Jucciz 09.11.2007 20:53:19 | |
---|
Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_ |
Krice 09.11.2007 21:49:19 | |
---|
Voiko tuohon taustaan soittaa muuta kuin blues-skaalaa? Sahaan blues-skaalaa aina eri korkeudelta sen mukaan mitä taustassa vaihtuu korkeus. Kuulostaa vähän tylsältä.. |
apenaattori 09.11.2007 21:50:24 | |
---|
Voiko tuohon taustaan soittaa muuta kuin blues-skaalaa? Sahaan blues-skaalaa aina eri korkeudelta sen mukaan mitä taustassa vaihtuu korkeus. Kuulostaa vähän tylsältä.. Älä kuule yhtään viitti ruveta aukoon siinä. ;-) http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg |
-AjA- 09.11.2007 21:53:39 | |
---|
Voiko tuohon taustaan soittaa muuta kuin blues-skaalaa? Sahaan blues-skaalaa aina eri korkeudelta sen mukaan mitä taustassa vaihtuu korkeus. Kuulostaa vähän tylsältä.. Eikös tohon voi vallan hyvin blues-skaalan lisäks vetää miksolyydistä ja vaikka ihan duuriskaalaakin? Ja varmasti montaa muutakin.. Emmä näistä mitään tiedä, mut kyllä tohon mun mielestä saa ties mitä soitettua. I know Kung Fu, Karate and 20 other dangerous words... |
Jucciz 09.11.2007 21:55:28 | |
---|
Tohon voi soittaa ainakin kahtatoista eri säveltä. Älkää kahlitko itteänne vaan olkaa luovia. Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_ |
Magic Bullet 09.11.2007 21:56:27 | |
---|
Tohon voi soittaa ainakin kahtatoista eri säveltä. Älkää kahlitko itteänne vaan olkaa luovia. On hankala olla luova kun ei vaan osaa :) |
Krice 09.11.2007 21:59:42 | |
---|
Eikös tohon voi vallan hyvin blues-skaalan lisäks vetää miksolyydistä ja vaikka ihan duuriskaalaakin? Ja varmasti montaa muutakin. Ainakin pentatonic minoria varmaankin, koska se on muuten ihan samanlainen kuin blues, mutta puuttuu yksi nuotti. Se blues-nuotti? |
thomasgynn 09.11.2007 22:05:33 (muokattu 09.11.2007 22:06:16) | |
---|
Yritin haistella ensin soinnut esiin ja sitten koetin niiden pohjalta heitellä sopivia säveliä kehiin. Tällaista sointukääännösten mukaan menevää sooloilua olen tavoitellut jo kauan (ja kauan sen tavoittelu jatkuu tulevaisuudessakin). Jatsahtavat sointukulut kalliine sointuineen ovat erittäin vaikeita hahmotettavia minulle. Kun laulaa ei voi olla vihainen. |
-AjA- 09.11.2007 22:08:18 | |
---|
Ainakin pentatonic minoria varmaankin, koska se on muuten ihan samanlainen kuin blues, mutta puuttuu yksi nuotti. Se blues-nuotti? Juups.. (tästä eteenpäin ihan mutua ja epämääräistä horinaa) Kirjottelen nyt tästä senkin takia, että itteäni nämä kiinnostaa paljon. Eli oonko nyt ihan hakoteillä, jos ajattelisin tuota Kricen mainitsemaa "blues-nuottia" duuriskaalan alennettuna 5. "askeleena"? Jotenkin noin mä sen omalla maalaisjärjellä oon ajatellut. Kuten varmasti tekstistä huomaa, en näistä juuri mitään vielä tajua. Alan termit on aika hakusessa. Kunhan pohdiskelen ääneen :-) I know Kung Fu, Karate and 20 other dangerous words... |
Jucciz 09.11.2007 22:17:10 | |
---|
Jatsahtavat sointukulut kalliine sointuineen ovat erittäin vaikeita hahmotettavia minulle. Siksipä teinkin taustan ihan perusbluesista tällä kertaa. Se nyt vaan lipsahti vahingossa neljään eri sävellajiin. Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_ |
apenaattori 09.11.2007 22:24:34 | |
---|
Siksipä teinkin taustan ihan perusbluesista tällä kertaa. Se nyt vaan lipsahti vahingossa neljään eri sävellajiin. Jucciz sä olet hullu mies! http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg |
J.Hollström 09.11.2007 22:30:17 | |
---|
Voiko tuohon taustaan soittaa muuta kuin blues-skaalaa? Sahaan blues-skaalaa aina eri korkeudelta sen mukaan mitä taustassa vaihtuu korkeus. Kuulostaa vähän tylsältä.. Tolleen minä vetäsin. Tylsää tai ei. Ei riitä mielikuvitus muuhun. |
thomasgynn 09.11.2007 22:33:44 | |
---|
Enpä huomannut kehaista taustaa, mutta sen se ansaitsee. Kuunnellessani ensi kertaa totesin, että kuinkas Jucciz on nyt tällaisen perusluusin tehnyt. Olin myös mielissäni, koska luulin pääseväni vetämään pentatonista yhden sävellajin maastossa kun olen perustaitoja harjoitellut viime aikoina. En välttämättä kuule temppuiluja jos ei ole soitinta kädessä, jolla seurailla mukana. Sitten kun yritin soittaa jotakin päälle niin kellot kilahtivat, että kappas, eihän se ollutkaan perusjurnutusta. Tällaisten kulkujen kanssa joutuu kuuntelemaan missä mennään, ettei astu harhaan ja se on erinomaista harjoitusta. Tosin omat soittotaidot on mitä on ja näin ollen loppuvaiheilla halusin vaan saada kokonaisuuden purkkiin ja siitä johtuen taustassa mahdollisesti lymyilleet pikkuyllätykset saattoivat jäädä huomaamatta. Kun laulaa ei voi olla vihainen. |
Manetti 09.11.2007 23:35:29 (muokattu 09.11.2007 23:41:49) | |
---|
Oikein hyvä tausta! Edit: paitsi että... menee jonnii verran ruvelle... "My music is the blues. We could be one happy family in this world. We're in it together... enough room for everybody. We're not here to stay you know, we're just passing through"
John Lee Hooker |
Jucciz 10.11.2007 08:29:11 (muokattu 10.11.2007 08:29:29) | |
---|
Oikein hyvä tausta! Edit: paitsi että... menee jonnii verran ruvelle... Tarkista äänilaitteistosi asetukset ja muistathan säätää taustan ja oman soittosi balanssit siinä vaiheessa kun miksaat taustan ja soolosi uudeksi kokonaisuudeksi. Tausta on masteroitu niin, että sen huippulukemat eivät ylitä -0,1dB tasoa. Jos summaat vaan tylysti soittosi taustan päälle säätämättä kummankin volumea kohdalleen, ruvellehan se menee. Tausta itse ei kuitenkaan ole ruvella: siitä pitää huolen masterkompura ja -limitteri, joka on mulla sekvensserisoftan master-lohkossa juurikin varmistamassa ettei mennä digisärölle. Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_ |
MadMatt 10.11.2007 09:48:14 (muokattu 10.11.2007 10:18:48) | |
---|
Skabataustojen tekijät voisivat yleisesti ottaa mielestäni seuraavia asioita huomioon. Komppikitaroiden taajuudet voi eq:ttaa rohkeasti vähemmän kriittisille alueille jotta ei syntyisi kilpailua soolokitaran kanssa niistä tärkeistä taajuuksista. Taajuus valinnoilla saa soolon luontevammin esiin kuin kylmästi volaa nostamalla. Liian rankalla kädellä kompuroitu tausta hankaloittaa myös soolon upottamista taustaan ja sopivan avonaisella dynamiikalla on soittaminenkin paljon luontevampaa eikä soolo kuulosta niin päälle liimatulta. Olisi myös toivottavaa että vireet olisi taustassa kuosissa. Tietysti netistä kaivetuihin taustoihin ei kauhiasti pysty vaikuttamaan. No joo, Sooloskabahan tämä on eikä mikään tausta tai mixaus skaba mutta nuo yllä mainitut jutut helpottaisivat ja saisivat erityisesti monen puutteellisemmalla kalustolla ja vähemmällä mixaus kokemuksella omaavan soittajan lopputuloksen kuulostamaan paremmalta. Nothin' but the blues |
Manetti 10.11.2007 10:43:46 (muokattu 10.11.2007 12:05:38) | |
---|
Tarkista äänilaitteistosi asetukset ja muistathan säätää taustan ja oman soittosi balanssit siinä vaiheessa kun miksaat taustan ja soolosi uudeksi kokonaisuudeksi. Tausta on masteroitu niin, että sen huippulukemat eivät ylitä -0,1dB tasoa. Jos summaat vaan tylysti soittosi taustan päälle säätämättä kummankin volumea kohdalleen, ruvellehan se menee. Luonnollisesti. Tarkoitukseni ei todellakaan ollut arvostella sinua tai ammattitaitoasi millään tavoin. Olisi pitänyt jättää tuo lause kirjoittamatta, koska en todellakaan missään tapauksessa halua minkäänlaista skismaa tänne jälkipyykkiin. Vika on varmasti laitteissani ja täytyy tsekata mistä johtuu, että itse mp3 on ok, mutta kun sonar 6 konvertoi mp3:sen, se menee mun laitteissa ruvelle. "My music is the blues. We could be one happy family in this world. We're in it together... enough room for everybody. We're not here to stay you know, we're just passing through"
John Lee Hooker |
Krice 10.11.2007 11:27:28 | |
---|
Vähän muuten kypsyttää kun tyrän vuoksi ei voi soittaa normaalisti kitaraa. Ei voi soittaa seisoaltaan, koska pelkkä lankun painaminen tyrään kipeyttää sen heti. Istualtaankin kitaraa ei voi nojata kehoon yhtään. Käden asento on siitä johtuen minulle vähän outo eli ranne on melkein vaaka-asennossa. Kohta pistän pillit pussiin ja menen vain maahan makaamaan enkä nouse siitä ennenkuin kannetaan pois. |
Jucciz 10.11.2007 15:12:10 (muokattu 10.11.2007 15:13:13) | |
---|
Joo, hyviä pointteja. Itse raivaan tarkoituksella taustoissani EQ:lla keskialueelle tilaa (joskaan en luonnottoman jyrkästi ja laajamittaisesti), koska oletan soolojen kaappaavan suurimman osan keskitaajuuksista. Myönnän myös monesti kuopanneeni toisten tekemistä/julkaisemista taustoista keskiääniä pois mahduttaakseni oman sooloni paremmin kokonaisuuteen. Samoin: jos tekemässäni taustassa keskiääniä (tai muita taajuuksia) on jonkun mielestä liikaa, saa sitä toki EQ:ttaa jälkikäteen ihan rauhassa. Pääasia että tunnistaa samaksi taustaksi. Varsinaista kompressointia en juurikaan harrasta, koska tykkään avoimemmasta soundista. Lähinnä käytän masterkompura-plugaria siksi, että varmistan sen limitointitoiminnilla sen, ettei tausta mene ruvelle. Dynamiikkaa pyrin jättämään reilusti. Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_ |
E.Q 10.11.2007 15:16:43 | |
---|
Joo, hyviä pointteja. Itse raivaan tarkoituksella taustoissani EQ:lla keskialueelle tilaa .... Hyvä, sillä olen kuitenkin aika iso mies. K100#10 |