Aihe: sormet ei kestä!
1 2 3
BenGlenton
28.12.2005 14:51:24
Vai olisiko kehittynyt jonkinnäköinen nikkeliallergia tm. herkkyys. Kokeile nikkelittömiä kieliä huviksesi.
www.supremecourtband.fi
...And Justice For All
28.12.2005 16:37:54
Mua ärsyttää se, että kun pesen kädet, iho kuivuu sormista ja iho saattaa revetä. Mutta ei viitsi jättää pesemättä käsiä kun taas likasilla sormilla on ikävä soittaa ja kieletkin menee tukkoon.
Mm...beer...
Jzci
28.12.2005 16:42:53

Vai olisiko kehittynyt jonkinnäköinen nikkeliallergia tm. herkkyys. Kokeile nikkelittömiä kieliä huviksesi.

Näin ohimennen mainittuna, tuo on harvinaisen vittumainen vaiva varsinkin kitaristille. Joitakin vuosia sitten onnistuin altistamaan itseni vissin vähän liiallisesti nikkelille mm. yhden vyönsoljen ja ranteessa roikkuvien renkaiden takia. Nykyään ei sitten paljon helyjä pidetä käsissä, tai soiteta normaaleilla kielillä. Aika vittumaista kun tuo nikkelin aiheuttama ihottuma voi puhjeta melkein mihin puolelle kehoa tahansa. Tähän mennessä on tullut ihottumaa ainakin oikeaan kyynärtaipeeseen, niskaan, oikeaan reiteen, vatsaan (vyönsoljen ja oikean lonkan kohdalle), vasempaan korvalehteen, rintalastan kohdalle, ja vasemman käden sormiin. Sanomattakin lienee selvää että tuo viimeinen mainitsemani paikka pistä tällaista kitara-addiktia hieman vituttamaan.

Mm. tuo niskaan tullut ihottuma johtui yhdestä kaulanauhasta jossa oli lankaa jonka ympärillä oli muovisia "palikoita". Ainoa asia mikä sisälsi nikkeliä oli n. puolen sentin kokoinen lukko. Eipä mennyt vuorokauttakaan kun niskaa punoitti ja kutitti niin perkeleesti, minulla lienee aika kova yliherkkyys?

Nyt olen jotain puolisen vuotta käyttänyt fenderin stainless steel kieliä, joissa punotut kielet ovat päälystetty (näin olen käsittänyt?) ruostumattomalla teräksellä. Osittain tuo on ratkaissut ongelman, tai ainakaan oireet eivät ole enää niin pahoja, mutta eipä tuo ongelma kokonaan ole hävinnyt, eikä varmaan häviäkkään. Mitähän materiaalia kitaran nauhat muuten ovat? Harva se päivä saa olla laittamassa ties mitä voiteita mihin milloinkin, ja varsinkin vasemman käden nimetön tykkää reagoida melkoisen helposti. Voin kertoa että ei ole kivaa, mutta minkäs teet kun ei tuosta kitarasta noin vaan kiinosta päästää irti.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
Casy
28.12.2005 18:35:40
Näin ohimennen mainittuna, tuo on harvinaisen vittumainen vaiva varsinkin kitaristille...

Millainen on nikkelin aiheuttama reaktio sormissa? TUleeko vain allergiaa, vai alkaako kynnet irtoamaan?
Hesrock
28.12.2005 19:36:47 (muokattu 28.12.2005 19:38:31)
Ekana tulee mieleen ettö ku bendaa niin se siinä kipeytys se sormi.. Tai sitten voi tietenki jos mahollista niin koklata ehkä ohuempaa/erilaista kielisettiä, i don't know...

e:typo
Jzci
28.12.2005 20:54:00

Millainen on nikkelin aiheuttama reaktio sormissa? TUleeko vain allergiaa, vai alkaako kynnet irtoamaan?

Eipä olle kynnet vielä ihan irtoilleet. Ainakin minulla iho alkaa punoittaa ja siihen tulee vähän kuin pieniä näppyjä joita kutittaa niin p***eleesti. Lopulta sitten muodostuu pieniä haavaumia, tai ihan rehellisiä haavoja, jotka tekevät hetkittäin soiton mahdottomaksi. Kuvitteleppa vaikka tällainen tilanne:

B|--7b----|
G|--7b----|

Tuota sitten koitat venyttää nimettömällä kun siinä on haavoja. Muutamaan otteeseen olen onnistunut tuollaisella venytyksellä repäisemään haavan auki, ja se ei tunnu kovin mukavalta kun kieli uppoaa sinne lihaan ja veri lentää.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
H-Diddy
30.12.2005 04:14:21
Tosi paskan kuulosta toi nikkeliallergia. Vois kyl olettaa ihan et vähemmän bissee ja pitsaa ja enemmän käsirasvaa ja multitabsia. Kynsi ongelmaan ei muuta ku yhteys lähimpään terveysasemaan tai sit soittaa ihan vaan kevyemmin.
-Prokitaristi-
30.12.2005 09:09:23
Mulla tulee aina Bepantenista jotenkin mieleen sellainen rasva mitä tungetaan pikkuvauvojen perseeseen.

HOHO Sama juttu, ja kaiken lisäksi "Bepanten" kuullostaa niin helvetin typerältä.
-Prokitaristi-
30.12.2005 09:13:06
Minulla ei ole ikinä ollut kynsien/kynsienalusten kanssa ongelmaa, koska vain sormenpäät koskevat kieleen.
samsonov
30.12.2005 22:32:17
Eikö rasvat pehmitä sitä ihoa?

No niihä se tekee, mut pakko vähä laitella. Sormenpäät verillä ni ei oo kovin kiva tehä oikee mitää :/
"It's not baaaad, It's getting smoooother now"
-Prokitaristi-
31.12.2005 13:09:41
No niihä se tekee, mut pakko vähä laitella. Sormenpäät verillä ni ei oo kovin kiva tehä oikee mitää :/

Olenko ainut kitaristi joka ei tarvitse/ikinä tarvinnut mitään rasvoja ja pakkeleita sormiin? Minulla joskus ehkä irtoaa nahkaa sormista, mutta se ei satu pätkääkään. Miten teillä kaikilla on sormet ihan verillä soitosta? Ja soitankin yleensä pari kolme tuntia joka päivä.
rattledad
31.12.2005 13:26:48

onko kellään muulla kitaristilla ilmenny ongelmia sormet päiden kans? Nahka kyllä kestää soiton mutta kynsi ei meinaa pysyä kiinni.. Eli kynnen alle tulee vitun kipeä kohta ja haittaa soittoa perhanasti

Ei kai tuohon oikein muuta ole kuin että höllää vähän, mikä kyllä käykin aika luonnostaan... Nähtävästi tuohon pikkuhiljaa treenaillen tottuu ja kynnet alkaa pysyä kiinni kireämpiäkin kieliä bendaillessa, ainakin itseltä meni ajan kanssa ohi. SRV kuulemma käytti pikaliimaa estämään kynnen irtoamista.
...And Justice For All
31.12.2005 13:28:56
Olenko ainut kitaristi joka ei tarvitse/ikinä tarvinnut mitään rasvoja ja pakkeleita sormiin? Minulla joskus ehkä irtoaa nahkaa sormista, mutta se ei satu pätkääkään. Miten teillä kaikilla on sormet ihan verillä soitosta? Ja soitankin yleensä pari kolme tuntia joka päivä.

Nohei, sähän olet PRO-kitaristi. *Kade*
"Muista poika, jos joku asia ei ensi yrittämällä onnistu, ei kannata yrittää uudestaan" -Homer Simpson
Lord of the strings
31.12.2005 14:11:45
Olenko ainut kitaristi joka ei tarvitse/ikinä tarvinnut mitään rasvoja ja pakkeleita sormiin?

Jos ei oo tuskaa ni ei oo bluus.
Proge ei ole musiikkityyli. Proge on elämäntapa.
-Prokitaristi-
31.12.2005 15:20:05
Nohei, sähän olet PRO-kitaristi. *Kade*

Aamen.
Rocco_Longfella
31.12.2005 16:53:43
Olenko ainut kitaristi joka ei tarvitse..

Et. En minäkään ole koskaan joutunut kärsimään sormiongelmista. Paitsi sellainen urheilujumitus on joskus, mutta iho kestää vallan mainiosti. Olen aina luullut, että sormet verillä soittaminen on vain kielikuva.

En kai sitten ole blues.
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
aijommi
02.01.2006 00:44:17
Jos ei oo tuskaa ni ei oo bluus.

Plussa.
Skitta istuu kanssani. Kevät sulaa. Fiilis on palannut.
elbowski
02.01.2006 00:48:48 (muokattu 02.01.2006 00:49:45)
Mulla ei ihon kanssa oo tullu ongelmia soittaessa, eikä sormissa ylipäätänsäkään. Joskus saattaa kämmenpohjasta iho vähän mennä rullalle sen hankautuessa kitaran kaulaa vasten, ja joskus on kieli luiskahtanut kynnen alle, mutta ei mitään vakavampaa.

E. Mutta soittaessahan ne sormenpäätkin sitten loppujenlopuksi kovettuvat.
Why don't you take some responsibility? You're pointing fingers and blaming everybody
Shudder to think if I lived like you, they would be shaking too if they only knew
SomethingWild
02.01.2006 16:27:33

Et ole. Ei minulla ole ainakaan koskaan mitään ongelmii ole ollut.
Tilumaha pitää olla!
Diu
25.01.2006 09:54:29
Mulla sormien päsitä tulee tosi pehmeät soittaessa melkein niin pehmeät että sormenpäätä voi muotoilla. Ja olen soittanut vasta about 2vko.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)