Aihe: Soittajan käsi ja rannekanavaoireyhtymä
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1017 18 19 20 21
Bookkeeper
17.01.2007 21:21:15 (muokattu 17.01.2007 21:22:37)
Joka perhanan aamu tulee herättyä siihen että vasen ranne ja käsi on puutunut ja kipeä. Soittaminen käy kipeää.

Täytyy veivata powerballia vaan ja venytellä, kait.

Kokeile rannetukea. Esim. CTS:n oireet saattavat vaivata öisin jos nukkuu käsi huonossa asennossa (ranne "koukussa").
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
ywv
25.01.2007 19:23:08
kohta oon viikon verran soittanu kitaraa(:o) ja alaselkä väsyy vaikka missä asennosa soittaisi. en omista hihnaa joten istualtani olen soittanu, missä asennossa kannattaa soittaa?
Numb
26.01.2007 14:55:03

Minä soitan paljon selälläni maaten, siinä telkkaria sohvalta katsellessa pistelen menemään :)

Ei sen istuallaankaan pitäisi selän väsyä sen enempää kuin se normaalistikaan istuessa väsyy. Koitapa sillä lailla, että istut ihan tavallisesti ja tukevasti, ja sitten otat kitaran mukaan siihen istuntaan. Katsot, että asento ei muutu. Jollain tavalla tuossa kitara muuttaa istuma-asentoa huonoon suuntaan.

Millaisesta kitarasta on muuten kyse?
Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen
ywv
27.01.2007 13:58:25
yamaha pacifica
Keke Urlaub
30.01.2007 08:25:40

Oireet pahenee. Viime yönä heräilin useita kertoja, kun käsi oli puutunut. Nyrkkiin puristaminen käy kipeätä toiselle puolelle rannetta.
Käsi puutuu jopa soittaessa.
Ilmeisesti kyseessä on hermopinne. Auttaisikohan hierojalla käynti yhtään?
Pääsin juuri uuteen bändiin, eikä haluttaisi heti puukottaa tuota vasenta rannetta.
"It wouldn't pain me more to bury you rich / Than to bury you poor / In your Jesus Christ pose"
VJP
02.02.2007 13:34:13
kohta oon viikon verran soittanu kitaraa(:o) ja alaselkä väsyy vaikka missä asennosa soittaisi. en omista hihnaa joten istualtani olen soittanu, missä asennossa kannattaa soittaa?

Osta se hihna vaan. Minä ainakin vääntäydyn istuen soittaessani aivan epäinhimilliseen asentoon, joten ei mikään ihme jos selkä rupeaa väsymään. Hihnan kanssa on helppoa seistä ryhdikkäästi ja kitara omille käsille sopivalla korkeudella.
Keke Urlaub
03.02.2007 00:46:13

Joo, nyt on lasta kädessä, tulehduskipulääkekuuri ja aika neurologille. Rannekanavaoireyhtymä. Kyllä tämä tästä.
ankkiz
12.02.2007 18:29:44 (muokattu 12.02.2007 18:29:53)

http://apteekkishop.fi/?mod=show_products&g_id=58&sg_id=190

Kummasta rannetuesta kaikki aina puhuvat, millä tavoilla nämä eroavat toisistaan, jos kokoa ja ulkonäköä ei lasketa?
Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi.
Keke Urlaub
13.02.2007 14:06:25

http://apteekkishop.fi/?mod=show_products&g_id=58&sg_id=190

Kummasta rannetuesta kaikki aina puhuvat, millä tavoilla nämä eroavat toisistaan, jos kokoa ja ulkonäköä ei lasketa?

Sellainen rannetuki on hyvä, missä lasta ulottuu kämmenen puoliväliin, käytännössä ei estä kitaransoittoakaan :). Eli tuosta peukalonhangasta menee tollainen renksu, mikä pitää tukea paikallaan.
Näyttäisi olevan tuossa linkissä tuo ylempi malli. Sport-malli vaikuttaa huonolta, en usko sen juurikaan tukevan kättä.
Mitä rannetukiin noin yleensä tulee, rahalla saa ja taksilla pääsee.
Bad
28.02.2007 22:48:51

Mulla ei ole aiheena kroonisesti kipeytynyt ranteeni (siitä joskus toiste valitusta), vaan vasemman käden sormenpäät. Tätä sattuu aina ajoittain (ja on vaivannut jo 16-vuotiaasta lähtien), enkä tiedä mikä tähän tepsisi nopeasti. Nimittäin jos soittaa tuollaiset 5 - 6 tuntia päivässä, niin 1-2 sormenpäätä tulee ovelasti niin kipeiksi, että jo pelkkä hipaisu vaikuttaa sähköiskun tavoin. Kipu tuntuu paksuimman nahan reuna-alueella ja soittaminen on yhtä tuskaa. Tänään soittelin sitten harjoituksissa ensin ilman etusormea ja lopuksi jätin myös pikkurillin veks ja kun en ole puoliksikaan Django, niin soitosta oli kyllä taide tosi kaukana. Tämä paranee ittekseenkin parissa päivässä pitämällä soittotaukoa, mutta kun ei malttaisi.

Onkos kellään ollut samoja oireita?
siwamatti
04.03.2007 20:40:20
Nyt on molemmissa käsissä luultavasti jännetupin tulehdus, mut eiköhän nuo mobilatilla parane.
ankkiz
05.03.2007 11:23:39 (muokattu 05.03.2007 11:32:03)

Itse sain omani tetistä ja 3kk on jo kestäny, ainaan sanoovat arvauskeskuksessa jotain muuta kuin viimekerroilla :D.
Nyt hiihtolomaksi ostin mobilaattia että vois vähän soitellakkin saas nähdä onko mitään apua.

EDIT: Ja kädetkin on öisin nätissä paketissa niin eivät ole miten sattuu
JR
06.03.2007 13:15:06 (muokattu 06.03.2007 13:15:48)

Mulla on ollut tuuria 20 vuoden aikana ei mitään lihas oireita tai kipuja käsissä, hartioissa. Korvissa kyllä soi vähän ja päästä fiiraa :)
Mutta kannattaa soitella aina seisaaltaan, eikä niinkään että roikottaa sitä skebaa jaloissa.

Joskus kyllä kävi näin: istunut tietokoneen eessä tuolissa oikea jalka vasemman päällä (ristissä) ja soittanut about 2,5 h putkeen, muutama olut alla.

Sitten jossain vaiheessa tajunnut että toisessa jalassa ei tuntoa lainkaan. Piti käsillä kampea oikea jalka pois vasemman päältä. Ei pysynyt seisoon pystyssä varmaan tuntiin ja kesti kauan ennenkuin tunto palasi hirveiden neulanpistojen kera. Karmee fiilis. Eli älä soita istualteen samassa asennossa liian kauan.
"Milk can hurt you"
ankkiz
06.03.2007 20:39:31

Jeps, itsekkin mielelläni soittaisin seisaaltaan, mutta kädestä lähtee tunto kun hihna on niin perseestä.
Pitäisi ostaa uusi (paksu), muttei ole täällä musiikkiliikkeitä eikä tule muilla paikkakunnilla käytyä :P.
Harvestman
06.03.2007 21:15:29
Sitten jossain vaiheessa tajunnut että toisessa jalassa ei tuntoa lainkaan. Piti käsillä kampea oikea jalka pois vasemman päältä. Ei pysynyt seisoon pystyssä varmaan tuntiin ja kesti kauan ennenkuin tunto palasi hirveiden neulanpistojen kera. Karmee fiilis. Eli älä soita istualteen samassa asennossa liian kauan.

Samantapainen ongelma. Mutta istuin noin jatkuvasti. Jalan puutuminen ei sitten ollut se pienin ongelma vaan selkä. Siinä kun päivästä toiseen istuu pari kolme tuntia ranka huonossa asennossa niin selkäkivut ovat taattuja. Onneksi olen nyttemmin päässyt tuosta tavasta eroon.

Niin. Ei ole käsiongelmia koskaan ollut kitaransoiton suhteen. Joskus saattaa 8 tunnin treeniputken jälkeen olla sormenpäät seuraavana päivänä hellänä, niin ettei pysty soittamaan.
Dave Mustaine ei tykkää pissiksistä.
Hammermul
06.03.2007 21:34:16 (muokattu 06.03.2007 21:34:25)

Ottakaa miehekkäämpi asento siinä istuessanne niin ei mene paikat tukkoon. :)
Bombing for peace is like fucking for virginity.
Ahokkis
11.03.2007 23:26:12 (muokattu 11.03.2007 23:26:58)
Mulla tahtoo ranne ja sormet väsyä soittaessa. Ennen kesti jonkin aikaa ennen kuin väsy nyt tahtonu väsyä nopeammin. Kipuja ei ole, ranne korkeintaan naksuu.
Kannattaako mennä lääkärille näyttään tota rannetta vai kuvittelenko mä vaan että mulla ois jtn pahempaa tulossa?
Karipiirto
19.03.2007 17:55:48

Mulla ei ole koskaan ranne väsynyt vaikka oon reenannut monta tuntia joskus mutta nyt tänään hoksasin että se väsähti tavattoman nopeasti kun vedin ihan normaalia treeniä. Olen kyllä kehittynyt mielestäni viimeisen kuukauden aikana huomattavasti ja siitä inspiroituneena lisännyt nopeuttakin jonkin verran. treenattua tullut nyt kuukauden verran joka päivä useamman tunnin edestä. Olisiko syy ehkä ylirasitus kun treenitahti on kiihtynyt vai kannattaako kysyä joltain asiantuntijalta? Otelautakäden ranne siis kyseessä ja väsyy nytten melkoisen vähästä.
Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia.
Kyrie Eleison
24.03.2007 20:28:45
Oireet pahenee. Viime yönä heräilin useita kertoja, kun käsi oli puutunut. Nyrkkiin puristaminen käy kipeätä toiselle puolelle rannetta.
Käsi puutuu jopa soittaessa. Ilmeisesti kyseessä on hermopinne. Auttaisikohan hierojalla käynti yhtään?

Tyttökaveri valitteli samaa viime syksynä. Ajattelin vain tuoda esiin tämän siksi, että ei turhaan viivyttelisi sen lääkäriin menon kanssa (vaikka ylläolevan tekstin kirjoittanut kaveri on jo ilmeisesti lääkärillä käväissytkin).

Tyttökamu meni siis lääkärille (ajoissa onnekseen) ja ilmeni, että ranteessa oli jokin erittäin harvinainen hermosairaus, joka on periytyvää mallia ja ilmenee juuri tuollaisina oireina. Pääsi jonoon, käsi operoitiin ja nyt siinä on naulat, jotka otetaan tiettävästi pian pois. Puutuminen ja säteilevä kipu, sekä lopulta se, että ei tavarat tahtoneet pysyä käsissä, oli tuossakin.

Harvinaistahan tuo on, mutta kannattaa silti tsekata itse kullakin, jos vakavammaksi menee. Ja nimenomaan niin, että käsi puutuu ilman rasitustakin - vaikka vain paikallaan ollessa. Tai nukkuessa. Sen nyt vielä kestää, että soitossa on taukoa se muutama kuukausi, mutta että (en viitsi edes sanoa)!? Eijeieiikunakuunapäivänä =(

Tyttökaverilla kävi niin, että käden pitäisi kuulemma parantua suht´täydellisesti.
"Jos sä tahdot nähdä miten aamu tulee, mikset sä mee..."
Jake.e
06.04.2007 17:33:08
Kokeilkaapa joskus lämmittelyä ennen soittoa. Ei tule noita jännetuppitulehduksia etc.

Miten olen niin varma?

Itse kärsin kerran lievin jännetupintulehduksen, jonka jälkeen aloin soittamaan 8h/päivä (joskus veivaillut 16h:kin), mutta ennen soittoa lämmittelin. Ei ole ollut mitään käsikipuja tai mitään. En omista powerballia.
Jerk.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)