J.Ahonen 15.12.2005 17:37:04 | |
---|
Virittää sen kitaran tarkoituksen mukaisesti. Kyllä sanoisin että huiluäänet on tarkemmat kuin mittari, siis jos pelkät vapaat kielet virittää. Tämä siis minun kitarassani. Täysin kitarasta/hienovireestä/nauhoista jne kiinni. Itselle on tullut tapa virittää h kieli painamalla sitä kolmannesta kohtaa ja ottamalla d vapaana. |
Jucciz 15.12.2005 18:07:35 | |
---|
En minäkään, absoluuttisen sävelkorvani turvin, lähtisi studiossa mitään nauhoittamaan ilman virittämistä kunnollisella mittarilla. Toki sointujen keskinäinen vire on syytä tarkistaa, mutta pelkkien huiluäänten varaan en laskisi. Hyvä mittari on aina hyvä työkalu, etenkin keikkatilanteessa, jossa voit välispiikin aikana virittää kitaran ilman että suotta rämpyttelet "virityssointuja" yleisölle. Eri juttu, jos on varaa kitarat virittävään kitarateknikkoon, joka häärää lavan takana koko keikan... |
BigPapa 15.12.2005 19:01:27 | |
---|
Ei kai tässä kukaan ole mittarinkäyttöä kieltänytkään mutta mielestäni tulee kyllä hallita muitakin keinoja.Oletetaan että omastasi ja kaverin mittarista on nyykähtäneet patterit ja yhden apuääneen saat jostain taiottua.Miten jatko jos on vaiin mittareiden varassa viritellyt.Ja huiluäänillä virittäminen vauhdissa on ihan toimiva homma.Jos ei ole mittaria kytkettynä koko ajan.Vittu kun pitää aina jonkun ruveta viisastelemaan...... Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
poppamies 15.12.2005 19:13:52 | |
---|
...Ja huiluäänillä virittäminen vauhdissa on ihan toimiva homma.Jos ei ole mittaria kytkettynä koko ajan.Vittu kun pitää aina jonkun ruveta viisastelemaan...... Huiluäänillä saa äkkiä kitaran "sinne päin", mutta vireeseen kitaraa ei saa huiluäänillä. En jaksa ruveta selittämään tässä yhdennentoista kerran miksi ei saa vireeseen huiluäänillä mutta uso pois. Näin se on. Sanottakoon vain lyhyesti että kun kitara on tasavireinen soitin (epävireinen luonteeltaan) niin sitä ei sovi virittää puhtaisiin intervalleihin. Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! Ehjä ja EDULLINEN! M Y Y T Y ! |
BigPapa 15.12.2005 19:15:39 (muokattu 15.12.2005 19:17:36) | |
---|
Huiluäänillä saa äkkiä kitaran "sinne päin", mutta vireeseen kitaraa ei saa huiluäänillä. En jaksa ruveta selittämään tässä yhdennentoista kerran miksi ei saa vireeseen huiluäänillä mutta uso pois. Näin se on. Sanottakoon vain lyhyesti että kun kitara on tasavireinen soitin (epävireinen luonteeltaan) niin sitä ei sovi virittää puhtaisiin intervalleihin. Kyllä sen saa vireeseen huiluäänillä ja sitten tsekkaamalla soinnuilla ja vaikka vielä oktaaveilla.......perkele....mutta se vaatiikin sen että korvat on kunnossa.... Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Cujo 15.12.2005 19:39:04 | |
---|
Kyllä sen saa vireeseen huiluäänillä ja sitten tsekkaamalla soinnuilla ja vaikka vielä oktaaveilla.......perkele....mutta se vaatiikin sen että korvat on kunnossa.... Mutta eihän se missään vireessä ole, jos pitää vielä tarkistaa soinnuilla ja oktaaveilla? "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 Romantikkoitkijät #40 |
Henkka Hevimies 15.12.2005 19:44:44 | |
---|
Mutta eihän se missään vireessä ole, jos pitää vielä tarkistaa soinnuilla ja oktaaveilla? Niinno. Kai Bigpapa tarkoitti,että ekaksi vedetää huiluäänillä "vähän sinnepäin" ja sitten fiksataan sointujen yms. avulla parempaan vireeseen. I sold your dog to a Chinese restaurant. |
Cujo 15.12.2005 19:57:52 (muokattu 15.12.2005 19:59:01) | |
---|
Niinno. Kai Bigpapa tarkoitti,että ekaksi vedetää huiluäänillä "vähän sinnepäin" ja sitten fiksataan sointujen yms. avulla parempaan vireeseen. Niin, mutta eikös kyse ollut siitä, saako kitaran pelkillä huiluäänillä vireeseen, vaikka kyseessä on tasavireinen soitin? e. Vaan samapa tuo miulle, kyllä miulle riittää yleensä ihan huiluäänilläkin saatu vire. "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 Romantikkoitkijät #40 |
BigPapa 15.12.2005 21:24:09 | |
---|
Niin, mutta eikös kyse ollut siitä, saako kitaran pelkillä huiluäänillä vireeseen, vaikka kyseessä on tasavireinen soitin? e. Vaan samapa tuo miulle, kyllä miulle riittää yleensä ihan huiluäänilläkin saatu vire. Ei virittäminen ole mitään mystiikkaa,kitara vain pitää laittaa vireeseen eiks je Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
BigPapa 15.12.2005 21:37:55 (muokattu 15.12.2005 21:38:15) | |
---|
Mutta eihän se missään vireessä ole, jos pitää vielä tarkistaa soinnuilla ja oktaaveilla? No siiinä on vasta näsäviisas mies.Kyllä kitaran saa vireeseen eritttäin monella tavalla.Niistä montaa on tullut vuosien varrella käytettyä.Oliko toi nyt vittuilua vai.....sen huiluääni virittämisen lisäksi voi tarkistaa vielä noilla mainitsemillani tavoilla....viritä itte miten haluut.... Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
poppamies 15.12.2005 21:58:34 | |
---|
Kyllä sen saa vireeseen huiluäänillä ja sitten tsekkaamalla soinnuilla ja vaikka vielä oktaaveilla.......perkele....mutta se vaatiikin sen että korvat on kunnossa.... Ei huiluäänillä eikä soinnuilla saa vireeseen. Oktaaveilla kylläkin. Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! Ehjä ja EDULLINEN! M Y Y T Y ! |
BigPapa 15.12.2005 22:01:56 (muokattu 15.12.2005 22:03:29) | |
---|
Ei huiluäänillä eikä soinnuilla saa vireeseen. Oktaaveilla kylläkin. Kaikkia näitä hyväksikäyttäen saa varsin hyväänkin vireeseen.Eiks Je.Sitäpaitsi soinnuissakin on oktaaviääniä jotta ei aleta saivartelemaan.Korvat pitää toimia. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
BigPapa 15.12.2005 22:02:13 (muokattu 15.12.2005 22:03:10) | |
---|
Double Trouble Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
poppamies 15.12.2005 23:02:28 | |
---|
Kaikkia näitä hyväksikäyttäen saa varsin hyväänkin vireeseen.Eiks Je.Sitäpaitsi soinnuissakin on oktaaviääniä jotta ei aleta saivartelemaan.Korvat pitää toimia. Minun mielestä nimenomaan korvilla ei saa vireeseen koska ihminen pyrkii virittämään puhtaisiin intervalleihin eikä puhtaat intervallit toimi kitarassa. Sointujen suhteen on sama asia. Kun yksi sointu soi puhtaasti lähes kaikki muut on päin persettä. Toki kitaran saa vireeseen kun käyttää kaikkia mainitsemiasi keinoja ja ruuvaa ja säätää ja tekee kompromissejä tarpeeksi kauan mutta samaan kompromissi tulokseen pääsee hetkessä kun käyttää viritysmittaria. Ei ole parempaa keinoa virittää kitara kuin että laittaa kaikki avoimet kielet täsmälleen oikeaan vireeseen. G-strings are for strippers |
BigPapa 15.12.2005 23:09:11 (muokattu 15.12.2005 23:10:35) | |
---|
Minun mielestä nimenomaan korvilla ei saa vireeseen koska ihminen pyrkii virittämään puhtaisiin intervalleihin eikä puhtaat intervallit toimi kitarassa. Sointujen suhteen on sama asia. Kun yksi sointu soi puhtaasti lähes kaikki muut on päin persettä. Toki kitaran saa vireeseen kun käyttää kaikkia mainitsemiasi keinoja ja ruuvaa ja säätää ja tekee kompromissejä tarpeeksi kauan mutta samaan kompromissi tulokseen pääsee hetkessä kun käyttää viritysmittaria. Ei ole parempaa keinoa virittää kitara kuin että laittaa kaikki avoimet kielet täsmälleen oikeaan vireeseen. Ei tisiaan ole päin persettä jos viritän niinkuin viritän.Eikä tarvii vääntää kauan. Puhut poika paskaa.Ja minä en viritä teorian vaan käytännön kautta ja nopeesti.Opettele sinäkin,siitä voi olla joskus apua. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
poppamies 15.12.2005 23:20:55 | |
---|
Ei tisiaan ole päin persettä jos viritän niinkuin viritän.Eikä tarvii vääntää kauan. Puhut poika paskaa.Ja minä en viritä teorian vaan käytännön kautta ja nopeesti.Opettele sinäkin,siitä voi olla joskus apua. Minä tunnen erään mustalaisen joka virittää kitaransa A molliin. A molli soi komiasti. Poika voit muuten olla itse. Tule uudestaan parinkymmenen vuoden päästä. Olen itse virittänyt niinkuin sinä silloin kun olin poika... G-strings are for strippers |
BigPapa 15.12.2005 23:27:36 (muokattu 15.12.2005 23:28:53) | |
---|
Minä tunnen erään mustalaisen joka virittää kitaransa A molliin. A molli soi komiasti. Poika voit muuten olla itse. Tule uudestaan parinkymmenen vuoden päästä. Olen itse virittänyt niinkuin sinä silloin kun olin poika... Ja ikää oli?Ja vuosi jolloin aloit soittamaan? Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
poppamies 15.12.2005 23:33:48 | |
---|
Ja ikää oli?Ja vuosi jolloin aloit soittamaan? Eka kitaran ostin vuonna -63. Se oli muuten viheliäinen viritettävä kun oli 12 kielinen. G-strings are for strippers |
formaldehyde 15.12.2005 23:38:21 (muokattu 15.12.2005 23:38:48) | |
---|
Mä en kyllä ymmärrä miten joku voi vetää herneen noin pahasti nenään jostain erimielisyyksistä kitaran viritystavoissa. Kukin taplaa (tai tässä tapauksessa virittää) tyylillään, ja jos soi epävireisesti, niin viritetään vähän ja jatketaan rokkausta. Jes. Vandalism: as beautiful as a rock in a cop's face |
BigPapa 15.12.2005 23:46:21 (muokattu 15.12.2005 23:50:10) | |
---|
Eka kitaran ostin vuonna -63. Se oli muuten viheliäinen viritettävä kun oli 12 kielinen. Just.Aika epätarkka muuten toi Festivaali-sämple.Ei ollu ihan iskut kohdallaan.No ei siitä sen enempää.Tais olla -72 kun ekan kitaran sain ja 73 olin jo keikalla hiukka paremman Kawai orkesteri kitaran kanssa.Ja mitä virittämiseen tulee niin sanoisin osaavani sen.Jos kerran virität niinkuin virität niin mulle sopii mutta en myöskään tarvii neuvoja siihen miten itse viritän.Mittarin orja en ole enkä tule ja huiluäänet on oiva apukeino ja myös soinnut ja sitten oktaavit.Monella tapaa saa kitaran nopeasti vireeseen tarvittaessa.En kyllä tuhlaa tähän enää enempää aikaani. Jos kerran olet maaliman ainoo viritystaitoinen niin ole hyvä vaan.Minä aion jatkossakin toimia juuri niinkuin tähänkin asti ja valituksia ei ole vielä tullut.Ja jos katsot kotisivun niin tiedät kenen kanssa ole soitellut.Kai ne on aikamoisia puukorvia,vai?Vittu kun on hienoa että aina löytyy se maailman paras johonkin kohtaan ja "aina oikeeessa" luonteella varustettu.Hyvää Joulua sullekin pidä soitin vireessä. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |