Aihe: TÄNNE PIKAKYSYMYKSET (jelppikerho)
1 2 3 4 575 76 77 78 79141 142 143 144 145
-paranoid-
02.05.2009 00:34:32
Eli mulla on toi Guitar pro 5, eräänä päivänä ajattelin soitella ja tabulatuurit ei näkynyt siinä viivoilla, vaan siinä numeroiden kohdalla oli vain tyhjä kohta :o. Kaikkia asetuksia ym. olen yrittänyt tutkia, mutta mikään ei auta. Mikähän mahtaa olla vikana?
Morhange
02.05.2009 01:00:54

-paranoid-: Eli mulla on toi Guitar pro 5, eräänä päivänä ajattelin soitella ja tabulatuurit ei näkynyt siinä viivoilla, vaan siinä numeroiden kohdalla oli vain tyhjä kohta :o. Kaikkia asetuksia ym. olen yrittänyt tutkia, mutta mikään ei auta. Mikähän mahtaa olla vikana?

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=157231&oo=0

Tietokonepalstan Jelppikerho.
14.2.2009 Opeth kenttä 24.2.2009 Kreator kenttä 14.6.2009 Metallica kenttä 17.6.2009 AC/DC A-katsomo
Peltsi88
04.05.2009 19:53:26
Hei jätkät! Onko olemassa jokin nyrkkisääntö kielien mitoittamiseen niitä vaihtaessa? Tarkoitan siis, että kun äsken taas vaihdoin kieliä ja aina oon pyrkiny siihen 2-3 kierrokseen, niin sitten kiireessäni jäi ala-E melkein liian lyhyeksi. Sain onneksi pelastettua tilanteen, mutta läheltä piti. Eli onko jokin järkevä mittaustapa millä saa joka kielelle sen 2-3 kierrosta tapin ympärille?

Sori epäselvästä tekstistä.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. "Oon ihan hiton lahjakas" -Jucciz
Zeeboo
04.05.2009 20:25:40 (muokattu 04.05.2009 20:26:24)
Peltsi88: Hei jätkät! Onko olemassa jokin nyrkkisääntö kielien mitoittamiseen niitä vaihtaessa? Tarkoitan siis, että kun äsken taas vaihdoin kieliä ja aina oon pyrkiny siihen 2-3 kierrokseen, niin sitten kiireessäni jäi ala-E melkein liian lyhyeksi. Sain onneksi pelastettua tilanteen, mutta läheltä piti. Eli onko jokin järkevä mittaustapa millä saa joka kielelle sen 2-3 kierrosta tapin ympärille?

Sori epäselvästä tekstistä.

Niissä soittimissa joissa ei ole lukkotappeja minä teen niin, että kierrän kielen 3/4- ... kokokierroksen tapin ympärille, vedän kielen tapin läpi tiukalle (joskus Leathermanilla). Ekan kierroksen kierrän niin, että tapin ympärillä kieli tulee tapin läpi tulevan pään yli, ja seuraava/ seuraavat kierrokset läpi tulevan alle. Punomattomat kielet viruvat virittäessä sen verran, että tapin ympärille tulee tällä tavalla 3...4 kierrosta ja punotuilla sellaiset 2...3. Hyvin on pelannut näin
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Peltsi88
05.05.2009 00:47:08
Zeeboo: Niissä soittimissa joissa ei ole lukkotappeja minä teen niin, että kierrän kielen 3/4- ... kokokierroksen tapin ympärille, vedän kielen tapin läpi tiukalle (joskus Leathermanilla). Ekan kierroksen kierrän niin, että tapin ympärillä kieli tulee tapin läpi tulevan pään yli, ja seuraava/ seuraavat kierrokset läpi tulevan alle. Punomattomat kielet viruvat virittäessä sen verran, että tapin ympärille tulee tällä tavalla 3...4 kierrosta ja punotuilla sellaiset 2...3. Hyvin on pelannut näin

Joo esitin ongelmani tiesti vähän epäselvästi. Eli kysyn sitä, että onko jokin nyrkkisääntö sille kuinka paljon pitää jättää varaa per kieli sitä vaihdattaessa? Tavoitehan on aina saada tuo 2-4 kierrosta kuten jo selvensit. Eli jos jätän liian vähän löysää niin kieli ei välttämättä kierry tarpeeksi ja taas jos jätän liikaa niin kieli kiertyy liikaa.

Ei tää tiesti mikään iso juttu ole, mutta jos jollakin on tyhjentävä vastaus, niin olen kiitollinen.
Cujo
05.05.2009 11:21:49
Peltsi88: Joo esitin ongelmani tiesti vähän epäselvästi. Eli kysyn sitä, että onko jokin nyrkkisääntö sille kuinka paljon pitää jättää varaa per kieli sitä vaihdattaessa? Tavoitehan on aina saada tuo 2-4 kierrosta kuten jo selvensit. Eli jos jätän liian vähän löysää niin kieli ei välttämättä kierry tarpeeksi ja taas jos jätän liikaa niin kieli kiertyy liikaa.

Ei tää tiesti mikään iso juttu ole, mutta jos jollakin on tyhjentävä vastaus, niin olen kiitollinen.

Heh, itse olen akustiseen kitaraan mitannut n. 2 viritystappien väliä "löysää" ja sillä tavoin tulee se kolmisen kierrosta. Mutta riippuu tietty kitarasta ja viritystappien välimatkasta... Seuraavan kerran kun vaihdat omaan kitaraasi niin empiirisesti etsit jonkun tuollaisen nyrkkisäännön sille omalle kitaralle?
"If I never meet you in this life,
let me feel the lack."
Peltsi88
05.05.2009 14:13:50
Cujo: Heh, itse olen akustiseen kitaraan mitannut n. 2 viritystappien väliä "löysää" ja sillä tavoin tulee se kolmisen kierrosta. Mutta riippuu tietty kitarasta ja viritystappien välimatkasta... Seuraavan kerran kun vaihdat omaan kitaraasi niin empiirisesti etsit jonkun tuollaisen nyrkkisäännön sille omalle kitaralle?

Niin no se voi olla paras, että ite kokeilee sen. Tosiaan sen verran harvoin vaihdan kieliä (2-3 kuukauden välein), että ei ihan joka päivä tuu tota testattua. Kyllä ne yleensä onkin menny melko nappiin ne kierrot, mutta eilen tosiaan meinas käydä vahinko, kun siinä kiireessä kämmäsin. Ajattelin vain kysyä sitten täältä että onko edes olemassa mitään kaiken kattavaa nyrkkisääntöä, mutta niin se taitaa olla että kitarakohtaisesti mennään. No, kiitos vastauksista kuitenkin.
Mntr
11.05.2009 11:33:28
Kun bendaan 17-> alueelta niin bendauksen ääni katoaa huomattavasti nopeammin kuin esim. 12:sta välistä... Mistä moinen voi johtua ? (kitara on ollut säädössä noin kuukausi sitten, mutta kyllähän ammattilaisetkin tekevät virheitä :D)
trunkki
11.05.2009 12:41:58
Mntr: Kun bendaan 17-> alueelta niin bendauksen ääni katoaa huomattavasti nopeammin kuin esim. 12:sta välistä... Mistä moinen voi johtua ? (kitara on ollut säädössä noin kuukausi sitten, mutta kyllähän ammattilaisetkin tekevät virheitä :D)

Tsekkaa vahvistimesta noise gate, jos se on "voimakkaalla" vai miten se nyt sanotaan niin varsinkin korkealta soitettuja nuotteja se syö melko tehokkaasti.
Millä vahvistimella soitat?
"..the chastisement of our peace was upon him; and with His stripes we are healed." Isaiah 53:5
Mntr
11.05.2009 12:48:09
trunkki: Tsekkaa vahvistimesta noise gate, jos se on "voimakkaalla" vai miten se nyt sanotaan niin varsinkin korkealta soitettuja nuotteja se syö melko tehokkaasti.
Millä vahvistimella soitat?

Rolandin Cube x20 ja metalzone mt2... :P Eli ei hirveesti säädetä... tosin ekvalisaattori noiden kahden yhdistelmällä on aika laaja, tiedä sitten vaikuttaako kuitenkaan asiaan.

Mites sitten joku bendausvirhe ? (isot sormet, huono kulma yms). Olen kyllä yrittänyt kokeilla ns naurettavan puhtaalla tekniikalla.
Mntr
11.05.2009 13:03:11
Tarkemmin asiaa tutkittuani asia ilmeekin selkeiten vain kolmannella kielellä 17. välistä (muilla kielillä ja väleillä sustain ja nuotti pysyy ns. normaalisti).

Nuotti tuntuu häviän myös tavallista nopeammin soitettaessa ilman vahvistinta.
Zeeboo
11.05.2009 21:35:00 (muokattu 11.05.2009 22:08:07)
Mntr: Tarkemmin asiaa tutkittuani asia ilmeekin selkeiten vain kolmannella kielellä 17. välistä (muilla kielillä ja väleillä sustain ja nuotti pysyy ns. normaalisti).

Nuotti tuntuu häviän myös tavallista nopeammin soitettaessa ilman vahvistinta.

Oiskohan kyseessä ns dead-spot... Elikkä jollain määrätyllä taajuudella/ taajuuksilla soittimen kaulan resonanssit vaimentavat kielen värähtelyä nopeammin kuin 'normaalisti'. Ja/ tai kaulan puiden syyt ovat vaurioituneet jossain vaiheessa, tai sillä pätkällä puusta josta kaula on rakennettu on vain sellainen "taajuusvaste", että just tuo ääni vaimenee. Jos tästä on kysymys, niin muuta hoitoa ei ole kuin kaulan vaihto. Jos kyseessä on set-neck tai neck-through hommeli, niin sittenpä se olikin siinä...

E:
Tuossa on yksi mielenkiintoinen artikkeli aiheesta:
http://www.acoustics.org/press/137th/fleischer.html
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Schwuntz
14.05.2009 19:13:40
Juu, olen aika nyyppä vielä eli en tiedä kitaransoitosta lähes yhtään mitään. Nyt heitän teidän iloksi sellaisen kysymyksen, että onko kitaransoitossa pedaali pakollinen? Sähkistä siis meinaan.

Yrittäkää saada selvää, ja kiitos jo etukäteen.
Zeeboo
14.05.2009 19:34:46
Rölliäinen:...Yrittäkää saada selvää, ja kiitos jo etukäteen.

Hohhoijjaa...
--Roller--
14.05.2009 20:57:26
Mitä siinä haukottelet? Vastaa kunnolla jos vastaat......

Pedaali EI ole pakollinen, mutta aika kätevä se on, ettei tarvitse koko ajan vaihtaa kanavaa puhtaalta särölle käsin ja juosta siellä vahvarin luona.
http://groups.ultimate-guitar.com/finlandeeros/ Liittykää ihmeessä, tehdään tilaa Suomi-ilmiölle UG:hen!
Zeeboo
14.05.2009 21:42:10 (muokattu 14.05.2009 21:49:44)
--Roller--: Mitä siinä haukottelet? Vastaa kunnolla jos vastaat.....

Olin vaan tunnistavinani trollin...

Ihan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta näillä palstoilla kysyjät haluavat oikeasti selvittää jonkun ongelman, johon ei ole löytynyt ratkaisua. Tällaisiin kysymyksiin, sanotaan nyt vaikka kokeneemmat jäsenet ovat antaneet asiallisia vastauksia. Aika monta kertaa aika hankaliakin juttuja on selvinnyt kun porukalla asioita on pähkätty.

Jäsenissä on sellaisia tyyppejä, jotka ovat puljanneet soittimien, vahvistimien, soittamisen ja näihin liittyvien asioiden kanssa jotkut pienen ja jotkut pitemmänkin ihmisiän. Itse kuulun varmaan näiden välimaastoon, ja vaikka guruiluun asti näkemys ei ehkä ihan ole karttunut, niin jotain on sentään matkalta mukaan tarttunut. Sinä aikana, jona olen itse ollut jäsenenä, olen huomannut että asiallisten avausten sekaan ujutetut ilmiselvät spedeilyt ole oikein kenenkään mieltä lämmittäneet. Itseasiassa enemmän turhauttavia kuin hauskoja ovat nämä 'hauskat' palstan täytteet.

E:
Jos tuo haukottelun aihe on vakavalla mielellä kysytty, niin eikun vaan onnea pitkälle matkalle, ja pahoittelut jos en suhtautunut asian vaatimalla vakavuudella. Mutta jotenkin vaan tuossa tuoksahtaa peikon henki...
Ianuarius
14.05.2009 22:21:04 (muokattu 14.05.2009 22:22:59)

Rölliäinen: Juu, olen aika nyyppä vielä eli en tiedä kitaransoitosta lähes yhtään mitään. Nyt heitän teidän iloksi sellaisen kysymyksen, että onko kitaransoitossa pedaali pakollinen? Sähkistä siis meinaan.

Yrittäkää saada selvää, ja kiitos jo etukäteen.

Ei se ole pakollinen. Senkus vaan pistät piuhan kitarasta suoraan vahvistimeen ja ei kun menoksi. Jos särinää tahdot ja vahvistin ei sopivaa pörinää tuota gainia lisäilemällä (eli riippuu vahvistimen tyypistä), niin sitten jonkinlainen säröpedaali tai multiefekti voi auttaa tässä asiassa.

Kysymys itsessään on jo hiukan ahdasmielisen oloinen, koska ei elämässä missään ole mikään pakollista. Mutta siis jos tarkoitit, että onko kitaran ja vahvistimen väliin pakko laittaa pedaali että soitto edes kuuluu vahvistimesta, niin vastaus on kielteinen. Ei. Ei ole pakko.

Zeeboo: E:
Jos tuo haukottelun aihe on vakavalla mielellä kysytty, niin eikun vaan onnea pitkälle matkalle, ja pahoittelut jos en suhtautunut asian vaatimalla vakavuudella. Mutta jotenkin vaan tuossa tuoksahtaa peikon henki...

Kyllä peikko peikon tunnistaa... ;)
Animate-Inanimate
Zeeboo
14.05.2009 23:02:34
January: ...Kyllä peikko peikon tunnistaa... ;)

Tuota, onhan tuossa tosin hymiö perässä, mutta silti...
E.Keskipörhölä
15.05.2009 08:58:13
Sellasta, etä mistä skaalasta voisi lähteä improamaan tuota Moottoritie on kuuma -biisiä? Ei vaan tuppaa löytymään, vaikka kuinka seilailisi otelautaa edestakaisin.
Janos Valmunen rulettaa kympillä! -Amispoppari hetkeä ennenkuin hevimies tuli ja....niin
Zeeboo
15.05.2009 10:46:33 (muokattu 15.05.2009 14:07:50)
E.Keskipörhölä: Sellasta, etä mistä skaalasta voisi lähteä improamaan tuota Moottoritie on kuuma -biisiä? Ei vaan tuppaa löytymään, vaikka kuinka seilailisi otelautaa edestakaisin.

Am pentatonisesta voisi lähteä liikkeelle. Teeman alkuosassa (ja introssa) on F/A-sointu (tai Am#5), ja siinä just se F-ääni ei ihan istu tuohon mollipentatoniseen, mutta kyllä sekin taittuu.

Harmoninen/ luonnollinen A-molli pelaa tuossa Am, F/A, G kulkuun.

Sama homma sitten D:stä. Soinnut Dm, Bb/D (tai Dm#5), C. Elikkä harmoninen/ luonnollinen D-molli.

Ja taas sama F#:stä: F#m, D/F# (tai F#m#5), E

Kertsi toimii taas luonnollinen Am tai C-duuri pohjilta. E7 taas viittaa tuonne harm A-molliin

Tietty blues-asteikkokin taipuu noille Am, Dm & F#m jutuille.

E:
Alkuperäistä sooloa en ole plokkaillut/ en saa nyt mieleen, mutta se ei ihan noilla toimi, mutta oman jutun ituina noita voi varmaan käyttää

Joskus soitettiin tätä biisiä ts/as/tpt/keys/bass/guit/drs bändillä Cantaloupe Island tyylisenä liki-jazz versiona. Olisko sitten ollut vaikka modaalista punkkia? Hyvä biisi kestää vaikka minkälaista käsittelyä...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)