Aihe: Turha kitarasoolo
1 2 3 4 57 8 9 10 11
ekikoo
18.06.2006 19:24:55 (muokattu 18.06.2006 19:25:25)
...epäilen että nämä bändit/soittajat tekevät biisinsä sillä tavalla että kaikki osaavat kyllä soittaa, muuta yksikään ei osaa säveltää. "Joo tiluta semmonen intro...joku reilu 30 sek", "tippu kapula tiluta hetki niin saan sen ylös!"

Kyllä ainakin SA:lla siellä tilun seassa on hienoja sävellysiä. Muista en niin tiedä, mutta epäilen että epäilet väärin.
...ja kyllä, luet juuri allekirjoitustani.
Apricot
18.06.2006 19:27:24
Tuo soolo nyt on niin irrallaan muusta biisistä,kuin vain mahdollista.

Tavallaan joo, mutta se soolo on sille biisille huomattava lisäarvo. Ei ole ollenkaan epätavallista, että soolo luo kontrastia kokonaisuuteen. Minun mielestäni turhuus on sitä, että soolo ei toisi biisiin ylipäätään _mitään_, vaan päinvastoin latistaisi biisiä.
"I got the Pieksämäki railway station blues."
Bonesaw
18.06.2006 19:29:32
Tavallaan joo, mutta se soolo on sille biisille huomattava lisäarvo. Ei ole ollenkaan epätavallista, että soolo luo kontrastia kokonaisuuteen. Minun mielestäni turhuus on sitä, että soolo ei toisi biisiin ylipäätään _mitään_, vaan päinvastoin latistaisi biisiä.

Jeas. Mutta mun mielestä toi soolo on muutenkin huono.
"Wahia pitää polkee sellai et mitkä fiilikset on nii sitä rataa... toimii ainakin mulla... se luo hyvin tunnelmaa... suosittelen."
Magic Bullet
18.06.2006 19:30:22
Eijjolee turhia sooloja. On vain olemassa turhia biisejä :)
Strings
18.06.2006 20:02:50
Semmoset joissa ei veivata floikalla fluttereita yms. kokoajan eikä tiluteta jumalattomasti ovat ihan turhia.
I have seen the fires of Hell. I have seen Angels with flaming swords. I have nothing that is mine. I have much that could be yours. I have seen the eye of God. I have heard lies that are true.
rainmaker
18.06.2006 20:21:18
Kaikki Eppu Normaalin kitarasoolot, jostain syystä...

Höpö höpö. Kitara, taivas ja tähdet -biisiinkin soolo sopii ku nenä päähän. Eikä ne muutkaan huonoja ole.
"Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz
ESTERI-MIES!!
18.06.2006 23:09:13
Mietin justiin sitä että jos ynkän biiseistä tempasee soolot pois niin mitäs sitten enää jää jäljelle?

vaikka oon dream theater fani niin As I am -biisissä on uskomattoman turha soolo...
Ronsto
18.06.2006 23:12:29

Deicide - Dead By Dawn

Tässä biisissä, soolot ovat jotain aivan uskomaton kuraa. Muuten kyllä hyvä biisi.
Ja näin...
Bonesaw
18.06.2006 23:14:21
Deicide - Dead By Dawn

Tässä biisissä, soolot ovat jotain aivan uskomaton kuraa. Muuten kyllä hyvä biisi.

Musta tossa biisissä on koko tuon levyn ainut soolo,minkä viitsii edes kuunnella. Se yksi kohta siinä kuulostaa niin pirun kierolta. Mutta siltikin huono soolo.
diabami
19.06.2006 14:34:27
The Rasmus- No Fear

Ihan kökkö soolo ja biisi muutenkin on aika surkeanpuoleinen.
Tasapaino
19.06.2006 14:37:10
Höpö höpö. Kitara, taivas ja tähdet -biisiinkin soolo sopii ku nenä päähän. Eikä ne muutkaan huonoja ole.

Päinvastoin. Pantsen ja Torvisen kitaratyöskentely on uskomattoman loistavaa, Suomen eliittiä, soolot mukaan lukien.
Ora et labora.
Heartwood
19.06.2006 19:44:36 (muokattu 19.06.2006 19:45:15)
Tällä hetkellä turhimmalta tuntuu Nilen Unas Slayer of the Gods -biisin luiru. Täysin turha, liian pitkä ja biisiin sopimaton sormi-irroittelu, joka lässäyttää muuten niin pirun loistavan biisin tunnelmaa pahemman kerran. Nile nyt ei tosin muutenkaan kovin paljon kitarasooloilla loista.

Itsestäänselvyyksistä tietenkin Steve Vai. Tuoreimpana rikkeenä ihmisyyttä vastaan mainittakoon Devin Townsendin Synchestra-levyn pilaaminen Triumph-kappaleen hyvän (ja huonon myös) maun rajoja ala-arvoisesti pilkkaavalla runkkauksella. Tai no, ei edes Vai sentään kokonaan levyä pilaa, vaikka parhaansa yrittää.

Harvassa tosiaan ovat sellaiset biisit, joissa kitarasoolo parantaa kokonaisuutta eikä toimi vain soolokitaristin kömpelönä egonhively-yrityksenä. Valitettavasti.
"As the moon moves the sea / we could move these mountains" - Catharsis - Arsonist's Prayer Romantikkoitkijät #42
Marshallga
19.06.2006 21:19:51
Free Birdin soolo toisiks huonoin? Huh huh. Yksi komeimmista se on.

Free Birdin soolo on tosiaankin ihan helvetin hieno, mitäköhän on kirjoittaja ajatellut tuota laittaessa??
Hevi on paskimmillaankin parasta.
Metallikitaristi
19.06.2006 21:23:59
metallican one 3minsan jälkee. ja itse asias melkee kaikki biisit and justice for allilta siinä 3-4minsan jälkee.

Mun mielestä se on siinä 3minsan jälkeen just hyvä soolo.. Mutta se tilutussoolo taas on vähä turha
HungryFD
20.06.2006 00:01:28
Mun mielestä se on siinä 3minsan jälkeen just hyvä soolo.. Mutta se tilutussoolo taas on vähä turha

Yksikään Onen soolo ei ole turha. Olen puhunut. Jatkakaa.
"And did we tell you the name of the game, boy, We call it Riding the Gravy Train." THV-klubi #51
ogre
20.06.2006 01:44:58
Dragonforcen biisit, varsinkin Through the Fire and the Flames. Onhan siinä ziljoona nuottia sekunnissa ja kyllähän se jollain tasolla kiinnostaa mutta...
Nanook
20.06.2006 14:32:52
Nuorempana teinkin silleen että nauhottelin monista biiseistä soolot kasetille ja kuuntelin sitten niitä kasetteja :P

Suosittelen sinulle kuunneltavaksi Frank Zappan Shut Up 'N Play Yer Guitar ja Guitar tuplalevyjä.
Apricot
20.06.2006 16:54:12
Itsestäänselvyyksistä tietenkin Steve Vai.

Kertokaapa nyt sitten kaikki, että mikä tarkalleen ottaen tekee soolosta turhan? Yksittäinen soolo jossain biisissä on eri asia kuin jonkun soittajan tyyli ylipäätään. Tähän on helppo heittää yksioikoisesti kaikki omat soittaja- ja bändi-inhokit, mutta mun mielestäni tätäkin aihetta voisi edes yrittää käsitellä vähän järkevämmin.

Itsekin haukuin kaikkia 69eyes -sooloja, mutta pointti oli se että mun mielestäni soolon pitää tuoda biisiin jotain lisäarvoa. Soololla voidaan heittää vettä kiukaalle ja parantaa meininkiä, tai luoda kontrastia suhteessa muuhun biisiin, mutta se voi myös kuulostaa neutraalilta pakkopullalta tai latistaa koko jutun.

Heittäkääpä niitä sooloja tältä pohjalta, tai selittäkää kuinka itse näette tämän "turhuuden". Onko se sama asia, kuin että ei vain pidä jostain soittajasta tai vaikkapa musiikkityylistä?

ps. jos vaikka Steve Vain olemassaolo muusikkona perustuu nimenomaan kitarasooloihin, on hänen arvioimisensa tässä ketjussa suorastaan absurdia:)
"I got the Pieksämäki railway station blues."
jjylli
20.06.2006 16:57:05
kitarasoolot on enimmäkseen turhia
J.Hollström
20.06.2006 17:00:05
kitarasoolot on enimmäkseen turhia

Ois jääny KW:n biisitkin aika lyhkäsiks ilman niitä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)