Epämuusikko 26.01.2009 18:49:46 (muokattu 26.01.2009 19:09:24) | |
---|
F#-molli/A-duuri -aksioomassa kun ollaan, monesko sointukierron soinnuista on teidän mielestä Egotripin Matkustaja-biisin I asteen sointu? Tai Joan Osbornen "One of Us"-biisin? Tai Eppujen "Joka päivä ja joka ikinen yö":n? Tai Offspringin Self Esteem:in? Lähinnä ajan takaa, onko porukassa niitä, joille tämäntyylisen kierron kolmas sointu edustaa sävellajia ensimmäisen sijasta? Rinnakkaissävellajejahan nuo ovat toisilleen, mutta uteliaisuudesta kysyn. Saivartelua: Mikä helvetin kysymys loppujen lopuksi edes on: "meneekö joku kappale duurissa vai mollissa?" Ihan yhtä tiettyyn pisteeseen asti validi, mutta ensimmäisen poikkeaman myötä merkityksensä menettävä kysymys kuin "mistä sävellajista tää menee?". Tonaalinen keskus kai voi olla missä vaan, loppupeleissä. Loppupeleissä. (Älkää vastatko tuohon. Huumoriahan tämä) Sinänsä mielenkiintoista keskustelua, arvostan todella. Yks päivä itse huomasin, että kaksi ehkä eniten vihaamaani sointukiertoa ovat sama kierto, vain puolestavälistä permutoiden. I-V-vi-IV ja i-VI-III-VII! Tai edellissivun keskustelun valossa olisi ehkä parempi merkitä vaikka C ja a-pohjaisesti C-G-am-F ja am-F-C-G. Joku voisi periaatteessa tarjota "III-VII-i-VI ja vi-IV-I-V". Samoja sointujahan ne on. lol. R.I.P Oksanen |
Korggari 26.01.2009 20:42:46 | |
---|
Meneeks toi nykynen sooloskaba teijän mielestä duurissa vai mollissa ? Mun mielestä siinä duuri ja molli vaihtaa osaa ihan koko ajan ja ainakin mun oma veto päättyy duuriin, eli onks se sitte duurissa kun menee ? |
BigPapa 26.01.2009 21:15:23 (muokattu 26.01.2009 21:17:39) | |
---|
Meneeks toi nykynen sooloskaba teijän mielestä duurissa vai mollissa ? Mun mielestä siinä duuri ja molli vaihtaa osaa ihan koko ajan ja ainakin mun oma veto päättyy duuriin, eli onks se sitte duurissa kun menee ? Tää koko keskustelu tästä duuri ja mollihommasta on ihan skeidaa.... kattokaa toi ja rauhottukaa, teoriantaitaja on rela http://www.youtube.com/watch?v=SmhP1RgbrrY Would you hold my hand
If I saw you in heaven,
Would you help me stand
If I saw you in heaven,
I'll find my way, through night and day
Cause I know I just can't stay
Here in heaven |
Mazah 26.01.2009 21:39:41 | |
---|
Meneeks toi nykynen sooloskaba teijän mielestä duurissa vai mollissa ? Mun mielestä siinä duuri ja molli vaihtaa osaa ihan koko ajan ja ainakin mun oma veto päättyy duuriin, eli onks se sitte duurissa kun menee ? Se alkaa duurissa, en oo katsonu pohjasointuja (enkä muista missä sävellajeissa soittelin, varsinkin kun oma kitara oli Es-vireessä). Eli A-osa on duuri ja B-osa on rinnakkaismolli sille. Nyt kun katsoin niin sävellajithan ovat C-duuri ja A-molli. www.myspace.com/themetalmonk |
BigPapa 26.01.2009 21:41:09 | |
---|
Se alkaa duurissa, en oo katsonu pohjasointuja (enkä muista missä sävellajeissa soittelin, varsinkin kun oma kitara oli Es-vireessä). Eli A-osa on duuri ja B-osa on rinnakkaismolli sille. Nyt kun katsoin niin sävellajithan ovat C-duuri ja A-molli. Nomutku ny nihilisoidaan niin onkse mölli vai dyyri..... Would you hold my hand
If I saw you in heaven,
Would you help me stand
If I saw you in heaven,
Here in heaven |
J.Hollström 26.01.2009 21:42:38 | |
---|
Nomutku ny nihilisoidaan niin onkse mölli vai dyyri..... No mitä vitun välii. Soittaa siihen taustaan sopivat äänet. That's it but not shit. |
BigPapa 26.01.2009 21:48:14 | |
---|
No mitä vitun välii. Soittaa siihen taustaan sopivat äänet. That's it but not shit. No näin juuri.... Would you hold my hand
If I saw you in heaven,
Would you help me stand
If I saw you in heaven,
Here in heaven |
Korggari 26.01.2009 21:51:07 (muokattu 26.01.2009 22:03:00) | |
---|
No mitä vitun välii. Soittaa siihen taustaan sopivat äänet. That's it but not shit. Nii, mutta jos joku kerta haluaa tietää meneekö toi biisi c-duurissa vai a-mollissa niin kummassa menee, ja millä perustelulla ? Ja sitä paitsi c-duuri ja a-mollihan ovat ns. rinnakkaissävellajit eli kummalla vaan sävellajilla voi tonkin soolon vetää! Eipä juki sen enempää kuin pigpapakaan taija tieteää hevopersettäkään näistä sävellajeista :) |
Mazah 26.01.2009 22:02:07 | |
---|
Nii, mutta jos joku kerta haluaa tietää meneekö toi biisi c-duurissa vai a-mollissa niin kummassa menee, ja millä perustelulla ? Ja sitä paitsi c-duuri ja a-mollihan ovat ns. rinnakkaissävellajit eli kummalla vaan sävellajilla voi tonkin soolon vetää! Menee C-duurissa, moduloi a-molliin kohdassa n. 0:24 takaisin about kymmenen sekan päästä (8 tahtia vissiin, en laskenut). Samanlainen modulaatio tulee jälleen 0:54 (C-duuri->A-molli). Loppuu myös C-duuriin joka on loogisempi kun sen ajattelee taas modulaationa alkuperäisen sävellajiin, kuin että biisi loppuu mollisävellajin kolmannelle asteelle. Perusteluna länsimainen musiikinteoriaperinne =) Loppupeleissä ton pätkän kanssa on suht sama, pianolla voisi koko ajan soittaa valkoisia koskettimia. Tietysti nuottien tehot vaihtuu aina sävellajin mukaan vaikka ne olisivatkin enharmonisia, mutta sehän nyt on vaan tulkinnallinen tapa, eikä varsinaisesti liity soolon soittamiseen mitenkään ennenkuin jälkikäteen. www.myspace.com/themetalmonk |
BigPapa 26.01.2009 22:12:46 | |
---|
Nii, mutta jos joku kerta haluaa tietää meneekö toi biisi c-duurissa vai a-mollissa niin kummassa menee, ja millä perustelulla ? Ja sitä paitsi c-duuri ja a-mollihan ovat ns. rinnakkaissävellajit eli kummalla vaan sävellajilla voi tonkin soolon vetää! Eipä juki sen enempää kuin pigpapakaan taija tieteää hevopersettäkään näistä sävellajeista :) Joo ei tiiä ei.....en mä ees tiiä missä toi menee, kuhan vedin vaan.... Would you hold my hand
If I saw you in heaven,
Would you help me stand
If I saw you in heaven,
Here in heaven |
Jucciz 27.01.2009 08:20:06 | |
---|
Mjoo monissa Tangoissa ei ainakaan.... Yleensä ne loppuu ykköselle, vitoselle tai vitosen tritonuskorvaukselle alennetulla kvintillä. Vaikkapa joku G-mollitango, yleensä pamahtaa Ab7b5 loppuun. |
Epämuusikko 27.01.2009 11:56:06 (muokattu 27.01.2009 12:22:13) | |
---|
Voitte hakea referenssiä esim. Carlos Santanalta, toimiiko rinnakkaissävellajin likit poikkeuksetta siinä kolikon toisessa puoliskossa. Jyrkkä EI. Sen sijaan on hän näitä esim. "duurisävellajista" puolitoista askelta alaspäisestä äänestä alkavasta sävelestä lähtevän blues-asteikon soitto"-niksejä, yms. on siellä sun täällä. Siissä sävelikkö on kuitenkin eri, joten juttukin on eri. Nimim. Tonaalinen keskus. Tää koko keskustelu tästä duuri ja mollihommasta on ihan skeidaa.... Just mainioo. jatkakaa! R.I.P Oksanen |
BigPapa 27.01.2009 13:14:19 (muokattu 27.01.2009 13:22:31) | |
---|
Voitte hakea referenssiä esim. Carlos Santanalta, toimiiko rinnakkaissävellajin likit poikkeuksetta siinä kolikon toisessa puoliskossa. Jyrkkä EI. Sen sijaan on hän näitä esim. "duurisävellajista" puolitoista askelta alaspäisestä äänestä alkavasta sävelestä lähtevän blues-asteikon soitto"-niksejä, yms. on siellä sun täällä. Siissä sävelikkö on kuitenkin eri, joten juttukin on eri. Nimim. Tonaalinen keskus. Just mainioo. jatkakaa! Ei jatketa, kerro sinä mikä on "totuus". Toi alkaa olla jo sellanen kolmannen asteen yhtälö sulla, että jos noin itse soitat niin ole hyvä vain.... lainatakseni itseäni: Siis toi Self Esteemi? Nyt kun ottin skeban käteen niin se kai menee Am-F-C-G mjoo sama kierto ko Osbournella Am:sta vaan lähtee...tää on tätä hiustenhalkomista kun pitäs soittaa.....Osbournen biisissä on melodicassa aika paljon A-duuriskaalan säveliä......ei se mulle mee molliks oikein millään...kai se on vähän niin että miten itte kukin tykönänsä näitä kelaa....One Of Usissa vois ihan huoletta basson soittaessa F#, kitara vetää äänet E-A-C#....ja kun basso ottaa D, kitara F#- A-D if you know what i mean.... Would you hold my hand
If I saw you in heaven,
Would you help me stand
If I saw you in heaven,
Here in heaven |
Epämuusikko 27.01.2009 15:01:47 | |
---|
Ei jatketa, kerro sinä mikä on "totuus". Toi alkaa olla jo sellanen kolmannen asteen yhtälö sulla, että jos noin itse soitat niin ole hyvä vain....
En ole kitaristi. Seuraan vain mielenkiinnolla mielestäni oikeutettua ja tietyllä lailla ihan oleellisiin asioihiin tarraavaa keskustelua, joka minua aidosti kiinnostaa. R.I.P Oksanen |
BigPapa 27.01.2009 15:10:05 | |
---|
En ole kitaristi. Seuraan vain mielenkiinnolla mielestäni oikeutettua ja tietyllä lailla ihan oleellisiin asioihiin tarraavaa keskustelua, joka minua aidosti kiinnostaa. No mikäs siinä, sehän on ihan ok.... Would you hold my hand
If I saw you in heaven,
Would you help me stand
If I saw you in heaven,
Here in heaven |
Krice 27.01.2009 15:28:12 | |
---|
Juccizin kitara vähän matalassa vireessä. |
JarnoH 27.01.2009 16:17:18 | |
---|
Kai tuo vähän off-topiciksi menee välillä, mutta kaikki tuo pohtiminen kenties auttaa siihen, että se soittaminen ei olisi niin henkimaailman hommaa. Joskus lähtee, joskus ei. Tosin juuri sillä hetkellä kun soittaa, ei auta liikaa järkeillä jos yhtään, koska ainakin allekirjoittaneella alkaa tulkinta jäätämään aika pahasti, jos yrittää jotain, mikä ei tule suoraan selkäytimen jatkeesta. |
Jucciz 27.01.2009 17:01:53 | |
---|
Juccizin kitara vähän matalassa vireessä. Joo, vire ihan mitä sattuu ja toi soundikin väpättää tollai kummallisesti. En tiiä, pitäskö pistää kamat vaihtoon. |
Krice 27.01.2009 22:31:21 | |
---|
Joo, vire ihan mitä sattuu Tai sitten olet ostanut 7-kielisen. |
Ossi 27.01.2009 23:27:14 | |
---|
Heivasin skabat kun täällä on niin huimia veikkoja, ettei itsellä ole enää mitään jakoa. Toisekseen ei pysty osallistumaan jälkipyykkijargoniin, kunei ymmärrä termejä eikä ylipäänsä tiedä mistä on puhumus. |