baron 22.04.2011 14:30:51 | |
---|
kimurantti1: Joo, niin mäkin uskon että ollaan loppuviimeksi samaa mieltä. :-) Mun teesini tässä onkin vain, että tän sointu/skaala-asian hahmottaminen arpeggioina on suorempi reitti sointujen mukaan toimivaan melodiseen (ja ehkä vähän mielenkiintoisempaan) soittoon. Näin ainakin omalla kohdallani olen huomannut. Mun maikka pistää mut silloin tällöin kirjoittamaan "jazz-sooloja" omasta päästä ja eniten päänsilitystä oon saanut kun oon keksinyt mielenkiintoisia lähestymistapoja sointusäveliin. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Meisseli 22.04.2011 15:06:01 | |
---|
Imper: Joo, tuntuu että tosta koko jazzista on tehty yhtä helvetin salatiedettä. Jos porukka kuuntelisi yhtä paljon jazzia kotonaan ku poppia ja rokkia, ni ei tällasia ketjuja tarvittais. Totuus on, että jazzia ei jaksa tavallinen tallaaja kuunnella kovin pitkään ilman kymmenenkertaista rokkiannosta! Tämä on totta, tämä on totta. pippalot.com |
Jucciz 22.04.2011 17:15:25 | |
---|
Rytmi ja fraseeraus on kaiken A ja O jazz-soitossa. Sävelvalinnoilla on toki monissa tilanteissa väliä, mutta harvoin niin paljon kuin rytmillä ja fraseerauksella. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
baron 22.04.2011 21:38:46 (muokattu 22.04.2011 21:47:23) | |
---|
Jucciz: Rytmi ja fraseeraus on kaiken A ja O jazz-soitossa. Sävelvalinnoilla on toki monissa tilanteissa väliä, mutta harvoin niin paljon kuin rytmillä ja fraseerauksella. Minkä sviddun takia ne pistää mut opettelemaan II-V-I alt lickejä 12 sävellajissa? Edit: Ai niin mä soitan pianoa, uusi sävellaji ei ole pelkästään sitä että siirrän kättä yhden nauhan alemmaksi. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Zeeboo 22.04.2011 21:56:35 (muokattu 22.04.2011 21:59:07) | |
---|
baron: Minkä sviddun takia ne pistää mut opettelemaan II-V-I alt lickejä 12 sävellajissa? Varmaan sen takia, että olis jotain, millä sitä rytmiikkaa voisi hinkata. Onhan toki mahdollista, että sinua vain rahastetaan tunneilla. Edit: Ai niin mä soitan pianoa... ...mikä tekee mielenkiintoiseksi sen, että pitää käydä pätemässä kitarapalstalla. Pitkäänhän tuo (aloittelija)kitaristeihin kohdistuva rasismi pysyikin aisoissa. White men can't Monk |
baron 22.04.2011 21:59:12 (muokattu 22.04.2011 22:25:04) | |
---|
Zeeboo: ...mikä tekee mielenkiintoiseksi, sen että pitää käydä pätemässä kitarapalstalla. Pitkäänhän tuo (aloittelija)kitaristeihin kohdistuva rasismi pysyikin aisoissa. Sorry, aihe sattui kiinnostamaan mua vaikka onkin mun kannalta väärällä palstalla. Mulla on ollut bändiopena sekä Teemu Viinikainen että Peter Engberg ja kumpikaan ei haukkunut mun soitinta vaan ovat osanneet antaa hyviä neuvoja miten mun pitäisi sitä soittaa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Jucciz 23.04.2011 10:33:30 | |
---|
baron: Minkä sviddun takia ne pistää mut opettelemaan II-V-I alt lickejä 12 sävellajissa? Jos vielä sen verran lainaan allekirjoitustasi, niin rytmi ja fraseeraus ovat jazz-leadissa tärkeimpiä, koska "You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is" (Mark Levine) Edit: Ai niin mä soitan pianoa, uusi sävellaji ei ole pelkästään sitä että siirrän kättä yhden nauhan alemmaksi. Mun mielestä voit silti jättää vähemmälle tuon kuittailun siitä, että kitaristit eivät osaa sitä, tätä ja tuota, vaan ainoastaan liikuttelevat kättä N nauhan verran ylös ja alas pysytellen samoissa tutuissa ja turvallisissa boksisormituksissa - ainakin Viinikainen ja Engberg liikkuvat otelaudalla perin vapautuneesti. Ei kai täältäkään moni tule pianopalstalle kertomaan sitä, miten piano on nuoteista soittamiseen ihan verrattoman helppo vehje, kun jokaisen sävelen saa vain yhdestä kohtaa soitinta - kun sen yksiviivaisen E:n saa kitarasta helposti kymmenestä paikasta kun huiluäänet lasketaan. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
kimurantti1 23.04.2011 11:05:18 (muokattu 23.04.2011 11:27:11) | |
---|
baron: Ai niin mä soitan pianoa, uusi sävellaji ei ole pelkästään sitä että siirrän kättä yhden nauhan alemmaksi. Kun me kitaristit siirretään käsi nauhan alemmas, niin soittimen hahmottamisen kannalta se vastaa täsmälleen sitä, että sulta pianosta siirretään mustat koskettimet puoli sävelaskelta ylemmäs, mutta äänet jotka niistä tulee on kuitenkin samat kuin ennen siirtoa. Niin ja niitä koskettimistoja on tietenkin kuusi, kaikki eri vireessä. Hitto että meillä kitaristeilla on helppoa! Mulla on ollut bändiopena sekä Teemu Viinikainen että Peter Engberg ja kumpikaan ei haukkunut mun soitinta vaan ovat osanneet antaa hyviä neuvoja miten mun pitäisi sitä soittaa. Siispä miksi sä haukut meidän soitinta? Mistä toi ihmeellinen asennevamma kitaristeja kohtaan oikein kumpuaa, ja jos sua kerran ärsyttää kitaristit ja kitaristien jutut niin paljon, niin miksi luet kitarapalstaa? Eikö olisi vähän jännempää mennä heittämään noi piikit suoraan Viinikaiselle ja Engbergille, sen sijaan että huutelet nimimerkin takaa nettipalstalla? |
aalataur 23.04.2011 12:05:25 (muokattu 23.04.2011 12:16:15) | |
---|
kimurantti1: Kun me kitaristit siirretään käsi nauhan alemmas, niin soittimen hahmottamisen kannalta se vastaa täsmälleen sitä, että sulta pianosta siirretään mustat koskettimet puoli sävelaskelta ylemmäs, mutta äänet jotka niistä tulee on kuitenkin samat kuin ennen siirtoa. Niin ja niitä koskettimistoja on tietenkin kuusi, kaikki eri vireessä. Hitto että meillä kitaristeilla on helppoa! Plus, kitaristi joutuu sitä epäloogista otelautaansa soittamaan 4 sormella, kosketinsoittajalla on 10 joilla ne soittelevat kevyellä tatsilla loputtomia hammer-onejaan. Sen takia en yhtä paljon jaksakaan hämmästellä kovia tilutuksia, jos on synististä kyse eikä kitaristista. Nopeat juoksutukset vähän helpompia kun 10 nakilla pistää menemään, eikä tarvitse sormivoimaakaan olla niin paljon käsittääkseni jollain synistillä. Sen kun painelee kevyesti vrt. kitara missä sormen liike pitää olla räjähtävä vasaramainen sivallus, että saa hammer-onista tai pulloffista mitään kuulumaan. Siihen vielä sitten pikkaus, kiipparistin ei tarvitse murehtia saatanan vaikeita asioita kuten sweeppaus, jos haluaa ääniä hieman laajempaan arpeggioon, joiden atakki ei kuitenkaan ole heikko (täppäys). Sen kun taas niitä hammer-oneja vaan pistelee menemään symmetriseltä koskettimistoltaan, missä ei tarvi osata nimetä kuin 12 koskettimen äänet vrt. kitaristin otelaudan tuntemus jossa pitää osata nimetä ulkoa 6 x 24 = 144 eri ääntä. Että joo... onhan se nyt taivaan tosi, että kitara on vaikeampi soitin. Monessakin mielessä. Vaikka koskettimistolla voidaan tuottaa monipuolisempia asioita, kitaristin eduiksi jää lähinnä vibratot ja bendaus, sekä tietysti soundi mitä ei mikään syna korvaa. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus |
antnis 23.04.2011 13:04:20 | |
---|
|
Aalimupina 23.04.2011 14:54:21 | |
---|
|
Zeeboo 23.04.2011 15:27:51 | |
---|
White men can't Monk |
antnis 23.04.2011 15:36:14 (muokattu 23.04.2011 15:39:17) | |
---|
|
aalataur 23.04.2011 15:44:26 (muokattu 23.04.2011 15:45:07) | |
---|
antnis: Jepjep, iisi soitin :D http://www.youtube.com/watch?v=mUVCGsWhwHU&feature=fvst Iisimpi kun kitara :) Tietenkin pianolla voi soittaa älyttömiä juttuja, kuten tuo. Onhan painavan repun kanssa hitaampaa juosta, silti ilman reppuakin on vaikea juosta jos yrittää jotain ME-aikoja. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus |
antnis 23.04.2011 16:04:10 (muokattu 23.04.2011 16:23:34) | |
---|
aalataur: Iisimpi kun kitara :) Tietenkin pianolla voi soittaa älyttömiä juttuja, kuten tuo. Onhan painavan repun kanssa hitaampaa juosta, silti ilman reppuakin on vaikea juosta jos yrittää jotain ME-aikoja. Iisimpi kuin kitara ainakin beginner/intermediate-vaiheessa, kyllä ehdottomasti. Särähti korvaan vaan tuo kun redusoit kosketinsoittimilla tehdyn kaman synasooloiluun :D |
Zeeboo 23.04.2011 16:35:54 (muokattu 23.04.2011 16:38:04) | |
---|
antnis: Huono taimi :D Ja musiikillisesti ekvivalentti tämän kanssa http://www.youtube.com/watch?v=qfz-69EbeSE Heh. Näitä kun näkee, niin on helppo ymmärtää, miksi kitaristien arvostus ei kaikilla ole ihan tapissa. White men can't Monk |
Tonski 23.04.2011 16:47:20 | |
---|
Yks, baron onko pakko heittää noin paskaa provoa? Kaks, onko aivan pakko provosoitua tuommoisesta? Kolme, mitä väliä on sillä, mikä soitin on vaikein soittaa? |
baron 23.04.2011 19:40:31 (muokattu 23.04.2011 20:13:16) | |
---|
Mä en tarkoittanut muuta kuin että kitara on erilainen. Mikä hemmetin alemmuuskompleksi teillä on kun tulkitsette sen tarkoittavan huonompi/helpompi? Jos kitaralla on sama logiikka kuin pianolla/saksofonilla treenata piisi 12 sävellajissa niin olin vain tietämätön. Mua vain kiinnosti jazzkeskustelu eikä pienintäkään tarvetta/aietta pyrkiä kitaraa/kitaristeja dissaamaan. Ymmärtääkseni jazzsooloidikset soittimilla on muuten samat paitsi soundinmuuntelumahdollisuudet pianolla on niukkoja kitaraan tai puhaltimiin verrattuna. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Zeeboo 23.04.2011 20:04:24 | |
---|
White men can't Monk |
krk 23.04.2011 21:44:59 (muokattu 24.04.2011 11:01:54) | |
---|
----------- Eikun ei mitään sittenkään. "Son, can you play me a memory?
I'm not really sure how it goes,
But it's sad and it's sweet and I knew it complete,
When I wore a younger man's clothes"
- Billy Joel |