![]() 29.12.2009 22:11:30 | |
---|---|
hammet12: no mul on nyt sillei et on lähetny sormen pääst kaikki nahka ku oon soittanu ja sit vahingos huomaamatta repiny nyt pakko pitää taukoo et tulee takas nahka prkl:(ei haluis taukoja. mutta totta se on että jos on pieniä haavoja nii soittaa vaa kyl ne kovettuu!;) Treenaat sen aikaa plektrakättä. Koitat simuloida vaikka erilaisii rumpukomppei silleen että pidät vaan vasurii siinä kielten päällä... TAI soittelet jotain triolijuttuja kieleltä toiselle samaanlaihin, että vasemmalla käpälällä vaan kuoletat ne kielet. Tärkeähän se komppikäsiki on. :) Ei se multa oo pois, että joku toinen on taitava kitaristi. Päin vastoin. | |
![]() 29.12.2009 22:32:05 | |
Da Make: Jep, ja kuten sanoin jo aikaisemmin: mun mielestä näin, ei siis mitään absoluuttista. "Ammattilaiset" on myös ihan turha vetää tähän mukaan irrallisena käsitteenä joka ilmeisesti viittaa Satriani-Vai-Petrucci-linjalle. He eivät ole kaikki ammattimaiset kitaristit maailmassa. Jokainen soittaa tyylillään, vehkeillään, saundeillaan ja ennen kaikkea tatsillaan. Tätä ei luulisi olevan vaikea tajuta. Kaikki amattilaiset eivät siis soitakaan teknistä rokkia/progemetallia ! Tämä pisti mulla kanssa silmiin. Samasta aiheesta joku tuolla rumpupalstalla mainitsi miten musiikkipoliiseille tuntuu fuusiojazz/progemetalli olevan se referenssi, minkä läpi kaikki pitää katsoa. Itse käytän Telecasterissa Elixirin 11-48, koska se on sopiva välimallin setti. Kymppiä voisi myös käyttää, mutta haluan ettei ero akustiseen (12-alkusta käytän) ole merkittävä, jotta voi randomisti ottaa kumman tahansa käteen ja soitella. Samoin paksumpien kielien pienempi värähtely on mulle paljon miellyttävämpi hitaissa jutuissa. | |
![]() 30.12.2009 01:41:01 | |
Tä. Jätkä puhuu jostain "hitaasti soittamisesta" Kitararunkkusoittopalstalla. Eiss... Look mummy! There's a loud plane up in the sky!
//Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. - Antti1 | |
![]() 10.01.2010 20:33:28 (muokattu 10.01.2010 20:37:03) | |
Tällaisia vinkkejä: 1. Soita paljon 2. Älä revi sormenpäistä mitään ihoa irti 3. Älä käytä rasvoja sormenpäihin - rasva/kosteusvoiteet toki nopeuttavat ihon paranemista, mutta iho ei nimenomaan saisi parantua tällä tavalla. Ideanahan on kasvattaa jalanpohjien ihoa vastaavat kovettumat sormenpäihin, ja kosteuttaminen hidastaa prosessia. 4. Tämmönen "blues"-kikka: Liota sormenpäitä melkein puhtaassa alkoholissa (käsidesit sun muut käy hyvin) muutaman minuutin päivässä. En tiedä tarkalleen miten toimii, mutta se toimii. Ilmeisesti alkoholi kuivattaa ja siten kovettaa sormenpäitä. 5. Vältä kuumaa/kylmää vettä. Jokainen on varmasti huomannut ettei kuuman suihkun jälkeen voi soittaa, kuumat ja kylmät vedet myös tekevät pahaa iholle, ja näin myös hidastaa sormenpäiden kovettumista. Itse suosittelen myös kuumien suihkujen ystävänä kumihanskan (laita vaikka kuminauhalla vielä kiinni, ettei vettä pääse) käyttöä vasemmassa kädessä suihkussa. Ja jos ei yksinkertaisesti kestä, vaiha ohuempiin kieliin ja palaa sormien kovetettua taas paksumpiin jos haluat. Kielten paksuudellahan on todella merkittävä rooli sormenpäihin kohdistuvassa rasituksessa. Sormiinhan sattuu eniten juuri bendaillessa, eli jos on niin kipeät ettei bendaile niin harjoittele vaikka jotain nopeus/koordinaatioharjoituksia sen sijaan. Kyllä ne siitä ajallaan kovettuu. Sellaista, toivottavasti edes jotain auttoi. (6. Pikaliimaa sormenpäihin - ainakin SRV teki tätä. En kuitenkaan osaa suositella, ehkä jos on aivan pakko ennen jotain tärkeätä suoritusta saada jotain apua kipuun. Kotikäyttöön en tällaiseen ryhtyisi, mutta kukin tyylillään.) | |
![]() 10.01.2010 20:57:50 | |
roopeok: Jokainen on varmasti huomannut ettei kuuman suihkun jälkeen voi soittaa En minä ole huomannut tuollaista. Muutenkin nuo "ohjeet".. no.. kaikkea sitä kuulee. | |
![]() 10.01.2010 22:12:47 | |
Krice: En minä ole huomannut tuollaista. Muutenkin nuo "ohjeet".. no.. kaikkea sitä kuulee. Jep, mä pesen kädet aina ennen kitaran soittoa lämpimällä vedellä, ei oo vielä sormet lähteny?!! ihku | |
![]() 10.01.2010 22:34:04 | |
Tonski: Jep, mä pesen kädet aina ennen kitaran soittoa lämpimällä vedellä, ei oo vielä sormet lähteny?!! Sama. Pidentää huomattavasti kielten käyttöikää. | |
![]() 10.01.2010 23:20:07 | |
Niin no eipä tuohon kirjoituksen ongelmaan tuon kummempia "ratkaisuja" ole. Yritinpä auttaa. Tuosta vedestä, lähinnä tarkoitin sitä, että jos on esimerkiksi suihkussa pitkään niin tulee "rusinasormet", itse en ainakaan mielelläni tämän jälkeen soittelisi, lähtee iho helpommin irti. Kukin tyylillään. En siis käsienpesua missään nimessä kieltänyt, eihän siinä mitään. Tiedä sitten, mikä muu noissa ohjeissa oli vikana mielestäsi? Päivänselvää logiikkaa. Jos tuo alkoholijuttu tuntui mielettömältä, niin se tuli vastaan jossain Claptonin haastattelussa aikoinaan ja sitä kokeiltuani voin sanoa sen toimivan ainakin tarpeeksi hyvin. Tietenkin jokaisella on omat kädet ja voi päätellä mitä niillä itse tekee. | |
![]() 11.01.2010 11:08:08 | |
roopeok: Tiedä sitten, mikä muu noissa ohjeissa oli vikana mielestäsi? Jos käyttää järkeä soittamisessa niin vippaskonstit on ihan turhia. Alussa kun sormenpäät ei ole vielä kovettuneet ei kannata soittaa niitä verille, vaan harjoitella myös kieliin ja soittamiseen tottumista vähän kerrallaan. Kitaran helpposoittoisuuteenkin kannattaa panostaa, vaikka 13-setin relic-stratossa olisikin jotain mystistä mojoa. Ibanez ja 9-setti käyttöön niin jo alkaa soitto sujua kevyemmin. | |
![]() 11.01.2010 11:58:10 (muokattu 11.01.2010 11:58:29) | |
roopeok: Tällaisia vinkkejä: 4. Tämmönen "blues"-kikka: Liota sormenpäitä melkein puhtaassa alkoholissa (käsidesit sun muut käy hyvin) muutaman minuutin päivässä. En tiedä tarkalleen miten toimii, mutta se toimii. Ilmeisesti alkoholi kuivattaa ja siten kovettaa sormenpäitä. (6. Pikaliimaa sormenpäihin - ainakin SRV teki tätä. En kuitenkaan osaa suositella, ehkä jos on aivan pakko ennen jotain tärkeätä suoritusta saada jotain apua kipuun. Kotikäyttöön en tällaiseen ryhtyisi, mutta kukin tyylillään.) Nämä ns . "blueskikat" on kyllä vähintääkin kyseenalaisia, ellei peräti urbaanilegendoja. Jos haluaa terveysongelmia , kannattaa käyttää noita kikkoja :) Esim: tuo alkoholi voi kuivattaa niin pahasti, että iho halkeilee siellä sormenpäissä , ja sitten sattuu ihan perkuleesti. Lisäksi tuo SRV kikka on toiminut Steviellä joskus jo ennestään metrin paksuisten sormenpäiden ihon kanssa, kun on irronut sitä ihoa ja liimailtu takaisin paikalleen, jossain keikalla hätäratkaisuna mitä ilmeisimmin. Ei ole oikotietä tässäkään onneen. Lisäksi kannattaa keventää sitä otteen "puristusta" , ja lisätä kontrollia soitossa. Sitä kun voi olla taipumus innoissaan kieliä painaa turhan kovaa otelautaa vasten. Itse olen ainakin huomannut tämän. Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... | |
![]() 11.01.2010 17:35:14 | |
blaekie: Nämä ns . "blueskikat" on kyllä vähintääkin kyseenalaisia, ellei peräti urbaanilegendoja. Jos haluaa terveysongelmia , kannattaa käyttää noita kikkoja :) Esim: tuo alkoholi voi kuivattaa niin pahasti, että iho halkeilee siellä sormenpäissä , ja sitten sattuu ihan perkuleesti. Tottahan tuo sinänsä, kyllähän ne aikanaan luonnollisesti kovettuvat. Kysymys kuitenkin oli, että miten voisi nopeuttaa prosessia, ja luonnollisesti tietty varovaisuus ja turha prosessin hidastaminen olisi mahdollista välttää... Tuosta alkoholista vielä sen verran, että en usko että se parin minuutin päiväkäytössä mitenkään niin pahasti niitä kuivattaa jotta saisi sormenpäät halkeilemaan. Kikkahan on tunnettu myös esimerkiksi kiipeilijöiden (sama ongelma sormenpäissä) ja vaeltajien (jalanpohjat) keskuudessa. Omasta kokemuksesta ainakin toimii, ei tietenkään taianomaisesti, mutta toimii. Tietysti varovaisuus ja kohtuullisuus kaikessa. Mutta tosiaan, ei aloittajan kannata tietenkään vaikemmasta lähteä, kevyempien kielisettien (kuten alkuperäisessä kirjoituksessa sanoinkin...) käyttäminen alkutaipaleilla ja siitä pikkuhiljaa paksumpiin (tarpeen tullen) siirtyessä on paras vaihtoehto. | |
![]() 13.01.2010 22:14:33 | |
Heh.. Muistin kuinka mä laitoin joskus penskana hanskan vasempaan käteen kun sattui sormenpäihin. Tosin oli ne sormet uudenvuoden jälkeen palovammoilla eli ei ihme että oli tuskaisaa soitella. "oh yeah i ROCK (literly)" - Jani 16 vee | |
![]() 13.01.2010 23:42:07 | |
Hate: mitä pitäs tehdä, et saa sormet kestää, kun kitaraa hetken aikaa soitettua tulee sormet sietämättömän kipeiks, ja sit kun ei tahtos millään lopettaa, ni kipu yltyy turhan kovaks. -- Vastaus on lyhyt ja yksinkertaisen ytimekäs: soittamalla. En ymmärrä miksi tätä edes vatvotaan enää... Pudistelen päätäni ja hymyilen. Paskaakos tässä. Helion - Dreamcatcher | |
![]() 11.02.2010 12:37:35 | |
Nyt on alkanut sormenpäät oireilemaan. Pidempiä taukoja ei ole soitossa ollut (15-60min soittoa per päivä nykyään) ja mitään ihmeellistä en ole sormilleni tehnyt. Kuitenkin soittaessa tuntuu, että sormenpäät raastautuvat irti. Bendit varsinkin tuntuu suhteellisen ikäviltä. Noin 17 vuotta kuitenkin soittamista takana enkä muista, että tällaista olisi aiemmin ollut. Mikäköhän lie? Talvet ovat muutenkin veemäisiä iholleni ja kai lisäksi Saturnus on väärässä asennossa tms. | |
![]() 11.02.2010 18:30:02 | |
tender.insanity: Nyt on alkanut sormenpäät oireilemaan. Pidempiä taukoja ei ole soitossa ollut (15-60min soittoa per päivä nykyään) ja mitään ihmeellistä en ole sormilleni tehnyt. Kuitenkin soittaessa tuntuu, että sormenpäät raastautuvat irti. Bendit varsinkin tuntuu suhteellisen ikäviltä. Noin 17 vuotta kuitenkin soittamista takana enkä muista, että tällaista olisi aiemmin ollut. Mikäköhän lie? Talvet ovat muutenkin veemäisiä iholleni ja kai lisäksi Saturnus on väärässä asennossa tms. plokkailet jonkun biisin ylös missä bendaillaan paljon ja väh. 0.10 kielillä. | |
![]() 11.02.2010 21:13:22 | |
tender.insanity: Nyt on alkanut sormenpäät oireilemaan. Pidempiä taukoja ei ole soitossa ollut (15-60min soittoa per päivä nykyään) ja mitään ihmeellistä en ole sormilleni tehnyt. Kuitenkin soittaessa tuntuu, että sormenpäät raastautuvat irti. Bendit varsinkin tuntuu suhteellisen ikäviltä. Noin 17 vuotta kuitenkin soittamista takana enkä muista, että tällaista olisi aiemmin ollut. Mikäköhän lie? Talvet ovat muutenkin veemäisiä iholleni ja kai lisäksi Saturnus on väärässä asennossa tms. Mun iho välillä on herkkä jostain syystä, kitaransoitossahan tuon huomaa nimenomaan sormenpäiden arkuutena. Mitäs ihmeempiä sille tekemään, eiköhän tuo ohi mene. Soittaa sen verran kun kärsii. | |
![]() 28.03.2010 20:07:52 | |
Tiskikoneettomassa opiskelijaboksissa asuessa on tullut huomattua, että käsin tiskaaminen (ja pyykkääminen) ilman hanskoja pehmentää kovettuneita sormenpäitä aika ikävästi. Ne pesuaineet kun on tarkoitettu pilkkomaan orgaanista ainetta... "Myydään myös vahvistin, jossa särö, kaiku, treble." - muuan myynti-ilmoitus kaupan seinällä | |
![]() 29.03.2010 01:23:34 | |
Garoul: Tiskikoneettomassa opiskelijaboksissa asuessa on tullut huomattua, että käsin tiskaaminen (ja pyykkääminen) ilman hanskoja pehmentää kovettuneita sormenpäitä aika ikävästi. Ne pesuaineet kun on tarkoitettu pilkkomaan orgaanista ainetta... Täällä on tullut käsin tiskattua muutama vuosi ja omalla kohdalla ei ole haitannut mitään. En toki välittömästi 20min tiskaamisen jälkeenalakaan soittamaan. Pyykkäämisen vaikutuksista ei tietoa. | |
![]() 29.03.2010 15:27:34 | |
hemuu: Täällä on tullut käsin tiskattua muutama vuosi ja omalla kohdalla ei ole haitannut mitään. En toki välittömästi 20min tiskaamisen jälkeenalakaan soittamaan. Pyykkäämisen vaikutuksista ei tietoa. Itse olen kyllä huomannut, että sormet riekaloituvat hyvin helposti juuri tiskaamisen tai suihkussakäynnin jälkeen. Kannattaa tosin ainakin tiskatessa pitää kumihanskoja muutenkin päällä, jos on herkkäihoinen. Sen verran vahvoja kemikaaleja kyseessä kuitenkin. | |
![]() 29.03.2010 22:55:34 | |
roopeok: Itse olen kyllä huomannut, että sormet riekaloituvat hyvin helposti juuri tiskaamisen tai suihkussakäynnin jälkeen. Kannattaa tosin ainakin tiskatessa pitää kumihanskoja muutenkin päällä, jos on herkkäihoinen. Sen verran vahvoja kemikaaleja kyseessä kuitenkin. Jaa-a, eipä mulla ainakaan tuo perusfairy nyt kovin pahasti käsiä kuivata.. Moottorinpesuainetta joskus kun paljain käsin latras niin huomas että oli iho kuiva. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)