Sopiiko kysyä, kuinka paljon herra on vanhempi näitä nuoria soittajia? :-) Tuollainen kirjoitustyyli antaa tietynlaisen kuvan kirjoittajasta, jos näin kiltisti sanotaan. No joo, asiaan: No voin sanoa, etten "vielä" ole mikään vanha fabu. Soittovuosia on 18. Mä sain sun kirjoituksista sen käsityksen, että on olemassa yksi ainoa oikea tekniikka. Tottakai kaikkien ihmisten motoriikka toimii samalla tavalla, ja tietyt pikkaustyylit on pelkästään sen takia helpompia tai luontevampia.' Esitin asiasta oman mielipiteeni. Mielipiteeni edustaa omaa soittoani ja perustuu huomaamiini asioihin käytännön kokeiluissa. Teorisesti voi asioita käsitellä loputtomiin (varsinkin pikkauksesta), koska on niin monta erilaista näkökulmaa kuin on soittajia. Yritän argumentoida asioita täysin omilla mielipiteilläni. En kerro esim. kuinka joku Gilbert kertoo opetusvideoissaan. Tosin kaikki nämä videot on erittäin opettavaisia ainakin jossain mielessä ja niitä kannattaa katsoa. Oikean käden asemointi/ankkurointi tallaan on ainakin itselleni kaikkein omaksuttavin tyyli. Tämä mahdollistaa erittäin hallitut palm mutet sekä yläkielillä, että alakielillä ja soitto muutenkin on paljon helpommin kontrolloitavissa. Plektran kulman saan ihanteelliseksi ja oikea käsi lepää mukavasti, eikä minnekkään raajan osiin ilmesty jännitystä tai rasitusta. (Kerran on oikea hauis krampannu soittaessa keikkaa, prkle...pitäis lähteä salille) Mä olen tästä samaa mieltä - niin kauan kun puhutaan tästä shredaus-osastosta. Niin kun varmasti tiedät, kaulalla tulee aika erilainen soundi, joka on usein kevyemmässä musassa toivottua. Miksi soittaa kevyttä musaa;) Ei vaiskaan. Näitä asioita pitää vain kokeilla käytännössä mikä tuntuu itselleen sopivammalta. Täsmäpikkaus tallasoundilla onkin haastavaa. Itse tuen oikean käden niihin kieliin mitkä ei soi. Tommonen jatsikomppaus ja leirinuotio on asia erikseen. hephep! Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? |
Tosin kaikki nämä videot on erittäin opettavaisia ainakin jossain mielessä ja niitä kannattaa katsoa. Jep, ja nimenomaan katsoa. Paljon tärkeämpi juttu kuin ne harjoitukset tai sormitukset joita niillä videoilla on, on se, miten ne soitetaan. Esimerkiksi missä asennossa kädet ovat. Siinäkin on tosin ongelma: edestä katsottuna käsien asento näyttää aika erilaiselta kuin itse soittaessa ylhäältä. Oikean käden asemointi/ankkurointi tallaan on ainakin itselleni kaikkein omaksuttavin tyyli... Näin minullakin. Tosin eipä ole vuoteen tai pariin tullut soiteltua kamaa, jossa tarvisi aivan sikanopeasti pikata. Jos musta tuntuu siltä, että joku biisi tai soolo tarvitsee nopean pilityksen, niin jostain syystä päädyn usein tappingiin. On se EVH kova jätkä. :-) Sitten kun pitäisi vetää nopeampia shredauksia, niin menee välillä sormi suuhun, kun ei ole hommaa tullut treenattua parin vuoden takaisella innolla, kun veivasin progehevibändissä. Tommonen jatsikomppaus Hehe, jatsikomppaus onkin sellainen osa-alue, joka vaati aika vikkelän vasemman käden, hyvän harmonian tajun ja nopean ajettulun. Nyt siis oletuksena, että haluaa kompata muillakin kuin neljäsosilla ja nelisointujen perusmuodoilla. Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... |