Aihe: Seisaaltaan soittaminen
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
epi2
04.01.2009 18:08:56
mulla on sellanen ongelma aina vähän että kitaran kaula ei juuri meinaa pysyä tuolla ylempänä, aina meinaa tippua alaspäin...
ahka
04.01.2009 19:27:39
Seisaaltaan soittamisessa omasta mielestäni ykkösasia on se että soitto sujuu mahdollisimman luontevasti ja sitten sen jälkeen tulee se että onko se "kuulin näköstä".
Itse en ainakaan rupea sanomaan ettei sillä olisi yhtään mitään väliä miltä se näyttää koska onhan sillä. Ei sillä että se määrittelisi millään muotoa sitä onko artisti uskottava, ainoastaan se että näyttääkö se hyvältä joka on siis eri asia kuin uskottavuus.
Ehkä sitten jos olisi yhtä taitava kun nuo aiemmin mainitut hendrixit yms sillä ei enää ole väliä. en tiedä.
kukin taplaa tyylillään.
I did it my way... that was the big mistake
Traditional
04.01.2009 20:40:59
Tuli muuten mieleen, Laihofanipojathan pitävät aina kitaroitaan lähes polvissa, kuten Herra Laihokin nykyään.

Mutta toisin oli ennen:

http://img138.imageshack.us/img138/5620/allu063aa.jpg
http://i123.photobucket.com/albums/o289/Distracter/Alexifirsttour.jpg

ja videokin vielä http://www.youtube.com/watch?v=HNWMCvtGseE

Laihon sanoin ; "I play rock 'n roll so I had to learn to play on fucked up position" Katu-uskottavauus vs. Nivelet 1-0
Kirjoitustesi sävystä päätellen, sun ois parasta myydä kitarat pois ja aloittaa kazzoo-pillin soittaminen... -Sepisti
flamez
04.01.2009 21:06:19
Itsellä seisaalteen soitto oli aluksi hankalaa, mutta nyt alkaa jo hiljalleen tottua. Ainoa probleema on että en saa millään keppiä sellaseen asentoon että ei vasen (se jonka kautta hihna kulkee) hartia kipeydy. Missä mättää?
laakeri
04.01.2009 21:28:03
Itse olen alusta asti vetänyt makuuhuonekitaristin asenteella, joten en ole juuri seisaaltani jaksanut soitella. Jos jonain päivänä taitojen karttuessa haluan liittyä bändiin, pitänee raahata lavalle sänky. Toisi ainakin bändille näkyvyyttä.

Itse yritän olla välittämättä siitä, kuinka korkealla kitaristit keppejään pitävät. En kuitenkaan pysty katsomaan tätä Disco Ensemblen kitaristin soittoa, kun mies pitää kitaraa kainalossa. Se näyttää ärsyttävältä, vaikka oikeastihan kaveri on fiksu, kun soittaa siinä asennossa missä on mukavinta. Toisessa ääripäässä sitten kitaristit tyyliin Björn Gelotte, joilla kitara roikkuu jossain polvien ja nilkkojen välimaastossa. Itse en oikein meinaa löytää sopivaa korkeutta kitaralle seisaalteen soittaessa; tarkka pikkaus on helpompaa kun kitara on korkealla, demppaaminen helpompaa kun kitara on alhaalla. Otelautakäden kannalta seisaaltaan soitto tuntuu aina luonnottomalta, mutta onko tuo ihme kun en sitä ole juuri harrastanut.
Volvorin3
05.01.2009 01:52:51
hmm.. pitäs varmaan kokeilla siirtää tota yläpään hihnalukkoa tosiaan. Pitäs liimata toi pulttikaula että sais sen lukon sillai sg tyylisesti tonne taakse.. :) se vois auttaa, ja vois olla aika jännä tele tyylisessä skitassa.

Niin tosta korkeudesta.. ei tossa ylikosken (disco ensemble) soittoasennossa oo mun mielestä mitään vikaa. Eikä se mun mielestä oo sen vähemmän cooli kun muillakaan. Jokanen tavallaan, ehkä se on sen tunnusmerkkikin tavallaan. Ja jos sillai onnistuu homma niin mikäs siinä. Ja jos katotte varsinkin vähän vanhempia kuvia angus youngista (acdc) niin kyllä se kitaran aika ylhäällä on.
Zeeboo
05.01.2009 07:53:46 (muokattu 05.01.2009 07:56:34)
Ainoa probleema on että en saa millään keppiä sellaseen asentoon että ei vasen (se jonka kautta hihna kulkee) hartia kipeydy. Missä mättää?

Ei mitenkään vieras ilmiö. Kun johonkin kohti kroppaa pannaan painetta, niin tahtoo lihakset alkaa tekemään vastajännitystä. Auttaisko leveämpi hihna?

Itse en oikein meinaa löytää sopivaa korkeutta kitaralle seisaalteen soittaessa; tarkka pikkaus on helpompaa kun kitara on korkealla, demppaaminen helpompaa kun kitara on alhaalla. Otelautakäden kannalta seisaaltaan soitto tuntuu aina luonnottomalta, mutta onko tuo ihme kun en sitä ole juuri harrastanut.

Aikanaan (vuosi kahdeksankymmentäjotain) Guitar Playerissä oli artikkeleita soittamisen ergonomiasta. Niissä pohdittiin tuota soittoasentoa aika perusteellisesti. Jäi mieleen hyvä kuvasarja, jossa näytettiin akustisella & sähköillä miten 'klassinen' soittoasento pelaa. Idea on, ettei käsien/ hartioiden asento muutu, soittipa sitten seisaallaan tai istuallaan. Tällä ajatuksella soitinta ei saa pudotettua reisikorkeudelle, mutta vasuri toimii varmasti. Niin myös pikkauskäsi. Luonteva soittokorkeus on hyvinkin henkilökohtainen juttu, mutta mulla tämä toimii (= jonkin verran alempana kuin siinä DE kitaristin kuvassa ;) )

hmm.. pitäs varmaan kokeilla siirtää tota yläpään hihnalukkoa tosiaan. Pitäs liimata toi pulttikaula että sais sen lukon sillai sg tyylisesti tonne taakse.. :) se vois auttaa, ja vois olla aika jännä tele tyylisessä skitassa.

Tai sitten porata kaulan pulttien aluslevyyn yksi ylimääräinen reikä?
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
opaa
05.01.2009 10:12:06
Tässä vaiheessa toivon, että en joudu syömään sanojani joskus tulevaisuudessa, mutta tässä vaiheessa voisi laittaa, että kun noitakaan oireyhtymiä ei kaikille tule koskaan ja kaikki on yksilöllistä, mutta asiallinen kommentti!.. Itsekin varmasti rupean miettimään , jos tuollaisenkin joutuu vielä kokemaan.

Mä ainakin mietin mielummin ennen kuin tuollaista joutuu kokemaan. Ei kaikkea tarvitse oppia kantapään kautta, kun fiksumpiakin vaihtoehtoja on.

Idea on, ettei käsien/ hartioiden asento muutu, soittipa sitten seisaallaan tai istuallaan. Tällä ajatuksella soitinta ei saa pudotettua reisikorkeudelle, mutta vasuri toimii varmasti. Niin myös pikkauskäsi. Luonteva soittokorkeus on hyvinkin henkilökohtainen juttu, mutta mulla tämä toimii (= jonkin verran alempana kuin siinä DE kitaristin kuvassa ;) )

Tämäpä jännä, mä rupesin syksyllä musaopintojen alettua ja soittomäärän tuplaannuttua analysoimaan omaa soittoasentoa kun alkoi yhtäkkiä paikoissa vähän tuntumaan. Ihan peilin edessä tutkittuani ja monia päiviä tunnusteltua päädyin samaan ratkaisuun: Kitara on about samassa asennossa riippumatta siitä istuuko (selkä suorana) vai seisooko. Tietysti sekin vähän vaikuttaa asentoon, että lepääkö kitara hihnan vai polven varassa, mutta ei mitään merkittävää. Soittomukavuus parantui huomattavasti.

Vaikka kitara nousi korkeammalle, niin mulla ei ole ollut ongelmia hyväksyä sitä, kun moni kova jätkäkin pitää/on pitänyt kitaraa kainalossa:

http://www.guitarprotege.com/images/AngusYoung.JPG
http://i11.photobucket.com/albums/a188/ad0rkable013/cbsantana.jpg
http://luca.giacobazzi.googlepages. … endrix_al_festival_di_mont-full.jpg

Mun mielestä noi jos jotkut on katu-uskottavia. Tosin mun mielestä toi Jussi Ylikoski näyttää myös ihan uskottavalta. Toivottavasti tää kitaralla munien suojaamismuoti muuttuu joskus :p
Nurmituomas
06.01.2009 18:26:22
jotkut gibson sg:t on semmosia, että perä on liian kevyt, niin kaula ei pysy ylhäällä. painavampi peräinen skitta pysyy balanssissa vaikka ei pidä kiinni.

mielestäni riippuu tyylistä mikä korkeus toimii. jos soittaisin barre chordeja ja jotain tanssimusiikkia, niin tarvitsisi olla ylempänä, mutta jos riffailee ja vetelee hevisointuja yms, niin niissä tarvitsee taas oikeaa kättä melkein enemmän ja jos skitta on liian korkealla niin palm mute on lähes mahdoton, ja olkapää nousee ylös ja kiropraktikko kutsuu silloinkin, eli seistessä peilin edessä pitäs hartialinjakin pysyä kohdillaan.

istualtaan treenaaminen on ongelma, itse en soita kuin akustista istualtaan. sähkökitara pitää vaan soittaa seisaaltaan. ja korkeus on itsellä se, missä kämmen lepää tallan päällä kun käsi on karvan koukussa kyynärpäästä. eli noin munien kohdalla. se vaan on paras palm mute kohta ja saa kaikki kiljaisu harmoniset irtoamaan parhaiten.

mutta kun barre chordeja ei käytä juurikaan, niin ranne ei taivu, sormet ylettää muutenkin. itse asiassa mun ranne taipuu väärinpäin, jos istun ja soitan, kun yritän pitää kaulaa kämmenessä. noi yleisimmät F:t pystyn ottamaan siten, että peukalo ottaa E kielen.
Ze Kink
06.01.2009 19:16:00
Itekin olen alkanut pitää kitaraa huomattavasti korkeammalla, koska huomasin niin suuren eron siinä, että kuinka paljon paremmin soitto kulkee kun pitää kitaraa vähän korkeammalla. En nyt kuitenkaan ihan ns. tisseissä asti pidä, vaan suunnilleen tuolla korkeudella kuin vasemmalla heiluva kitaristi (Ben Weinman) tässä pätkässä: http://www.youtube.com/watch?v=jP9xdAmNV60&fmt=18
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular | Jobspeak
mikkomfg
06.01.2009 23:40:24
Hyvä ketju.

Arvaatkas kuka parhaillaan kiristelee hihnaa? :)
Volvorin3
07.01.2009 00:04:00 (muokattu 07.01.2009 00:04:50)
Itekin olen alkanut pitää kitaraa huomattavasti korkeammalla, koska huomasin niin suuren eron siinä, että kuinka paljon paremmin soitto kulkee kun pitää kitaraa vähän korkeammalla. En nyt kuitenkaan ihan ns. tisseissä asti pidä, vaan suunnilleen tuolla korkeudella kuin vasemmalla heiluva kitaristi (Ben Weinman) tässä pätkässä: http://www.youtube.com/watch?v=jP9xdAmNV60&fmt=18

Joo just toi korkeus tuntuu mustakin luonnollisimmalta ja soitto kulkee.. tosin tykkään pitää tota kaulaa vielä jyrkemmässä kulmassa niin että lapa nousee ylemmäs.. käytän paljon yleensä just barre otteita ja muutenkin soittelu useimmiten pysyy tuolla ensimmäisen yheksän nauhan tienoilla ja tuossa asennossa sinne pääsee paremmin.. eli kysymys kuuluukin: mihin hemmettin tartten kahtakymmentä neljää nauhaa?? :)
Volvorin3
07.01.2009 00:09:00
jotkut gibson sg:t on semmosia, että perä on liian kevyt, niin kaula ei pysy ylhäällä. painavampi peräinen skitta pysyy balanssissa vaikka ei pidä kiinni.

Mulla on yks hevistrato mallinen Yamaha ja se pysyy kyllä just siinä sennossa mihin sen laittaa. Body on todella kevyt mutta kaulakaan ei paina kai paljon mitään. Siinä todennäkösesti toi muoto ja hihnanuppien sijainti on se ratkaseva.. eli ei se pelkästään siitä painosuhteesta riipu.
Dushead
07.01.2009 09:30:40

On se kummaa... kun moni ei osaa soittaa seisaaltaan, itse osaan paremmin soittaa seisaaltaan. Kuin istualtaan, varmaan johtunee siitä kun tykkään pitää kitaraa aika alhaalla. Niin tai sitten varmaan johtuu siitä kun aina soitan seisaaltaan :D
Keep On Rocking!
Volvorin3
07.01.2009 16:01:38
Siitä se varmasti on eniten kiinni miten on tullu opeteltua.. ite oon soittanu alusta asti enimmäkseen istualtaan ja seisaalta soittaminen tuntuu nyt sitten vaativan paljon enemmän..
PappaSF
07.01.2009 20:26:40
Kun istualteen tai seisoalteen soittaa niin hyvä alkuun hilata se kitarankorkeus sellaiselle tasolle, ettei sitä tarvi hirveesti muuttaa. (tosin istualteen monet tukee kitaran omaan jalkaan etureiteen jne. ja tietenkään seisoessa ei tätä tukea ole samalla lailla).

Mutta jos sähkistä soittaa istualteenkin siten, ettei se sanottavammin tue jalkoihin vaan roikkuu kuten seistessä soitettaessa niin ei tarvi muuttaa asentoa paljoakaan.

Tietenkin jos soittaa kitara polvissa niin homma on vähän eri mutta jos kitara on kuten mulla "tarpeeksi korkealla" niin samalla korkeudella se on sitten seisoessakin eli asento ei juurikaan muutu. (en sitten pidä kitaraa kaulan korkeudella jos joku niin luulee :-) ).
Peku911
09.01.2009 12:42:14
On se kummaa... kun moni ei osaa soittaa seisaaltaan, itse osaan paremmin soittaa seisaaltaan. Kuin istualtaan, varmaan johtunee siitä kun tykkään pitää kitaraa aika alhaalla. Niin tai sitten varmaan johtuu siitä kun aina soitan seisaaltaan :D

Mulla on selkeästi sama juttu, että seisaaltaan huomattavasti luontevampaa ollut alusta saakka...
aalataur
05.03.2010 14:33:43

Huom! Olet kirjoittamassa yli 420 päivää vanhaan ketjuun!

Kuinka paljon vaikeampana koette seisaaltaan soiton? Mitähän jos lopettaisi istualtaan soiton kokonaan ja aina himassakin treenaisi kaikki seisaaltaan, ja vetäisi kaikki studiovedot seisaaltaan, niin tulisiko siitä yhtä helppoa kuin istualtaan? Tietysti hihnankin pituus vaikuttaa, mulla taitaa olla 118 cm pitkä (itse 180 pitkä). Voisi pitää korkeemmalla mutta näyttää jotenkin tyhmältä kuitenkin. Näyttää valitettavasti sitä paremmalta mitä alempana, mutta en viitsi tuon alemmas laskea, kompromissi soitettavuuden ja ulkonäön välillä.

Kuitenkin istualtaan soittaminen on periaatteesa aika turhaa jos haluaa esiintyvä kitaristi olla? Paitsi nyt tietysti joku trubaduurikeikka-tyylinen missä voi vetää istualtaan.
Da Make
05.03.2010 14:38:59 (muokattu 05.03.2010 14:39:19)
Itse en juuri koskaan soita istualtaan, poikkeuksena musiikkikaupoissa tms. testatessa kitaraa ilman hihnaa. Mun mielestä soittaminen on helpompaa ja ergonomia on luonnollisempi seisaaltaan. Fiilis ja varmuus pysyy vakiona live/treenis tilanteessa ja kotisoitossa. Akkaria tulee välillä soitettua sängynlaidalla.

Eli vastaus aalataurin kysymykseen:
Koen sähkökitaran seisaaltaan soittamisen mukavammaksi.
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
aalataur
05.03.2010 15:03:34

Da Make: Fiilis ja varmuus pysyy vakiona live/treenis tilanteessa ja kotisoitossa.

Tuo on kyllä hieno periaate. Sain hihnalukot vasta vähän aikaa sitten noihin kalliimpiin kitaroihini niin uskaltaa niidenkin kanssa riehua seisaaltaan. Mutta taitaa olla aika yleistä että istualtaan menee helpommin jutut. Satriani joutui myöntämään jostain biisistänsä ettei osaa soittaa sitä seisaaltaan. Paul Gilbert myös jossain videossa sivumennen ilmaisi, että hänellekin istualtaan soitto on hieman helpompaa. Ko. kavereilla kuitenkin livesoittoa aika hitosti takana, mutta ilmeisesti sitten studiossa mielellään istuvat. Ja joku Michael Romeo joutuu varmaan muutenkin välillä istumaan, ettei hajoo koivet :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)