Aihe: Neuvoja Kiitos!
1 2
Schnowotski
29.11.2006 02:11:49
Ahaa hän tarkotti sitä. Sori en tajunnu, mun moka :D Mut kiitti selvennyksestä. Tuo transponointi on ihan mielenkiintoinen juttu, täytyy joskus kokeilla miltä esim aku ankka kierto kuullostaa transponoituna johonki sävellajiin :P

Aku ankka -kierto on aina "jossain sävellajissa". Käsittääkseni sointuasteina se menee I-VI-IV-V. Roomalaiset numerot tarkoittavat mones sävel kyseisen soinnun perussävel on sävellajin ensimmäisestä sävelestä laskettuna. Esimerkiksi C-duuriin kuuluu sävelet: C-D-E-F-G-A-H, joten Aku ankka -kierto menisi C-duurissa: C-Am-F-G. Eikö vain? D-duurin äänet ovat D-E-F#-G-A-H-C#, joten D-duurissa se menisi D-Hm-G-A.

Mutta sillä, missä sävellajissa jokin sointukierto menee, ei todennäköisesti ole väliä, sillä tonaalinen musiikki hahmotetaan ennenkaikkea erilaisina suhteina vallitsevaan sävellajiin. Huomasimme juuri että Aku ankka -kierron soinnut ovat aina samassa suhteessa vallitsevaan sävellajiin, joten todennäköisesti se kuulostaa aika samanlaiselta soitti sen mistä sävellajista tahansa. Pois luettuna Spinal tap -fakta, että D-molli on surullisin sävellaji ;).

Erikuuloiseksi sointukierron saa soittamalla sen eri instrumenteilla, soittamalla sen eri tavalla, kääntämällä sointuja, laajentamalla ja supistamalla sointuja, muutamalla tempoa, lisäämällä tahtilajin vaihdoksia, korvaamalla sointuja toisilla jne. ja ne vasta mielenkiintoisia juttuja ovatkin.

Tosin en tiedä kuinka asian kokevat synesteetikot, joilla on absoluuttinen sävelkorva. Esiintyykö heille jokin sävellaji tietyn värisenä tai tuntoisena. Ei voi tietää.
-Kirjoittaja on skribentti
"Tässä kappaleessa ei ole yhtään turhaa säveltä" "Ei tietenkään - se on sarjallinen struktuuri."
John Titor
29.11.2006 10:49:23 (muokattu 29.11.2006 12:19:50)

Tosin en tiedä kuinka asian kokevat synesteetikot, joilla on absoluuttinen sävelkorva. Esiintyykö heille jokin sävellaji tietyn värisenä tai tuntoisena. Ei voi tietää.

Eiku se esiintyy yleensä just tiettynä sävelikkönä, kaikki eivät liitä musiikkia mihinkään ulkopuoliseen asiaan, vaan kuulevat vaan että C-Abm-D-jne.
Jotkut harvat sitten kuulevat musiikin myös väreinä, hajuina, makuina tms.

Tästähän ne absoluutikkojen ongelmat syntyvät. Kun musiikki totutaan kuulemaan tietyissä sävellajeissa/tietyn värisenä jne. joutuu relatiivisuutta harjoittelemaan helvetisti ennen kuin siihen oppii. Pop/jazz-puolella absoluutikot pannaan kirjoittamaan eri sävellajeihin kuin miten musiikki kuuluu.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Juzpe
29.11.2006 10:53:40

Jotkut harvat sitten kuulevat musiikin myös väreinä, hajuina, makuina tms.

Total offtopic... mielenkiintoista... itse kuulen musiikin tarinoina joissa yksittäiset äänet ja elementit ovat henkilöitä ja tapahtumia...
Rusettiluistelusta anaaliseksiin - Suomen nuorison seksuaalikäyttäytymisen kehitys 40- luvulta nykypäivään.
J.Hollström
29.11.2006 11:00:55
Täydellisellä sweeppitekniikalla pitäisi olla piece of nakki.

Sweeppitekniikkako on kaiken a ja o jolla taittuu kaikki jutut?
blackorwhite
29.11.2006 12:10:25
Aku ankka -kierto on aina "jossain sävellajissa". Käsittääkseni sointuasteina se menee I-VI-IV-V. Roomalaiset numerot tarkoittavat mones sävel kyseisen soinnun perussävel on sävellajin ensimmäisestä sävelestä laskettuna. Esimerkiksi C-duuriin kuuluu sävelet: C-D-E-F-G-A-H, joten Aku ankka -kierto menisi C-duurissa: C-Am-F-G. Eikö vain? D-duurin äänet ovat D-E-F#-G-A-H-C#, joten D-duurissa se menisi D-Hm-G-A.

Mutta sillä, missä sävellajissa jokin sointukierto menee, ei todennäköisesti ole väliä, sillä tonaalinen musiikki hahmotetaan ennenkaikkea erilaisina suhteina vallitsevaan sävellajiin. Huomasimme juuri että Aku ankka -kierron soinnut ovat aina samassa suhteessa vallitsevaan sävellajiin, joten todennäköisesti se kuulostaa aika samanlaiselta soitti sen mistä sävellajista tahansa. Pois luettuna Spinal tap -fakta, että D-molli on surullisin sävellaji ;).

Erikuuloiseksi sointukierron saa soittamalla sen eri instrumenteilla, soittamalla sen eri tavalla, kääntämällä sointuja, laajentamalla ja supistamalla sointuja, muutamalla tempoa, lisäämällä tahtilajin vaihdoksia, korvaamalla sointuja toisilla jne. ja ne vasta mielenkiintoisia juttuja ovatkin.

Hieno sepitys kokarek, pistän plussaa. Itseasiassa mä kyllä tiesin miten tuo transponointi tapahtuu :D Niitä harvoja asioita mitä osaan teoriasta. No ei vaan,tuntuu että oon oppinu itseopiskelemalla ihan hyvin noita teoria-asioita nimittäin ku tuntuu pysyvän hyvin jyvällä täällä mitä siitä puhutaan.

Tuosta tosin voisit kertoa enemmän, tuosta sointujen laajentamis- ja supistamis jutusta, vai tarkoitatko sitä että jätetään joitakin säveliä soinnusta soittamatta? Sitten tuo sointujen kääntäminen, tarkoitat varmaan sitä, että käännetään esim C-duuri Am soinnuksi kun se on sen rinnakkaissointu (ei havaintoa hienosta nimestä).
Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä.
thekimble
29.11.2006 12:16:59

No siis oon Pidemmällä soitossani mitä mun pitäs olla, oon nyt soittanu noin 2 1/2 vuotta ja osaan kaiken näkösiä vaikeita kikkoja,esim. sweepit osaan täydellisesti. Tietenki treenaan sellasia juttuja jotka on tärkeitä mulle ja ylipäätänsä kitaristeille. Mutta tekee mieli saada jotai uutta kamaa ni meinasin vaan jos jollai olis jotai ideoita.
Bändi pystyyn niin tulee paljon vastaan mitä ei vielä osaa. Perus jututkin saattaa olla hankalia kun soitetaan oikeasti biisit alusta loppuun porukalla.
Illalla hilpeenä kaljaa, aamulla hilpeenä kaljaa.:sananlasku remix
John Titor
29.11.2006 12:29:30

Sweeppitekniikkako on kaiken a ja o jolla taittuu kaikki jutut?

Äh, sä tartut epäolennaisuuksiin. Sweeppitekniikalla taittuvat sweepit. Aloittajahan väitti että sweepit ovat täydellisesti hallussa. Siispä kaikkien sointujen kaikkien käännösten sweeppailu ympäri otelautaa kaikilla aika-arvoilla ei pitäisi olla mikään ongelma.

Mikä sananvapauslaki täällä muka toteutuu kun kirjoituksia sensuroidaan mielivaltaisesti? Kirosanojen poistamisen hyväksyn, mutta en tällaista.
J.Hollström
29.11.2006 12:33:32
Äh, sä tartut epäolennaisuuksiin. Sweeppitekniikalla taittuvat sweepit. Aloittajahan väitti että sweepit ovat täydellisesti hallussa.

Okei, luin huolimattomasti ja nopeasti vain ton sun jutun. Mun moga.
John Titor
29.11.2006 12:34:39 (muokattu 29.11.2006 17:09:18)

Okei, luin huolimattomasti ja nopeasti vain ton sun jutun. Mun moga.

Ei mittään. Tutki ennen ku hutkit;)

Hieno sepitys kokarek, pistän plussaa. Itseasiassa mä kyllä tiesin miten tuo transponointi tapahtuu :D Niitä harvoja asioita mitä osaan teoriasta. No ei vaan,tuntuu että oon oppinu itseopiskelemalla ihan hyvin noita teoria-asioita nimittäin ku tuntuu pysyvän hyvin jyvällä täällä mitä siitä puhutaan.

Tuosta tosin voisit kertoa enemmän, tuosta sointujen laajentamis- ja supistamis jutusta, vai tarkoitatko sitä että jätetään joitakin säveliä soinnusta soittamatta? Sitten tuo sointujen kääntäminen, tarkoitat varmaan sitä, että käännetään esim C-duuri Am soinnuksi kun se on sen rinnakkaissointu (ei havaintoa hienosta nimestä).

Ei ihan näin. Toki voi lisätä sointuun lisäsäveliä, esim. C-duuriin A:n, jolloin sointu on C6 tai Am7, kysymyksessä on tällöin soinnun laajentaminen, tai vaihtoehtoisesti supistaminen jos C6:sta tehtäisiin taas C jättämällä A pois.

Sointuhajotusta voidaan laajentaa levittämällä samat äänet isommalle alueelle tai tuplaamalla ääniä tai sitten voidaan tehdä soinnuista käännöksiä kääntämällä äänet eri järjestykseen. Ne voidaan myös hajottaa. Jos sä laitat C-duurin äänet C-E-G järjestykseen E-G-C tai G-C-E, kysymyksessä on sama sointu erikuuloisena. Jos laitat äänet järjestykseen C-G-E, G-E-C tai E-C-G, kysymyksessä on edelleen sama sointu mutta isommalla alueella, ts. erikuuloisena. Jos laitat äänet järjestykseen C-oktaavi väliin-G-oktaavi väliin-E, kysymyksessä on edelleen sama sointu vielä isommalla alueella, erikuuloisena. Jos laitat äänet C-G-E-C-E-G kysymyksessä on edelleen sama sointu, jossa kaikki äänet ovat tuplattu ja levitetty isommalle alueelle.

Comprende?
velsa
29.11.2006 12:40:14

En oo ihan kaikkea vielä ehtinyt;)

Kaikki teoreettinen prosessointihan (reharmonisointi, patternien tutkiminen jne.) nyt tulee tehtyä moneen kertaan monelle biisille. Käytännön tekniikkadadan toteutus kitaralla vaatii aika paljon työtä.

Jos em. tavalla saa yhdenkin biisin, vaikka sitten Jäniksen, haltuun niin on aika paha jätkä.

Näin mä vähän arvelinkin.......
Kauas on pitkä matka........
blackorwhite
29.11.2006 13:22:01
Ei mittään. Tutki ennen ku hutkit;)

Ei ihan näin. Toki voi lisätä sointuun lisäsäveliä, esim. C-duuriin A:n, jolloin sointu on C6 tai Am7, kysymyksessä on tällöin soinnun laajentaminen, tai vaihtoehtoisesti supistaminen jos C6:sta tehtäisiin taas C jättämällä A pois.

Sointuhajotusta voidaan laajentaa levittämällä samat äänet isommalle alueelle tai tuplaamalla ääniä tai sitten voidaan tehdä soinnuista käännöksiä kääntämällä äänet eri järjestykseen. Ne voidaan myös hajottaa. Jos sä laitat C-duurin äänet C-E-G järjestykseen E-G-C tai G-C-E, kysymyksessä on sama sointu erikuuloisena. Jos laitat äänet järjestykseen C-G-E, G-E-C tai E-C-G, kysymyksessä on edelleen sama sointu mutta isommalla alueella, ts. erikuuloisena. Jos laitat äänet järjestykseen C-oktaavi väliin-G-oktaavi väliin-E, kysymyksessä on edelleen sama sointu vielä isommalla alueella, erikuuloisena. Jos laitat äänet C-G-E-C-E-G kysymyksessä on edelleen sama sointu, jossa pohjaääni on tuplattu.

Comprende?

Kiitos, aina oppii jotain uutta :)
Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)