Iron Horse 30.12.2006 21:57:37 (muokattu 30.12.2006 21:58:11) | |
---|
Varma keino raastaa viimeisimmätkin musikaalisuuden rippeet soittamisesta. No ehkä, mutta kirjoituksen pointti tuskin oli Petruccin soiton erityinen musikaalisuus E: Hidas http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg |
calf 30.12.2006 22:58:56 | |
---|
Amputoi se pikkurilli. Sillä siitä pääsee... ;) |
FearMTC 31.12.2006 00:46:31 | |
---|
Kysymys siisl kuuuu, että onkohan joitain tiettyjä biisejä, joista on hyvä lähteä opettelemaan tuota tekniikkaa? Muilla samantapaisia kokeumuksia? Ja tottakai siinä sivussa treenaan myös pikkurilliä, jos sen joskus saisi normaalien sormien tasoiseksi. Nyt vain tuntuu siltä, että se oni esteenä kehitykselle. Niin no, jos tahtoo pitäytyä tuosta pikkurillillä soittamisesta, niin sehän on ihan perskohtanen asia. Sanoisin, että riippuu taas vähän, millaista musaa tahdot soitella ja mistä tasosta on kyse. Itse en välttämättä voisi kuvitella ilman pikkusormea soittamista, mutta jos siihen lähtee, niin kyllähän se varmasti alkaa luonnistua nopeastikin. Kun keskittyy vähempään, niin kehitystähän tapahtuu niiden saralla luonnollisesti nopeammin. Varmaan parasta on vain katsella jotain perusharjoituskuvioita tai sitten näitä rock-musiikin klassikoita. Joitain Deep Purplen sooloja kun esimerkiksi alkaa treenata kolmella sormella, niin kyllä se siitä lähtee taittumaan. En kuitenkaan usko, että pikkusormen vähentäminen vähentää muuta työtä hirveästi. Kolmen sormen kanssa pitää ehkä opetella sitten siihen, että yhdellä sormella pitää soittaa peräkkäin useampia säveliä esim. samalta kieleltä. Tuollaisiahan on jonkin verran neljälläkin sormella, mutta uskoisin että kolmella noiden määrä lisääntyy huomattavasti. Mutta tyylistä ja fiiliksestä ei kannata luopua. Soittaa sitä omankuuloista matskua. Jos se menee hyvin kolmella sormellakin, niin ei välttämättä vaikuta edes opetella soittamaan neljällä vain siksi, että sitten on jotenkin yleispätevämpi kitaristi tai jotain. :) En tiedä, onko tuohon olemassa siis mitään "hyvää neuvoa". Soita sitä mistä tykkäät. Jos alkaa sujua kolmellakin sormella, niin sittenhän siinä ei ole mitään ongelmaa. Elämä on ylittänyt villeimmätkin odotukseni. |
Harvestman 31.12.2006 15:27:46 (muokattu 31.12.2006 15:30:04) | |
---|
Itse en ensimmäisenä parina vuonna käyttänyt pikkurilliä. Sitten kaveri huomautti asiasta ja aloin käyttämään sitäkin soitossani. Siinähän tuo soiton mukana kulkee ihan niin kuin muutkin sormet. Ei sen huonompi eikä parempi. Eikä ole yhtään mitään järkeä miettiä sitä missä pikkusormi on jos sitä ei käytä. En ainakaan itse ikinä ole tuosta välittänyt. Tekeekö se ihmisestä jotenkin huonomman soittajan. Vai onko se vain tyylitajuttomuutta? "Kato miten tyhmästi ton pikkurilli on kun se soittaa". Turhaa työtä opetella pitämään sitä "coolissa" paikassa. Sitäpaitsi pikkurilli ja nimetön jakavat osittain samat hermoradat ja yleensä soittamisenhan pitäisi olla spontaania, joten jos haluaisit pikkurillisi pysymään paikoillaan niin joudut ajattelemaan asiaa soiton aikana. E: Niin. Kyllä se pikkurilli siitä ajan kanssa treenaantuu samalle tasolle muiden sormien kanssa. Se vaan voi olla vuosien työn takana. E2: Turha sitä on erikseen alkaa treenaamaan. Siinä muun soiton sivussa se harjaantuu. Dave Mustaine ei tykkää pissiksistä. |
BigPapa 31.12.2006 15:34:06 (muokattu 31.12.2006 15:34:56) | |
---|
Treenaa Ynkkää ja kromatiikkaa, ensimmäistä kolmen sormen käyttämiseen ja jälkimmäistä neljän. Suosittelen kyllä vaan treenaamaan sen pikkurillin kondikseen, ei se ole mitenkään erityisen hankalaa, ja myöhemmin joudut kuitenkin pulaan jos se ei toimi. Kovilla tiluttajilla sekin toimii, sen käyttämiseen ei vaan aina ole tarvetta. Kattele jotain Ynkkä-videoita, siellä se pikkurilli viuhuu tarpeen vaatiessa yhtä vikkelästi kuin muutkin nakit. Just just....hyvää tsoukkia täällä. Kitaroita pitää soittaa. Ne tykkää siitä. |
Kontiak 31.12.2006 16:33:39 | |
---|
Treenaa Ynkkää ja kromatiikkaa, ensimmäistä kolmen sormen käyttämiseen ja jälkimmäistä neljän. Itse vaihtaisin Ynkän tilalle Friedmanin. |
wilzhu 31.12.2006 18:22:12 | |
---|
Tai no kun tarkemmin miettii niin suurin ongelma soitossani on se, että olen jämähtänyt sormi per fretti -tyyliin, joka on monissa paikoissa varsin kömpelö. Elikkä etu, keskari ja nimetön ovat tiukasti vain niillä kolmella "niille tarkoitetulla nauhalla" ja ainoastaan pikkurillillä saatan työstää useampia nauhoja, joka on mielestäni melkoisen huono työn jako sormien kesken. Olen huomannut monien kitaristien hoitavan etusormella yhden, keskarilla kahta, nimettömällä yhtä tai kahta frettiä ja pikkurillillä sitten loppuja mitä nyt tarvitseekaan. Elämä off. |
diabami 01.01.2007 01:03:52 | |
---|
"Kömpelyytesi" saatta johtua myös siitä, että et vain ole harjoitellut tarpeeksi. Jos korvaat jotkut pikkurillille "tarkoitetut" jutut soittamalla ne nimettömällä joudut venyttämään ja kurottamaan enemmän. Kämmenesi asento vaihtuu samalla enemmän, mitä se vaihtuisi pikkurillillä soittaessa. Eli joudut tekemään enemmän "töitä". Tämä oli minun näkemykseni asiasta. |
John Titor 01.01.2007 02:59:12 (muokattu 01.01.2007 03:00:54) | |
---|
Just just....hyvää tsoukkia täällä. Taitaa olla joulu mennyt hyvissä merkeissä? Auta seuraavana jouluna vaimoa ruoanlaitossa viinimaistiaisten sijaan, säilyy sopu;) Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. |
wilzhu 02.01.2007 01:10:55 | |
---|
"Kömpelyytesi" saatta johtua myös siitä, että et vain ole harjoitellut tarpeeksi. Jos korvaat jotkut pikkurillille "tarkoitetut" jutut soittamalla ne nimettömällä joudut venyttämään ja kurottamaan enemmän. Kämmenesi asento vaihtuu samalla enemmän, mitä se vaihtuisi pikkurillillä soittaessa. Eli joudut tekemään enemmän "töitä". Tämä oli minun näkemykseni asiasta. Mietin tässä, että onkohan jossain hyviä sellaisia "sormetus(Öh?)" -vinkkejä, kun tosiaan näppäryys ei perjaatteessa ole ongelma vaan se sormien asettelu niin, että saan pidemmätkin juoksutukset sulavasti. Vaikea selittää, mutta jotenkin noin:D Elämä off. |
diabami 02.01.2007 01:54:27 (muokattu 02.01.2007 01:55:04) | |
---|
Mietin tässä, että onkohan jossain hyviä sellaisia "sormetus(Öh?)" -vinkkejä, kun tosiaan näppäryys ei perjaatteessa ole ongelma vaan se sormien asettelu niin, että saan pidemmätkin juoksutukset sulavasti. Vaikea selittää, mutta jotenkin noin:D Sormitukset kannattaa tehdä niin, miten itsestä parhaalta tuntuu. |
Tasapaino 02.01.2007 02:10:51 | |
---|
Sormitukset kannattaa tehdä niin, miten itsestä parhaalta tuntuu. Juu on se nähty, kun soittaa "niin kuin itsestä tuntuu hyvältä". Helvetin usein vaan mennään perse edellä puuhun, eikä varmalla latvaan asti. Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille. |
diabami 02.01.2007 03:44:39 (muokattu 02.01.2007 03:46:43) | |
---|
No oikeastaan pahin moka mitä voi tehdä on soittaa kaikki sävelet yhdellä sormella. Mutta jos käyttää kaikkia otelautakäden neljää sormea (tai jopa viittä), niin sormitukset ovat usein helppo "päätellä". Virheet tässä asiassa on kuitenkin usein helposti korjattavissa ja joskus jopa kehittävät tekniikkaa. Kolmella sormella sormitusten päättely on hieman hankalempaa. |
kivi 02.01.2007 06:54:20 | |
---|
Mietin tässä, että onkohan jossain hyviä sellaisia "sormetus(Öh?)" -vinkkejä, kun tosiaan näppäryys ei perjaatteessa ole ongelma vaan se sormien asettelu niin, että saan pidemmätkin juoksutukset sulavasti. Vaikea selittää, mutta jotenkin noin:D Jotenkin tuntuu, että tuo sormi per nauha -ongelma juontaisi juurensa siitä, että soitat kitaralla joko vain tai enimmäkseen melodioita. Koetapa saada jokaiseen melodiaan sisällytettyä myös melodian avainsoinnut, niin kaikille sormille tulee väkisin monipuolisempaa tonttia. Pikkusormi on välttämätön jos aikoo oppia sormittamaan muitakin sointuja kuin ne helpoimmat siitä helpoimmasta asemasta :-| Treeniä, treeniä. Soittaminen on enimmäkseen ihan jotain muuta kuin sooloilua. |
Janne-91 03.01.2007 18:20:21 | |
---|
kyl mä ainakin käytän pikkurilliä pyrin treenaa sit vähän enemmä ku muit mahd.. why can't you just understand :D |
jazzIII 03.01.2007 23:56:39 | |
---|
Mulla on aina ollu sen verta pienet kädet, että pikkurillillä on soitettu vitoset 13 vuotta. Ehkä se siinä treenaantuu väkisin ;) Yhden sävelen jutuissa en kyllä sitä juurikaan käytä mielestäni. Ja tosiaan, jos soittelee sointuja muualtakin kun alimmasta asemasta, sitä on varmaan vähän pakko käyttää monissa? |
MBoogie 04.01.2007 00:41:35 | |
---|
Laita käsi pöydälle siten että kämmenselkä on kasvoja kohti ja sormet ovat koukussa, samalla kuvitteellisella vaakaviivalla. Ranne kannattaa nostaa irti pöydästä. Sitten vaan nostelet sormia ylös ja pidät muut visusti pöydässä kiinni; ensin samaan aikaan esim. pikkurilliä ja keskisormea, myöhemmin nakuttelet sormia vuoronperään. |
Blodoffer 05.01.2007 04:06:10 | |
---|
Olen soittanut hieman yli vuoden ja itselläni tuo pikkurilli on käytetyin sormi etusormen jälkeen. Itse kun soitan pääosin tuollaista teknistä döödistä, on pikkurillin hallinta melko välttämätöntä (ellet omista hehtaarikäsiä.) Miten soittaa muulla tavalla esim. 3-7-2, 6-5-3-2 tai 8-6-5-4 |
BigPapa 05.01.2007 13:02:25 | |
---|
Taitaa olla joulu mennyt hyvissä merkeissä? Auta seuraavana jouluna vaimoa ruoanlaitossa viinimaistiaisten sijaan, säilyy sopu;) Täytyyhän jonkun viinitkin maistella..;-D Kyllä joulu meni ihan hyvin..aattona 24h duunissa.... Kitaroita pitää soittaa. Ne tykkää siitä. |
siwamatti 05.01.2007 14:52:15 | |
---|
sinuna reeenaisin pikkurilliä muiden sormien tasolle. |