kimurantti1 03.11.2006 17:22:46 (muokattu 03.11.2006 17:25:09) | |
---|
tätä pitää kyllä kokeilla. Siis niin, että laulaa ensin ajatuksensa pihalle ja muuttaa ne sitten kitaralla soitettaviksi. Vaikka niin, kannataa kokeilla. Kannattaa myös kokeilla niin, että laulat samaan aikaan kun soitat. Kunhan maltat vaan pitää fraasit niin yksinkertaisina, että pystyt kanssa laulamaan niitä edes sinne päin. Me opistolla Jazz-solfa tolppa I:ssä improvisoitiin bluesia laulamalla. Sitten kokeiltiin samaa hommaa niin, että improvisoitiin pianolla ja laulamalla samaan aikaan. Hauskaa puuhaa on. :-) Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... |
bigmasi 03.11.2006 17:26:40 (muokattu 03.11.2006 17:27:19) | |
---|
Kannattaa myös kokeilla niin, että laulat samaan aikaan kun soitat. Mietin lähinnä sitä, että kun kerran tekniikkani on aika huono niin haen niitä fraaseja, lickejä, "juttuja", joita osaan parhaiten. Jos laulan ensin ulos ajatukseni niin ne eivät rajoitu siihen soittotaitoon ja nämä kaksi yhdistämällä sitten löytyy se lopullinen juttu siihen kyseiseen biisiin tai sooloon.. e: ja sitä voi sitten alkaa treenaamaan kuntoon |
kimurantti1 03.11.2006 17:32:46 | |
---|
Mietin lähinnä sitä, että kun kerran tekniikkani on aika huono niin haen niitä fraaseja, lickejä, "juttuja", joita osaan parhaiten. Siinä sulle toinen hyvä syy pitää fraasit tarpeeksi yksinkertaisina. Laulamisen tarkoituksena kun ei ole kehittää tekniikkaa, vaan hahmottaa musiikkia päässään. Koita molempia! Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... |
pes 03.11.2006 19:45:04 (muokattu 03.11.2006 19:47:03) | |
---|
Vaikka niin, kannataa kokeilla. Kannattaa myös kokeilla niin, että laulat samaan aikaan kun soitat. Kunhan maltat vaan pitää fraasit niin yksinkertaisina, että pystyt kanssa laulamaan niitä edes sinne päin. onko nää yks äänisiä nää laulu, kitaralle vai moniäänisiä? jos vetää suulla jotain aaaaaaa aaaaaaaa juttuja ja kitarasta kuuluu "boing" niin mitääääh... |
kimurantti1 03.11.2006 19:50:36 | |
---|
onko nää yks äänisiä nää laulu, kitaralle vai moniäänisiä? jos vetää suulla jotain aaaaaaa aaaaaaaa juttuja ja kitarasta kuuluu "boing" niin mitääääh... Siis soitat kitaralla (tai millä vaan soittimella, jonka soittamiseen ei tarvitse suuta) ja laulat sen fraasin samaan aikaan. Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... |
pes 03.11.2006 19:55:48 (muokattu 03.11.2006 19:57:17) | |
---|
Siis soitat kitaralla (tai millä vaan soittimella, jonka soittamiseen ei tarvitse suuta) ja laulat sen fraasin samaan aikaan. voikos soinnun laulaa, esim avoin G duurisointu. ja jos sen sitten soittaa kuulostaako se G nuotilta. Ei. edit. soittakaapa muuten G nuotti ja Avoin G sointu, kuulostaa ihan erilaisilta |
kimurantti1 03.11.2006 20:01:37 (muokattu 03.11.2006 20:11:27) | |
---|
voikos soinnun laulaa, esim avoin G duurisointu. ja jos sen sitten soittaa kuulostaako se G nuotilta. Ei. Mä en nyt tajua mitä sä ajat takaa. Jos sä samaan aikaan soitat ja laulat G-sävelen (olettaen että laulat sen vireisesti), niin kyllä se "samalta" kuulostaa. Siis tarkoitan sävelkorkeutta. Ei tietenkään laulamalla saa saman kuuloista soundia kun kitaralla, tai toisin päin, sehän on selvä. Eikä myöskään voi laulaa soinnun ääniä samaan aikaan. Mitä sillä on väliä, en kai mä niin neuvonutkaan tekemään? Sä voit vaikka soittaa hitaasti C-duuriskaalaa ylöspäin ja laulaa soittamiasi nuotteja samaan aikaan. Tarkoituksena on se, ettet ajattele soittoasi liian kitaralähtöisesti: "a-kielen 3. nauha, a-kielen 5. nauha, d-kielen 2. nauha.." jne. Laulaminen pakottaa sut miettimään ja kuuntelemaan mitä ääniä tuotat, eikä fraasit olekaan enää pelkkiä sormituksia kitaran otelaudalla. edit. soittakaapa muuten G nuotti ja Avoin G sointu, kuulostaa ihan erilaisilta Siis että yksittäinen G-kuulostaa erilaiselta kun G-duurisointu? Hehe, tottakai kuulostaa. Voisitko vähän selventää? Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... |
Hammermul 03.11.2006 20:05:42 | |
---|
voikos soinnun laulaa, esim avoin G duurisointu. Se on muuten hyvää harjoitusta korvalle laulaa noiden sointujen päälle ko. soinnun sävelet murtosointuna. yarr |
pes 03.11.2006 20:07:37 | |
---|
Mä en nyt tajua mitä sä ajat takaa. Jos sä samaan aikaan soitat ja laulat G-sävelen (olettaen että laulat sen vireisesti), niin kyllä se "samalta" kuulostaa. Siis tarkoitan sävelkorkeutta. Ei tietenkään laulamalla saa saman kuuloista soundia kun kitaralla, tai toisin päin, sehän on selvä. Eikä myöskään voi laulaa soinnun ääniä samaan aikaan. Mitä sillä on väliä, en kai mä niin neuvonutkaan tekemään?
Siis että yksittäinen G-kuulostaa erilaiselta kun G-duurisointu? Hehe, tottakai kuulostaa. Voisitko vähän selventää? no siis jos päässä soi joku idea niin että miten sen saisi ulos kitarasta. Sitä hain. ja jos päässä soi moniääninen juttu ja kitarasta tulee vaan boing? menee off topiciksi aloittajan kysymykseen kyllä ;) |
kimurantti1 03.11.2006 20:09:47 (muokattu 03.11.2006 20:10:37) | |
---|
pes123123: no siis jos päässä soi joku idea niin että miten sen saisi ulos kitarasta. Sitä hain. ja jos päässä soi moniääninen juttu ja kitarasta tulee vaan boing? Kyllähän kitaralla saa monta ääntä samaan aikaan soitettua! Kitarasta saa muitain ääniä ulos kun vaan "boingin"... Hankalampi juttu on, jos yrität yksin laulaa moniäänistä fraasia. On olemassa joitain laulajia, jotka saavat itsestään pari eri korkuista ääntä samaan aikaan, mutta se tekniikka ei ole tämän treenin kannalta millään tavalla olennaista. Hammermul: Se on muuten hyvää harjoitusta korvalle laulaa noiden sointujen päälle ko. soinnun sävelet murtosointuna. Niin on. Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... |
pes 03.11.2006 20:12:16 (muokattu 03.11.2006 20:18:49) | |
---|
Kyllähän kitaralla saa monta ääntä samaan aikaan soitettua! Kitarasta saa muitain ääniä ulos kun vaan "boingin"... Hankalampi juttu on, jos yrität yksin laulaa moniäänistä fraasia. On olemassa joitain laulajia, jotka saavat itsestään pari eri korkuista ääntä samaan aikaan, mutta se tekniikka ei ole tämän treenin kannalta millään tavalla olennaista. no vedäpäs suulla matala aaa, aaa, aaa joissa vaihdat sävelkorkeutta joka aa:n välissäja sit vedät sen saman kitaralla? ei riitä enää yksittäinen nuotti van tarvitaan sointuja. edit: toki ton voi tehdä yksittäsinä nuotteinakin... baariin -> |
kimurantti1 03.11.2006 20:17:02 (muokattu 03.11.2006 20:34:01) | |
---|
no vedäpäs suulla matala aaa, aaa, aaa joissa vaihdat sävelkorkeutta joka aa:n välissäja sit vedät sen saman kitaralla? ei riitä enää yksittäinen nuotti van tarvitaan sointuja. Multa menee ihan ohi nyt sun jutut.. Vaihdan sävelkorkeutta, siis mihin ääneen? Jos mä laulan yhtä nuottia, ja vaihdan sävelkorkeutta vaikka kokosävelaskeleen ylöspäin, niin mihin siinä sointuja tarvitsee? Ja mitä sitten vaikka tarvisi sointuja? Kyllähän kitaralla sointuja pystyy soittamaan. Mihin oikein tähtäät? Siihekö, että on olemassa juttuja, joihin tämä esittämäni treeni ei toimi? Varmasti on, mutta yhtä varmasti tuosta treenistä on hyötyä ihan minkä vaan soittamisen kannalta. Ja jos nyt jotain nopeuteen liittyvääkin sanoisin, niin samalla tavalla (siis laulamalla) kannattaa monet nopeat kuviotkin kokeilla läpi. Se auttaa hahmottamaan sitä mitä soittaa. Ongelmia tietysti tulee äänialasta, mutta siinä tapauksessa voi hypätä oktaavin suuntaan tai toiseen. Edit: edit: toki ton voi tehdä yksittäsinä nuotteinakin... baariin -> Heh, musta tuntuu ihan siltä kuin olisit juuri tullut baarista 12 kaljan jälkeen kirjoittelemaan. ;-) Edit2: Niille jotka ihmettelevät, miksi kirjoittelen tällaisia juttuja nopeutta käsittelevässä viestiketjussa: Aivan kaikessa soitossa, myös nopeassa, pitäisi olla jokin musikaalinen idea takana. Vaikka nopeaa soittoa ihan tekniikan puolesta harjoittelisikin, niin ei ole mistään pois (päinvastoin) tehdä siitä treenistä musikaalista. Sen takia mä en pidä niistä kromaattisista 1234-harjoituksista. Minkä takia nopeutta ylipäätään treenataan? En mä ainakaan treenaa nopeutta nopeuden takia, vaan että pystyisin soittamaan nopeitakin musikaalisia fraaseja. Sellaiset jutut joilla ei käytännössä (siis jotain kappaletta soittaessa) tee mitään, ei ole mun mielestä treenaamisen arvoisia. Nopeisiin fraaseihin saa huomattavasti enemmän selkoa, kun miettii niitä muutenkin kuin sormitusten ja tekniikan kautta. Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... |
Darken 03.11.2006 21:17:05 | |
---|
Jos palataan takaisin aiheeseen....=) Itse ajattelin ottaa tässä pienen AP- treeniprojektin ja kohteena olisi tuo Paganinin Moto Perpetuo. Tällä hetkellä (olen nyt soittanut n. 2,5 vuotta) menee suunnilleen puhtaasti temmolla 85-90 ja ajattelin lähteä hitaasti mutta määrätietoisesti tavoittelemaan tuota maagista 145 tempoa. Saapa nähdä kauanko tuota jaksaa tosissaan vääntää....varmaan tuohon vähintään vielä 5 vuotta saattaa mennä, mutta aikaahan on. =) |
rattledad 03.11.2006 21:30:04 (muokattu 03.11.2006 22:50:01) | |
---|
Tämä on edelleenkin paras tästä aiheesta (Building Speed) lukemani juttu, aika yleispätevää kaikille soittimille: http://www.mandolincafe.com/speed.html E: Practice Tips *Good technique needs to be developed at slower speeds. *Know your material *If used correctly, scales, arpeggios, and perpetual motion exercises can really help *Seek out exercises that will help you develop a new musical vocabulary *Find regular settings in which you can play live with others *Never pass up a chance to play with great rhythm players *Metronomes are great for timing and tempo practice *Develop a practice schedule you can consistently maintain *Finally, there's simply no substitute for time behind the instrument. If spent well, it pays off. |
Bookkeeper 03.11.2006 21:59:29 (muokattu 03.11.2006 22:13:11) | |
---|
Minkä takia nopeutta ylipäätään treenataan? En mä ainakaan treenaa nopeutta nopeuden takia, vaan että pystyisin soittamaan nopeitakin musikaalisia fraaseja. Sellaiset jutut joilla ei käytännössä (siis jotain kappaletta soittaessa) tee mitään, ei ole mun mielestä treenaamisen arvoisia. Nopeisiin fraaseihin saa huomattavasti enemmän selkoa, kun miettii niitä muutenkin kuin sormitusten ja tekniikan kautta. On muuten mielenkiintoista miksi ainoastaan (hevi?)kitaristeille nopeus itsessään on niin suuri asia. Kuinka moni on kuullut pianistien tappelevan siitä kuka on maailman nopein pianisti? Tai viulistien kilpailevan siitä kuka osaa vetää kimalaisen lennon 4 ekaa nuottia nopeimmin? Nyt en keksi mitään muuta lisättävää, sen verran hyvin ilmaisit asian kirjoituksessasi. Tarvii oikein päräyttää plussa... "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |
Bookkeeper 03.11.2006 22:12:59 (muokattu 03.11.2006 22:13:28) | |
---|
Jos palataan takaisin aiheeseen....=) Itse ajattelin ottaa tässä pienen AP- treeniprojektin ja kohteena olisi tuo Paganinin Moto Perpetuo. Tällä hetkellä (olen nyt soittanut n. 2,5 vuotta) menee suunnilleen puhtaasti temmolla 85-90 ja ajattelin lähteä hitaasti mutta määrätietoisesti tavoittelemaan tuota maagista 145 tempoa. Ohhoh. Hyvällä tiellä olet...ei voi kuin toivottaa hauskoja reenihetkiä! Varmasti palkitseva kappale. Mä diggaan klassisista koska ne on hienoa musiikkia. Jo hitaasti soitettaessa niistä voi oppia tosi paljon - esim. tuo MP kuulostaa hyvältä vaikka tempoon 60 (koittakaapa soittaa Ynkän tilutuksia hitaasti...hoho). Kapriisit 5 ja 16, sama juttu. Loistava esimerkki "nopeuden tarkoitus"-keskusteluun: tekniikkaa käytetään musiikin saamiseen soittimesta ulos ;-) "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |
Abysmal 03.11.2006 22:25:19 | |
---|
Mun pitäis saada jonkinlaista varmuutta tuohon tatsiin. Välillä soitto tuntuu epävarmalta ja siitä puuttuu se rentous, joka on kaikkien ammattilaisten hallussa. Olisiko kenelläkään ehdotuksia ongelman korjaamiseksi? |
John Titor 03.11.2006 22:54:31 (muokattu 04.11.2006 02:34:12) | |
---|
Loistavasti pantu...öh... siis sanottu itseasiassa aika monikin vinkeistä ja ajatuksista kuulostaa erittäin varteenotettavalta. Itsellä toi tekniikka- ja nopeustreeni on nyt ollu pinnalla koska olen huomannut olevani teknisesti aika hemmetin alkutaipaleella ja sekös häiritsee kun innostus on kovempi kuin osaaminen. Oon kyllä huomannu kuuntelevani aika suppea-alaisesti musiikkia, josta vaikutteita haen. Ehkä tekniikan vuoksi (ja miksei sävellyspuolenkin) kannattaisi kuunnella muutakin. Lähinnä olen kuunnellut putkeen Pink Floydia, Led Zeppelinia, Kometaa, A Framesia ja Flaming Lipsia ja koittanut sitten sekoittaa päässäni sopan, joka alkaa pikkuhiljaa bändinkin kesken saamaan muotoaan konkreettisesti. Sain kyllä näistä kirjoituksista yhden varsin mielekkään idean. Pitää kuunnella Diamanda Galasia kitaransoitto mielessä. Siis Diamanda Galas on 4 (vai oliko jopa kuuden) oktaavin äänialan omaava välillä aivan mielipuolelta kuulostava laulajanainen ja pianisti. Ehkä tuosta hulluudesta voisi jotain saada poimittua kitaraan ja sävellykseen. Hmmm, ja soundeihin... Niin, ja kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta... Voisin ehkä johdattaa jutustelua hieman lisää tuohon suuntaan, eli kuinka kauas "kitaramusiikista" olette eksyneet etsiessänne luovuuden lähteitä ja muistuuko mieleen esimerkkejä Kyllä mulle suurin inspiraation lähde on ihan vaan hyvä musiikki, ihan sama millä soittimella soitettu. Aika paljon tulee kuunneltua klassista ja fuusiota, klassisesta ei mitään puhkikaluttua barokkihöpöhöpöä, vaan romanttista, impressionistista ja 1900-luvun kamaa pääasiassa. Jos pelkästään runsas hidas harjoittelu riittäisi kehittämään nopean tekniikan, B. B. King pystyisi soittamaan jo 32-osia tempossa 300. |
Carpenter 03.11.2006 22:56:08 | |
---|
Troy Stetina - Speed Mechanics For Lead Guitar Hommaa toi kirja. Olen nyt käynyt opuksen treenejä läpi. Mukavasti se antoi motivaatiota treenaamiseen. Mitä muita samantyylisiä opuksia olisi? Tuo kirja on ainakin todella hyvä ja on kehittänyt soittotaitoani todella paljon. Se on muuttanut harjoitteluani paljon järkevämmäksi eli pienemmässä ajassa oppii enemmän. |
kimurantti1 04.11.2006 00:41:13 | |
---|
On muuten mielenkiintoista miksi ainoastaan (hevi?)kitaristeille nopeus itsessään on niin suuri asia. Koska heviin kuuluu paljon ulkomusiikillisia seikkoja, kuten teatraalisuus ja show. Nopeat leukojenloksauttajasoolot kuuluvat siis asiaan. Mutta ihan samalla tavalla kaikissa musagenreissä on joku "juttu", jota suuresti pidetään arvossa. Vähintäänkin yhtä nopeita juttuja, nimenomaan sellaisia joita mä kutsuisin tilutukseksi, vetää jazzissa fonistit (kuuntele vaikka John Coltranea tai Cannonball Adderleytä), ja monet pianistit (esim. Chick Corea, Michel Petrucciani). Siinä tyylilajissa on monilla myös ylivertainen harmonian tuntemus erittäin arvostettu asia, jopa siihen pisteeseen asti, että toisinaan soinnuista ja biisin harmoniasta tehdään ehdoin tahdoin monimutkaisia vaikkei biisi itsessään sitä vaatisi. Tähän käy esimerkiksi taas se Chick Corea. Älkää kukaan vetäkö hernettä nenään muusikoista, jotka otin esimerkiksi. Hienoja muusikoita kaikki. Mut siis kyllä näitä juttuja, jotka on nostettu ehkä turhankin korkealle jalustalle löytyy ihan joka paikasta. Tyylitajuinen soittaja tietää, mikä on / ei ole oikea paikka esitellä omaa osaamistaan. Tyylitajuinen soittaja tajuaa myös, että nopeassa soitossa ei aina tarvitse olla kysymys taitojen näytöstä, ja taitojaan voi esitellä muutenkin kuin soittamalla nopeasti. Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... |