Aihe: Apua barre sointuhin!?
1 2
Pondeh
20.06.2006 19:25:12
Jossain vaiheessa saat älyttömän harjottelu buumin jälkeen ahaa elämyksen ja huomaat, että barreet taittuu kevyesti ;) Ei se oikeesti oo kiinni mistään muusta ku siitä, että soitat niitä vaan jatkuvasti silleen, että et kiinnitä hirveesti huomiota niiden sointiin.. Ajan myötä ne rätinät vaan katoaa, sitä ei edes huomaa. Itellänikin kesti jonkin aikaa saada asia kondikseen, mut kyl se sieltä sit tuli.

Ja vielä on sanottava ku jotkut väittää, että barreet ei oo tarpeellisia. No esim. perus F-duurin käyttö voi olla aika hankalaa ilman barreiden osaamista ellei sitten ala kikkailemaan joillain virityksillä tai helpotetuilla sointuhommilla. Ja sen kapon käytönkin kyllä kyseenalaistan...
MadMatt
20.06.2006 19:41:49

Ja vielä on sanottava ku jotkut väittää, että barreet ei oo tarpeellisia. No esim. perus F-duurin käyttö voi olla aika hankalaa ilman barreiden osaamista ellei sitten ala kikkailemaan joillain virityksillä tai helpotetuilla sointuhommilla. Ja sen kapon käytönkin kyllä kyseenalaistan...

peukalo rohkeasti otelaudalle ja homma hoituu jos ei oo mikään yli leveä kaula. Itse oon karsinut barret minimiin. muutenkin peukaloa tulee paljon käytettyä eikä niitä kaikkia kieliä tarvii aina todellakaan soittaa. mutta kyllä barret pitää hallita.
kimurantti1
20.06.2006 20:29:28 (muokattu 20.06.2006 20:39:06)
Ei se oikeesti oo kiinni mistään muusta ku siitä, että soitat niitä vaan jatkuvasti silleen, että et kiinnitä hirveesti huomiota niiden sointiin..

Siis harjoittelee jotain juttua niin, ettei kiinnitä huomiota sointiin? Eihän tuossa ole mitään järkeä... Kyllä niiden sointujen sointiin kannattaa kiinnittää huomiota. Molemmilla tavoilla voi oppia ne soittamaan, mutta jos ei yhtään kuuntele/mieti mitä soittaa, siihen menee varmasti pitempi aika.

Voi kuule, sen F-duurin voi ottaa ainakin paristakymmenestä eri paikasta kitaralla. F-duurisointuun ei teoriassa kuulu kuin kolme ääntä. Kyse ei ole siitä mikä on helppoa ja mikä ei, vaan siitä mikä kuulostaa hyvältä ja sopii biisiin. Jos bändissä on vaikka kaksi kitaristia ja kosketinsoittaja, niin 6-ääniset soinnut voivat olla sovituksen kannalta aika hankalia. Kaikkein varmimmin bändisoitossa toimii ns. "less is more"-periaate.

Edit: Mä en ole missään väittänyt, ettei barresointuja olisi hyvä hallita, vaan lainatakseni itseäni: "Mä en kiellä etteikö barresoinnuilla olisi oma paikkansa, mutta mielestäni ne eivät missään nimessä ole yleispätevä työkalu joilla voisi kompata kappaleen kuin kappaleen."
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
Nanook
20.06.2006 21:11:44
Barreotehan on erittäin hyödyllinen myös soolosoitantaan ja sen vuoksi se kannattaa opetella niin, että kaikki kielet soivat kunnolla. Aluksi joutuu tietysti käyttämään enemmän voimaa ja käsi väsyy helposti. Sitten kun alkaa sujua, niin vähennät ylimääräisen voimankäytön pois, ettei kätesi opi soittamaan sitä väärällä tekniikalla.
Pondeh
20.06.2006 21:57:29
Siitä kun sanoin, että ei kiinnitä sointiin huomiota niin en tarkottanu sitä ihan niin kirjaimellisesti. Tottakai siihen kiinnittää huomiota, mutta jos aina vaan ottaa päähän se, että ei vaan pysty vielä aikasessa harjotteluvaiheessa soittamaan niitä barreita kunnolla niin tekee varmaan mieli heittää kitara huutin pers...... Meinasin, että ei kannata masentua ja harjotella väkisin sitä täydellistä sointia heti.

Ja nyt vielä tuosta ku sanoin siitä F-soinnusta. Kyllä minä tiedän, että sen saa otettua vaikka mistä otelaudalta, mutta ihan taatusti on helpoin ja luontevin ottaa se barreena tosta ykkösvälistä (en nyt jaksa filosofisoida niitä täydellisiä sormituksia kun te tiedätte ne kuitenkin).

Se mitä lähinnä yritin sanoa on se, että kyllä niistä barreista hyötyä on.
Pondeh
20.06.2006 22:00:18
Ja kyllä mää tiedän noi sointuteoriatkin aika hemmetin pitkällekin asti, että kyllä tajuan mitä meinaatte noilla sovitushommilla ja muilla, mutta mielipiteeni on että barreita tarvitaan.
kimurantti1
20.06.2006 22:54:38
Ja nyt vielä tuosta ku sanoin siitä F-soinnusta. Kyllä minä tiedän, että sen saa otettua vaikka mistä otelaudalta, mutta ihan taatusti on helpoin ja luontevin ottaa se barreena tosta ykkösvälistä

Väännetäänpä vielä vähän. Mun mielestä se ykkösväli on yksi vaikeimpia ja luonnottomampia tapoja ottaa F-duuri. Hajotuksena se ei edes toimi kovin hyvin. Kun jättää oktaavin ja kvintin tuplauksen pois, niin kuulostaa huomattavasti paremmalta. Vaikka tapauskohtaista tämäkin.

Se mitä lähinnä yritin sanoa on se, että kyllä niistä barreista hyötyä on.

Toki.
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
Starless
21.06.2006 01:35:26 (muokattu 21.06.2006 01:41:14)
mulla kait nuo on aina menny niinku muutki soinnut..
ehkä mulla on niin paljon läskiä sormissa että ei härise eikä hörise
eiku nii alotin kitaransoiton rumpujen soiton jälkeen ja rakkuloitten jälkeen synty sentin paksuset känsät
olli8
25.06.2006 01:17:52
Tälleen olen saanut apua ongelmaan!

E--5h7-----------------t12---3h5-----------------t10---
H--5h7--------------t12------3h5--------------t10------
G--5h7------------t12--------3h5------------t10--------
D--5h7---------t12-----------3h5---------t10-----------
A--5h7------t12--------------3h5------t10--------------
E--5h7--t12------------------3h5---t10-----------------

Hammer oneissa käytä sitä sormea jonka barre otetta haluat parantaa. Nauhavälit voit päättää itse! samalla saat Fingertap reeniä :)

E------------------------------------------------t10p3h8----
H--------------------------------------t10p3h8------
G-----------------------------t10p3h8-------- Samaa rataa takaisin ylös!
D--------------------t10p3h8----------
A-----------t10p3h8-------------
E--t10p3h8----------------

Tällä harjoituksella parannat etusormen barre otetta ja joissakin määrin pikkusormen voimia. Nopeuta tahtia molemmissa harjoituksissa mielen mukaan.

Kunnia näistä Vito Brattalle ja Eddie Van Halenille!
Defactor
25.06.2006 11:53:12

Hmm.. en oikein tuota olli8:n harjoitusta tajua, selittäisitkö vähän paremmin...
[V.U.K #33] "- Kun Uusis sanoo, niin kiviäkin kiinnostaa"
memi
25.06.2006 13:10:55
totta, vois olli8 selventää teoriaansa mut kokeillaas..
mutta tietääkö kukaan MISSÄ PEUKALON PITÄISI OLLA barre-otteessa? luontevinhan se ois kaulan keskivaiheilla, mutta muutama vuosi sitte musiikin-opettajani varoitteli etta tuolla otteella et loppuelämääs soittele.. pääsi unohtumaa tämä neuvottu peukku-asento kun ei heti ruvennu toimimaa.
AUTTAKAA hyvät ihmiset!
Wahi
25.06.2006 15:48:15
totta, vois olli8 selventää teoriaansa mut kokeillaas..
mutta tietääkö kukaan MISSÄ PEUKALON PITÄISI OLLA barre-otteessa? luontevinhan se ois kaulan keskivaiheilla, mutta muutama vuosi sitte musiikin-opettajani varoitteli etta tuolla otteella et loppuelämääs soittele.. pääsi unohtumaa tämä neuvottu peukku-asento kun ei heti ruvennu toimimaa.
AUTTAKAA hyvät ihmiset!

No tähän asti itselläni on toiminut ihan hyvin tup peukalo about keskellä kaulaa.
"prkl kun jostain sais sukellusveneen" - Eräs kaverini
olli8
25.06.2006 16:43:21
Mitä kohtaa ette tajua? Tossa ekassa otetaan etusormella 5 nauhavälit barreotteella ja siitä hammeria 7 nauhaväleihin millä tahansa sormella jolla ei pelitä puhtaasti tuo barre peittämällä kaikki kielet(barreote) ja katsotaan soiko kaikki kielet puhtaasti tolla fingertap pull offilla. Alemmassa harjoituksessa sama juttu paitsi että barre otteella pidetään etusormella lukossa 3 nauhavälit.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)