Aihe: Cobainit Wirtaset ja kumppanit
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Henko
31.05.2004 14:07:10

Vittu, mua alkaa ainakin joskus yleisellä paikalla hävettämään jos joku sanoo mua kitaristiks :) Eikö sitä vois pikkuhiljaa antaa kaikkien olla vaan mitä on? Loppujen lopuksi, kun pistää vaikka Nirvanan levyn soimaan, niin kaiuttimista tulee MUSIIKKIA! Se on ainakin mulle pääasia, samoin kuin keikoillakin. Opetustarkoitukseen tehdyt videot on eri asia, mutta niitä ei olekaan kovin hauska kattella/kuunnella, jos ei sitten ole jotain opettelemassa (välttelen itse sellaista).
Horror Sweet Horror.
ragdell
31.05.2004 14:37:23
"neutraali toteamus henkilön henkisestä kapasiteetista"?joku otti tuon aikaisemman kommenttini hieman henkilökohtaisesti näemmä..ei pidä arvostella ihmisiä yhden mielipiteen perusteella.

joskus alkuaikoina olin itsekin kyllä aivan tuon tilun pauloissa..nyt päässyt jo siitä irti.ihmiset kuvittelevat että kaikki joka on soitettu hitaasti on helppoa eikä siksi arvosta muuta kuin soittajaa joka mahdollisimman nopeasti veivaa sormiaan pitkin kaulaa vaikka ei sitten muuta osaisikaan.
C3PO
01.06.2004 00:58:41
ihmiset kuvittelevat että kaikki joka on soitettu hitaasti on helppoa eikä siksi arvosta muuta kuin soittajaa joka mahdollisimman nopeasti veivaa sormiaan pitkin kaulaa vaikka ei sitten muuta osaisikaan.

Totta. Ja jotkut kuvittelevat että nopeasti soittaminen=huono,tyylitajuton,tunteeton, väärin ja muutenkin ihan perseestä...

Eiköhän tässä maailmassa ole tilaa molemmille tyyleille (aika karkea jako muuten tuo, hidas/nopea :D ), jos ei toisesta tyylistä pidä niin ei sitä ole pakko kuunnella tai soittaa. Ja se ei siltikään tarkoita vielä sitä että se olisi unversaalisti perseestä.
"Art is making something out of nothing and selling it. - Frank Zappa"
Humu
01.06.2004 07:38:27
Totta. Ja jotkut kuvittelevat että nopeasti soittaminen=huono,tyylitajuton,tunteeton, väärin ja muutenkin ihan perseestä...

Totta tämäkin...on vaan ilmeisesti noussut uusi nuori sukupolvi, joka ajattelee, että mikäli joku soittaa jonkun jutun hitaasti(tunteikkaasti), niin se automaattisesti tarkoittaa sitä, että tämä tyyppi ei osaa soittaa nopeammin ja haluaa tämän vuoksi vedota tunteella soittamiseen...vaikka todellinen syy on heidän mielestään siinä, kun ei vaan osaa soittaa nopeemmin!

Tämä ajatus jurppii itseni lisäksi varmasti montaa muutakin! Minkälaiseksi maailman musiikki muuttuukaan tällaisten ajatusten myötä?!
Pande
01.06.2004 08:17:46

Minkälaiseksi maailman musiikki muuttuukaan tällaisten ajatusten myötä?!

Eiköhän kitaransoiton arvostajat ole tässä maailmassa muutenkin vähemmistönä. Mielestäni on vain hienoa jos joku arvostaa kitarointia yleensä, oli se sitten "tilutusta" tai "fiilistelyä". Maailman musiikkia ei jokatapauksessa minkäänlaisella kitaransoitolla pelasteta, nykymusiikki ei enää yleisesti ole kovin kitaravoittoista ja tämä kehitys luullakseni myös jatkuu.
If you can't dazzle them with your brilliance, baffle them with your bullshit.
Guitar69
01.06.2004 20:44:38
Pakko kommentoida sen verran, että noista kahdesta otsikossa mainitusta hemmosta, mielestäni Wirtanen on tehnyt erittäin hyviä melodisia pop/rock ralleja.

Mutta, kyllähän se pitäisi jokaisen suht. hyvin asiansa osaavan soittajan tajuta, ettei cobainia ja petruccia voi millään tasolla verrata. Ensinnäkin siksi, että Petrucci pystyy soittamaan juurikin mitä tahansa, ja siltä lähtee myös tunteella, Dream Theaterin riveissäkin. Se on harjoittelemattomien soittajien turhanpäiväistä lässytystä, että kun ei oikein mitkään vaativammat (huom. myös melodisesti, musiikillisesti yms.) runit lähde, niin sitten ikäänkuin "on hyvä tatsi".

Ja eivät kitaristit pelkkää nopeutta harjoittele. Harjoitteluun on allekirjoittaneella kuulunu hiton paljon mm. imprivisointi-treeniä yms.yms.

Tästä sais vaikka romaanin kirjotettua, muttei nyt jaksa......
Humu
02.06.2004 07:41:08
Se on harjoittelemattomien soittajien turhanpäiväistä lässytystä, että kun ei oikein mitkään vaativammat (huom. myös melodisesti, musiikillisesti yms.) runit lähde, niin sitten ikäänkuin "on hyvä tatsi".

Olen kanssasi ihan eri mieltä tossa asiassa! Se nimenomaan on asia, jonka olen vuosienvarrella oppinut huomaamaan, miten suuri merkitys soittajan tatsilla on. Tatsi on, kuin soittajan "sormenjälki". Toiselta voi kopioida hänen juttunsa, jos taito sattuu riittämään, mutta toisen tatsin kopioiminen onkin sitt toinen juttu.

En ihmettele yhtään, että Petrucci -fani puhuu tällaista...sillä hänen soundinsa on niin äärimmäisen kompressoitu, ettei se tuo ollenkaan esille miehen tatsia! Äänen tuottaminen noilla laitteilla on niin vaivatonta, ettei pysty päättelemään onko soittajalla oikeasti hyvä tatsi vai ei.

En halua siis väittää, että tällainen musiikki ois tarpeetonta tai että, Petrucci ei ois hyvä kitaristi. Se on yksi tapa soittaa kitaraa ja tehdä kappaleita. Johnille pitäis iskee ihan tavallinen...tosi kuivasoundinen putkistyrkkari(ei efektejä!) kitaransa perseeseen ja sitten katottas, missä se todellinen osaaminen on ja onko hän todellisuudessa niin monipuolinen soittaja, kun täällä annetaan ymmärtää!

Eli se, joka väittää ettei tatsilla olisi merkitystä ei ihan tiedä mitä puhuu! Se on yksi tärkeimmistä tekijöitä, miksi kitara on niin mielenkiintoinen soitin! Sen takia sellaiset nimet, kuten Stevie Ray Vauhgan tai Brian Setzer ovat niin arvostettuja soittajia, kun ovat!
sarkjan
02.06.2004 08:12:50 (muokattu 02.06.2004 08:14:20)
Olen kanssasi ihan eri mieltä tossa asiassa! ...

Olen kanssasi osittain eri mieltä! ;-).

Kyllä 'hyvä' soittotatsi kuuluu myös ns. high-gain miehillä läpi ja huono tatsi vieläkin paremmin (tai pahemmin). Jo Esimerkissa olleen Petruccin tunnistaa nimenomaan soittotatsistaan, laitteistosta riippumatta. Lisäksi 'high-gain' soundi on jo itsessään aika vaativa tatsin suhteen, jos haluaa kuulostaa 'puhtaalta' ja hyvältä.

Tässä ei siis laitettu ketään paremmuusjärjestykseen, vaan pohdittiin asioita eri kanteilta :-)

Niin eli tatsi on todellakin tärkeä juttu.
c|-õ-õ|
Keppi
02.06.2004 08:28:21
Minä taas olen hyvinkin pitkälle samaa mieltä!;)

Mulla on siitä ihan käytännönkokemuksestakin, kun kokeilin kerran erään tyypin räkkivehkeitä...just sellasta hi-gain säröllä varustettua, efektistä soundia.

Voin kertoa, että kuulostin aivan joltain muulta, kun itseltäni:D Jos olisin äänittänyt ne jutut ja soittanut itselleni jonkun ajan päästä, ni en todennäköisesti olis uskonu, että soitan siinä itse! Eikä varmasti moni kaverinikaan olis uskonut. Sillä oli niin helppoa kuulostaa joltain ynkältä tai petruccilta, kun tuntu, että pälkästään ajattelemalla sain jo äänen kuulumaan;D

Tottahan se on, ettei säröä ihan kaikissa tilanteissa ole helppo käyttää sillain, että kuulostaa hyvältä...

Toisaalta...jos lopputulos on sellainen, että se miellyttää esittäjäänsä ja kuulijaa, ni miksei mikä tahansa tapa ole sallittua?!;)
...no ei vaineskaan;)
Pande
02.06.2004 09:49:00

Jos olisin äänittänyt ne jutut ja soittanut itselleni jonkun ajan päästä, ni en todennäköisesti olis uskonu, että soitan siinä itse! Eikä varmasti moni kaverinikaan olis uskonut. Sillä oli niin helppoa kuulostaa joltain ynkältä tai petruccilta, kun tuntu, että pälkästään ajattelemalla sain jo äänen kuulumaan;D

Ehkäpä sä vaan luulit kuulostavas hyvältä, ja jos olisit nauhottanu niin et olis arvostanu omaa soittoas pätkääkään. (Been there done that.)

Kyllähän molemmissa em. soundeissa on omat vaikeutensa ja helppoutensa, ja molemmat vaativat yhtälailla taitoa (vaikkakin erilaista).
If you can't dazzle them with your brilliance, baffle them with your bullshit.
Keppi
02.06.2004 10:02:19
Ehkäpä sä vaan luulit kuulostavas hyvältä, ja jos olisit nauhottanu niin et olis arvostanu omaa soittoas pätkääkään. (Been there done that.)

Enhän minä niin sanonut, että mä oisin luullu kuulostavani hyvältä;)

Halusin siis vaan sanoo sen, miten paljon se soundi vaikuttaa tatsin "korostumiseen". Nimittäin ettei tunnista enää edes omaa soittoaan...tätä minä ajoin takaa!;)
...no ei vaineskaan;)
Keppi
02.06.2004 10:07:03 (muokattu 02.06.2004 10:26:19)

Enhän minä niin sanonut, että mä oisin luullu kuulostavani hyvält%E

EDIT: Nyt en kyllä käsitä, miten sain aikaseks tän toisen kirjoituksen?!? No mutt joo...saa pyyhkiä
...no ei vaineskaan;)
sarkjan
02.06.2004 10:13:09
Enhän minä niin sanonut, että mä oisin luullu kuulostavani hyvält%E

Lieneekö viittauksesi Petrucciin ja Ynkkään aiheuttanut sellaisen käsityksen. Itselleni tuli ainakin sen suuntainen mielikuva ;) Ei ne ainakaan pahimmasta päästä ole.
c|-õ-õ|
sirdickyj
02.06.2004 10:40:15
Halusin siis vaan sanoo sen, miten paljon se soundi vaikuttaa tatsin "korostumiseen". Nimittäin ettei tunnista enää edes omaa soittoaan...tätä minä ajoin takaa!;)

Ei vaikuta pätkääkään siihen tatsin korostumiseen, päinvastoin, jokainen, jolla on vähääkään korvia päässä, kuulee kyllä millä niitä juttuja boostataan. Ei ole mitään niin paskan kuuloista kuin erilaisten muokkainten avulla peitetty huono tatsi. AINOASTAAN hyvin soittamalla voi kuulostaa hyvältä, ei MITENKÄÄN muuten.

Älkää edes unissanne kuvitelko kuulostavanne Ynkältä jonkun purkkien ansiosta, sillä miehellä on niin peruskattaus kamoissa kuin vain voi olla, ja silti soundaa uskomattoman hyvälle (siis se soitto, musasta voi olla muutakin mieltä). Tatsi tekee kitaristin, kyllä näin on. Hyvällä tatsilla ja tyylitajulla yksinkertainenkin juttu kuulostaa hyvältä (vrt. Hetfield, Angnus Young, John Fogerty).
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
leather rebel
02.06.2004 10:55:37
Älkää edes unissanne kuvitelko kuulostavanne Ynkältä jonkun purkkien ansiosta, sillä miehellä on niin peruskattaus kamoissa kuin vain voi olla

Olin just sanomassa samaa. Overdriven (ja joskus wahin) kautta 50w putkimarsuun... Tosta ei paljoa enää yksinkertaisemmaksi mennä.
"If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless
Humu
02.06.2004 10:57:11
Älkää nyt viittikö jauhaa paskaa! Tottakai se ns. helpottaa, kun soundia komprossoidaan valtavasti! Kuka tahansa, joka nyt on eläessää kitaraan koskenut tajuaa, että on huomattavasti helpompi kuulostaa ynkältä jollain jumalattomalla Hi-gain säröllä, kun ihan kuivalla efektittömällä soundilla!
sarkjan
02.06.2004 11:37:19
Älkää nyt viittikö jauhaa paskaa! Tottakai se ns. helpottaa, kun soundia komprossoidaan valtavasti!

Ei helpota ylimääräisten häiriöäänien vaimentamista. Kaikki hutipikkaukset ja muut 'häsläämiset' kuuluvat armotta läpi.

Kuka tahansa, joka nyt on eläessää kitaraan koskenut tajuaa, että on huomattavasti helpompi kuulostaa ynkältä jollain jumalattomalla Hi-gain säröllä, kun ihan kuivalla efektittömällä soundilla!

Totta.
c|-õ-õ|
Keppi
02.06.2004 11:46:21
Ei vaikuta pätkääkään siihen tatsin korostumiseen, päinvastoin, jokainen, jolla on vähääkään korvia päässä, kuulee kyllä millä niitä juttuja boostataan. Ei ole mitään niin paskan kuuloista kuin erilaisten muokkainten avulla peitetty huono tatsi. AINOASTAAN hyvin soittamalla voi kuulostaa hyvältä, ei MITENKÄÄN muuten.

Mitäs sä nyt siinä riehut?! Enhän mä oo mitään väittäny, että ynkällä tai petruccilla ois huono tatsi?!

Itse diggaan esim. Steve Morsen soittoa ja nimenomaan tatsia, vaikka silläkin on aikas paljon sitä säröö.
...no ei vaineskaan;)
sarkjan
02.06.2004 12:14:15
Itse diggaan esim. Steve Morsen soittoa ja nimenomaan tatsia, vaikka silläkin on aikas paljon sitä säröö.

Sama täällä, vaikkakaan särön määrä mulla ei ole koskaan ollut esteenä diggailla jotakuta. Siinä pitäisi olla nyt tarpeeksi 'arvostettu' muusikko josta huomaa ja näkee että ns. high-gain särö on ihan vakavasti otettava, heh.
c|-õ-õ|
sirdickyj
02.06.2004 13:08:41
on huomattavasti helpompi kuulostaa ynkältä jollain jumalattomalla Hi-gain säröllä, kun ihan kuivalla efektittömällä soundilla!

-särö ei ole efekti mielestäni
-jos ei osaa soittaa, ei voi kuulostaa hyvältä

Ja huom; en nyt koita väittää, että joku tänne kirjoittanut ei osaisi soittaa, fakta vain on se, että huono soitto kuulostaa ainoastaan vielä huonommalta prosessoituna, ei missään tapauksessa paremmalta.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)