Aihe: Alternate picking - kuningastreenin metsästys
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Jarkre
28.03.2019 18:02:13
Zibaldone:

(43 229 h treeniä takana, joihin ei lasketa antamiani soittotunteja)

Respektit. Olisi mielenkiintoista kuulla Ambituksen kitaransoiton harjoitteluun käyttämästä about tuntimäärästä. Eli minkälaisia harjoitusmääriä (lahjakkuuden lisäksi) tarvitaan saavuttaakseen maailmanluokan tason soittamisessa.

Uskoisin että olet painottanut enemmän harjoittelussa laatua kuin määrää...
Leatherman
06.04.2019 13:41:15
Kampela77: ..Tekniikkaakin olisi ollut joku ulkopuolinen kyttäämässä, kun kaikilla se "soita silleen että se tuntuu susta hyvältä" ei vain toimi. Itsellä se tekniikka joka tuntui sopivalta johti vain käden paskoutumiseen ja monen vuoden taukoon, ettei kitaraa voinut soittaa kunnolla.

Pystytkö kertomaan hieman enemmän tästä käden paskoutumisesta?
Nimim. olen aina soittanut melko runsaastikin 'virheellisellä' oikean käden tekniikalla, joka lähentelee tuollaista George Benson tyylistä -- jossa plektran kulma on 45 astetta toisinpäin kuin normaalisti. Yleensä käännetään plektran kulma siis edestä alaspäin. Itse siis toiseen kulmaan.

Anyway, olen yrittänyt opetella nyt 'oikeaa tyyliä', jossa plektra on enemmän etusormen kyljen päällä eikä sormenpään läskiä vasten. Etusormi on kipeytynyt tässä todella paljon, luulen että kyse siitä sormi ottaa ikäänkuin suoraa sivuttaisliikettä kieliä vastaan enemmän kuin ennen. Tuntuu että pitäisi pitää kuukausien tauko että paranisi tästä..
"Wisest men follow their own erections" -Euripides
Kampela77
07.04.2019 07:23:31 (muokattu 07.04.2019 07:26:48)
Leatherman: Pystytkö kertomaan hieman enemmän tästä käden paskoutumisesta?
Nimim. olen aina soittanut melko runsaastikin 'virheellisellä' oikean käden tekniikalla, joka lähentelee tuollaista George Benson tyylistä -- jossa plektran kulma on 45 astetta toisinpäin kuin normaalisti. Yleensä käännetään plektran kulma siis edestä alaspäin. Itse siis toiseen kulmaan.

Anyway, olen yrittänyt opetella nyt 'oikeaa tyyliä', jossa plektra on enemmän etusormen kyljen päällä eikä sormenpään läskiä vasten. Etusormi on kipeytynyt tässä todella paljon, luulen että kyse siitä sormi ottaa ikäänkuin suoraa sivuttaisliikettä kieliä vastaan enemmän kuin ennen. Tuntuu että pitäisi pitää kuukausien tauko että paranisi tästä..

Soitin muut sormet avoinna ja pleku etusormen kyljen ja peukalon välissä. Esimerkiksi nopeammin soittaessa aloin jänittää sormia enemmän. Peukalo työnsi ja samalla väänsi etusormea myös jonkun verran lattiaa kohden vinoon. En oikeastaan kiinnittänyt asiaan aikaisemmin huomiota.

Nykyään soitan käsi löysässä nyrkissä, kun tunnen että tuo etusormikin saa niinä muista sormista tukea ja se jotenkin pakottaa soittamaan rennommin. Joka tapauksessa olen opetellut luopumaan kaikesta ylimääräisestä jännityksestä. Kestihän tuohon aikaa totutella, mutta kyllä se lähti ajan kanssa tuntumaan luonnolliselta. En siis kehota kaikkia soittamaan käsi nyrkissä, mutta mulle se nyt tuntuu olevan hyvä tapa.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
tomaattiorava
07.04.2019 17:29:23
Jokseenkin erikoiseksi muodostunut omankin plektrakäden asento mutta kun eri kepittelijöitä kattelee niin onhan se melkein kaikilla erilainen.

Taas vaihteeksi pauli kilbertistä juttua alternate-ketjussa, mutta technical difficulties-riffi ruvennut vihdoinkin rullaamaan ihan kivasti, voi tuosta vilkaista jos kiinnostaa https://youtu.be/DIMA4XyGY7k
Kampela77
07.04.2019 18:16:04 (muokattu 07.04.2019 18:17:31)
tomaattiorava: Jokseenkin erikoiseksi muodostunut omankin plektrakäden asento mutta kun eri kepittelijöitä kattelee niin onhan se melkein kaikilla erilainen.

Taas vaihteeksi pauli kilbertistä juttua alternate-ketjussa, mutta technical difficulties-riffi ruvennut vihdoinkin rullaamaan ihan kivasti, voi tuosta vilkaista jos kiinnostaa https://youtu.be/DIMA4XyGY7k

Eihän sillä ole väliä, jos se vain toimii. Onhan esim. Marty Friedmanilla melko kummallinen koukkukäsitekniikka, mutta toimiihan se. Tosin sitten on varmaan iso joukko kitaristeja, joilla on myös oma erikoinen tekniikka ja se ei vain ota toimiakseen. Siksi mun mielestä yleisesti on jotain hyviä periaatteita noudattaa tai ainakin analysoida sitä omaa tekniikkaa hieman tarkemmin, kuin vain vetää fiiliksellä enempää miettimättä. Ainakin näin kerran oman käden paskoneena tuntuu tältä :).

Eikä tuo sun käden asento mun silmään mitenkään kovin erikoiselta näytä. Rennon näköinen käsi ja soitto sujuu hienosti.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
tomaattiorava
07.04.2019 18:32:50
Kampela77: Siksi mun mielestä yleisesti on jotain hyviä periaatteita noudattaa tai ainakin analysoida sitä omaa tekniikkaa hieman tarkemmin, kuin vain vetää fiiliksellä enempää miettimättä.

On tottakai, itelläkin on outoihin kohtiin kättä tullut kipuja silloin kun on tarkemmin sen asentoja tutkinut. Sitten on joutunut ottamaan pidempää breikkiä jonka jälkeen mystisesti on tekniikka parantunut.
Mikäs se animals as leaders kaverin nimi olikaan, sitä kättä on kyllä tuskaisaa katsoa kun peukalo näyttää ihan nyrjähtäneeltä.
Zibaldone
07.04.2019 18:53:13

Itse joudun taas jälleen kohdentamaan pikkaustreeniä;
hartiaympärys paisunut 17cm viime vuoden aikana,
kiitos kehonpainotreenin. Käsien tulokulma kitaralle
karkaa... : /

Jotain tarttis' tehdä.
tomaattiorava
07.04.2019 20:07:07
Ite pitäis päästä eroon olkapään jännityksestä. Sieltä väsyy parin biisin jälkeen jos täysillä veetään vaikka muualla pysyy aika rentona.
Leatherman
07.04.2019 20:44:44
Kampela77: Peukalo työnsi ja samalla väänsi etusormea myös jonkun verran lattiaa kohden vinoon..

Kerrotko vielä mikä tässä lopulta meni kädessäsi rikki? Etusormi? Mietin että itselläni voi siis parhaillaan olla juuri tämän kaltainen ongelma tekniikassa.
"Wisest men follow their own erections" -Euripides
Kampela77
08.04.2019 10:38:01 (muokattu 08.04.2019 10:39:18)
Leatherman: Kerrotko vielä mikä tässä lopulta meni kädessäsi rikki? Etusormi? Mietin että itselläni voi siis parhaillaan olla juuri tämän kaltainen ongelma tekniikassa.

Etusormen turposi tuosta rystysen kohdalta melkoisen huomattavasti. Aluksi se oli muistaakseni vain välillä vähän arka, mutta sitten meni huonommaksi.
HraPerkele
28.08.2019 20:57:15

Terve!

Törmäsin tässä äskettäin internetin ihmeellisessä maailmassa mielenkiintoseen harjotukseen pohjautuen perus 1-2-3-4 pikkaustreeniin,jossa voisi olla hyvin potentiaalia varteenotettavaksi "kuningastreeniksi".
En tiedä, josko tää on jo aiemmin tullut tässä ketjussa tai toisessa ilmi,mutta itse tykästyin kovasti huolimatta siitä ettei treeni tarjoa juuri melodisia elementtejä(mitä itse pidän mielekkäinä). Harvoin koen tarvetta kirjoitella tänne, mutta nyt tuntui että voisi olla jotain annettavaa. =)

Here we go:

E ------------------------------------------------|-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------B ------------------------------------------------|-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------G ------------------------------------------------|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------D ------------------------------------------------|-1-----------1-2------1-2-3----1-2-3-4----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------A ----------1--------1-2-----1-2-3----1-2-3-4-|----2-3-4--------3-4---------4--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------E -1-2-3-4---2-3-4-----3-4--------4-----------|-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tuosta saanee periaatteesta kiinni.Sen verran haasteellista saada tabit näkymään oikein... =D
16-osia alternatella,"alas" iskulla alotettuna. Alhaalta ylös ja alas.
Ideahan tässä on siis saada kielenvaihto osumaan perinteisen version ainaisen inside pickingin lisäksi myös outside pickingille samaan syssyyn ja siinähän se onnistuu varsin mallikkaasti.
HC-treenaajat luonnollisesti vetää aloittaen "alas" sekä "ylös" iskuilla.
Lisäksi itelle tuli heti mieleen myöskin lisätä string skipping elementti,eli ekassa tahdissa hypätäänkin A-kielen sijaan suoraan D-kielelle ja miksei G-kielellekin.
Sitä suuremmat skippaukset tuskin palvelee sitä tarkoitusta mitä näillä harjoituksilla yritetään saavuttaa, mutta ihan vapaasti jos siltä tuntuu!
HraPerkele
28.08.2019 22:13:55

Ja tahtilajiksikin muodostui 5/4 aiotun 4/4 sijasta..tzäätänä!
Arkka
28.08.2019 22:51:45

HraPerkele: Tuosta saanee periaatteesta kiinni.Sen verran haasteellista saada tabit näkymään oikein... =D

Foorumilla on tab-tagi tätä varten. Elikkäs teet tabin vaikka tekstieditorissa ja sit postaat näin:

<tab>
tähän tabi
</tab>

Niin lopputulos tulee tasalevyisellä fontilla.

E----------------------------------|---------------------------------|---------
B----------------------------------|---------------------------------|---------
G----------------------------------|---------------------------------|---------
D----------------------------------|---------1-------1-2-----1-2-3---|-1-2-3-4-
A----------1-------1-2-----1-2-3---|-1-2-3-4---2-3-4-----3-4-------4-|---------
E--1-2-3-4---2-3-4-----3-4-------4-|---------------------------------|---------

Tarviipa testailla tätäkin harjoitusta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)