Aihe: Sooloskabojen jälkipyykki III
1 2 3 4 585 86 87 88 89122 123 124 125 126
WanhaWetäjä
21.05.2009 01:52:53

MaQ: On kyllä hupasaa kinastelua, ja eiku jatkuu vaan?

Ja mistähän tää nykynen vääntö oikeen edes on?Ei ymmärrä..

pohjan tyyli tulisi olla jotain muuta kuin mitä edellinen oli. Väkisinkin tulee vaihtelua blyys.. jääs... blyys.... jääs :D. No siis noin vitsinä tämä jälkilause.

No tuota mä jo ehdotin, kulloisenkin skaban vetäjä vois vähän katella muutamaa edellistä skabaa ja sen mukaan ettiä/tehä taustaa joka olis vähän eri maata kuin pari edellistä.

Jos tausta ei miellytä älä osallistu, tai osallistu ja vedä jotain ihan muuta
kuin genrenmukasta. Osoita mieltäsi musiikilla eikä tyhjänpäiten jankkaamalla näppiksellä.

Mä oon jättänyt usein skaboja väliin kun ei vaan keksi mitään tai tausta ei vaan iske, ei kai siinä sen kummempaa, tää on kuitenkin vapaaehtoista toimintaa?

Mielummin kuuntelen, sit yökkään tai hyrisen mielihyvästä sen vedon kanssa ku lukemalla jaarittelua sivutolkulla.

Just noin...aika usein skabojen parasta antia on yllättävät ja epäsovinnaiset vedot, vaikka eivät ehkä olisikaan soitannollisesti ihan kärkeä.

Mutta metalliskaba vois hyvin olla ihan oma juttunsa, kuitenkin pastoilla on paljon nuorempaa polvea joiden juttu se on...ei mikään estä silti osallistumasta normiskaboihin tai voihan wanhakin vääntää heviä omaan tyyliinsä;-)

Tässä esimerkki omasta väännöstä, huumoria unohtamatta http://d1.mikseri.net/m/2bb/2001000 … WanhaWet%E4j%E4%20-%20sskaba120.mp3
MaQ
21.05.2009 23:09:28
Tässä esimerkki omasta väännöstä, huumoria unohtamatta http://d1.mikseri.net/m/2bb/2001000 … WanhaWet%E4j%E4%20-%20sskaba120.mp3

Juu tämän muistan, ja taisit vielä viedä koko potin senkin humppamuusikko :)
jyrki_i
21.05.2009 23:30:27
Tuli sunnuntaina aamuyöstä hönössä osallistuttua, kun luulin, ettei tällä kertaa olekaan kommentointipakkoa. Tilanne on näköjään muuttunut :-( Haluaisin osallistujana antaa pisteitä mielestäni hyville sooloille, mutta en halua edelleenkään sanoa niistä mitään merkityksetöntä ympäripyöreää pikkumukavaa. Less is more - myös mitä tulee sääntöihin. Miksi osallistujilla pitää olla äänestyspakkokin? Olisi se ollut ihmeellistä, jos levyraadissakin aikoinaan artistien olisi pitänyt tulla antamaan pisteitä ja kommentoimaan muitten esitykset. Sitä paitsi, Euroviisuissakin luetellaan pisteet ilman kommentteja :-D

Mitä tulee taustoihin, niin olen ymmärtänyt, että voittajan oikeus valita vapaasti uuden kisan tausta, on kisan palkinto ja se konkreettinen motiivi voittamiselle, koska mitään suunnatonta glooriaa ja mainettahan voittamisesta täällä ei ole luvassa ja siksi sääntöjä ei tulisi muuttaa tältä osin.

Parasta on osallistua silloin, kun on sellainen tausta, johon tuntuu itsellään olevan jotain sanottavaa soitollaan. Jos tuntuu, että ei ole, niin jättää sitten osallistumatta. Bluesia on mukava soittaa kun on blues-tausta. Olen moittinut sitä, että soitetaan bluesia silloinkin kun ei ole blues-tausta. Toisaalta, mikään ei estä myös heavy-tiluttajia soittamasta omaa huttuaan, joka tausta päälle. Ainahan se taustan voi miksata sopivasti "taustalle", jos se häiritsee :-)
jyrki_i
21.05.2009 23:39:50
WanhaWetäjä: Mutta metalliskaba vois hyvin olla ihan oma juttunsa, kuitenkin pastoilla on paljon nuorempaa polvea joiden juttu se on...

Olen sitä mieltä, että näitä kisoja mahtuu tänne enemmänkin, kunhan niihin riittää osallistujia ja ihan jokainen ei ala vetää omaansa. Olen ymmärtänyt, että roots-skaban ja sooloskaban ero on siinä, että roots-skabassa soitetaan kokonainen biisi ja soolo-skabassa pelkkä soolo. Mielestäni heavy-hemmot voisivat ihan hyvin laittaa pystyyn oman kisansa, jossa soitettaisiin jopa sooloa pidempi kokonaisuus. Metallimusiikissakin on nykyään niin monta eri tyylisuuntaa, että riideltävä taustoista varmasti riittää sielläkin :-)
jyrki_i
21.05.2009 23:47:19
juki68: Tätähän on jo kokeiltu, oisko ollu joku 100. kisa.

blaekie: 8D , no mutta eihän tässä ole kuin osapuilleen 30 bluestaustaa soitettavana, kun jo voi 200. kisassa kokeilla tuota samaa.

Minäkin taisin jossain välissä ehdottaa kisaksi minuutin verran vapaata improa, mutta tarkemmin ajateltuna se on sen verran vaativa laji, että en ehkä kehtaisi kuitenkaan osallistua. Mies, kitara ja yksi minuutti - siitä voi syntyä jotain kaunista tai sitten jotain jota eläinkään ei kuuntele kuolematta. Jyvät erottuu akanoista ihan varmasti :-)
jyrki_i
22.05.2009 00:07:33
Kontiak: Kumma kun ketään ei närästä tuon 169-soolotaustan tekijänoikeudet. :D

Sointukierto ei nauti tekijänoikeutta, oli sitten sovitettu ja soitettu millä tavalla tahansa. Jos tausta olisi kopioitu suoraan tallenteelta, olisi asia eri. Nyt ei ollut niin. Tunnettujen biisien sointukierrot sooloskaban taustoissa paljastaa hyvin, onko soittajalla mitään omaa sanottavaa, vai vetääkö niin kuin originaalissa.

sedative: Ei kai nää skabat kuitenkaan ole minkään tekijänsuojalain turvaamia ideoita?

Jos et ole kopioinut nuotista nuottiin soittamaasi sooloa, niin sinulla on siihen tekijänoikeus. Ei siis kannata pölliä kuolemattomia sooloja täältä :-)
Kontiak
22.05.2009 00:08:44
jyrki_i:

Mitä tulee taustoihin, niin olen ymmärtänyt, että voittajan oikeus valita vapaasti uuden kisan tausta, on kisan palkinto ja se konkreettinen motiivi voittamiselle, koska mitään suunnatonta glooriaa ja mainettahan voittamisesta täällä ei ole luvassa ja siksi sääntöjä ei tulisi muuttaa tältä osin.

Sooloilussa skabaaminen nyt on näinkin eritasoisilla soittajilla naurettavaa. Sitä lisää vielä se, että monet ajattelevat hyvän soolon olevan sellainen improttu lurautus eka otolla sisään. Konkreettisemmaksi tavoitteeksi voisi mieluummin ottaa sen, että pääsee soittamaan kiinnostavan taustan päälle. Sen edistämiseksi pitää keksiä keinoja ja ihan päteviä ehdotuksia on tullutkin. Tuo taustan pituus on kyllä hämmentävän sitkeästi pysynyt tuolla minuutissa tai yli, vaikka maailmalla on hirveä läjä pro-kepittäjiä, jotka eivät ole koko urallaan saaneet yli minuutin verran kiinnostavaa sooloilua kasaan. :D

Keskustelua taustoista tulee varmasti jatkossakin eikä sitä munsta kannata väistellä.

Se heviskaba voisi olla vaikka nimellä "raskaamman puolen skaba" ja edellisen kisan voittaja tai järjestäjä valitsisi innokkaimman taustanauhailijan seuraavan kisan järjestäjäksi.
Kontiak
22.05.2009 00:12:33 (muokattu 22.05.2009 00:12:49)
jyrki_i: Sointukierto ei nauti tekijänoikeutta, oli sitten sovitettu ja soitettu millä tavalla tahansa. Jos tausta olisi kopioitu suoraan tallenteelta, olisi asia eri. Nyt ei ollut niin.

Mistäs tiedät, ettei ollut? Minulla on kyllä omat epäilykseni:

http://picture.yatego.com/images/452ca2cb8babc0.8/0-571-52718-3.jpg

;)
jyrki_i
22.05.2009 01:58:20
Kontiak: Mistäs tiedät, ettei ollut? Minulla on kyllä omat epäilykseni:
;)

Pitäisikö minun nyt pelästyä irvistävää Gary Moorea ja kusta housuihini? Kun riittävästi kuuntelee, niin oppii erottamaan - myös huonot soolot hyvistä ;-D
jyrki_i
22.05.2009 02:03:52
Kontiak: Mistäs tiedät, ettei ollut? Minulla on kyllä omat epäilykseni:

;)

Jos väität, että BigPapan valitsema tausta on SUORA KOPIO joltain Gary Mooren opetustallenteelta, niin jätän teidät kaikki kolme tappelemaan keskenään, minulla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
MaQ
22.05.2009 02:17:12
jyrki_i: Pitäisikö minun nyt pelästyä irvistävää Gary Moorea ja kusta housuihini? Kun riittävästi kuuntelee, niin oppii erottamaan - myös huonot soolot hyvistä ;-D

Katoppa vaikka itteäs peilistä ja mieti hetki mitä oikein koitat täällä kertoa?

Ja kun sen tajuat niin lopeta tuo tyhjänpäivänen jankutus ja keskitytään taas siihen itse musiikkiin.
jyrki_i
22.05.2009 02:22:24
MaQ: Katoppa vaikka itteäs peilistä ja mieti hetki mitä oikein koitat täällä kertoa?

Ja kun sen tajuat niin lopeta tuo tyhjänpäivänen jankutus ja keskitytään taas siihen itse musiikkiin.

Ahaa, olet ihastunut minuun ja haluat keskustella minusta. :-D
jyrki_i
22.05.2009 02:35:24
Kontiak: Sooloilussa skabaaminen nyt on näinkin eritasoisilla soittajilla naurettavaa.
Anteeksi, mutta missä kohtaa piti nauraa? Silloin kun sinä mokaat vai jossain toisaalla? Miten tuo eritasoisuus on havaittavissa? Näkyykö se pisteissä vai arvosteluissa? Pitäisikö nyt olla ollenkaan soittamatta?

Tässä kisassa parasta on nimenomaan se, että kaikki voivat osallistua. Toivottavasti mahdollisimman moni uskaltaa tulla mukaan ja haastaa.
Imper
22.05.2009 08:33:26 (muokattu 22.05.2009 08:34:33)

jyrk_i, oot nyt kirjottanut kolmen tunnin aikana 8 kertaa tähän ketjuun... :)
Everyone is a per-son
Juzpe
22.05.2009 09:42:18

jyrk_i, oot nyt kirjottanut kolmen tunnin aikana 8 kertaa tähän ketjuun... :)

Koita ymmärtää... Se on näemmä Nokialta.
If practising doesn't sound good, why bother? - Saul "Slash" Hudson
J.Hollström
22.05.2009 09:59:58
Juzpe: Koita ymmärtää... Se on näemmä Nokialta.

Vesiongelmista jäänyt ilmeisesti jotain jälkitauteja.
Kontiak
22.05.2009 10:13:06
jyrki_i:
Tässä kisassa parasta on nimenomaan se, että kaikki voivat osallistua.

Olen samaa mieltä. Skabailun voi sinänsä säilyttää nimessä kirjaimellisesti, mutta toteutuksessa välttää kilpailua ja keskittyä enemmän mahdollisuuteen saada kaikki kiinnostumaan sooloilusta vaikka sitten järjestämällä lisää skaboja tyylisuuntien mukaan.
Imper
22.05.2009 10:51:06

Pitäiskö tehdä myös komppiskaba? Rummut ja basso ja soolo pitää löytyä taustasta, ja siihen sitten päälle kitarakomppaus!:)

No joo, tollasia taustoja ei löydy valmiina yhtään niin saattais kariutua vähän siihen.
Everyone is a per-son
J.Hollström
22.05.2009 10:52:38
Imper: Pitäiskö tehdä myös komppiskaba? Rummut ja basso ja soolo pitää löytyä taustasta, ja siihen sitten päälle kitarakomppaus!:)

No joo, tollasia taustoja ei löydy valmiina yhtään niin saattais kariutua vähän siihen.

Onhan noita, jos viittis vaan askarella paskarella. Mut jostain syystä täällä on niin mulkku meininki, ettei huvita pilata päiviään kun aina on joku ääshole narisemassa millon mistäkin.
Tuomo_
22.05.2009 14:01:45
Juki68: Mut jostain syystä täällä on niin mulkku meininki, ettei huvita pilata päiviään kun aina on joku ääshole narisemassa millon mistäkin.

Muistanee hän itse olleen taannoin komppiosassa narisemassa Ei kuitenkaan tuhtuh?. Eipä sellaiset sopimatta unohdu.
Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)