Aihe: Under A Glass Moon
1 2 3 4 5 6 7 8 9
John Titor
13.11.2008 12:05:49 (muokattu 13.11.2008 12:11:22)

No nyt kun kerran sooloskabassa sattui tulemaan tämän biisin tausta, niin ei enää voinut muuta kuin rykäistä sittenkin oma versio:
http://mp3.jucciz.com/other/jucciz148.mp3

Kyllä - tällä innovatiivisuudella, musiikillisella näkemyksellä ja kitaransoitannollisella varmuudella, idearikkaudella, ei vähimmässäkään määrin alentuvuutta lähentelevällä asennoitumisella, Mesa/Boogien ja 4x12 -saundin omassa sarjassaan selättävällä saundilla, musiikille juuri sen oikean teknisen estetiikan ymmärtämisellä ja ihan vaan yleisellä ylivertaisuudella kaikilla sooloon liittyvillä subjektiivisesti tai objektiivisesti arvotettavissa olevilla osa-alueilla (ja ehkä vielä siks että oothän sä nyt Jucciz sairaan komeekin vielä ja kaikkee) - näillä ansioilla minäkin parjaisin Petruccia ja yleisesti kaikkia muita kitaristeja loputtomiin! Kyllä siitä elämänlaatu ainakin paranee jossei tilin saldo. Lisäksi se muuten tuo sen taivaspaikan entistä lähemmäs - Petruccin olisi syytä kääntää toinen persposki heti piiskattavaksi!

Tämä soolo sai mut uskomaan taas ihmiskunnan erinomaisuuteen, Bachin suku nyökyttelee hyväksyvästi haudan takana äänten homo- ja polyfoniselle, kaikinpuoliselle nerokuudelle ja zilleesti.

P.S. Ei, sä et väittänyt niin, mutta en jaksanut välttää kiusausta. Jos totta puhutaan niin toihan kuulostaa siltä miltä se kuulostaa - potut&porkkanat -mies astuu tontille josta omaa vain hataran käsityksen. Mut oli aika kiva atakki oikeessa kädessä, demppaus sen sijaan ei.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Kiksaus
13.11.2008 12:32:43

Haha! + Titorille. Hymyilin vähän.
"Pieni ryyppy maistuu ruoan kanssa, syö tai ei!"
Kampela77
13.11.2008 12:43:27
Improvisointi on laiskojen muusikoiden tapa tehdä musiikkia, kun ei viitsitä käyttää aikaa säveltämiseen. Soitetaan vain ensimmäinen idea mikä päähän juolahtaa, eikä pyritä jalostamaan sitä. Muu osa biisiä useimmiten jaksetaan vielä miettiä, mutta soolossa on usein liikaa nuotteja, laiskuus iskee ja lottoröpellysmoodi käännetään päälle.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Kasperi Tervonen
13.11.2008 12:44:40 (muokattu 13.11.2008 13:32:18)
Homma vähän kusi? Musatyylin vaihdoksen? Mistä mihin? Nyt putosin oikeasti kärryiltä, sillä niin kauan kun muistan musiikkia kuunnelleeni, olen tykännyt yhtä aikaa monenlaisesta tavarasta...

Kunhan vittuilin, mutta tattis nyt kuitenkin noinkin asiallisesta vastauksesta. Mua tosin vieläkin hieman ihmetyttää, että jos kerta olet niin avarakatseinen kaikkia eri musatyylejä kohtaan, niin mistä ihmeestä tuo tarve päästä avautumaan heti kun kyse on jostain metallimusiikkiin liittyvästä? Tuo ylimielinen asenne mua häiritsee, eikä se, että lauseista puuttuu "IMO". :)

Ja usko pois: Buddasta ihan oikeasti irtoaa ihan vitun rankat hevit. Kannattaa tutustua kyseisen firman mallistoon kun asia selvästikin noin kovasti kiinnostaa. Miksi muuten nostaisit asian niin hanakasti esiin?

Koska olen provosoitunut lottehevimatemaatikko? ;) Enhän mä oikeasti buddasta tiedä yhtään mitään, mutta olisin kyllä ihan kiinnostunut jos olisi clippiä saatavilla tästä metalliosastosta, oli se sitten Panteraa tai DT:tä, tai mitä tahansa. :) Useimmiten kun nuo sun "heviclipit" on musta kuulostaneet vähän siltä, että rosoisesta rokkivahvarista laitetaan vähän enemmän säröä, mutta soundin luonne ei kuitenkaan ole lähelläkään sitä, mitä vähänkin modernimpi metallimusiikki mielestäni yleensä vaatii. Enkä meinaa mitään überscoopattuja black metal -sirinöitä, vaan ihan sellaista ihan perus särövallia johon törmää joka paikassa. Ja anteeksi vielä off-topic, vaikka tämä koko ketju alkaakin ehkä hieman muistuttamaan yhtä suurta sellaista. :D

E: Titorin kirjoitukselle plussaa multakin. :-D
"the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde
Shakata
13.11.2008 12:56:14
Ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, että saatteko te jotain mielihyvää toistenne dissaamisesta? Onko toisten kitaristien musamaun dissaaminen osa väistämätöntä kasvua, jota tapahtuu, kun mollipentatoninen asteikko vaihtuu kehityksen myötä erilaisiin moodeihin?

Tämä kysymys koskee yhtä lailla pottumuusikavereita kuin hevijamppojakin. Eikä ole kettuilua - oon oikeesti ihan ymmälläni. Musikki on kai hienoimmillaan kilpailemista, ei siitä pääse mihinkään.
Kalamies #?
tender.insanity
13.11.2008 13:04:53
Musikki on kai hienoimmillaan kilpailemista, ei siitä pääse mihinkään.

Tottakai on. Kuka nyt musiikkia tekee pelkästään tekemisen ilosta? Taustalla kuitenkin huohottaa menestymisen halu ja dollarin (euron) kuvat silmissä.

Sitten, kun ei enää musiikillisella annilla pärjää, tehdään itsemurhayrityksiä ja vinkataan niistä keltaiselle lehdistölle. Tai jos vieläkin epätoivoisempi on, vinkataan lehdistölle kun tuli haava sormeen.
John Titor
13.11.2008 14:00:59

Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Jucciz
13.11.2008 14:01:49
minä pysyn kaukana sellaisista foorumialueista/ketjuista, joista en mitään ymmärrä.

Samikset. Vaikka elätän itseni tällä haavaa pääasiassa tanssimusiikilla, en kyseiselle touhulle omistetulla palstalla juurikaan vietä aikaani.

Ja btw, Juccizen soolo oli ihan mielenkiintoinen ja hyvänkuuloinen tulkinta. Hyvin vedät! :)

Kiitos! Pitäsköhän viettää Veikkauksella Aulis Gerlanderin sijaisena yksi kesä ja perustaa niiden kokemusten pohjalta ensimmäinen kunnon bändi?

Tykkään tuosta kohdasta kun kaiken moodiviljelmän keskeltä palaat perus-sinisiin säveliin :-)

Ai niin hitto, unohdin itse asiassa "moodien viljelyn" käytännössä kokonaan. Vähän liian peruksen kautta mentiin. Kiitos silti.

Mut oli aika kiva atakki oikeessa kädessä, demppaus sen sijaan ei.

Oliks siellä demppaustakin?

Improvisointi on laiskojen muusikoiden tapa tehdä musiikkia, kun ei viitsitä käyttää aikaa säveltämiseen.

Tämä nauratti mukavasti. Lisää!

ihan sellaista ihan perus särövallia johon törmää joka paikassa

Helppo nakki. Voi olla, että mun kitarat ei vaan "käske" vahvistimia samalla lailla kuin ns. hevikitarat huomattavasti tehokkampine mikkeineen, enkä millään viitsisi ostaa yhtä Jacksonia tai ESP:tä (tai edes EMG:n settiä) vain demotakseni asiaa. Les Paulilla ja jollai boosterilla voisi tietty testata joskus tässä.

Ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, että saatteko te jotain mielihyvää toistenne dissaamisesta?

Mä en ainakaan dissaa ketään, kunhan ruodin musiikkityylejä. Vaan kysymys tuskin olikaan heitetty pelkästään mulle.

Musikki on kai hienoimmillaan kilpailemista, ei siitä pääse mihinkään.

No tämänhän nyt tietää Anssi Kelakin. Harvalla on siis varaa lähteä väittämään vastaan.

Sitten, kun ei enää musiikillisella annilla pärjää, tehdään... lottoheviä?
Kasperi Tervonen
13.11.2008 14:30:40
Helppo nakki. Voi olla, että mun kitarat ei vaan "käske" vahvistimia samalla lailla kuin ns. hevikitarat huomattavasti tehokkampine mikkeineen, enkä millään viitsisi ostaa yhtä Jacksonia tai ESP:tä (tai edes EMG:n settiä) vain demotakseni asiaa. Les Paulilla ja jollai boosterilla voisi tietty testata joskus tässä.

Testaa ihmeessä. :) Ainakin tästä mesa F-50:stä lähtee mun makuun paljonkin miellyttävämpi jyräsärökinkin schecterillä jossa on tallamikkinä duncanin JB, kuin ibanezilla jossa on tallassa EMG 81. Ainakaan mun kokemuksien mukaan rankkaan soundiin ei aina tarvita EMG:tä, joiden soundista en kokemuksieni perusteella itseasissa hirveän paljoa edes diggaile, vaikka niitä on tietty monella hyväsoundisella levyllä käytettykin. Lieneeköhän esim. tuo JB sitten vielä paljonkin tehokkaampi kuin sun Les Pauleista löytyvät humpparit buustilla?

... lottoheviä?

Se facepalm-hymiö olis kyllä kova sana.
"the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde
Jucciz
13.11.2008 14:35:28
Lieneeköhän esim. tuo JB sitten vielä paljonkin tehokkaampi kuin sun Les Pauleista löytyvät humpparit buustilla?

Riippuu tietty boosteristakin, mutta voi olla, että samalle viivallekin päästään. Taajuusvasteissa on tietty eroa: JB:n keskialue eroaa lähtökohtaisesti melko paljon Sheptonen keskialueesta, joten soundin luonne on välittömästi toinen.
John Titor
13.11.2008 14:38:01

Oliks siellä demppaustakin?

Tämäpä selittää aika paljon. Korkeaan koulutukseesi ei siis kuulu tieto, että demppaus tarkoittaa vaimennusta ja sana on vaan vakiintunut kitaraslangissa tarkoittamaan useimmiten kämmensyrjävaimentamista soitetulta kieleltä?

Sun kätes eivät pidä kitaraa hiljaisena silloin kun sen ei pitäisi soida, näin yksinkertaista asiaa tarkoitin. Tai sun estetiikkasi ei kaipaa sitä - same difference, jos yrität esittää lottoprogesooloilun olevan niin perin yksinkertaista, niin perusasioiden soisi olevan kunnossa. Tietääkseni et kovin innoissasi kuuntele talla-EMG-81:n ja Diezelin läpi vedettyä Pat Metheny -sooloiluakaan?
Jucciz
13.11.2008 15:02:30
Tämäpä selittää aika paljon. Korkeaan koulutukseesi ei siis kuulu tieto, että demppaus tarkoittaa vaimennusta ja sana on vaan vakiintunut kitaraslangissa tarkoittamaan useimmiten kämmensyrjävaimentamista soitetulta kieleltä?

Sun kätes eivät pidä kitaraa hiljaisena silloin kun sen ei pitäisi soida, näin yksinkertaista asiaa tarkoitin. Tai sun estetiikkasi ei kaipaa sitä - same difference, jos yrität esittää lottoprogesooloilun olevan niin perin yksinkertaista, niin perusasioiden soisi olevan kunnossa. Tietääkseni et kovin innoissasi kuuntele talla-EMG-81:n ja Diezelin läpi vedettyä Pat Metheny -sooloiluakaan?

Puhutaanko nyt demppauksesta as in "palm muting" vai demppauksesta as in "niiden kielten vaimentaminen, joiden ei haluta soivan"? Ensimmäistä ei paljon viljelty tällä kertaa, ja jälkimmäisessä on varmasti tällä tekniikalla parantamisen varaa. Kieltämättä huolimattomassa ja täysin huvikseen taltioidussa pätkässäni pääpaino ei ollut mahdollisimman häiriöttömässä, kliinisessä tai edes sävelpuhtaudellisesti täydellisessä suorituksessa vaan lähinnä muutamien eri soittotekniikoiden parodioimisessa "hieman" erilaisen taustan päälle.

Mutta olet varmasti oikeassa siinä, että tuo veto ei täytä moneltakaan kohtaa lottohevin esteettisiä vaatimuksia. Kyse ei ole edes puhtaasti siitä, ettenkö tavallaan tietäisi, miltä touhun pitäisi tuossa laatikossa kuulostaa - mulla ei vaan ole (ainakaan tätä kirjoittaessani) Petruccin sorminäppäryyttä, joten joudun soittamaan sillä osaamisella, mikä mulla on. Siitä syntyy jotain erilaista, ja onkin hauska kuulla, miten porukka sitä kommentoi. Mulle on ollut alusta asti selvää, että jos tänne tekemisiään laittaa kuunneltavaksi, pitää olla myös valmis kestämään kommentit - reilu peli. Olisi jäänyt sooloskabailuvedotkin vetämättä, jos olisin (ennen ja jälkeen äänityksen) kauhean huolissani siitä, mitäköhän muut ajattelevat.

Periaatteessa tää on ainakin mun mielestä aivan hauskaa keskustelua. Titorin kanssa saa nimittäin aina perusteellista ja riittävän kulmikasta palautetta eikä mitään "ihan kiva, seiska plus"-lätinää. Niissäkin tilanteissa kun ollaan täysin eri linjoilla tai yhteistä säveltä ei löydy, mun on pakko myöntää, että tietyllä tapaa arvostan sanomisiasi - paljon enemmän kuin monien sivusta huutelijoiden.
rakula
13.11.2008 15:03:36

Emg ei mielestäni kuulosta hirveän kaksiselta testaamieni "hevimpien" vahvistimien osalta (bogner uberschall, mesa recto.) Kaverin isukin gibson standardilla vedettiin bognerin läpi ja saatiin todella hyvä särövalli, joten laita vaan se gibboni buddaan kiinni ja anna palaa ;)
Ei voi lähtee jos on tullu
apenaattori
13.11.2008 15:06:16
Luin tämän threadin läpi ja täytyy myöntää, että kasvoin sekä ihmisenä että muusikkona.
http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg
Jucciz
13.11.2008 15:08:18
Luin tämän threadin läpi ja täytyy myöntää, että kasvoin sekä ihmisenä että muusikkona.

Määkin kasvan kohta. Lasagnette on jo uunissa ja meinaan syödä reilusti ennenkö lähden keikalle.
Mr. Speed
13.11.2008 16:27:33
Määkin kasvan kohta. Lasagnette on jo uunissa ja meinaan syödä reilusti ennenkö lähden keikalle.

Kannattaa muistaa, että esim. lihakset kasvaa levossa, joten nukkumaan myös!
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
John Titor
13.11.2008 16:38:40 (muokattu 13.11.2008 16:43:41)

Puhutaanko nyt demppauksesta as in "palm muting" vai demppauksesta as in "niiden kielten vaimentaminen, joiden ei haluta soivan"? Ensimmäistä ei paljon viljelty tällä kertaa, ja jälkimmäisessä on varmasti tällä tekniikalla parantamisen varaa. Kieltämättä huolimattomassa ja täysin huvikseen taltioidussa pätkässäni pääpaino ei ollut mahdollisimman häiriöttömässä, kliinisessä tai edes sävelpuhtaudellisesti täydellisessä suorituksessa vaan lähinnä muutamien eri soittotekniikoiden parodioimisessa "hieman" erilaisen taustan päälle.

Jälkimmäisestä.

Mutta olet varmasti oikeassa siinä, että tuo veto ei täytä moneltakaan kohtaa lottohevin esteettisiä vaatimuksia. Kyse ei ole edes puhtaasti siitä, ettenkö tavallaan tietäisi, miltä touhun pitäisi tuossa laatikossa kuulostaa - mulla ei vaan ole (ainakaan tätä kirjoittaessani) Petruccin sorminäppäryyttä, joten joudun soittamaan sillä osaamisella, mikä mulla on. Siitä syntyy jotain erilaista, ja onkin hauska kuulla, miten porukka sitä kommentoi. Mulle on ollut alusta asti selvää, että jos tänne tekemisiään laittaa kuunneltavaksi, pitää olla myös valmis kestämään kommentit - reilu peli. Olisi jäänyt sooloskabailuvedotkin vetämättä, jos olisin (ennen ja jälkeen äänityksen) kauhean huolissani siitä, mitäköhän muut ajattelevat.

Periaatteessa tää on ainakin mun mielestä aivan hauskaa keskustelua. Titorin kanssa saa nimittäin aina perusteellista ja riittävän kulmikasta palautetta eikä mitään "ihan kiva, seiska plus"-lätinää. Niissäkin tilanteissa kun ollaan täysin eri linjoilla tai yhteistä säveltä ei löydy, mun on pakko myöntää, että tietyllä tapaa arvostan sanomisiasi - paljon enemmän kuin monien sivusta huutelijoiden.

Joo, ei siinä mitään, kyllä mäkin sun soittoas ja musiikillisia puuhasteluja arvostan, varsin mainioltahan ne saundaa. Persoonassa on vaan sellaisia piirteitä, joita en kovin paljon arvosta kenessäkään ihmisessä. Suomeksi sanottuna, en vaan ymmärrä, miten joku voi saada kerta toisensa jälkeen (jollain tapaa väistämättä hiukan perverssiä) tyydytystä siitä, että aina ensimmäisenä rientää kommentoimaan negatiiviseen sävyyn kieli poskessa sinänsä täysin neutraaleja genreominaisuuksia. Oikeasti, ihan sama kuin juoksisi jokaisen jazz-videon tai muun jazziin liittyvän keskustelun sekaan huutamaan että "öööhöhöhöhööööö kakkosvitonen! Toi jätkä lukee nuotteja ihan sikahuonosti! Kromaattinen muunnesointu! Tritonuskorvaus, ehehehehehe urpoooooo! Jazz-sviippejä! Ei vitsi miks jokaisella jazz-kitaristilla pitää olla isokoppanen kurakitara ja JC-120, eiks ne osaa ajatella ite???? Vitsi ku pitää aina pohjata johki bluesiin! Vähä tyhmä saundi ku ei oo säröä! Miks toi ei soita diatonisia asteikkoja vaan jotain ihan tyhmiä bebop-skaaloja??? Ei kuulosta kitaralta, yrittääks toi matkia jotain fonia??? Ihan ruma kitara, pitäis olla Strato/Randy/335/akustinen/wadever! Ei vitsi toi käyttää jotain kusenpolttamaa vanhaa vahvistinta! Ja viä komboo eikä kunnon stackia!" jne.

Mun mielestä sun kohdalla vaan ei oo yhtään kypsemmästä käytöksestä kuin siinä että joku valittaa omenan olevan ihan sikahyvä hedelmä koska se maistuu omenalta ja appelsiinin olevan ihan paska hedelmä koska se maistuu appelsiinilta. Argumentti on vakaalla pohjalla kuin kuuluisa talo ilman perustuksia. No, se hedelmä nyt maistuu appelsiinilta! Ei kai se muuten olisi appelsiini! Eihän appelsiinissa tai omenassa sinänsä ole mitään hyvää tai huonoa, ne vaan ovat. Ei hevissä tai jazzissakaan sinänsä ole mitään hyvää tai huonoa, kuten ei ole kiinan kielessä tai suomen kielessä. Ne vaan yksinkertaisesti ovat sellaisia kuin ovat. Konnotaatiot luovat asioille jonkin laadullisen ominaisuuden. En tiedä mikä konnotaatio sun ja hevin suhteessa kummittelee, eikä mua oikeestaan ees lopulta kiinnosta.
--Tomppa--
13.11.2008 19:14:31
P.S. Käytetyn vahvistimen oikein arvanneelle tunnustuspalkinto.

Budda Superdrive 30?
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
juji82
13.11.2008 19:50:14 (muokattu 13.11.2008 19:50:32)
Soolo on itsessään mielenkiintoinen pläjäys, muttei ehkä mikään hyvän melodian riemuvoitto - tykkään kyllä silti Petruccin joistain jutuista ja arvostan kovasti.

Vitsi kun porukka jaksaa dissata toisiaan. Kritiikki lienee usen paikallaan, mutta turha kettuilu on eri asia.
On olemassa eri ihmisten mielestä hyvää tai huonoa musiikkia, mutta ei tarvii mielestäni turhaan toisiaan mollata, koskee kaikkia mollaajia. IMOx100. Onko kehuminen duurausta??

Hieno soolo jucciz. Lopun Antother Day heitto heh heh hauskaa...
tossa yhteydessä sarkasmi/itseironia(?) paikallaan.

Diggaan itse DT:tä, mutta osa jutuista liian "matemaattisia" mielestäni,
eli tehdään kikkailua vain kikkailun vuoksi liikaa.
Mutta toisaalta pitää muistaa, että jos proge on kikkailua niin eikös se ole
silloin perusteltua?

Muuten alla on DT:n paras biisi, ja iso IMO taas perään.

http://www.youtube.com/watch?v=EUPgSOwTIAA
Räbbänä
13.11.2008 19:51:28
P.S. Käytetyn vahvistimen oikein arvanneelle tunnustuspalkinto.

Oli kyllä niin makoisat saundit etää....

Heittäisin veikaten setiksi Buddan Superdrive 30:sta buustattuna Fulltonen OCD V3 ja delayna tietty Nova Delay. Lespalla olet varmaan soittanut, mutta en uskalla veikata, kun lespoja sinulla riittääkin.
M.A.C.H.O. #31 Oodi huomiselle: "Päässä kovasti jyskyttää, onko se krapula ensinnäkään/ Pääni pönttöön upotan, oloani vähä huojennan/ Eilen taisi mennä liikaa, pirtua ja jaloviinaa"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)