:53:44

Mistäs noita kuusitulppia ostatte?

Paikallisesta musaliikkeestä ostin minä.
Wahi
11.03.2007 20:57:10
Meidän rumpali noita käyttää ja ne mikkä sillä on tais olla jotain pari kymppiä. Ei mitään kovin halpaa lystiä siis, mutta kuulon kanssa ei toisaalta kannata leikkiä.

Mielestäni pari kymppiä ei ole paha hinta hyvistä tulpista. Seuraava aste taitaakin sitten olla 150e->
"no ku osaa tiluttaa ni osaa muutki asiat" TheLemon
Karipiirto
11.03.2007 21:05:00

Mielestäni pari kymppiä ei ole paha hinta hyvistä tulpista. Seuraava aste taitaakin sitten olla 150e->

Eihän se paha hinta ookkaan mutta jollekin joka luulee niiden pyörivän samoissa hinnoissa perustulppien kanssa(en tarkoita että kysymyksen esittäjä olisi näin luullut), eli siinä euron tietämillä, saattaa silti hiukan hengähtää että melkoisen kallista.
Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia.
Master of Disguise
11.03.2007 21:21:55
Treeneissä korvakuuset ja metsurin kuulosuojaimet päällekkäin.
ballfish
11.03.2007 21:23:19
Missäs pukki ja porot?

Höhö. Pukki ja porot. Höhö. :D
Ze Kink
11.03.2007 21:23:48

Ja lisäksi noita voi käyttää vaikka kuinka kauan, että ei tosiaan ole paha hinta.
Who gare`s...
John Titor
11.03.2007 21:23:51

Kyllä niin hiljaa voi soittaa, toki riippuu hieman tilastakin. Mun pointti oli, että olisi siisti opetella vetämään tarpeeksi hiljaa niin ei tarvitsisi tulppia. Oletusarvoinen tulppien pitäminen on vähän huvittavaa, varsinkin kun ei voida olettaa, että yleisöllä olisi aina tulpat. Siksi minun mielestäni optimi tilanne olisi se, että soittaa tarpeeksi hiljaa.

Yleisö on aina sen verran kauempana, ja isommassa tilassa, ettei melu ole ihan samaa tasoa kuin treenikämpällä rumpujen vieressä. Lisäksi fiksulla kuuntelijalla on aina tulpat, musiikki kun kuulostaa keikalla paremmalta tulpat päässä kovemman volyymin takia.
Saundi ei oo sama, jos rumpali nypeltää, rummut kun on akustinen soitin. Jazzia voi soittaa hiljempaakin, mutta vedäpä death metallia hipelöiden riisikepeillä ja et ole ihan katu-uskottavin jätkä;)

Mulla on ns. kuusityyppiset tulpat, jotka ei älyttömästi vaimenna tai syö trebleä, ja siitä huolimatta kaiken kuulee paljon selkeämmin ilman tulppia, eikä kyse ole tässä tapauksessa siitä onko vahvistin millä korkeudella tai onko middleä riittävästi (mulla on aina täysillä). Mutta sen verran kovaa tosiaan soitetaan, että ilman tulppia ei viitsi treenejä vetää.

Osta valetut tulpat ja hiffaat millaiset ovat hyvät tulpat.

Joo, kyllä tulpat on hyvä olla ja parasta olisi justiinsa tuollaiset hyvät valetut tulpat. Mutta mielestäni silloin aletaan olla vähän hakoteillä, jos tämän threadin avausviestin tapaan pohditaan pitääkö kotisoittovolyymeillä käyttää tulppia.

Oot oikeassa. Mua vaan aina vituttaa kun ihmiset itkevät kolmikymppisenä kun "ei oikeen kuule". Se kuulovaurio kun on niin helppo asia välttää.
Artist
11.03.2007 21:37:00 (muokattu 11.03.2007 21:43:27)
Yleisö on aina sen verran kauempana, ja isommassa tilassa, ettei melu ole ihan samaa tasoa kuin treenikämpällä rumpujen vieressä.

Tämä on kyllä ihan totta, mutta treenikämpissäkin on eroja.

Lisäksi fiksulla kuuntelijalla on aina tulpat, musiikki kun kuulostaa keikalla paremmalta tulpat päässä kovemman volyymin takia.

Tästä mä olen vahvasti eri mieltä; kyllä parhaat keikkasoundit on selvästi olleet niitä, joita on voinut kuunnella ilman tulppia, vaikka utlisikin vähän kovaa. Ja ei, en puhu mistään jazzkeikoista. Ihan rokkikeikoista kyse. Joillain keikoilla vituttaakin, kun volume olisi periaatteessa muuten sopiva, mutta tulpat joutuu laittamaan päähän, kun takana/vieressä on kirkuvia ihmisiä. Ei tule äkkiseltään mieleen yhtään keikkaa, joka olisi tulpat päässä kuulostanut paremmalta.

Saundi ei oo sama, jos rumpali nypeltää, rummut kun on akustinen soitin. Jazzia voi soittaa hiljempaakin, mutta vedäpä death metallia hipelöiden riisikepeillä ja et ole ihan katu-uskottavin jätkä;)

No ei ole sama soundi ei, mutta kyllä osaava rumpali pystyy soittamaan inhimillisellä volyymilla ilman, että kuulostaa nypeltämiseltä. Eikä niitä tulppia tosiaan tarvitse pistää korviin heti kun musiikin volyymi ylittää normaalin puhevolyymin.

En yritä mitenkään kiistää kuulonsuojauksen tärkeyttä, mutta parhaaseen kuuntelukokemukseen mielestäni pääsee, jos volyymi on sellainen, että suojausta ei tarvitse.
John Titor
11.03.2007 21:45:29

Tämä on kyllä ihan totta, mutta treenikämpissäkin on eroja.

Tästä mä olen vahvasti eri mieltä; kyllä parhaat keikkasoundit on selvästi olleet niitä, joita on voinut kuunnella ilman tulppia, vaikka utlisikin vähän kovaa. Ja ei, en puhu mistään jazzkeikoista. Ihan rokkikeikoista kyse. Joillain keikoilla vituttaakin, kun volume olisi periaatteessa muuten sopiva, mutta tulpat joutuu laittamaan päähän, kun takana/vieressä on kirkuvia ihmisiä. Ei tule äkkiseltään mieleen yhtään keikkaa, joka olisi tulpat päässä kuulostanut paremmalta.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkälaisista keikoista puhut? Mä en ole ollut yhdelläkään isommalla keikalla, jolla olisi voinut mun standardien mukaan olla ilman tulppia. DT:n ja Symphony X:n keikalla ehkä melkein, mutta kyllä se musa paremmalta (siis selkeämmältä) kuulosti Elacinien läpi.

No ei ole sama soundi ei, mutta kyllä osaava rumpali pystyy soittamaan inhimillisellä volyymilla ilman, että kuulostaa nypeltämiseltä. Eikä niitä tulppia tosiaan tarvitse pistää korviin heti kun musiikin volyymi ylittää normaalin puhevolyymin.

Valitettavasti ne juuri pitää pistää päähän silloin, muuten kuulo on vaarassa:(
Hommaa ne Elacinit/muut valetut tulpat, ja mittauta kuulosi. Mä oon ollut metelissä ihan vitusti ja teen musaa kokopäiväisesti, kuulo toimii tietyillä taajuuksilla -5 desibelissä, ja pahimmissa kuopissa muistaakseni +5:ssä.
Artist
11.03.2007 21:57:17 (muokattu 11.03.2007 22:05:59)
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkälaisista keikoista puhut? Mä en ole ollut yhdelläkään isommalla keikalla, jolla olisi voinut mun standardien mukaan olla ilman tulppia. DT:n ja Symphony X:n keikalla ehkä melkein, mutta kyllä se musa paremmalta (siis selkeämmältä) kuulosti Elacinien läpi.

Ihan perus klubi-, festari-, stadion- ja areenakeikoista. Useimmiten kuulonsuojaukseen olen joutunut turvautumaan klubikeikoilla, pienissä ja akustisesti huonoissa tiloissa kun meteli saattaa yltyä. Soundeiltaan parhaista klubikeikoista kaikki ovat olleet sellaisia, että ilman tulppia on tullut toimeen, esimerkkeinä vaikka 22-Pistepirkko, Melrose, PMMP yms.

Isoimmista keikoista ainoastaan Kaapelitehtaalla tarvitsi tulpat (esiintymässä olivat Danko Jones ja Gogol Bordello ja mitä muuta siellä olikaan) samoin kai Ruisrockissa joskus Kotiteollisuuden ja Motörheadin keikoilla, jollain Hanoi Rocksin keikoilla myös.
Stoogesin viime kesän keikalla mulla oli aluksi tulpat korvissa, jouduin löystämään ne pois kun ei saanut muuten selvää.

Jäähalleissa en ole tarvinnut ikinä, esim. Alice Cooperilla oli jumalaiset soundit 2002, juuri niiin kovaa, että tulppia ei ihan viitsinyt laittaa.

Valitettavasti ne juuri pitää pistää päähän silloin, muuten kuulo on vaarassa:(
Hommaa ne Elacinit/muut valetut tulpat, ja mittauta kuulosi. Mä oon ollut metelissä ihan vitusti ja teen musaa kokopäiväisesti, kuulo toimii tietyillä taajuuksilla -5 desibelissä, ja pahimmissa kuopissa muistaakseni +5:ssä.

Armeija-aikana kuulotestissä ilmeni, että mulla on kuulonalenema, ja siihen aikaan myös tinnitti usein. Sittemmin ei ole joutunut päivittäin olemaan vastaavanlaisessa melussa, tinnitus on poistunut lähes kokonaan ja muutenkin tuntuu kuulevan paremmin.

Noi Elacinit pitäisi jossain vaiheessa kyllä hommata; niitäkään tuskin alkaisin koko ajan päässä pitämään, mutta mukavammin varmasti kuulisi treeneissä kaiken.
Kiinankeisari
11.03.2007 22:36:40
artistille kovalla kädellä komppia, kyllä livesaundi on silloin kohdallaan kun musa potkii kivasti mutta ei silti leikkaa päätä irti. eli kovallaan, mutta niin että pystyy sen vajaan pari tuntia olemaan ilman tulppia.
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
mammukka
12.03.2007 08:09:23 (muokattu 12.03.2007 08:12:21)
Otan yleensä korvat pois ennen treenejä.

No joo...

Mulla on yks tuttu jolla on kuulonalenema pelkästä sähkökitaran treenaamisesta kotonaan. Näin ei kyllä pitäis olla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)