Aihe: Alternative- vai economy picking ?
1 2 3
koponen
09.09.2006 12:37:29
kyllä käsitit.

mutta toisin kun tuossa edellä joku mainitsi, ei se kyllä ainoa järkevä tapa ole soittaa nopeasti, eikä mielestäni edes tavallisin. koska siinä just tarvitsee osata molempia tekniikoita, sweeppiä ja alternatea.

vai olenko mä ihan väärässä, jos mä sanon että se on jotenkin luonnollisempaa oppia ensin alternate-pikkausta ja vähän sweeppiä ja sitten vasta economya? ainakin se menee helposti semmoseks räveltämiseksi noin kylmiltään, juurikin sen hieman erikoiselta tuntuvan kielenvaihdon takia. tai ehkä mä oon vaan niin paska ;)

Erikoiselta tuntuva kielenvaihto? Se se minusta erikoista on että alaspäin kieltä vaihdettaessa pikataankin ylöspäin. Kannattaa ihan suosiolla opetella economy picking osaksi soittoa, vaikkei vauhti olisikaan päämäärä
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
Kasperi Tervonen
09.09.2006 14:26:01
Erikoiselta tuntuva kielenvaihto? Se se minusta erikoista on että alaspäin kieltä vaihdettaessa pikataankin ylöspäin. Kannattaa ihan suosiolla opetella economy picking osaksi soittoa, vaikkei vauhti olisikaan päämäärä

Tottumuskysymyshän tuo on. Uskoisin että sekä alternaten että economyn saa tuntumaan ihan luonnolliselta pienellä (tai mahdollisesti vähän isommallakin) treenaamisella.
"Mä haluisin joululahjaks ittelleni oman kitaran jos on kullattu floikka ja kaikkee siistii paskaa" -Pekka Poro
JS
10.09.2006 11:50:20 (muokattu 10.09.2006 11:50:41)
Kannattaa ihan suosiolla opetella economy picking osaksi soittoa, vaikkei vauhti olisikaan päämäärä

Kannattaa. Kannattaa opetella myös alternate. Tässä asiassa ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa.
Do you the Devil's work >-)))> #20
koponen
10.09.2006 13:04:47 (muokattu 10.09.2006 13:07:01)
Kannattaa. Kannattaa opetella myös alternate. Tässä asiassa ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa.

No duh.. ilman alternatea ei voi olla economya. Muutenhan soitto ois pelkkää yhteen suuntaan pikkaamista. Ilmeisesti kaikki ei tajua että tuo economy tarkoittaa vain sitä ettei tehdä mitään turhaa liikettä plekukädellä, eli kieltä vaihdettaessa pikataan aina siihen suuntaan kun siirrytään ja skaalasta riippuen aloitetaan joko ylös- tai alaspikkauksella. Vähän kun miettii että missä kohdassa kielenvaihto tulee vastaan niin hoksaa pikata ekan nuotin tarvittaessa ylöspäin. Esim laskeva, kolme nuottia kieleltä -juoksutus kannattaa ehdottomasti aloittaa ylöspikkauksella.
Eicca
10.09.2006 14:09:18
Tähän väliin kaikille oikeen paljon kiitoksia neuvoista ja mielipiteistä ja toivottavasti muutkin saivat tästä jotain irti! Taidan jatkaa tosiaan alternaten käyttöä, sillä juuri se tuntuu menevän aivan luontevasti , mutta harjoittelen myös sweeppiä ja ehkä sen jälkeen opettelen ohelle economya jos se olisi avuksi joihinkin paikkoihin.
Kiitos!
J.Ahonen
10.09.2006 14:48:04
Varoitus:

Heti kun aloin kiinnittämään huomiota pikkaukseen, huomasin käyttäväni alternativea paikoissa joihin economy skuilaisi loogisemmin. Tämän jälkeen olen alkanut pikkaamaan päin persettä.Eli heti kun kiinnitin siihen huomiota. Jotkut jutut jotka ennen meni oikein mukavasti ei enään taitu, kun aloin "treenaamaan" pikkausta. Olisi pitänyt pitää touhu luonnollisena. Olen siis huonompi pikkaamaan kuin ennen. Ehkä homma korjaantuu.
Stratocaster_90
10.09.2006 15:06:18 (muokattu 10.09.2006 15:07:55)

Älkää yrittäkö vaihtaa economyyn jos alternate on hallussa... Tietysti economy opettelu kannattaa, kokeilu mielessä.

Itselle economy tuntuu (tulevaisuudessa tuntui) luonnollisemmalta, mutta kun olen kuullut useilta, kuinka he vaihtoivat economyn alternateen, ja pikaus tarkkuus, taimissa pysyminen, ja koko kaiken puhtaana pitäminen parantui merkittävästi, kunhan vain jaksoi harjotella sitä vuoropikkausta. Omaakin kokemusta on.

Tosin paikat jotka vain yksinkertaisesti menevät joka tapauskessa paremmin econmyllä, eli jotkut vaikeat kohdat, niin ne vedän kyllä economyllä. Mutta lähinnä panostan myös siihen, että soitan hitaatkin jutut vuoropikkauksella (eli economyllä tai alternatella). Tosin nuotit jotka pitäsi bendata, tai heittää vibraattoa kehiin, pikkaan lähes aina alaspäin.
Sanchez
10.09.2006 21:35:55
Varoitus:

Heti kun aloin kiinnittämään huomiota pikkaukseen, huomasin käyttäväni alternativea paikoissa joihin economy skuilaisi loogisemmin. Tämän jälkeen olen alkanut pikkaamaan päin persettä.Eli heti kun kiinnitin siihen huomiota. Jotkut jutut jotka ennen meni oikein mukavasti ei enään taitu, kun aloin "treenaamaan" pikkausta. Olisi pitänyt pitää touhu luonnollisena. Olen siis huonompi pikkaamaan kuin ennen. Ehkä homma korjaantuu.

Joo, sama juttu meinasi käydä minullekin, kun Petrucci sanoi jossain videossa, että: "joo alternatea kannattaa käyttää". Sittenkun rupesin kiinnittämään huomiota pikkaukseen kaikki alkoi mennä päin persettä.

Nykyään en kiinnittä huomiota pikkaukseen juuri ollenkaan, ja tuntuu että vedän jollain ihme hybridityylillä, kun välillä saatan vetää monia nuotteja peräkkäin pelkillä down- tai upstrokeilla.

Pääasiallisesti taidan itse käyttää economya. En ole ihan varma, mutta ei pikkaustekniikkani ole minulle mitään vaikeuksia tuottanut.
Ambitus
11.09.2006 02:06:20

Ne on vähän eri kuuloiset.

No jopas! Ihan samalta ne kuulostaa paitsi suussa (alternate vs economy)!
oiva tumpeloinen
11.09.2006 11:21:52
No jopas! Ihan samalta ne kuulostaa paitsi suussa (alternate vs economy)!

No jopas! =)

Onhan se ihan selvä juttu, että economyssa kielen vaihdon yhteydessä tapahtuvasta "sweeppauksesta" lähtee erilainen atakki kuin eri suuntaan tehtävällä pikkauksella. Kunnon kompressio (mitä nopeissa sooloissa yleensä löytyy reippaasti) luonnollisesti syö eroja niistä. Mä nopeasti kaivoin netistä pätkän, jossa kaveri aluksi sweeppaa pätkän ja sen jälkeen vetää sen alternatella. Kyllä noissa pätkissä mun mielestä pienehkö ero on. Jokainen sitten päättäköön, onko kyseinen soittaja niin huono, että erot johtuvat pelkästään siitä.

http://www.youtube.com/watch?v=lFD5-fbtQUo
koponen
11.09.2006 12:32:02
Ensinnäkin sweeppi on minusta eri asia kuin economy picking, vaikka se erittäin ekonominen tyyli onkin. Tuo esimerkin "alternate picking" on minusta hyvä esimerkki "economy pickingistä" sillä siinä ei mennä pelkästään D-U-D-U-D-U, vaan tarpeen vaatiessa esim D-U-D-D-U-D.
oiva tumpeloinen
11.09.2006 12:50:23
Ensinnäkin sweeppi on minusta eri asia kuin economy picking, vaikka se erittäin ekonominen tyyli onkin. Tuo esimerkin "alternate picking" on minusta hyvä esimerkki "economy pickingistä" sillä siinä ei mennä pelkästään D-U-D-U-D-U, vaan tarpeen vaatiessa esim D-U-D-D-U-D.

Ei economy ja sweep munkaan mielestä sama asia ole. Mä vain uritin tuoda karrigoiden sen eron, mikä tulee kielen vaihdossa economylla soittaen. Se on kuitenkin samanlainen tyyli kuin sweeppaus ja siinä on myös samanlainen isku, mikä on erilainen kuin alternatella. Siitä mielestäni erilainen soundi niissä. Jos porataan yhtä kieltä ½min. ja vaihdetaan kieltä economylla, että saadaan taas porata toista kieltä seuraavat ½minuuttia, niin varmasti niissä ei kukaan kuule eroja. Onhan ne kuitenkin kielten vaihtoja lukuunottamatta samanlaiset tekniikat (tähän kohtaan taas joku myhiö, että tulee kärjistys selväksi).

Tuosta toisesta esimerkistä mä en taas käsitä, että miten sä teet siitä economy pickingiä. Mun mielestä se kyllä vetää alternatella koko pätkän lukuunottamatta sitä yhtä sweeppiä.
Krice
11.09.2006 15:54:42

Tuosta toisesta esimerkistä mä en taas käsitä, että miten sä teet siitä economy pickingiä. Mun mielestä se kyllä vetää alternatella koko pätkän lukuunottamatta sitä yhtä sweeppiä.

Nopeissa kohdissa economy tulee automaattisesti eli on vain nopeampaa esm. vaihtaa kieltä suoraan. Noin muuten asiaa ei tarvitse edes ajatella, jos funtsii koko jutskan katos niin, että soittaakseen pitää vain pikata kieltä, ihan sama mistä päin ja millä tavalla.
Hulicaster
11.09.2006 16:20:29
Minulla on alusta asti tullut ihan luonnostaan tuo economy, ilman sitä sen suurmmin ajattelematta. Olen jopa yrittänyt tahallaan välttää alternaten treenaamista, että en sotkisi hyvin toimivaa tekniikkaa. Ja kun economyn handlaa tarpeeksi hyvin, eron kuuleminen alternateen on oikeasti tosi vaikeaa, sillä kyllähän sitä aksenttia voi samalla tavalla heittää upstrokelle kuin downstrokellekin.
oiva tumpeloinen
11.09.2006 17:03:39
Nopeissa kohdissa economy tulee automaattisesti eli on vain nopeampaa esm. vaihtaa kieltä suoraan. Noin muuten asiaa ei tarvitse edes ajatella, jos funtsii koko jutskan katos niin, että soittaakseen pitää vain pikata kieltä, ihan sama mistä päin ja millä tavalla.

Mutta kun ei tuosta videosta tarvitse mitään funtsia. Riittää kun katsoo vain.
Benizakura
11.09.2006 20:34:12
Tähän väliin pieni pyhäinhäväistys: Koittakaa soittaa puppetsin hittiriffiä tyylillä u-d-d-... jne. downpikkauksen sijaan. Kuulostaa paskalta nii ku dream theaterin soittamana, mutta pääsee aika koviin nopeuksiin.
Numb
12.09.2006 12:08:53

Komppihommissa pikkauksen suunnasta tulee ihan valtavat erot soundin, niin kuin Benizakura meitä tuossa informoi. Leadissa erot eivät ole niin suuria, mutta riippuvat esimerkiksi palm muten määrästä.

Itse en ole juuri leadin pikkaustapaa miettinyt, kun olen pitänyt tärkeänä vain sitä, että saan ulostettua kitarasta suurin piirtein sitä mitä haluan. Mutta nyt kun mietin, niin alternatea sieltä taitaa tulla. Jos alternaten ja economyn hallitsee yhtä hyvin, niin economy on varmaan nopeampi.

Mutta mutta... tämä nopeushomma menee tympäisevän usein osastolle "another fast guy shread dude with a pointless excercise in speed", sen sijaan että soitettaisiin musiikkia.
Ambitus
18.09.2006 03:11:50

No jopas! =)

Onhan se ihan selvä juttu, että economyssa kielen vaihdon yhteydessä tapahtuvasta "sweeppauksesta" lähtee erilainen atakki kuin eri suuntaan tehtävällä pikkauksella. Kunnon kompressio (mitä nopeissa sooloissa yleensä löytyy reippaasti) luonnollisesti syö eroja niistä.

Jos sulla lähtee erilainen atakki economyllä kuin alternativella, olet tod näk harjoitellut asiat väärin. Jos pidät plekua vinossa etkä 90 asteen kulmassa nähden kieliin niin tottakai siitä lähtee erilainen soundi ja jos vielä vedät jollakin fenkun lärpäkkeellä! Ihannetilanteessa UP ja DOWN iskut kuulostaa aivan samalta ja sen on pelkästään kiinni soittajasta.

Ja mitä kompressioon tulee (mitä "nopeissa sooloissa"!?!) niin särö itsessään toimii kompurana. Enpä oikein tiedä kovin montaa miksaajaa/äänittäjää, jotka kompurois särösoolot lyttyyn, itseasiassa en ketään.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
sepesorsa
16.11.2006 15:34:13
Ite käytän economya, mut sehän on aika luonnollista jos on kolme säveltä kielellä ainakin mulle mutta soita niinku parhaalata tuntuu, ei ole väärää tapaa pikata...
dmntn
16.11.2006 17:38:41

Itse olen soitellut aluksi lähes vain ja ainoastaan yhteen suuntaan eli "downstrokena", koska kukaan ei minua opastanut ja olin (olen) muutenkin aika käsi kitaransoitossa.
Mutta sitten honasin myös tämän edestakaisin soittamisen kun tapasin muitakin kitaristeja ja opettelinkin sitä ahkerasti, mutta en puhtaana alternate pickinginä vaan vahingossa tietämättäni economyna, joka onkin tyyli millä vedän vielä tänäkin päivänä.

Mielestäni se on kaikkei fiksuin ja vaivattomin tapa, enkä voi ymmärtää kuinka samat asiat voi soittaa alternatella, vaikka kaverit sillä tyylillä päivittäin soittaakin. Joten kaippa ne kummatkin on hyvä opetella, että on ainakin varaa mistä valita, mutta itse taidan olla niin laiska etten ikinä opi puhdasta alternatea.
Saat banaanin, jos et käytä hymiöitä. Paskakitaristit #7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)