![]() 02.06.2004 13:35:07 (muokattu 02.06.2004 13:35:18) | |
---|---|
Kuunnelkaahan Bluesoundsin Black-levyä ja niitä kitarajuttuja. on tosi simppeleitä eikä muistaakseni mitn efektejä. Jossain soolossa vähän volumekikkailua. Toimii ainakin mulle helvetin hyvin. Horror Sweet Horror. | |
![]() 02.06.2004 14:17:28 | |
-särö ei ole efekti mielestäni -jos ei osaa soittaa, ei voi kuulostaa hyvältä Totta molemmat. Vahvistin on osa instrumenttia. "If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless | |
![]() 02.06.2004 14:22:49 (muokattu 02.06.2004 14:24:56) | |
Ja huom; en nyt koita väittää, että joku tänne kirjoittanut ei osaisi soittaa, fakta vain on se, että huono soitto kuulostaa ainoastaan vielä huonommalta prosessoituna, ei missään tapauksessa paremmalta. Niin jos soitat vääriä ääniä, eli häröilet, ni tottakai se sillon kuulostaa pahalta!? Tarkotin juuri sellaista Petrucci tyyppistä voimakkaasti kaijutettua/viivästettyä MesaBoogie Hi-gain säröö! Jos soitetaan sellaista nopeaa juoksutusta, ni eikö ole päivänselvää, että plektratyöskentelyyn tarvitaan paljon vähemmän energiaa, kun kompressointi "korjaa" iskun voimakkuuden "kohdalleen". Kuivalla soundilla soitettaessa tuollainen nopee juoksuttelu tarvitsee paljon enemmän työtä ja tarkkuutta. Sen lisäksi otelaudalla otetut epäpuhtaat sävelet korostuvat huomattavasti selkeämmin! Tottakai väärä ääni on väärä ääni kummallakin soundilla! Tuolla ensimainitulla vaihtoehdolla saadaan vaan helpommin aikaan sellaista tasaista "mattoa", mitä haetaan juuri noissa tiluissa. Jos se nopeus ja tekninen soitto on nyt niin must, ni kuunnelkaa vanhoja Al DiMeolan levyjä. On hyvän kuuloista ja soundista tosissaan kuulee, että sillä ei ihan jokapoika tiluta! Siinä on todellinen taituri, eikä mikään pilipali tiluttaja! | |
![]() 02.06.2004 14:47:35 | |
No voi helvetti. Mää en oo itse huomannu esim. Wirtasen live soitossa oikeen puutteita, mutta kun täällä siittä on puoliammattilaiset puhunu että soolot sun muut menee ihasn perseelleen keikoilla. Siis päättelin että nuo tietävät paremmin, kuin minä-> Wirtanen on teknisesti huono soittaja. mietin vaan että eikjö yli 10 vuoden soitolla osaa jotain apis sooloja soittaa. Olen täysin samaa mieltä että Cobainia parempaa piisintekijää saa hakea. oliskohan se virtanen soittanu vaan erillä tavalla ne soolot, ja sitten täällä sanottu että ne meni väärin? OSTETAAN: Digitech WH1 | |
![]() 02.06.2004 15:28:37 | |
Niin jos soitat vääriä ääniä, eli häröilet, ni tottakai se sillon kuulostaa pahalta!? Tarkotin juuri sellaista Petrucci tyyppistä voimakkaasti kaijutettua/viivästettyä MesaBoogie Hi-gain säröö! Jos soitetaan sellaista nopeaa juoksutusta, ni eikö ole päivänselvää, että plektratyöskentelyyn tarvitaan paljon vähemmän energiaa, kun kompressointi "korjaa" iskun voimakkuuden "kohdalleen". Kuivalla soundilla soitettaessa tuollainen nopee juoksuttelu tarvitsee paljon enemmän työtä ja tarkkuutta. Sen lisäksi otelaudalla otetut epäpuhtaat sävelet korostuvat huomattavasti selkeämmin! Tottakai väärä ääni on väärä ääni kummallakin soundilla! Tuolla ensimainitulla vaihtoehdolla saadaan vaan helpommin aikaan sellaista tasaista "mattoa", mitä haetaan juuri noissa tiluissa. Jos se nopeus ja tekninen soitto on nyt niin must, ni kuunnelkaa vanhoja Al DiMeolan levyjä. On hyvän kuuloista ja soundista tosissaan kuulee, että sillä ei ihan jokapoika tiluta! Siinä on todellinen taituri, eikä mikään pilipali tiluttaja! Ja Al DiMeolan musiikki yleensäkin on noin valovuoden päässä peruspilutiluttajien musiikista. "As Wolfs Among Sheep We have Wandered" | |
![]() 02.06.2004 18:54:24 | |
En mä missään vaiheessa väittänyt, etteikö soittotatsi oli tärkeä, vaan toin esille, että osaamattomat soittajat yrittävät päteä sillä. Siis olemattomalla soittotatsilla, jota ei muuten hioudu ilman harjoittelua. Oma enoni on hyvä esimerkki. Soittokokemusta 20:n vuoden ajalta keikka/hää/pubi- bändissä, harjoitteli nuorempana aika paljon (ei kuitenkaan mitään nopeutta tai vastaavaa), ei kovin ihmeellinen teknisesti, mutta sillä on aivan loistava tatsi. Se on tehnyt töitä sen eteen- harjoitellut. Ei mikään aineissa vähän kitaraa soitellut kaveri saa mitään tatsia soittoonsa. Tai jos jonkun mielestä saa, niin se ei ole se tatsi mitä mä arvostan. Ps. Petrucci, suomalaisista Laiho, Tolkki yms. Soittaa semmosella lead-soundilla, että kyllä sieltä ne virheet mun mielestä kuuluu aika selvästi..:=) | |
![]() 02.06.2004 21:13:07 | |
Tuli muuten vain näin offtopikkina mieleen, että eikö se ole tismalleen yhtä typerää ylistää tilutusta pelkän tilutuksen ilosta, kun haukkua tilutusta pelkän tilutuksen ärsytyksestä? Jos tilumusasta saa hyvän kuulosta, niin tänne vaan esimerkkejä. No chiefs, all indians. | |
![]() 02.06.2004 21:20:18 | |
Tuli muuten vain näin offtopikkina mieleen, että eikö se ole tismalleen yhtä typerää ylistää tilutusta pelkän tilutuksen ilosta, kun haukkua tilutusta pelkän tilutuksen ärsytyksestä? Jos tilumusasta saa hyvän kuulosta, niin tänne vaan esimerkkejä. Ja vaikka hyvän tekisikin niin kaikki tilun vihaajat sanoo kuitenkin notta se on paskaa... "Art is making something out of nothing and selling it. - Frank Zappa" | |
![]() 03.06.2004 07:38:44 | |
Tuli muuten vain näin offtopikkina mieleen, että eikö se ole tismalleen yhtä typerää ylistää tilutusta pelkän tilutuksen ilosta, kun haukkua tilutusta pelkän tilutuksen ärsytyksestä? Jos tilumusasta saa hyvän kuulosta, niin tänne vaan esimerkkejä. No tässä on topikissakin on tullu jo kaks hyvää esimerkkiä, jos niitä nyt sitt hennoo edes tiluttajiksi sanoa. Kyllä minä sanoisin, ett Al DiMeolan ja Steve Morse soittavat tosi tyylikkäästi...ja hommassa on muutakin ideaa, kun pelkkä nopeus! Jos Laiho ja Petrucci pannaan soittamaan nuotilleen saman juoksutus, samalla nopeudella, jomman kumman laitteilla....niin teistä ei yksikään tunnista sokkotestissä, kumpi esimerkki on kumman...kun korkeintaan vahingossa! | |
![]() 03.06.2004 09:21:05 | |
Jos Laiho ja Petrucci pannaan soittamaan nuotilleen saman juoksutus, samalla nopeudella, jomman kumman laitteilla....niin teistä ei yksikään tunnista sokkotestissä, kumpi esimerkki on kumman...kun korkeintaan vahingossa! Juu...tätä minäkin vähän ajoin takaa(Ilmeisesti?!) Siis taitavia kitaristejahan nuo ovat, mutt tosissaan tuntuu, ett nämä "uuden" sukupolven kitaravirtuoosit kuulostavat liikaa samalta. No ainakaan eroja ei ole niinpaljon, kun ennenvanhaan;) ...no ei vaineskaan;) | |
![]() 03.06.2004 09:30:59 (muokattu 03.06.2004 09:31:14) | |
Juu...tätä minäkin vähän ajoin takaa(Ilmeisesti?!) Siis taitavia kitaristejahan nuo ovat, mutt tosissaan tuntuu, ett nämä "uuden" sukupolven kitaravirtuoosit kuulostavat liikaa samalta. No ainakaan eroja ei ole niinpaljon, kun ennenvanhaan;) ääää. Esimerkiksi Petrucci ja Laiho alkavat olemaan jo suht ansiotuneita omissa jutuissaan ja musiikkilajeissaan. Nämä jutut on aika paljon kuuntelijasta kiinni. Rockin kuuntelijat pitävät dance-musaa hyvin yksitoikkoisena ja biisit kuulostavat samalta. Dance-musan ystävät taas saattavat pitää rockia vanhan kaavan toistona ja "eikö ne ikinä keksi mitään uutta ränttätänttää?!?!" Henk. koht. mielipiteet vaan tuppaa paistamaan musiikkityylien vertailussa ja näissä kitarakeskusteluista aika paljon läpi. :) It's mighty normal. Esim. joku hevimies ei saa sillä teroitetulla kirveelläkään mahdollisesti mitään eroa esim. Hendrixin ja SRV:n välille.. Paino ei ole mikään ongelma. † FAT = MOTION † | |
![]() 03.06.2004 09:51:52 (muokattu 03.06.2004 09:52:29) | |
Totta! Makuasiahan tää on...enkä halua mitenkään väittää, että Bodom tai Theater ois tyhjänpäivästä musaa. Viittaan edelleen siihen soittopuoleen, että tämänpäivän "ihannesoundi" ei hirveästi enää korosta soittajan yksilöllisyyttä ja tatsia. Ei ainakaan samalla tavalla, kun noiden mainitsemiesi herrojen välillä voi todeta;) Tottakai tärkein asia loppupeleissä on se, että mitä soittaa. Ärsyttää vaan välillä, kun täällä herjataan jotain soittajia, joiden tekniikkaa ei ole niin hyvä...ja sitt just esitetään, että pitäis olla, kun laiho tai petrucci. Sittenkö maailma on jotenkin parempi paikka, kun kaikki kitaristit kuulostaa laiholta tai petruccilta?! ...no ei vaineskaan;) | |
![]() 03.06.2004 09:56:10 (muokattu 03.06.2004 10:03:10) | |
"uuden" sukupolven kitaravirtuoosit kuulostavat liikaa samalta. No ainakaan eroja ei ole niinpaljon, kun ennenvanhaan;) Luulen, että syynä tuohon on se, että silloin 60- ja 70-luvuilla vasta keksittiin periaatteessa ne kitarajutut joita me nykyisin pidämme itsestäänselvyyksinä. Kun 60-luvulla esimerkiksi Jimi Hendrix tai Jeff Beck käytti feedbackiä osana soittoa se kuulosti erilaiselta kun kukaan muu ei ollut sitä käyttänyt tarkoituksellisesti osana soittoa (lukuunottamatta tietysti John Lennonia the Beatlesin "I Feel Finen" introssa). Sama juttu Eddie Van Halenin ja tappingin kohdalla 70-luvun lopussa. Nykyisin kaikki kuulostavat enemmän tai vähemmän samankaltaisilta, koska kaikki käyttävät samoja soittotekniikoita, tehokeinoja ym. Uskallan väittää, että jos esim. Jimi Hendrix tai Eddie Van Halen aloittaisivat nyt eivät he kuulostaisi yhtä aikaansa edellä kuin silloin kun he oikeasti aloittivat (heidän ansioitaan yhtään vähättelemättä) - olettaen tietenkin että joku muu olisi keksinyt heidän trademark-jutut jo aiemmin. Sitten tämän ketjun alkuperäiseen aiheeseen eli Cobainin, Wirtasen ja co:n kitaransoittoon. Minusta on ihan yhdentekevää, että osaako soittaa teknisesti virtuoosimaisesti kunhan vain kuulostaa hyvältä. Minusta Cobainin soitto kuulostaa hyvältä vaikka se ei ole monimutkaista. Usein yksinkertainen juttu kuulostaa paremmalta kuin monimutkainen. Onhan sekin taito osata saada simppeli juttu kuulostamaan hyvältä kuten Cobainin, Keith Richardsin, Duane Eddyn ym. tapauksissa. Mitä tulee ketjussa esitettyihin kommentteihin, että Cobain ja Wirtanen ovat enemmän biisintekijöitä kuin kitaristeja olen täsmälleen samaa mieltä. Minusta on biisinteko ja kitarointi ovat periaatteessa kuitenkin kaksi eri asiaa. Voit olla loistava biisintekijä ja keskinkertainen kitaristi tai päinvastoin. Toisinsanoen minusta ollaakseen hyvä soittaja ei tarvitse välttämättä osata tehdä biisejä tai ollaakseen hyvä biisintekijä ei tarvitse olla soittajana virtuoosimainen. Tai voit olla kuin minä eli surkea biisintekijä ja keskinkertainen soittaja mutta silti soittosi kuulostaa joltakin.:) "Rock´n Roll is Cool!" Jake T | |
![]() 03.06.2004 10:04:20 | |
Totta! Makuasiahan tää on...enkä halua mitenkään väittää, että Bodom tai Theater ois tyhjänpäivästä musaa. Viittaan edelleen siihen soittopuoleen, että tämänpäivän "ihannesoundi" ei hirveästi enää korosta soittajan yksilöllisyyttä ja tatsia. Ei ainakaan samalla tavalla, kun noiden mainitsemiesi herrojen välillä voi todeta;) Juu ihan oikeassa oot, nykyään on hirmuset kompurat ja sirinäsärinäturbosäröt käytössä. Tosin metallipuolella ei vaan toimisi übermakee rehellinen putkisoundi. Tottakai tärkein asia loppupeleissä on se, että mitä soittaa. Ärsyttää vaan välillä, kun täällä herjataan jotain soittajia, joiden tekniikkaa ei ole niin hyvä...ja sitt just esitetään, että pitäis olla, kun laiho tai petrucci. Sittenkö maailma on jotenkin parempi paikka, kun kaikki kitaristit kuulostaa laiholta tai petruccilta?! Tohon paskan tekniikan herjaukseen ei meikäkään lähe mukaan, kunhan groovaa tai kuulostaa hyvälle. Joskus 16v. on tullu kyllä aateltua toisin, mutta pikkuhiljaa nää jutut alkaa selkiytyä. :) Paino ei ole mikään ongelma. † FAT = MOTION † | |
![]() 03.06.2004 12:25:24 | |
Tohon paskan tekniikan herjaukseen ei meikäkään lähe mukaan, kunhan groovaa tai kuulostaa hyvälle. Joskus 16v. on tullu kyllä aateltua toisin, mutta pikkuhiljaa nää jutut alkaa selkiytyä. :) Se on niin kovin herkkä ikä:) Samaa vikaa on ollut havaittavissa omassa nuoruudessa. "Art is making something out of nothing and selling it. - Frank Zappa" | |
![]() 03.06.2004 13:18:26 | |
Jos Laiho ja Petrucci pannaan soittamaan nuotilleen saman juoksutus, samalla nopeudella, jomman kumman laitteilla....niin teistä ei yksikään tunnista sokkotestissä, kumpi esimerkki on kumman...kun korkeintaan vahingossa! Mä tunnistan ainakin, ihan tasan varmaan. Riippuen tietenkin siitä, kuinka pitkä pätkä on kyseessä. Kyllä herroilta lähtee siihen malliin molemmilta, että kaiken prosessoinnin jälkeenkin vielä se tatsi sieltä läpi tulee. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED | |
![]() 03.06.2004 13:43:36 | |
Jos soitetaan sellaista nopeaa juoksutusta, ni eikö ole päivänselvää, että plektratyöskentelyyn tarvitaan paljon vähemmän energiaa, kun kompressointi "korjaa" iskun voimakkuuden "kohdalleen". Kuivalla soundilla soitettaessa tuollainen nopee juoksuttelu tarvitsee paljon enemmän työtä ja tarkkuutta. Tähän tiivistyy mielestäni erittäin olennainen pointti, ja tämän olen omissa piireissäni selkeästi huomannut. Eräs kaverini, vannoutunut Ibanez-liuhuletti vetelee oman laitteistonsa läpi helvetin tukevaa vitossointuruksutusta ja nopeita juoksutuksia, mutta kun miehelle antaa akustisen kitaran tai lasauttaa vahvistimesta virrat pois, hänen soittonsa tuskin kuuluu. Se on pumpulinpehmeää akkamaista hiplaamista, missä äänillä ei ole minkäänlaista painoarvoa. Mieltymyksistähän nämä asiat ovat kiinni, mutta itse olen tiukkatatsisen, tukevan ja miehekkään kitaroinnin ystävä. Kirkkonummi ei ole turvallinen paikka elää. | |
![]() 03.06.2004 13:46:41 | |
Mieltymyksistähän nämä asiat ovat kiinni, mutta itse olen tiukkatatsisen, tukevan ja miehekkään kitaroinnin ystävä. Varsinkin tuo tukeva on hyvä sana.. no on noi muutkin ihan kivoja. Paino ei ole mikään ongelma. † FAT = MOTION † | |
![]() 03.06.2004 13:49:56 | |
Varsinkin tuo tukeva on hyvä sana.. no on noi muutkin ihan kivoja. Ei Laihoilta soittajilta voi odottaakaan tukevia soundeja, Vai mitä? Ja lopuksi havaitsemistesti: etsikää edellisestä lauseesta kaksi ohutsoundista kitaristia. :) Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin. | |
![]() 03.06.2004 13:52:51 | |
Mä tunnistan ainakin, ihan tasan varmaan. Riippuen tietenkin siitä, kuinka pitkä pätkä on kyseessä. Kyllä herroilta lähtee siihen malliin molemmilta, että kaiken prosessoinnin jälkeenkin vielä se tatsi sieltä läpi tulee. No ei voi sitt muuta sanoo, ku että olet sinä aikamoinen kultakorva?!:D | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)