![]() 09.10.2007 07:09:36 | |
---|---|
Ketjun otsikko ei kylläkään ole "ajatuksia sooloskaboista" mutta kun kerran Ralliolli mainitsee soolon 28, en malta olla kommentoimatta. Eilen aamulla kuuntelin kaikki soolot anonyymikokeilun innostamana ja merkkasin paperille kenelle antaisin pisteet. Soolo 28 meni pistesijoille minullakin. Soittaja selvästi kuunteli taustaa, eteni sen ehdoilla ja onnistui rakentamaan tuoreelta kuulostavan, tyylillisesti ja rakenteellisesti ehjän kokonaisuuden. Se on mielestäni virtuositeettia oleellisempaa näissä sooloskabahommissa. Uskon myös tunnistaneeni soittajan. Toisaalta, voihan kyseessä olla myös harvinaisen juonekas huijaus! | |
![]() 09.10.2007 07:09:38 | |
Tässä lueskellessa ralliollin pointti on käynyt selväksi. Ja tottahan se on suurilta osin. Blueskitaristi on usein varsin kykenemätön ilmaisemaan muita tunteita ja tunkee sitä sinisäveltä joka nurkkaan. Täh? Nyt en siis ymmärrä alkuunkaan tätä väitettä, tai sitten sen esittäjällä on bluesista todella rajoittunut ja stereotyyppinen mielikuva, joka osoittaa vain sen ettei asiaan ole perehdytty yhtään pintaa syvemmältä. Ihmekös jos bluesia pidetään primitiivisenä ja yksinkertaisena jos siitä tälläinen mielikuva on syntynyt ja tälläisessä tapauksessa todellakin kehottaisin tutustumaan aiheeseen pikkasen syvällisemmin. Blueskitaristi jos kuka pystyy, tai pitää pystyä jos aikoo itseään blueskitaristiksi kutsua, ilmaisemaan kaikkia ihmiselämän tunnetiloja syvimmästä masennuksesta onnen kukkuloille asti. | |
![]() 09.10.2007 07:15:30 | |
Soittaja selvästi kuunteli taustaa, eteni sen ehdoilla ja onnistui rakentamaan tuoreelta kuulostavan, tyylillisesti ja rakenteellisesti ehjän kokonaisuuden. Se on mielestäni virtuositeettia oleellisempaa näissä sooloskabahommissa. Eli suomeksi, oli koko ajan pikkasen jäljessä;) Itselleni jäi kyllä kyseisestä esityksestä varsin erilainen fiilis, päällimmäisenä lähinnä auktoriteetin puute ja epävarmuus siitä mitä oltiin tekemässä, enkä edes 10 kuuntelukerran jälkeen löydä siitä paljoakaan kehuttavaa. Anteeksi. | |
![]() 09.10.2007 07:38:24 | |
Eli suomeksi, oli koko ajan pikkasen jäljessä;) Itselleni jäi kyllä kyseisestä esityksestä varsin erilainen fiilis, päällimmäisenä lähinnä auktoriteetin puute ja epävarmuus siitä mitä oltiin tekemässä, enkä edes 10 kuuntelukerran jälkeen löydä siitä paljoakaan kehuttavaa. Anteeksi. Soolo ei ole maailman varmaotteisin, mutta kaikkiaan mainio ja piristävä kokonaisuus. Moni ankarammalla auktoriteetilla vedetty hommeli yksinkertaisesti kuulosti vähemmän mielenkiintoiselta. | |
![]() 09.10.2007 08:41:55 | |
mielestäni hyvän soolon edellytys jonkinlainen tietoisuus ja sen seurauksena tarkoituksellisuus. Tämäkään ei ihan riitä, vaan tarvitaan vielä ripaus tietoa eri tyylilajien estetiikasta. Kun nämä on hallussa tietää mihin se sijoittuu musiikillisella kartalla. Periaatteessa silloin minkälainen tahansa soolo voi olla tyylitajuinen, ja vain silloin. Muuten se voi olla vahingossa hyvä tai hauska tai ei edes sitä. Konkreettinen esimerkki: soolo 28 skabasta 101. Epäilen tietäväni kuka tämän soolon soitti. Jos sen olisi soittanut esim. Jucciz, pitäisin sitä tyylitajuisena. Jos sen on soittanut epäilemäni henkilö, pidän sitä loistavana vaan en tyylitajuisena. Ymmärsinköhän nyt oikein, että sun mielestä soolo ei voi olla tyylikäs, jos soittaja ei tunne musiikin teoriaa ja soittaa ihan vaan fiiliksen mukaan? Tolla perusteellahan esim. Hendrix oli täysin tyylitajuton räpeltäjä. Muutenkin tuo, jos mikä on melko rajoittuneesti ajateltu. Itse olen omassa soitossa huomannut, että mitä enemmän opin eri skaaloja yms., sitä enemmän myös tukeudun niihin ja tietyllä tavalla ne jopa rajoittavat luovuuttani. Aloitellessani kitaransoittoa soittelin varmasti paljon mielenkiintoisempia juttuja, kuin opittuani juurikin sen blues-skaalan. Viimeaikoina olenkin pyrkinyt käyttämään vähän enemmän mielikuvitusta omassa soittelussa. Voi olla, että nyt vaan aamutokkurassa käsitin väärin, mutta kaipaisin kuitenkin hieman tarkennusta. "Sometimes I park in handicapped spaces,
While handicapped people make handicapped faces.
I'm an asshole." - Denis Leary | |
![]() 09.10.2007 09:56:25 | |
No nyt veti vakavaks kun kuuntelin sen täällä suositellun vedon tosta 101 skabasta. Mun on pakko alkaa treenaamaan tollasta stailii. Ihan oikeessa on ralliolli, että siinä seurataan taustaa ja mäkin haluan oppia tollasta. The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers. | |
![]() 09.10.2007 10:43:33 (muokattu 09.10.2007 10:44:04) | |
No nyt veti vakavaks kun kuuntelin sen täällä suositellun vedon tosta 101 skabasta. Mun on pakko alkaa treenaamaan tollasta stailii. Ihan oikeessa on ralliolli, että siinä seurataan taustaa ja mäkin haluan oppia tollasta. Joo näin on, oon ihan samaa mieltä sun kanssa Big Paba, mikäköhän mahtaa olla tuo kiehtova skaala, jota tossa vedossa käytetään? ei oo ikinä tullu vastaan tommosta bluesin puolella. http://www.youtube.com/watch?v=xZ40kVRvcdk&mode=related&search= | |
![]() 09.10.2007 11:21:19 | |
Jos joku tosiaan pystyy pusertamaan "sooloskaba 101":seen jotain tunnetta jonkun V-ampin läpi luurit päässä atk-pöytänsä ääressä. Niin en voi kuin onnitella. www.strangefruit-band.net
www.groovinghighallstars.com
www.ketolajawitikainen.com
Syksyistä meininkiä. | |
![]() 09.10.2007 11:27:43 (muokattu 09.10.2007 11:28:20) | |
No nyt veti vakavaks kun kuuntelin sen täällä suositellun vedon tosta 101 skabasta. Mun on pakko alkaa treenaamaan tollasta stailii. Ihan oikeessa on ralliolli, että siinä seurataan taustaa ja mäkin haluan oppia tollasta. Vaikka saman musiikin miehiä olen kanssasi, en silti ymmärrä tommosta jatkuvaa turhanpäivästä lapsellista ja katkeraa kommentointia noinkin kokeneelta herralta. Koittaisit joskus kirjoittaa jotain asiaa ja perustella kantasi menemättä henkilökohtaisuuksiin tai aloittamatta pottuilua E: Jos tuo ei ole sarkasmia, niin pyydän anteeksi. | |
![]() 09.10.2007 12:11:56 (muokattu 09.10.2007 13:20:50) | |
Eihän tuo nyt ollut ollenkaan katkeraa, lapsellista tai tyjänpäiväistä vaan ihan täyttä asiaa. Aina meillä kitaristeilla on lisää opittavaa. Mulla on ainakin sellainen fiilis, että koskaan ei ole valmis, vaan uutta pitää etsiä ja opetella. Ja sithän siinä on se että jos olis valmis, niin sit voiskin lopetella. The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers. | |
![]() 09.10.2007 13:34:09 (muokattu 09.10.2007 13:39:11) | |
Koittaisit joskus kirjoittaa jotain asiaa ja perustella kantasi menemättä henkilökohtaisuuksiin tai aloittamatta pottuilua En mä ainakaan kokenu tota BPn viestiä mitenkään henkilökohtaseks enkä pottuikuks ja siksi vastasin siihen niinkuin vastasin, ei tän nyt niin kauhean vakaa pitäs olla. Mutta tietty ihmiset voivat kokea asiat eritavoin. Joka tapauksessa minäkin pyydän anteksi BP:n komppaamista tossa yllä, ei ollut tarkoitus loukata ketään, varsinkaan kun uskon vahvasti että tämä koko ketju on yhtä suurta trollia...8) http://www.youtube.com/watch?v=xZ40kVRvcdk&mode=related&search= | |
![]() 09.10.2007 13:40:58 | |
..varsinkin kun uskon vahvasti että tämä koko ketju on yhtä suurta trollia...8) Mun täytyy kyllä vähän ihmetellä, miten te näette ralliollin postaukset trolleina. Kaveri on kirjottanut pitkiä asiapitoisia viestejä läpi koko ketjun. Trollihan heittäis provon ilmoille ja häipyis takavasemmalle naureskelemaan muiden tappelua. Aloittajalla on mennyt niin paljon aikaa näiden tekstien kirjoittamiseen, että jos hän trolli on, niin "how-to-be-a-troll" manuska on jäänyt sälliltä lukematta :-) En itekään allekirjoita ralliollin ajatuksia edes puoliks, mutta mielenkiintoista luettavaa tää ketju on ollut. I know Kung Fu, Karate and 20 other dangerous words... | |
![]() 09.10.2007 13:54:48 (muokattu 09.10.2007 13:55:20) | |
Tämmöstä keskustelua ei taatusti voi olla muualla kuin kitaristien palstalla. Ja kitarasooloista riittää loputtomiin juttua, vaikkei ne kiinnosta juuri muita kuin toisia kitaristeja. Yleisöhän yleensä on, että loppu jo toi vingutus ja pääsis solisti ääneen ... Hymiö tähän perään. | |
![]() 09.10.2007 13:56:14 (muokattu 09.10.2007 14:00:55) | |
Mun täytyy kyllä vähän ihmetellä, miten te näette ralliollin postaukset trolleina. Kaveri on kirjottanut pitkiä asiapitoisia viestejä läpi koko ketjun. Trollihan heittäis provon ilmoille ja häipyis takavasemmalle naureskelemaan muiden tappelua. Aloittajalla on mennyt niin paljon aikaa näiden tekstien kirjoittamiseen, että jos hän trolli on, niin "how-to-be-a-troll" manuska on jäänyt sälliltä lukematta :-) En itekään allekirjoita ralliollin ajatuksia edes puoliks, mutta mielenkiintoista luettavaa tää ketju on ollut. Ken uskoo mitä tahtoo, mutta minä ainakin uskon että tämä on taitava trolli, ja kovin moni näyttää tähän jo höynähtäneen, ja lisää näyttää tulevan ;-) Mutta mitäpä tässä minun uskomuksillani on väliä. ralliollin kommentit on mielestäni tarpeettoman provakatiivisia, kuitenkin on kyse kitarapalstasta, jossa suurin osa lienee kitaransoittajia. Sisältö on näennäisen asiapitoista, ja siellä täällä kaikenlaisia heittoja tyyliin "Blues kitaralla soitettuna, on vain tylsää mollipentatonista paskaa" kansan kielellä sanottuna. Tämä on kyllä taitavasti toteutettu tässä, ja ralliollin intresseissä on jokin muu, kuin itse topikki. No olli varmaan keksii tähänkin jotain :-) jäädään mielenkiinnolla odottamaan. Nii onkii ... | |
![]() 09.10.2007 14:00:35 | |
Trolli tai ei, mutta onko sillä väliä? Itsestäänselvyyksien kyseenalaistamisesta saa usein hedelmällisiä keskusteluja. Shred my son, shred. | |
![]() 09.10.2007 14:02:59 (muokattu 09.10.2007 14:12:03) | |
Ken uskoo mitä tahtoo, mutta minä ainakin uskon että tämä on taitava trolli, ja kovin moni näyttää tähän jo höynähtäneen, ja lisää näyttää tulevan ;-) Mutta mitäpä tässä minun uskomuksillani on väliä. ralliollin kommentit on mielestäni tarpeettoman yliprovakatiivisia, kuitenkin on kyse kitarafoorumista, jossa suurin osa lienee kitaransoittajia. Sisältö on näennäisen asiapitoista, ja siellä täällä kaikenlaisia heittoja tyyllin "Blues kitaralla soitettuna, on vain tylsää mollipentatonista paskaa" kansan kielellä sanottuna. Tämä on kyllä taitavasti toteuttu tässä, ja ralliollin intresseissä on jokin muu, kuin itse topikki. Juuri näin, mutta hauska juttuhan tämä on....8) -Itse kuuntelin juuri kaikki ja kokonaan. Hyviä sooloja oli niin vähän, että pisteitä jää yli. Jälleen kerran m.netin rock-kitaristit kumosivat teoriassa mahdottoman yhtälön ja sulloivat 32:n sooloon puolisensataa blues-vetoa. -Oli miten oli, blues edustaa minulle primitiivisyyttä, tietynlaista pysähtyneisyyttä. Se ei indikoi soittajan tyylitajusta vaan sen puutteesta, paletin suppeudesta, huonosta mausta, kykenemättömyydestä mihinkään muuhun -Voimme hyvin huomata tämän kuuntelemalla vaikka näitä sooloskaboja: tämä edellinenkään tausta ei antanut minkäänlaisia vihjeitä bluesiin, mutta useimmat solistit kykenivät silti tuhertamaan sen siniseksi. .- Blues-soittajilla näyttää kuitenkin olevan yleinen tapa kohentaa ylpeydentuntoaan romantisoimalla itsensä kovia kokeneeksi tunteidentulkiksi. Tämä sininen tunne on kuitenkin kokenut kovan inflaation. Minulle blues kelpaa enää lähinnä vain komiikan välineeksi. -Tämä saattaa kuulostaa elitistiseltä ja omahyväiseltä, mutta samaan sävyyn olemme tottuneet kuulemaan tiluttajien sorsimista; usein vielä näiden blues-äijien toimesta. -bändin tyhmin jäsen ei ole basisti vaan blues-kitaristi. -Kertokaa te arvon blues-kitaristit millä tavalla soolonne jäsentyy harmonian päälle. Oletteko täysin tietoisia nuottivalinnoista myös abstraktilla tasolla? Kaikkihan nyt blues-asteikkoa hyräillä osaa. -Pidän nimittäin tätä kitaristien "bluesia" erittäin epämusikaalisena ja rajoittavana lähestymistapana. En usko, että he edes tietävät mitä harmonioita ne luovatkaan taustan kanssa -Sen verran tosin tiedän, ettei B.B. Kingillä ollut mitään hajua harmonioista näkemäni dokumentin perusteella. -tuohan on vain halpa heitto, verrattavissa blues-sooloon http://www.youtube.com/watch?v=xZ40kVRvcdk&mode=related&search= | |
![]() 09.10.2007 14:11:24 | |
Juuri näin. -Itse kuuntelin juuri kaikki ja kokonaan. Hyviä sooloja oli niin vähän, että pisteitä jää yli. Jälleen kerran m.netin rock-kitaristit kumosivat teoriassa mahdottoman yhtälön ja sulloivat 32:n sooloon puolisensataa blues-vetoa. -Voimme hyvin huomata tämän kuuntelemalla vaikka näitä sooloskaboja: tämä edellinenkään tausta ei antanut minkäänlaisia vihjeitä bluesiin, mutta useimmat solistit kykenivät silti tuhertamaan sen siniseksi. -Tämä saattaa kuulostaa elitistiseltä ja omahyväiseltä, mutta samaan sävyyn olemme tottuneet kuulemaan tiluttajien sorsimista; usein vielä näiden blues-äijien toimesta. -bändin tyhmin jäsen ei ole basisti vaan blues-kitaristi. -Pidän nimittäin tätä kitaristien "bluesia" erittäin epämusikaalisena ja rajoittavana lähestymistapana. En usko, että he edes tietävät mitä harmonioita ne luovatkaan taustan kanssa -Sen verran tosin tiedän, ettei B.B. Kingillä ollut mitään hajua harmonioista näkemäni dokumentin perusteella. -tuohan on vain halpa heitto, verrattavissa blues-sooloon Tuossa on kyllä mainioita lausahduksia ollilta, heehe , liekö jotain standup komiikkaa ? näähän on parempia kuin basistivitsit, kyllä ollilla on kirjalliset taidot erinomaisia sen totesin jo aikaisemmin. Sen totean myös vaan että ongelmaksi tämän tekee se että, jotkut ottaa tosissaan nuo ralliollin jutut, tosin onhan hän maininnutkin jo "että huumoriahan tää vaan" niinkun onkin. Nii onkii ... | |
![]() 09.10.2007 14:13:36 (muokattu 09.10.2007 14:14:06) | |
onhan hän maininnutkin jo "että huumoriahan tää vaan" niinkun onkin. Ja tosi hyvää huumoria kaiken lisäksi...8) http://www.youtube.com/watch?v=xZ40kVRvcdk&mode=related&search= | |
![]() 09.10.2007 14:15:01 | |
Ja tosi hyvää huumoria kaiken lisäksi...8) Mut täälläkin vissiin on nauraminen kielletty...8DDDD The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers. | |
![]() 09.10.2007 15:23:47 (muokattu 09.10.2007 15:24:32) | |
Mistä sitä tyylitajua vois ostaa? Tai ees vuokrata. Ei mistään!Suurin osa (blues)kitaristeista tulee kuolemaan tyylitajuihinsa tulematta,HOHO!(Blues)basisteista puhumattakaan... Tyylitaju lienee syntymälahja, kuten musikaalisuus, sitä voi toki kehittää mm siten että kuuntelee/soittaa mahdollisimman monenlaista musaa?Mutta jos se perusmusikaalisuus puuttuu niin se on sitten huonompi juttu se. Mä en harrasta (enää)bluesia missään muodossa, mun korvaan se on (suurimmaksi)osaksi tuota tylsää pentatonista ees taas ja diu diu, biisit on varsin puuduttavia, soolot ovat joskus varsin huonosti/falskisti vedettyjä ns (yli)arvostettujen bluesdinosaurusten toimesta.Onko se sitten bluesin ydin, eli että soitto/laulu on joskus(usein) vähän sellasta kiikun kaakun-osastoa, biisit on pääosin tylsiä, harmonisesti köyhiä kolmen soinnun juttuja?Kunhan vaan on sitä fiilista ja rupea, siitäkö syntyy blues upea?? No, mä olen wanha ja paatunut en kuitenkaan täysin puutunut huttumuusikko, en mä kuuntele musaa himassa juuri lainkaan, ehkä siksi se vähä mitä kuuntelen, on aika valikoitua.Mutta kaikenmoista on tullut kuunneltua ja soiteltua, humpasta heviin, yli 30 vuotta on takana huttuhelvetin syövereissä.Ehkä noilla vuosilla oon saanut vähän laajempaa näkökulmaa musiikkiin kuin että olisin ollut vain yhden genren mies, kenties se heijastuu joskus soittoonkin.Toki sekin vaikuttaa että soitan myös kiippareita ja bassoa, eli en ole ns umpikitaristi.Ja on sitä musiikin opiskeluakin tullut harrastettua nuorena, myös teoriaa. Poikasena olen vetänyt myös hevibändissä, parissa progebändissä kuin myös bluesbändissä...kaikissa oli kiva vetää, kun se oli vain harrastus.Huttua oon soittanut ihan vaan rahasta. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)