Jucciz 20.09.2009 19:20:17 | |
---|
Otetaanpa taas esimerkki. Meidän keskimääräinen keikka (joo joo, tanssimusiikkia) on varmaan aika samanlainen kuin muillakin tanssibändeillä, eli 4-5 settiä illan aikana, eli karkeasti 50-60 biisiä. Vaihtelevuutta on jonkin verran, mutta semmoinen suht aktiivinen perusohjelmisto on meillä ehkä 80-100 biisiä, joista nuo 50-60 biisiä illalle aina valitaan. Näillä keikoilla en lappuja käytä, ellei yhtäkkiä tule jotain ihan uutta ja tuntematonta biisiä. Mitä monipuolisempi soittaja aikoo olla ja mitä useammassa liemessä aikoo tulla keitetyksi, sitä todennäköisempää on se, että nuoteista (tai vähintään sointumerkeistä) "joutuu" soittamaan, joskus ihan tuntemattomiakin biisejä. Tavallaan se on ihan hauskaakin joskus, ettei tarkalleen tiedä, mitä seuraavaksi on tulossa. |
isojussi 20.09.2009 20:22:17 | |
---|
Jucciz: ... Näillä keikoilla en lappuja käytä, ellei yhtäkkiä tule jotain ihan uutta ja tuntematonta biisiä. Heh - tuli mielee omat tanssikeikat - eli just ne, millä leipäni väännän. Ohjelmistossa about 300 biisiä, aktiivisempi reilusti alle 200 ja ehtoon aikana tulee veivattua ne kahta puolta 50 keikasta riipuen - alle 100 enevei. ihan muutamaan biisiin tarviin lappuja ja silti on iha saatanallinen mappihirviö aina messissä. Mitä monipuolisempi soittaja aikoo olla ja mitä useammassa liemessä aikoo tulla keitetyksi, sitä todennäköisempää on se, että nuoteista (tai vähintään sointumerkeistä) "joutuu" soittamaan, joskus ihan tuntemattomiakin biisejä. Tavallaan se on ihan hauskaakin joskus, ettei tarkalleen tiedä, mitä seuraavaksi on tulossa. Joo - juuri näin. Homman cluehan on siinä, että haltsaa sen genren, mitä on vetämässä kulloinkin. Samat, kullekin tyylilajille ominaiset fraasit ym jutskat toistuu eri sävellajeissa jne... Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
Fintrollx 20.09.2009 21:16:39 | |
---|
Emmä kyl tienny et te 300 biisii keikal vedätte, kyl sitte varmaa niille lappusille tarvetta löytyy ;) Ite vetässy sen about 8 mitä nyt paril keikal olen pienen muusikon urani aikana soittanut -.-' "You can't kill heavy metal" |
isojussi 20.09.2009 22:30:35 | |
---|
Fintrollx: Emmä kyl tienny et te 300 biisii keikal vedätte, kyl sitte varmaa niille lappusille tarvetta löytyy ;) Ei yhdellä, mutta pitkin vuotta helpostikin. Ite vetässy sen about 8 mitä nyt paril keikal olen pienen muusikon urani aikana soittanut -.-' Eilen oli vaan 13, mut oli pakko olla jotain muistilappuja, kun nsekä liidasin pariakytä äijää että olin solistina. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
Kampela77 21.09.2009 01:15:35 | |
---|
Jucciz: ...mut huolittiin ensin "ykköstuuraajaksi" (eli jos vakkarikitaristi ei pääsisi, mulle soitettaisiin ekana) ja vakkarin siirryttyä muihin tehtäviin sain varsinaisen kitaristin tontin... Mutta jos olisit soittanut tabloista, etkä Blogannut korvilla, niin olisit ehkä päässyt suoraan ykköskitaristiksi. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
Jucciz 21.09.2009 02:46:08 | |
---|
Kampela77: Mutta jos olisit soittanut tabloista, etkä Blogannut korvilla, niin olisit ehkä päässyt suoraan ykköskitaristiksi. Tai basistiksi! |
sandelius 21.09.2009 09:43:19 | |
---|
Räkkipeli: Tähän väliin vois kysäistä aktiivisemmilta keskustelijoilta että miksi tästä aiheesta edes jauhetaan? Tai kinastellaan.. Eiköhän jokainen tiedä mitkä on tabulatuurit ja suurin osalla jonkin näköinen käsitys nuoteista. Ketä se loppujen lopuksi vittuakaan kiinnostaa että kumpia kannattaisi käyttää jonkun mielestä? Jokainen kuitenkin tekee asiat niinkuin itse parhaaksi näkee. No tämä kitaristien kädettömyys johtaa siihen, että kohta biisimateriaalia jaetaan ainoastaan tablulatuurimuodossa. Esim. Guitar Worldissa biisit on ainoastaan tabulatuuri-muodossa. Välillä itsekin lunttaan tabeista. Mutta huomattavasti mielenkiintoisempaa on tutkia nuotteja ja hakea otelaudalta itselle toimivimmat sormitukset. |
elsewhere 21.09.2009 10:01:58 | |
---|
Mikä estää tekemästä omia sormituksia tabulatuurien pohjalta? Katsoo mistä sävelestä riffi tms. lähtee ja sitten tekee loput itse. Toki se on paljon kätevämpää nuottien pohjalta, mutta.. ~ Love broke out and I forgot it's war. |
Jucciz 21.09.2009 10:30:33 | |
---|
elsewhere: Mikä estää tekemästä omia sormituksia tabulatuurien pohjalta? Ei mikään. Käteväähän se on kuin mikä: 1) paina tabulatuurin osoittamaa kohtaa otelaudalta 2) selvitä, minkä nimistä säveltä painoit 3) selvitä, mistä muualta saman sävelen saa 4) soita sävel jostain muualta Miksi mun mielestä tuntuu siltä, että tässä tilanteessa nuoteista soittaminen jättäisi pari turhaa välivaihetta pois? |
BigPapa 21.09.2009 11:06:10 (muokattu 21.09.2009 11:08:43) | |
---|
Jucciz: Ei mikään. Käteväähän se on kuin mikä: 1) paina tabulatuurin osoittamaa kohtaa otelaudalta 2) selvitä, minkä nimistä säveltä painoit 3) selvitä, mistä muualta saman sävelen saa 4) soita sävel jostain muualta Miksi mun mielestä tuntuu siltä, että tässä tilanteessa nuoteista soittaminen jättäisi pari turhaa välivaihetta pois? Niin tai sit: 1) katso tabulatuurin osoittama sävel 2) soita sävel jostain muualta Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin! |
Confidentum 21.09.2009 11:08:51 | |
---|
Jucciz: Ei mikään. Käteväähän se on kuin mikä: 1) paina tabulatuurin osoittamaa kohtaa otelaudalta 2) selvitä, minkä nimistä säveltä painoit 3) selvitä, mistä muualta saman sävelen saa 4) soita sävel jostain muualta Miksi mun mielestä tuntuu siltä, että tässä tilanteessa nuoteista soittaminen jättäisi pari turhaa välivaihetta pois? Tabulatuureista soittaminen jättää pois sen nuottien lukemisen opetteluvälivaiheen - joka on vissiin edellytys sille, että pystyy nuoteista soittamaan ;) |
antnis 21.09.2009 11:38:16 | |
---|
Confidentum: Tabulatuureista soittaminen jättää pois sen nuottien lukemisen opetteluvälivaiheen - joka on vissiin edellytys sille, että pystyy nuoteista soittamaan ;) Joka ei edelleenkään ole mikään iso homma, ja varmasti on tuosta taidosta tulevaisuudessa hyötyä. Well, I may have alzheimers but at least I don't have alzheimers!! |
Räkkipeli 21.09.2009 11:45:10 | |
---|
Jucciz: Ei mikään. Käteväähän se on kuin mikä: 1) paina tabulatuurin osoittamaa kohtaa otelaudalta 2) selvitä, minkä nimistä säveltä painoit 3) selvitä, mistä muualta saman sävelen saa 4) soita sävel jostain muualta Miksi mun mielestä tuntuu siltä, että tässä tilanteessa nuoteista soittaminen jättäisi pari turhaa välivaihetta pois? No jos se noin vaikeeta sulle on niin ehkä ne nuotit on sitten paremmat! :D BigPapa ilmeisesti sisäistää sen jotenkin helpommin. "Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro |
Confidentum 21.09.2009 12:32:36 | |
---|
antnis: Joka ei edelleenkään ole mikään iso homma, ja varmasti on tuosta taidosta tulevaisuudessa hyötyä. Juu ei ollu iso homma ja suositan oikeesti muillekin nuotinluvun opettelua |
BigPapa 21.09.2009 12:37:49 (muokattu 21.09.2009 12:52:24) | |
---|
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin! |
Lennu 21.09.2009 12:46:21 | |
---|
BigPapa: Aikalailla voi lukea nuoteista ja tabulatuureista, kummastakin, en minä nää siinä mitään haittaa. Täällä on joku ihme joko tai meininki. Tekeekö se, että luet vain nuotteja, sinusta jotenkin paremman ihmisen, sama koskee myös tabulatuureja. Tekee. Kuten myös se että soittaa jätsiä eikä mitään ränttätänttää. "omat loppuunnussittu PA ja mersu, yöt teltassa" - "muut on mut mersun vois vuokraa" |
BigPapa 21.09.2009 12:48:59 (muokattu 21.09.2009 12:49:09) | |
---|
Lennu: Tekee. Kuten myös se että soittaa jätsiä eikä mitään ränttätänttää. No eipä täällä oikeestaan oo kuultu muutaku mukajätsiä.... Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin! |
Jucciz 21.09.2009 12:55:28 | |
---|
BigPapa: No eipä täällä oikeestaan oo kuultu muutaku mukajätsiä.... Ja mukaränttätänttää. |
BigPapa 21.09.2009 13:02:53 (muokattu 21.09.2009 13:14:55) | |
---|
Jucciz: Ja mukaränttätänttää. Sun on, Jucciz hyvä, ihan oikeasti nyt pakko vähän ryhdistäytyä ja yrittää keksiä jotain vähän tasokkaampaa kuin mun kirjoittamien tekstien kopiointi pikkuisen muokkaamalla. Mjööh......vaikka itse sorruinkin tässä samaan...8) Edit. Niin ei täällä oikeastaan ole kuultu mukaränttätäntää juurikaan, vaan soolovetoja taustoihin, jotka edustavat eri bluesgenrejä. Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin! |
Jucciz 21.09.2009 14:14:08 (muokattu 21.09.2009 14:17:19) | |
---|
Mun mielestä on aika rohkeasti sanottu, että täällä ei osata soittaa jotain tyyliä. Lisäksi on perin kummallista, että jos niin kuitenkin sanotaan, samaa ei sitten saisi sanoa jostain toisestakin tyylistä. Itse olen suht varma, että tällä foorumilla on aika tasaisesti hyvinkin monen eri tyylin osaajia. Suurin osa parhaista tuskin ikinä on näyttäytynytkään missään sooloskabassa, saati roots-skabassa. |