Aihe: TÄNNE PIKAKYSYMYKSET (jelppikerho)
1 2 3 4 563 64 65 66 67141 142 143 144 145
--Roller--
03.12.2008 17:52:19
Mitähän ovat hewi metalli ja rock -skaalat?
Numb
03.12.2008 21:00:47

Ei sellaisia ole.
A waist is a terrible thing to mind.
Ianuarius
04.12.2008 06:12:41

Mitähän ovat hewi metalli ja rock -skaalat?

Niin, ei ole, mutta jos vaikka kattoo mitä Iron Maidenilla on vanhoissa biiseissään, niin taitavat olla duuri/molli/blues/pentatonisia.
Animate-Inanimate
laakeri
04.12.2008 22:40:32 (muokattu 04.12.2008 22:44:43)
En oo kovinkaa paljoo komppaillut sähkiksellä, mutta nyt pari päivää sit aloittelin vakavammin komppailla niin huomasin, että ennemmin tai myöhemmin plektra alkoi karkailla peukalon ja etusormen välistä.

Osaan siis sen "oikean" tavan hakata niitä sointuja ranteella, joten johtuuko tuo otteestani plektraan vai ihan vaan plektrasta, kun ei pysy hyppysissä ?

Itselläni ainakin auttoi plektran vaihto. Soitin pitkään Fenderin mediumeilla jotka eivät sopineet oikein käteen ja liukuivat sormien välistä. Nykyään soittelen sellaisella karheammalla plektralla, ja ote pitää. Muutenkin tuntui plektran vaihtamisen jälkeen kuin olisin yhtäkkiä saanut vuoden lisää soittokokemusta, aiemmin soitto oli epävarmaa. En edes tajunnut ennen plektran vaihtoa että pikkauskäden epävarmuus johtui suureksi osaksi liian ohuesta, isosta, tylpästä, ja liukkaasta plektrasta.

Jos olisin hankkinut kasan erilaisia plektroja aloittaessani, olisin säästynyt monelta turhautumiselta. Vetelin "perinteisellä" medium -plektralla, koska pidin sitä jonain standardimallina ja ajattelin että se on varmasti aloittelijaystävällisin, ts. helpoin käyttää.

Meni hieman ohi aiheen jo teksti, tunsin varmaan vain tarvetta purkaa omia kokemuksiani. No, ehkä joku voi tästäkin jotain oppia.

edit: poistin hämmentävän typon
(Topias)
05.12.2008 08:30:34
Mulla on käytössä Ibanezin extra heavy ja siinä on sellane "santapaperi" pinta plektran yläosassa. Se sopii tommosee nopeesee riffittelyy ja sooloiluu, mutta ei varmaankaa sitte komppaamisee. Luulen kuitenki vahvasti, että mun tekniikassa ei oo mitää vikaa. (hymiö)
Lets Rock!
(Topias)
05.12.2008 08:49:27
Tulipa mieleen vielä noista voimasoinnuista yksi kysymys. Elikkä mistä nauhoilta soitetaan D5 soinnut ? Onko ne samalla sormituksilla kuten E5 ja A5 soinnut ?
Lets Rock!
asna
05.12.2008 15:40:27
Tulipa mieleen vielä noista voimasoinnuista yksi kysymys. Elikkä mistä nauhoilta soitetaan D5 soinnut ? Onko ne samalla sormituksilla kuten E5 ja A5 soinnut ?

D5 menee näin:
|-------------------|
|-------------------|
|---------7---------|
|---------7---------|
|---------5---------|
|-------------------|

Ja joo, ne on kaikki samalla tavalla mutta vaan eri kohdista =)
Keith R
05.12.2008 18:59:29
Mulla olis kysymys tabulatuureista, olen aika aloittelija kitaran soitossa. Hurriganesin I Will Stay biisin soolo näyttää tältä:

e|---------3------------------------|-3------------5------------------|
B|-3--5-6----6-5-6p5--3------3-5-6-|---6-5-3---3--------------------|
G|----------------------2--2--------|----------5----------------------|
D|----------------------------------|---------------------------------|
A|----------------------------------|---------------------------------|
E|----------------------------------|---------------------------------|

Mitä tuo -6p5- tarkoittaa? Tabulatuureissa on usein muitakin kirjaimia, haluaisin tietää myös niiden merkityksen.
asna
05.12.2008 19:21:53
P tarkoittaa pull-off. Tavallaan vedät/näpäytät (sillä sormella millä soitat kutossävelen) sen kielen soimaan vitoseen.
Tästä ei varmaankaan tajunnut mitään, joku toinen selittäköön paremmin..
M4ss3 m/
05.12.2008 19:46:27
joku toinen selittäköön paremmin..

Yritetään, eli siis mun selitys tuolle on, että sä vedät sen sormen pois siitä kieleltä samalla pitäen jotain toista sormea tuossa 5-nauhan päällä.
Keith R
05.12.2008 20:36:43
Ok, taisin tajuta. Kiitti molemmille. Sitten olis vielä toinen kysymys tabulatuureista. Nino Rotan sävellyksessä Godfather on tällainen kohta:

e|------------------------------------------------------|
B|--14--13-14-15-15--14-------14b--13-14-15-14-------|
G|-----------------------14b---------------------14----|
D|------------------------------------------------------|
A|------------------------------------------------------|
E|------------------------------------------------------|
__ br br br br
e|----------------------/\------/\----------------/\---------|
B|---14-13-14-17----14-(14)--13-(13)----/\----13-(13)-----|
G|-------------------------------------13-(13)----------13-|
D|----------------------------------------------------------|
A|----------------------------------------------------------|
E|----------------------------------------------------------|

(Noiden "br"-merkkien pitäisi olla /\-merkkien yläpuolella, mutta en nyt saa siirettyä niitä siihen)

Eli mitä nuo b, br ja /\ -merkit ja sulkeet tarkoittavat?
eewo
05.12.2008 21:56:48
Br:hän tarkoitta "bend and release" eli nimensä mukaan venytät äänen haluttuun säveleen ja palautat sen takaisin alkuperäiseen. Tuo kolmion muotoinen merkki tarkoittanee venytyksen suuruutta. Tässä tapauksessa se on varmaankin sävelaskeleen (=2 nauhaväliä) suuruinen.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=17994
Tuota ketjua kannattaa lueskella.
"The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse."
M4ss3 m/
05.12.2008 22:02:11
Moi, minulla on ollut ongelma nyt pikkauskäden etusormen kanssa ongelmia jo vähän pidempääkin.

Eli siis, vuosi taaksepäin pikkauskäden etusormen kynsi alkoi pehmetä, siis, että kynsi on todella ohut ja menee kerroksittain. Nyt tänä iltana kun soitin tai oikeastaan ihan äsken niin sormi meni niin huonoon kuntoon, että soitto oli pakko lopettaa joten kysyisin, että onko pikkaustekniikkani ihan paska jos soiton jälkeen vielä kynnen jälkeenkin tuntuu polttelua eli siis kielet iskenyt sinne asti. Miten tästä nyt eteenpäin, koska näin en enää todellakaan voi jatkaa?

Ja toisena on sitten otelautakäden sormet. Keski- ja nimetönsormi ovat todella kipeitä nykyään. Nahka on todella paksu ja kova mikä on sinäänsä hyvä juttu kitaran soitossa(?), mutta sitten parinkin bendin jälkeen nykyään kynsi repeää sen alta niin, että ainakaan bendausta ei voi jatkaa. Yleensä puren kynsiä ja ihoa kynnen vierestä ja uskon tämän liittyvän tähän ongelmaan. Miten tuota ihon repeämistä siitä kynnen alta voisi estää?

P.s. tämä ei nyt kovin pikakysymys ole.
(Topias)
07.12.2008 18:51:00
Mulla oli tuollaisia ongelmia silloin kun aloitin kitaran soittamisen, mutta nekin hävisivät kuukauden sisällä.
En usko että tekniikassasi olisi vika vaan siinä että puret kynsiä ja sitä ihoa siitä ympäriltä. Mutta tuohon kynsien pehmenemiseen en osaa kyllä sanoa mitään...varmaan Jonkun vitamiinin puutetta.
Lets Rock!
M4ss3 m/
07.12.2008 19:20:54
Mulla oli tuollaisia ongelmia silloin kun aloitin kitaran soittamisen, mutta nekin hävisivät kuukauden sisällä.
En usko että tekniikassasi olisi vika vaan siinä että puret kynsiä ja sitä ihoa siitä ympäriltä. Mutta tuohon kynsien pehmenemiseen en osaa kyllä sanoa mitään...varmaan Jonkun vitamiinin puutetta.

Okei, ainut ongelma on, että olen soittanut jo kolme vuotta=D
Vitamiineja luulisin saavani ainakin suositellun määrään aina päivässä.
Ianuarius
07.12.2008 19:25:00

Joo, kyllä toi munkin korvaan kuulostaa joltain puutostilalta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kynnet#Kynnen_hoito

"Jos kynnet ovat hauraat, täytyy syödä enemmän a-vitamiinia."

Osta joku a-vitamiinilisäpurkki ja napsi niitä suositusmäärä... ja kato jos alkaa kynnet kestään paremmin. Kyllä mäkin joskus silloin tällöin pureksin kynsiä, mutta ei ne oo ikään lohkeillu.
Animate-Inanimate
M4ss3 m/
07.12.2008 19:45:50
Joo, kyllä toi munkin korvaan kuulostaa joltain puutostilalta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kynnet#Kynnen_hoito

"Jos kynnet ovat hauraat, täytyy syödä enemmän a-vitamiinia."

Osta joku a-vitamiinilisäpurkki ja napsi niitä suositusmäärä... ja kato jos alkaa kynnet kestään paremmin. Kyllä mäkin joskus silloin tällöin pureksin kynsiä, mutta ei ne oo ikään lohkeillu.

No siis, ongelma on vain yhdessä kynnessä, plektrakäden etusormi, juuri se sormi joka lyö kieliä vasten soitettaessa. Eli voisi varmaan olla, että sormi on hioutunut todella ohueksi monen vuoden soiton jälkeen, tuo kynsi ei siis ole sillä tavalla "kuivalohkeileva" vaan se on oikeastaan vain liian ohut ja jostain syystä välillä menee kahtia.

Jos oikein muistan, oireet alkoivat joskus, kun leikkasin kynnestä sitä punaista kynttä, eli liian pitkälle. Tämän tapahtuneen jälkeen se sitten alkoi oireilla ja kun sitä katsookin niin valkoinen osa alkaa todella aikaisin.
Ianuarius
07.12.2008 19:58:15

No sit ei auta muu ku doctor, doctor, please! pelasta mun kynsi.

Miten se ees hakkaa niitä kieliä vasten, jos saan kysyä? Mä en oikein hahmota tota.
Animate-Inanimate
M4ss3 m/
07.12.2008 20:00:05
No sit ei auta muu ku doctor, doctor, please! pelasta mun kynsi.

Miten se ees hakkaa niitä kieliä vasten, jos saan kysyä? Mä en oikein hahmota tota.

No mieti, että soitat plektralla, mutta hakkaatkin plektran sijasta sormeasi sitä kieltä vasten=D
Ianuarius
07.12.2008 20:13:42

Eli tekniikkahäiriö. Etkö voisi yrittää korjata sitä vain opettelemalla soittamaan oikein? Ite oon nyt viimesen parin kuukauden aikana muuttanu omaa tekniikkaa tosi radikaalisti.
Animate-Inanimate
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)