Aihe: Biisejä skaalojen opetteluun
1 2
Jucciz
09.11.2006 21:51:59 (muokattu 09.11.2006 21:56:56)
No ihan samaa mietin itsekki, mutten uskaltanu ruveta väittelemään gurun kanssa;D

Guruista en tiedä, mutta minun kanssa ainakin voi ihan huoletta väitellä kunhan perustelee. :)

Ja totta kyllä, tarkastelin puhtaasti melodian kautta: se ei anna viitteitä doorisesta, koska sieltä ei sekstiä löydy. Sen sijaan juuri biisistä löytyvän G-soinnun terssi on B-sävel (eli suomen H), joka taas olisi D-mollibiisissä juurikin tuo "doorinen kutonen".
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
man9
10.11.2006 11:13:08

Ja totta kyllä, tarkastelin puhtaasti melodian kautta: se ei anna viitteitä doorisesta, koska sieltä ei sekstiä löydy. Sen sijaan juuri biisistä löytyvän G-soinnun terssi on B-sävel (eli suomen H), joka taas olisi D-mollibiisissä juurikin tuo "doorinen kutonen".

Näin on... Melodiassa tai edes sooloissa ei juurikaan ole isoa kutosta. Pulse-versiossa Tim Renwickin soolon loppupuolella on eniten doorista sävyä tässä biisissä, muuten mennään enimmäkseen mollipentatonista ysillä höystettynä kun kerran floydista on kyse.
Humu
10.11.2006 11:17:43
Näin on... Melodiassa tai edes sooloissa ei juurikaan ole isoa kutosta.

No siis on tai ei ole, mutta kyllä mä oon vahvasti sitä mieltä, että doorinen moodi käy paremmin kappaleen "päälle", kuin molliasteikko(luonnollinen)...jos näistä kahdesta pitää valita.
Jucciz
12.11.2006 15:41:39
Beatlesin Eleanor Rigbyn säkeistö on hyvä esimerkki doorisesta moodista.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)