Aihe: Kuinka usein vaihdat plektraa?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
miihkali666
12.11.2011 18:05:55
Onhan se kauheeta ku plekuja katoaa. Niin ja plekun mä terotan samaan muotoon kuin luistimen, eli saksien särmällä vedän tasasen kantin, eli ei mitään veitsiterotusta. Aiakmoista luistelua se soitto sit onkin. On aika pielessä uusien plekujen terotus heti ostaessa, aina pitää saksilla vetää se kantti siihen. Ei ne tiedä mitään.
inrock
13.11.2011 18:55:01
Plektra vaihtuu silloin kun siihen on syystä tai toisesta ilmestynyt uria, kärki on pyöristynyt ja soiton tarkkuun kärsii. Soitan yleensä D'Andrean Classic lätysköillä ja paksuus on se 0.71mm. Aika kauan kestää plektra ja varsinkin jos niitä on useampia, on hyvin vaikea arvioida että millä on soittanut eniten. Sanotaan nyt vaikka että pleku vaihtuu kuukauden aktiivisen soiton jälkeen.
Kaikki muu on paskaa paitsi kusi.
lonelyplayer
13.11.2011 20:59:29 (muokattu 14.11.2011 07:03:59)
..................
Mental_Schok0_Gummi
17.11.2011 07:06:38

Medium-Dunlop. Se tuli kaupantekiäisinä. En oikein tykännyt, kun mulle liian pitkä. Plekun pitäisi olla mulla joko kyynel-mallia taikka sitten Sharkfin. Siitä minä kyllä tykkään. =))
MSG + Menta, Shokolat, Mastik (isr. tyttötrio) + Shocking Blue ||=> -no siinäpäs net wiritykzet tähän käyttäjänimeen ;-D
Mental_Schok0_Gummi
26.11.2013 22:13:13

Löysin yhden 0,38 mm plekun. Valkoinen Jim Dunlop. Washburnin mukana tuli jonkinsortin "pelastussetti". Jossa mukana helmiäispleku. Vahvuutta en mitannut, lienee keskivahvuus. Timantin muotoinen on.
Kun kasvat isoksi, niin ymmärrät, että kysymys: "Kumpi on parempi, Marshall vai Behringer", on turha...
janik
28.11.2013 21:23:49
Pistin kokeeks säkillisen millisiä ultexeja tulemaan, vihreet tortexit tuntuu tosiaan muutaman biisin jälkeen loppuunajetulta.
Yallup
29.11.2013 08:32:31
Minusta ihan uusi, "ajamaton" pleku on hieman kökkö. Sellainen sopivasti sisäänajettu, vähän jo kärjestä pyöristynyt on ainakin kompatessa ja voimasoinnuissa soppeli. Vähemmän harrastan tilutusta, joten en osaa sanoa olisiko pakasta vedetty siinä parempi.
"Tosta se taitaa lähteä.."
Jamz
29.11.2013 19:44:21 (muokattu 29.11.2013 19:45:42)
Käytän Fenderin thinejä ja 0.73 keltaisia, biisin mukaan. Jos on biisi, missä soitan pelkän kompin, niin tuo thin on plekuna. Toisinaan soitan soolonkin noilla. Niitä menee pari viikossa. Toiset (0.73) kestää kauemmin, yleensä hukkaan ennenkuin joudun kulumisen takia vaihtamaan.
Raja se on raittiudellakin.
Gary Enfield
29.11.2013 20:13:15
Mulla on nippu eripaksuisia plektroja. Ei ne paljoa kulu. Kun tuntuu siltä, että soitto ei suju niin raavin hetken plektralla. En oo koskaan tykänny plektroista, mutta silti aina yrittänyt soittaa niillä. Komppisoitossa se on välillä pakko.

Plektra pitää vaihtaa vähän ennen kuin kärki muistuttaa ellipsin kärkeä. Yhden- ja kahdenkielen soitttajilla kriteerit on vissiin vähän eri.
tomaattiorava
29.11.2013 20:49:19
No en niin usein ku tarvis.
En oo vuosiin suostunu käyttämään muuta kuin ibanezin medium hiekkagrippiplekuja, mut en käsitä miten sellanen kusinen pieni muovikolmio voi maksaa pari euroa.
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
antnis
29.11.2013 20:50:02
Tilasin 6 kpl Dava Jazz Pickejä, enää ei vaihdu malli ja noi tuntuu kestäväkin hyvin.
Gary Enfield
29.11.2013 21:30:50
tomaattiorava: No en niin usein ku tarvis.
En oo vuosiin suostunu käyttämään muuta kuin ibanezin medium hiekkagrippiplekuja, mut en käsitä miten sellanen kusinen pieni muovikolmio voi maksaa pari euroa.

Koska sille on ostajia :)
A niche market, sille ei taida olla olla kunnon suomalaista vastinetta. Kivijalkakauppa? Erityisasiakkaat? Vähittäiskauppa? Markkinarako?
barclay
29.11.2013 22:35:53 (muokattu 29.11.2013 22:41:58)

Mahdollisimman harvoin. Itseasiassa muistan suurinpiirtein kaikki käyttämäni plektrat.
Vuonna '98 sain ensimmäisen sähkökitarani matkassa muutamia plekuja. Aluksi käytin pirunohutta, isoa ja mustaa Gibsonin kolmion muotoista härpäkettä, mutta kun etenin Smoke on the wateria yhdellä kielellä soittamisesta Ac/dc:n voimasointuriffeihin ja aloin voimaa käyttämäänkin soitossa, repeytyi Gibu tuhannenpillunpäreiksi melko nopeasti. Tämän jälkeen käytin vuoden, ehkä toista jotain nimetöntä normaalin muotoista plekua. Seuraavaksi oli vuorossa lyhyt kausi kun käytin venäläistä 10 tai 50 kopeekan kolikkoa soitossa. Tästä eteenpäin eli yli 11 vuotta olen luottanut violetteihin 1.14mm Dunloppeihin. Kolme kappaletta niitä tuli ysärin lopulla sähkiksen matkassa ja 2 niistä on edelleen tallessa. Toinen on aina farkkujen pikkutaskussa matkassa sama missä liikun ja toinen varalla pöytälaatikossa. Ovat pirun kestäviä ja sopivasti sisäänajettuja muovin palasia.
Hetken tossa käytin jotain Fenderin paksua plekua basson soittamisessa, mutta nykyään sekin menee Dunlopilla..

Olipas offtoppiccia taasen..
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli www.mikseri.net/kostiainenproj
Alfons Åberg
29.11.2013 22:57:48
Oikeasti sai miettiä vastaustaan. Mulla plektratilanne on liukuva. Loppuunkulumista tapahtuu harvoin, koska ehtivät katoamaan ennen sitä. Ja silloin tällöin löytyy jostain piilosta taas kateissa ollut. Kun loppuu kokonaan, haetaan kaupasta lisää.
"Linkkejä kiitos tutkimuksiin tai artikkeleihin, missä Hulkon muusikon uran näytöt todetaan merkittäviksi." -Jazzmies-
Krice
30.11.2013 10:36:03 (muokattu 30.11.2013 10:36:21)

Kokeiltuani tavallista plektraa tajusin, että dava on turhan löysä eli se hidastaa soittamista kun plektran väpätys ei pysy käden mukana. Vaihdoin sen sattumalta löytämääni ESP-logolla varustettuun 1mm normiplekuun, joka on tarpeeksi jäykkä.
korvaoo
30.11.2013 11:27:27 (muokattu 30.11.2013 11:28:59)
mulla juoksentelee plekuja pöydillä ja lattioilla kymmeniä, plekun poisheitto tapahtuu sillon kun se lärpäke aiheuttaa vaikeuksia enempi mitä sointia.
niinjuu plekuina "hetfield" dunlopit 0.82 tjtn ja tavalliset eltex dunlopit 1.0mm
kaikki paitsi on turhaa.
gunner
30.11.2013 11:48:28
Olen vuosien jälkeen palannut käyttämään näitä vihreitä .88 kilpikonnaplektroja. Soitin niillä, kun aloitin soittamisen, välissä kävin kokeilemassa Jazz kolmosia ja nyt olen taas palannut tuttuihin vihreisiin. Ainoana erona alkuun tällä hetkellä niissä on custom kuva. Sharppeja kokeilin myös vähän aikaa, mutta pyörempikärkiset tuntuivat lopulta paremmilta.

Otan yleensä kolme plektraa mukaan housujen plekutaskuun. Nämä pyrin vaihtamaan, kun kulumista alkaa olla havaittavissa liikaa. Ihannetilanteessa käsillä olisi aina mahdollisimman tuore pleku, ja sen myötä tatsi olisi aina mahdollisimman samanlainen.

Ongelmana on kuitenkin monesti sekä uusien ottaminen, että vanhoista eroon pääseminen. Parashan olisi heitellä vanhat plekut keikoilla pois, mutta ei sitä siinä keikan aikana muista ikinä.
janik
30.11.2013 22:12:18
gunner:
Ongelmana on kuitenkin monesti sekä uusien ottaminen, että vanhoista eroon pääseminen. Parashan olisi heitellä vanhat plekut keikoilla pois, mutta ei sitä siinä keikan aikana muista ikinä.

Kerran keikalla nakkelin plekuja menemään, mut ne palautettiin mulle :D ei sentäs ihan joka keikalla näin.
Herra Cliffords
01.12.2013 12:03:00 (muokattu 01.12.2013 12:04:51)
Yhtä usein kuin alushousuja. Puolen vuoden välein keltanen dunloppi haihtuu käteeni ja tarvitsen uuden uhrin.
Ianuarius
01.12.2013 12:57:26

Mulla on aina taskut täynnä jazziii:ja siltä varalta että putoavat/katoavat/pitää lainata jne. En muista koska ois ykskään menny sellaseen kuntoon että ois pitäny heittää meneen.
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)