Torniojaws 07.07.2006 21:40:01 (muokattu 07.07.2006 21:41:32) | |
---|
1) Soittele jotain, sitten kun tulee jonkinsuuntainen riffi niin nauhoitat sen (ei tarvitse olla maailmaa mullistava) 2) Nyt kuuntele sitä riffiä vähän aikaa ja keksi jatkoa sille 3) Toista tarpeen mukaan 4) Nyt sinulla on n kpl riffejä valmiina, mieti niistä jokin mukava rakenne ja tee lista vaikka notepadiin 5) Kasaa biisi sen perusteella ja kuulostele miltä kuulostaa 6) Jos on muokattavaa niin muuta sitten Eiköhän lopulta ole taas biisi kasassa. Itselle on melkein ehdotonta, että teen kappaleen valmiiksi siltä istumalta, muuten on kohtalona: "no, teen tähän lisää joskus myöhemmin" ja niitähän minulla riittää :D E: Niin ja itsellä yhdeksän kertaa kymmenestä jää se ensimmäinen riffi täysin käyttämättä, mutta se toimii tärkeänä innoittajana jonka pohjalta sitten itse biisi syntyy. |
bluesteel 07.07.2006 21:47:29 | |
---|
|
MadMatt 07.07.2006 21:50:08 | |
---|
-Unohda teoriat -Äänitä ihan mitä vaan, älä arvostele soittaessasi itseäsi. sekoile vapaasti. -Edelleen älä arvostele itseäsi -pistä nauha hautumaan kuukauksiksi, vuosiksi tai ainakin viikoiksi -Poimi kultakimpaleet nauhalta, löydät ne kyllä jos niitä on -Homma on nimittäin verrattavissa malmin louhimiseen 99% paskaa. loput ehkä jalostettavia arvometalleja. |
Keppis 07.07.2006 21:56:50 | |
---|
Mää teen hyvän biisin viidessä minuutissa, elikkä sävellän levyllisen tunnissa ja paskimmat voi vielä karsia pois. Päivän nokkelin.
http://www.mikseri.net/fobia |
wrshredder 07.07.2006 22:01:46 | |
---|
..ja osaan kaikki teoriat nono, ei ny sentään. Mulla on kyllä aika dilemma myös noitten kappaleiden säveltämisessä. Keksin kyllä helposti kappaleelle alun ,mutta siihen se yleensä jääkin, pitäisi kai perehtyä soitukiertoihin ja variaatioihin enemmän. Klassista siis yritän sävellellä. Ja suurin pulma on tietenkin loppujenlopuksi sen sävellyksen (alun) nuoteiksi kirjottaminen. Mikä tahtilaji / tempo / kaikki pirun tauot tms.. Pitää vaan päntätä lisää teoriaa.. THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen |
Simo78 07.07.2006 22:11:36 | |
---|
Kyllä itsekin pystyn biisin säveltämään 5 minuutissa ja jopa ihan ''hyvänkin''. Mutta en tee biisejä, jos ei ole mitään sanottavaa. Mielestäni musiikilla pitää olla joku sanoma, vaikka olisi instrumentaaliakin. Oikein!! Mutta valitettavasti monet muut tekevät noita 5minuutissa!! Periaatteessa mun pitää kompata John Lennonia: jos et muista biisiä/riffiä enää seuraavana päivänä, niin se ei ole hyvä biisi. En nauhoita ideota, enkä tee biisejä niiden pohjalta, tämä tosin vain minun tapa. Joku toinen varmaan taas käyttää nauhoitusta apuna, lopputulos ratkaisee, ei keino. |
MadMatt 07.07.2006 22:27:56 (muokattu 07.07.2006 22:36:37) | |
---|
Mää teen hyvän biisin viidessä minuutissa, elikkä sävellän levyllisen tunnissa ja paskimmat voi vielä karsia pois. Improvisointi on eri asia kuin säveltäminen. |
Hotsausage 22.07.2006 12:33:55 | |
---|
Biisien tekeminen on välillä tosi tuskasta, tulee hyvä inspiraatio keksit vaikka alkuriffin ja siihen se sitten jää. Siihen yrittää keksiä jotain lisää, sitten kun toisen kerran keksii jotain niin tajuaa että kuulostaa ihan samalta se toka osa kun jonkun muun biisistä joku kohta. Käynyt jo useamman kerran, pitäisi soittaa muuta kuin rockkia koska sitä on jo niin paljon että on vaikeaa keksiä kokonaan omaa. "...Lopetan kun musiikki alkaa tuntua työltä..." |
Torniojaws 22.07.2006 13:15:35 | |
---|
Jos ideat loppuvat kitaran kanssa, niin napatkaa vain kouraan vaikka syntikka tai rummut... |
Kirk_Hammett 22.07.2006 13:25:56 | |
---|
yleensä mä en ees yritä tehdä biisiä, vaan joskus ottaa kitaran kouraan eikä jaksa mitään biisejä mitä on opetellu ni soittaa vaan alkaa soittaa jotai omaa riffiä minkä keksii 1-5 sekunnissa. yleensä siitä biisistä tulee vaan sooloa mutta kyllä siitä joskus vahingossa tulee ihan oikean biisin kuulone. mutta sitten jos myöhemmin yrittää soittaa saman niin eipä enää onnistukkaan :) You know it's Sad bt true... |
Markus Y 22.07.2006 13:33:49 | |
---|
Jos ideat loppuvat kitaran kanssa, niin napatkaa vain kouraan vaikka syntikka tai rummut... Joo, pelkän rumpukompin päälle yleensä keksii hyvin erilaisia riffejä. Itseasiassa viimeaikoina melkein kaikki biisini (tai oikeastaan biisien aihiot, perkele kun en saa mitään koskaan valmiiksi) ovat syntyneet edellämainitulla tavalla, vaikka kitara onkin ns. pääinstrumenttini ps. tosin haluaisin tietää miten "napataan rummut kouraan" :) |
Teemu K. 22.07.2006 14:10:27 | |
---|
MadMatt sen jo sanoikin. Kasettinauhuri pyörimään ja leikkimään ideoillaan. Joskus kun kaipaa inspiraatiota niin pistää sen vanhan c-kasetin pyörimään ja tuntuu kuin riffit-ym. muut olisi annettu, eikä niitä olisi väsätty. Sieltä poimitaan parhaat jutut .Tuntuu itseä ainakin helpottavan. Kun tehdään kompromissi, kukaan ei ole tyytyväinen. |
Tub 22.07.2006 22:15:12 | |
---|
Mua ketuttaa aina kun luulen keksiväni uuden himo biisin mut huomaan 2 minsan soiton jälkeen et täähän on se biisi |
Torniojaws 23.07.2006 01:05:27 | |
---|
ps. tosin haluaisin tietää miten "napataan rummut kouraan" :) No, ensin napataan virveli ja samalla tomiräkki. Sitten vain basari toiseen käteen ja pellit siinä sivussa. Vot! |
micow 23.07.2006 17:43:34 | |
---|
Niin. onko teillä mitään kikkoja biisien tekemiseen..multa kyllä tekeminen onnistuu ja osaan kaikki teoriat ja oon tehny pari hyvääki mut jotkut pystyy säveltää biisin 5 minassa :0.. ja siitä tulee vielä hyvä.. kateeks käy Kukaan ei tee hyvää biisiä 5min sisällä. Ei edes Hendrix. Sori vaan, mutta tämä on fakta! Eli ei mitään hätää sulla! Keep on practicing! :-) Paras musa on tehty v. 1967-84, jos Pahhia ja Peethooffenia ei lasketa... |
Juustonaksu 23.07.2006 18:10:08 | |
---|
Kukaan ei tee hyvää biisiä 5min sisällä. Ei edes Hendrix. Sori vaan, mutta tämä on fakta! Eli ei mitään hätää sulla! Keep on practicing! :-) Nojaa. Hendrix kirjoitteli koko ajan, siis aivan taukoamatta siihen legendaariseen pieneen vihkoseensa. Ehkä joku niistä sen kuuluisista kipaleista syntyikin muutamassa minuutissa? :) Mistäpä sitä tietää. Ja jostain kitaralehdestä luin sen 24-sarjan päätähden (en muista nimeä nyt) haastattelun, missä hän sanoi bonganneensa Bon Jovin jossain ravintolassa. Jovi kirjoitti sitten 10 min jotain siihen pöytäliinaan ja huusi, että joku biisi (minkä nimeä en tietenkään muista) on valmis. Haastateltava sanoi sitten, että kuukautta myöhemmin sama kappale oli myynyt jo ties kuinka helvetisti ja kuulemma tuli aika pieni olo. :-) Yritän katsoa nuo nimet, lehti on tuolla. Tosin tuohan on vain "puhetta". ;-) Meikäläisellä on myös ongelma biisien kanssa. Välillä sitä kehittää ihan kuningasriffin, mitä sitten jankkaa ja jankkaa, että sen muistaisi. Seuraavana päivänä se kuulostaa paskalta. Ei tästä tule ikinä mitään. Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio. |
kimurantti1 23.07.2006 18:57:16 | |
---|
Kukaan ei tee hyvää biisiä 5min sisällä. Ei edes Hendrix. Sori vaan, mutta tämä on fakta! Eli ei mitään hätää sulla! Keep on practicing! :-) Sori vaan, mutta tuo ei ole mikään fakta. Johnny B. Good sävellettiin 15 minuutissa peperipussin kylkeen. Ei mikään huono biisi ja jokusen faninkin kerännyt. Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa?
Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl... |
aziztcf 23.07.2006 19:04:06 | |
---|
Kukaan ei tee hyvää biisiä 5min sisällä. Ei edes Hendrix. Sori vaan, mutta tämä on fakta! Eli ei mitään hätää sulla! Keep on practicing! :-) Grindcore? :) plaa internet |
Artist 23.07.2006 19:42:29 | |
---|
Yksi parhaista biiseistäni syntyi jossain n. 10 minuutissa. Olin koneen äärellä ja keksin kivan riffin, josta tein intron ja hieman yksinkertaistamalla säkeistön, bridgen keksin helpolla ja kertosäkeeseen varastin soinnut jostain muusta biisistä, jonka soinnut mulla sattu justiinsa olemaan esillä. "You can take away my temple, but you can't take away my hill, you can pass those pearls before me, I've got an iron steel will." |
Karipiirto 23.07.2006 22:57:43 | |
---|
Sori vaan, mutta tuo ei ole mikään fakta. Johnny B. Good sävellettiin 15 minuutissa peperipussin kylkeen. Ei mikään huono biisi ja jokusen faninkin kerännyt. 15=3x5 Mutta joo olet oikeassa ei se mikään täysfakta ole ole. Kyllä sen onnistuu tekemään jopa viidessä minuutissa mutta se tarkottaa sitä että pitää tulla ideoita ku liukuhihnalta. Vain jalasjärviset saavat haukkua Koskuetta. |