ilmarihh 13.10.2006 18:15:56 | |
---|
Veikko: mulla oli vasen ranne just silleen kipee ettei sillä pystyny esim. työntään ovea kiinni, ottaan tukea jostain noustakseen, jne... ainoo miten sillä pysty jotain "työntävää" tekeen oli käyttää kättä nyrkissä ja painaa rystysillä... kaikki jumppaaminen, hierominen ja venyttely tuntui pahentavan vaivoja... se millä pääsin niistä onkin tuossa yllä mainittu... |
Nanook 15.10.2006 15:27:41 | |
---|
Suosittelen kaikille kitaransoiton harjoittelua Jamie Andreaksen The Principles of Correct Practise for Guitar -kirjan viitoittamalla tiellä. kirjan ohjeita seuraamalla kitaraa voi oppia soittamaan ILMAN kipuja tai rasitusvammoja. |
GroundZero 17.10.2006 12:10:19 | |
---|
Mulla myös ongelmia käsien ja myöskin jalkojen kanssa (olen rumpali). Soitan suht hyvällä tekniikalla, olen aina venytellyt/lämmitelly ja soiton jälkeenkin tehnyt "cool down"-harjotteita. Urheiluakin harrastan monipuolisesti. Silti sain kiusakseni vuosi sitten diagnosoidun CTS:n(molemmat kädet). Vuoden ajan olen hyppinyt lääkäriltä ja fysioterapeutilta toiselle. Soittoa olen karsinut ja lepojaksoja pitänyt. Mitään huomattavaa apua ei ole ollut. Diagnoosikin on vaihdellut aina niska-hartia peräisestä TOS-vaivasta juuri karpaalitukokseen. Lihasaitiosyndroomaakin joku ehdotti. Soittajan käsi on vaikea, sen olen huomannut. Ei välttämättä ole yhtä syytä tai paikkaa, jossa vaiva tai vaivat ovat. Teen kaikkeni, että pystyn jatkossa vielä soittamaan. Tähän tähtään perusteellisilla venyttelyillä, lämmittelyllä, organisoidulla soitolla, tauoilla, vitamiineilla, hyvällä ryhdillä jne. Leikkaustakin on jo ehdotettu, mutta se kyllä pelottaa, koska kortisonikaan ei auttanut. Onko kellään positiivisia kokemuksia kirurgisesta ratkaisusta? Eteenpäin mennään. |
ankkiz 19.10.2006 15:08:57 | |
---|
Suosittelen kaikille kitaransoiton harjoittelua Jamie Andreaksen The Principles of Correct Practise for Guitar -kirjan viitoittamalla tiellä. kirjan ohjeita seuraamalla kitaraa voi oppia soittamaan ILMAN kipuja tai rasitusvammoja. Minä ainakin onnistuin saamaan itselleni enemmän vammoja, tosin sisälsi se ihan hyvääkin juttua joissain kohdissa. Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi. |
JTL 27.10.2006 10:36:46 (muokattu 29.10.2006 12:13:31) | |
---|
Mulla on nyt aina silloin tällöin vasen ranne alkanut pahasti temppuilemaan soittamisesta. Nytkään se ei taivu ylös/alas suunnassa kuin ehkä 1/5 osa oikean ranteen taipumisesta, ja sattuu jos yrittää pakottaa. Soittaminen onnistuu vielä jotenkin, mutta tietyt riffit mitkä tarvitsisivat leveän peukalo-pikkurilli "välin" eivät oikeen hyvin onnistu. Auttaisiko GyroTwister tai Powerball ongelmaani? Kumpi toimisi paremmin? Hatuttaa kun on keikka 1.12. ja olisi kiva pystyä treenaamaan kunnolla sitä varten. :| edit 29.10.: Tilaisin Powerballin. Saapas nähdä että auttaako. http://bedimmed.kypara.net/ -+- http://skullfucker.kypara.net/ |
jannegee 11.11.2006 08:12:04 | |
---|
Itselläni tuli soittamisesta ensin ranteeseen kudosneste kertymä, joka on tyhjennetty melkein kymmenisen kertaa. Ja sen jälkeen ranteesta meni hermo poikki, joka katkesi sellaiselta matkalta ettei niitä päitä saatu ommeltua yhteen. Nyt vasurissa on osaltaan tunto pois koko loppuelämän. Soittamiseen se vaikuttaa vain niin, että jonkinlaista rannetukea on pidettävä aina kun soittaa ja muutenkin.. sekä ranne kipeytyy soittamisesta aika helposti. Lääkärit olivat sitä mieltä että pidin kitaraa liian alhaalla, jolloin ranne on väärässä asennossa. Mutta eihän heviä voi soittaa kitara kainalossa. Tällaisia kokemuksia minulla. Janne
- - - - - - - - - |
RekoS 24.11.2006 21:08:44 (muokattu 24.11.2006 21:10:07) | |
---|
Lääkärit olivat sitä mieltä että pidin kitaraa liian alhaalla, jolloin ranne on väärässä asennossa. Mutta eihän heviä voi soittaa kitara kainalossa. hevin historiassa tarvitaankin uhrautuvia ihmisiä jotka terveytensä uhalla levittävät tätä loistavaa musiikkityyliä keskuuteemme. m/ muuten itelläkin kipeytyi käsi todella paljon kun soitin alhaalla kitaraa. Nostin sitä normaalikorkeudelle eikä kipeytynyt enää niin pahoin. |
M4ss3 m/ 25.11.2006 22:05:11 | |
---|
Itse olen soittanut vuoden ja oikeaa kättä on alkanut särkeä(oikeakätinen) mikä on syynä ja miten sen voisi parantaa? Siis mikä tää on??soittanu ½vuotta oppilaana ½ ei oppilaana:)Jackson on paras(ehkä)älkää vetäkö hernettä nenää tän takii(pelkkä vitsi tää homma) |
Jake.e 26.11.2006 14:34:24 | |
---|
Vinkkejä millä kädet pysyy kunnossa: 1. Lämmittele aina ennen soittoa! Esimerkiksi - 1234-harjoitukset - Hammer-on/ pull-off harjoituksia 2. Pidä kitaraa sillä korkeudella että voit soittaa kaiken minkä pystyt soittamaan istualtaankin. Itse soitan pääpiirteittäin heviä ja hieman jazzia, kitara roikkuu sillä korkeudella että genitaalialueeni ovat mikkien välissä. Siis jos kitaraa ei olisi :). 3. Jos tunnet kipua soittamisesta kyynärvarresse tai muualla teet jotain väärin! Lopeta heti soitto ja tarkkaile tilannetta. Mihin koskee? Mistä johtuu? Miten korjataan? Jatka vasta kun vastaukset ovat löytyneet soitto ei enöö satu. 4. Aktiiviset ranne venytykset soiton jälkeen. Muitakin venytyksiä löytyy mm. otsikolla Käsien kunnossapito. Oma vinkki. Älä soita 120-140 nopeampia kuudestoista osia downstrokella. Monet tuttuni ovat joutuneet lopettamaan soiton, koska ovat soitelleet kitaraa todella matalalta soittoon on käytetty voimaa. Itselleni ainakin tuntuu helpommalta soitella economy-, alternate- ja sweep-picking tekniikoilla pikkailut. Jerk. |
Hannu H. 26.11.2006 16:03:33 | |
---|
Nuo alun linkit ei toiminu.. Mutta niin.. mulla nyt tossa iski tämmönen että jos vasemman käden rannetta kääntää "ylöspäin" eli siis kämmenselän suuntaan niin käsi alkaa tärisemään ihan hulluna. Myös voimaa uupuu vähän. Ihan yllättäin iski äsken. Oliskohan revähtänyt autoa pestessä jotenkin kun ämpäri vasurissa pistin viuhumaan vauhdilla.. Vai onko tää joku ihan yleis oire tähän rannekanavaoireyhtymään? |
siwamatti 06.12.2006 01:37:39 | |
---|
Mulla soittaminen on alkanut nyt vähän aika sitten vihloa vasemman käden ranteesen vasemmalle puolelle. mistähän vois johtua? |
M4ss3 m/ 06.12.2006 17:08:31 | |
---|
Mulla sattuu nykyään jo joka paikkaan tälläki hetkellä:D Siis mikä tää on??soittanu ½vuotta oppilaana ½ ei oppilaana:)Jackson on paras(ehkä)älkää vetäkö hernettä nenää tän takii(pelkkä vitsi tää homma) |
The Duke 11.12.2006 17:04:08 | |
---|
Jos käsissä/sormissa häikkää esim. puutumista, kramppeja jne niin ei muuta kun lähetteellä fysioterapiaan. Mutta ongelmaa kannattaa sitten hakea selästä... Sieltä se sormiin kohdistuu. Tai näin ainakin mun kohdalla. Aikaisemmin jo kirjoittelin vaivoistani ja hoidosta. Tällä hetkellä tilanne on sellainen, että kitara ei soi eikä tule hetkeen soimaan. *Brian Jones Boozing Society* |
Zarmo 15.12.2006 15:16:41 | |
---|
Hankinpa tuollaisen powerballin. Saa nähdä, onko tästä apua käsivaivoihin. |
Kirk_Hammett 02.01.2007 17:21:55 | |
---|
nyt tuli ongelmia sormien kanssa... tänään aiemmin päivällä nyrkkeilin (hakkasin nyrkkeily säkkiä) vähän aikaan, jotain 30 min. ja nyt huomasin että sormeni ovat todella kömpelöt ja kitaran soitosta ei tule mitään, kirjoittaminen koneellakin on vaikeaa ja hidasta. mistä tämä johtuu ja miten saisinsormeni takaisin kuntoon? You know it's sad but true... |
Harvestman 04.01.2007 15:45:58 | |
---|
tänään aiemmin päivällä nyrkkeilin (hakkasin nyrkkeily säkkiä) vähän aikaan, jotain 30 min. ja nyt huomasin että sormeni ovat todella kömpelöt ja kitaran soitosta ei tule mitään, kirjoittaminen koneellakin on vaikeaa ja hidasta. mistä tämä johtuu ja miten saisinsormeni takaisin kuntoon? Tämä nyt on vähän sellainen kysymys kun "kävin juoksemassa 50km lenkin ja nyt on jalat kipeänä. Mitä teen?" Elikkäs ei tuo ole vakavaa. Varmaankin huomiseen mennessä on sormiketteryys palannut. Varsinkin jos vielä vähän lämmittelet ja venyttelet. Mutta jos aiot joka päivä paukuttaa sitä säkkiä niin todennäköisesti sormesi tulevat kangistumaan pidemmäksi aikaa. Dave Mustaine ei tykkää pissiksistä. |
Kirk_Hammett 04.01.2007 21:06:32 | |
---|
Tämä nyt on vähän sellainen kysymys kun "kävin juoksemassa 50km lenkin ja nyt on jalat kipeänä. Mitä teen?" Elikkäs ei tuo ole vakavaa. Varmaankin huomiseen mennessä on sormiketteryys palannut. Varsinkin jos vielä vähän lämmittelet ja venyttelet. Mutta jos aiot joka päivä paukuttaa sitä säkkiä niin todennäköisesti sormesi tulevat kangistumaan pidemmäksi aikaa. no joo, olihan toi ehkä vähän hölmö kysymys :) eli jos en halua kangistuttaa sormiani pidemmäksi aikaa niin pitäisi lopettaa se säkin hakkaaminen? prkl... kerrankin löyty hyvä ja hauska kuntoilumuoto joka pitää kuitenkin lopettaa kitaran soiton takia You know it's sad but true... |
Chimera 13.01.2007 17:19:12 | |
---|
Sinänsä omituisia nämä soittajan vaivat. Muutama vuosi sitten lopetin kitaran soiton "aktiivisesti" ja tuolloin vielä soitto kulki eikä mikään sattunut mihinkään. Mutta nyt kun olen vuodenpäivät taas soittanut päivittäin 1-5 tuntia niin ongelmia on roppakaupalla. Taukoa tais kertyä jotai 5 vuotta jona aikana kyllä soitin, mutta todella harvoin. Vasemman käden peukalo kipeytyy (otelautakäsi) lähes joka kerta pidemmällä sessiolla ja plekukäsi menee downstrokella aivan hapoille jo suht mitättömillä nopeuksilla. Pikkusormen kipeytyminen vasemmassa kädessä loppui 3kk treenailun jälkeen. Toi plekukäden hyytyminen on kaikista pahin ongelma mulle, otelautakäden kipeytymisen kanssa oon jotenkin oppinut pärjäämään. Vanhuusko se jo alkaa painaa (34vee) vai punttisalilleko tässä ois lähdettävä, vai kenties lopetettava ruikutus tähän ja treenattava enemmän =)... Hirveet on himot soittaa ja bänditreeneissä alkaa aina kyrsiä ku kädet on koko ajan aivan paskana eikä soitto oo enää sellasta ku haluaisi, eikä nautittavaa ku mennään kipukynnyksen äärirajoilla koko ajan (vrt. aiempi soittokunto) Minulla kipeytyy jatkuvasti vasemman käden peukalo ja melko todennäköistä lienee, että olen liian huonossa kunnossa. :( Joku mainitsi aiemmin siitä, ettei soittaessa saa jännittää liikaa vaikkapa juuri vasenta kättä liiaksi ja tiedän sen toki vallan hyvin, mutta olen kuitenkin huomannut tekeväni niin enkä oikein osaa soittaa jännittämättäkään. Myöskin alkaa tuntumaan vähitellen siltä, että huolimatta 10 vuoden harjoittelusta on motoriikkani huomattavasti surkeampi kuin mitä sen luulisi olevan. Mitenkään intohimoisesti en tosin ole harjoitellut aikoihin, koska alkaa tuntumaan siltä, että miksi pitäisi kerta en soita missään bändissä eikä soittotaidolla ole mitään esimerkiksi taloudellista funktiota joka toimisi motivaattorina. :D Suunnitelmissa on ollut jo pitkään alkaa pitämään säännöllisesti noita 1234-harjoituksia alternate-pickingillä, mutta enpä ole vielä kovin aktiivisesti sitä harrastanut ja huonosti luonnistuu pickaaminen muutenkin hitaammillakin nopeuksilla. |
Bookkeeper 15.01.2007 01:11:38 (muokattu 15.01.2007 01:41:51) | |
---|
Vanha ystäväni CTS on palannut, aiheuttajana hiiren & näppiksen käyttäminen. Siis puutumista, kuumotusta, "sähköiskuja" sormenpäihin. Tarvinnee taas alkaa käyttämään jyrsijää vasemmalla kädellä. Mielenkiintoista kyllä, kitarointi ei tunnu pahentavan oireita - melkeinpä päin vastoin. PS. te apina-asennossa soittavat muusikot: NOSTAKAA SITÄ HIHNAA! Kukaan teistä ei menisi kertomaan Jimi Hendrixille tai Tony Iommille että on epäkuulia pitää kitaraa korkealla ;-) Suosittelen: http://www.eatonhand.com/hw/ctexercise.htm Kylmähaude on myös kova sana...auttaa turvotukseen. "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |
Keke Urlaub 17.01.2007 00:36:38 | |
---|
Joka perhanan aamu tulee herättyä siihen että vasen ranne ja käsi on puutunut ja kipeä. Soittaminen käy kipeää. Täytyy veivata powerballia vaan ja venytellä, kait. "It wouldn't pain me more to bury you rich /
Than to bury you poor /
In your Jesus Christ pose" |