Aihe: Sinä vs. metronomi
1 2
passe
25.02.2006 02:11:58
Viime viikolla kävin NY:ssa Fourplayn keikalla (Larry Carlton, Harvey Mason, Nathan East ja Bob James) ja voi kyllä sanoa, että niillä äijillä oli rytmi, time ja groove hallussa.

Tästä innostuneena päätin kehittää omaa rytmitajua lisää ja kehitinkin pienen testin jolla jokainen voi testata oman rytmitajunsa ja havaita kehityksen kunhan vain harjoittelee. Testin idea ei ole soittaa nopeasti, vaan todistaa, että hyvässä "taimissa" soittaminen on hankalaa. Harjoitellaan siis sitä :)

1) (aloittelijat) Testaa kuinka nopealla tempolla pystyt soittamaan 1/4 nuotteja metronomin kanssa. Eli soitat vaikka yhtä kieltä tai esim. yhtä femma sointua tai vaikka kaikkia kieliä X:nä samaan aikaan kun metronomi sanoo klik. Jos pystyt soittamaan näin mielestäni riittämän tarkasti tempolla 200bpm, siirry vaiheeseen 2.

2) Laske metronomin tempoa ja testaa kuinka nopealla tempolla pystyt soittamaan, kun soitat edelleen 1/4 nuotteja mutta sijoitat iskut nyt metronomin iskujen väliin. Eli yk-SI kak-SI kol-ME nel-JÄ (toisin sanoen klik - isku - klik - isku - klik - isku - jne..)
Ole tarkka, että et muuta rytmiä siten, että alat soittamaan samaan aikaan metronomin iskulle. Tässä vaiheessa jo tempo 150bpm on ihan riittävä, että voi siirtyä 3. vaiheeseen.

3) Nyt tiputa metronomin puoleen edellisestä eli tempoon 75bpm. Nyt laske neljään aina metronomin iskujen välissä (klik - kaks - kol- nel, klik - kaks - kol- nel, jne..) ja soita iskut kakkoselle ja neloselle. (klik-isku-kol-isku-klik-isku-kol-isku) jos pystyt soittamaan näin tempolla 100bpm soitat käytännössä yhtä nopeasti kuin tehtävässä yksi tempolla 200bpm, mutta eipä olekkaan enää yhtä helppoa. Ole edelleenkin tarkkana, että et soita yhtään iskua samaan aikaan metronomin kanssa.

4) (PRO) Jos tehtävä 3 tuntui liian helpolta, kokeile tiputtaa metronomi esim. tempoon 50bpm ja soita synkopoituja 1/16 nuotteja. Eli 1/16 nuotteja jotka "nokittavat" 1/32 verran ja testaa millä tempolla vielä onnistuu.

EDIT: Lisätään tämä nuottilinkki vielä tähänkin www.saunalahti.fi/pelindem/harjoitus.PNG
Eli 1. tahti on eka harjoitus, 2. tahti toinen harjoitus jne...

Hähää! Tämä on niitä harvoja kertoja kun voi kitara kädessä sanoa, että onneksi olen rumpali. Tuota 1/32 nokitusta en kyllä tainnut hiffata ihan kunnolla.
nahkalipsi
26.02.2006 13:51:58
minä vs. metronomi, metronomi voittaa.
Roses are red, violets are blue. All by base are belong to you
Pande
26.02.2006 15:33:00

minä vs. metronomi, metronomi voittaa.

Meinasin kirjoittaa samoin aiemmin, joten konppaan kynpillä.
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
saha
26.02.2006 20:34:11
feivöri taimireenailubiisini on Megadethin Hangar 18, ja eritoten sen C-osan soolon alla vedettävät jutut d:stä ja lopun tykitysriffit. Koittakaa.
>-)))> #2
"Ensinnäki, jos osaat tiluu, ei tarvi osata muuta koska ne muut o lastenleikkiä, noi kaikki bluussit treenataa jossai yhes illas.. mut tiluun tarvitaa treenausta ainaki vuoden verran, eli tosi paljo."
- topl1his
Henko
28.02.2006 08:38:37

Metronomi häviää mulle monta tahtia. Ei se pysy yhtään perässä, kun meikä kiihdyttää.
Mustikoiden.netin jäsen nro 22944
nahkalipsi
28.02.2006 09:22:48
Metronomi häviää mulle monta tahtia. Ei se pysy yhtään perässä, kun meikä kiihdyttää.

Hohoo, kyllä. plussat tuli!
Roses are red, violets are blue. All by base are belong to you
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)