Ei yhtään pahalla, mutta jos vuosien soittamisen jälkeen alternate picking on tuntematon ja outo tapa soittaa, niin ollaan edetty hiukan persiis edellä puuhun. "As I have already said, economy picking is the best picking technique there is. It's fast, it looks mighty fine, and it requires very little effort (once you have mastered it of course). But to experience the comfort of economy picking, you must first understand the concept of it. To keep a long story short: economy picking is a mixture of firstly, alternate picking, and secondly, sweep picking."
http://www.ultimate-guitar.com/less … tar_techniques/economy_picking.html Eli jos esim. economy picking on tuttu, on myös pakostakin oppinut alternate pickaamaan.
:)
Löysin mielenkiintoisen keskustelun alternate ja economy-pickingistä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=132172&o=0 Kun tässä viikon lopun tein syväluotaavan tutkimuksen omaan soittamiseen ja käyttämiini tekniikoihin niin eihän se alternate picking ole mitenkään vieras. Sehän on varmaan muutenkin se ensimmäinen pickaustapa minkä aloitteleva kitaristi joutuu opettelemaan. (Itse olen soitellut about parikymmentä vuotta, välillä vähemmän, välillä taas enemmän)
Eli toisin sanoen pysytyin soittamaan tuon esittämäni Gilbertinkin lickin myös alternatella kun sitä vähän aikaa hinkkasin (ja yhtä nopeastikin kuin economylla) mutta en näe siinä mitään järkeä, sillä joustavampi ja luonnollisempi tapa minulle on tuo economy picking, siis juuri siinä kohdassa kun siirryn e kieleltä a kielelle. (Mutta itse asiassa, tuo loppu lickihän menee alternatella muuten)
Ja niin kuin tuossa yläpuolella olevasta linkistä löytyneestä keskustelusta käykin hyvin ilmi, että on hyvä osata erilaisia tekniikoita, mutta käyttää niitä niin kuin itse parhaaksi näkee ja parhaalta tuntuu. Itselläni ei ainakaan ole pitkiin aikoihin ollut ongelmaa soiton ajoittamisen kanssa, soitinpa sitten tyylillä millä hyvänsä, joten minusta on hieman omituista ajatella alternaten toimivan esim. parempana metodina "puhtaampaan" tai "jäsennellympään" soittamiseen. Ehkä joillekin se niinkin toimii, ja hyvä heille.
Huomasin omassa soitossani myös sen, että noissa Gilbertille tyypillisissä "hypyissä" (eli jonkun kielen jättäminen väliin tietyssä patternissa) toimii silloin ainakin itselläni alternate pikkaus ainoana vaihtoehtona. En siis en voisi kuvitellakaan soittavani niitä esim. sweepillä.. Täytyy sanoa, että minulla ainakin tulee se soittotapa sieltä jostain ihan ilman suurempia miettimisiä; että mitähän pickaustyyliä nyt käyttäisi. Nyt ainakin tiedän käyttäväni alternatea, economyä, sweeppiä ja onpa pari omaa biisiä, missä käytän plektraa samalla kun poimin keskisormi-nimetön-pikkurillillä ohuempia kieliä, siis tarpeen ja tapauksen mukaan. Tuollakin tekniikalla on varmaankin nimi, olen sen joskus kuullut mutta en muista miksi sitä kutsutaan.