Aihe: Tiluttajat soittavat, muut kommentoivat
1 2 3 4 549 50 51 52 5372 73 74 75 76
morgandy
22.06.2011 08:42:34
Mahtava, kehitä ihmeessä lisää noita B-osion tyylisiä melodioita, ihan huipun kuulonen. Soundit on ihan ok, ei mitään huipputasoa mut menee kyllä. Paremmat kuitenki ku alkuperäsessä, ja eipähän oo ylituotettu.
Vladi
26.06.2011 22:35:43
Sakmongkol: Mun mielestä se eka versio on vieläkin paras. Mukavan raaka saundi siinä.

Pakko pitää pikainen saarna asiasta: "Raaka" soundi voi kuulostaa ihan hyvältä kotona satasen monitoreista mutta tuuttaapa sama soundi lujalla PA:sta tai jotain taajuutta korostavista kuulokkeista, niin siinä voi olla kuulo vaarassa. Miksauksessa pyritään mm. luomaan tilaa joka soittimelle ja masteroinnissa kompressoidaan, limitoidaan ja eq:taan niin, että homma kuulostaa mahdollisimman hyvältä mahdollisimman monessa eri äänilähteessä.

En toki tiedä, millä laitteistolla kuuntelet ja vaikka olisit kenties joku miksausguru 2.0, mutta haluan lähinnä tuoda esiin näkökulmaa, että miksattu ja masteroitu ei ole sama asia kuin ylituotettu.

Aalataurin oma versiohan on muuten huomattavasti kovemmalla kuin ns. standardivola, juuri ja juuri siinä rajoilla ettei ala jo rätisemään. Parempi ja "raaempi" fiilis voi syntyä jo pelkästään siitä, että kyseinen raita soi selvästi lujemmalla. Ihmiskorvaan kun lujempi kuulostaa ainakin tiettyyn pisteeseen asti paremmalta.

Ei ole tarkoitus saada ketään tykkäämään enemmän meikäläisen versiosta. Lähinnä halusin antaa ajateltavaa, että miksi näitä miksaushommia tehdään ja miksi niihin kannataa myös panostaa. :)
aalataur
26.06.2011 23:47:45

Vladilla oli yleensäkin aika rajalliset mahdollisuudet tuon miksutteluun, kun rumpuraita oli yhtenä wavina, missä oli tilakaiku mukana. John Titor siitä puhui, että tilan hallinta on yksi vaikeimpia asioita miksaamisessa, ja tuo kiinteä kaiku rummuissa asetti suuria rajoitteita. Titor pyyteli minulta waveja missä on rumpuraidat eroteltu, sillä on nyt ne mutta tuskin mies kiireltään ehtii mitään duunata.
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Sakmongkol
26.06.2011 23:48:54
Vladi: Pakko pitää pikainen saarna asiasta: "Raaka" soundi voi kuulostaa ihan hyvältä kotona satasen monitoreista mutta tuuttaapa sama soundi lujalla PA:sta tai jotain taajuutta korostavista kuulokkeista, niin siinä voi olla kuulo vaarassa. Miksauksessa pyritään mm. luomaan tilaa joka soittimelle ja masteroinnissa kompressoidaan, limitoidaan ja eq:taan niin, että homma kuulostaa mahdollisimman hyvältä mahdollisimman monessa eri äänilähteessä.

Totta kai, tarkoitukseni oli vain kertoa miltä nämä omiin korviini kuulostivat.

En toki tiedä, millä laitteistolla kuuntelet ja vaikka olisit kenties joku miksausguru 2.0, mutta haluan lähinnä tuoda esiin näkökulmaa, että miksattu ja masteroitu ei ole sama asia kuin ylituotettu.

Miksauksesta nyt en paljoa ymmärrä. Laitteisto jolla kuuntelin oli halvat Edirolin monitorit (MA-15D) ja Pioneerin kuulokkeet (SE-A1000). Ediroleilla en edes suurta eroa huomannut, mutta niissä on käsittääkseni yleisestikin vähän muhjuinen bassotoisto. Kuulokkeilla sitten havaitsin selkeämmän eron alkuperäisen hyväksi, kuullakseni sinun versiossa oli jotain sellaista "kuminaa" josta en itse pitänyt. Ei toki mitenkään ylituotetulta kuulostanut sekään, enkä tiedä vaikka moinen "kumina" olisi yleisesti toivottavaa, tai ehkä pitäisi vielä paremmilla tai erilaisilla laitteilla kuulla.

Aalataurin oma versiohan on muuten huomattavasti kovemmalla kuin ns. standardivola, juuri ja juuri siinä rajoilla ettei ala jo rätisemään. Parempi ja "raaempi" fiilis voi syntyä jo pelkästään siitä, että kyseinen raita soi selvästi lujemmalla. Ihmiskorvaan kun lujempi kuulostaa ainakin tiettyyn pisteeseen asti paremmalta.

En tiedä tuliko tämä oma vaikutelmani nimenomaan äänenvoimakkuudesta, saattoi toki olla niinkin. Mitään rätinään viittaavaakaan en itse kyllä havainnut, ja toisaalta osaanhan minä säätää äänenvoimakkuutta omista vehkeistäni jos joku soi liian kovaa. Suurin havaitsemani ero oli juuri tuossa "kuminassa" jota en miksauksesta mitään tajuamattomana osaa juuri sen tarkemmin kuvailla.

Ei ole tarkoitus saada ketään tykkäämään enemmän meikäläisen versiosta. Lähinnä halusin antaa ajateltavaa, että miksi näitä miksaushommia tehdään ja miksi niihin kannataa myös panostaa. :)

Annoit ainakin mulle sen verran ajateltavaa että taidan vielä kuunnella pariin kertaan nämä pätkät. =)
sympxgtr
27.06.2011 04:35:49 (muokattu 27.06.2011 11:45:28)
- -
Vladi
27.06.2011 09:21:58 (muokattu 27.06.2011 09:22:21)
Sakmongkol: Totta kai, tarkoitukseni oli vain kertoa miltä nämä omiin korviini kuulostivat.

Jees, ei tässä mitään sotaa ole tosiaan tarkoitus aloittaa, lähinnä halusin perustella miksausvalintojani. Ja hyvä saada palautetta, tulee itellekin ajateltavaa. :)

Mulla on muuten itse asiassa samat monitorit käytössä. Kuten sanoit, ne ei oo mitkään maailman parhaat todellakaan. Mulla on niiden lisäks erittäin hyvät Beyerdynamicin kuulokkeet, joilla teen varsinaisen miksauksen, sitten tsekkailen jutut noilla monitoreilla. Jos saan homman monitoreillakin kuulostamaan paremmalla, on yleensä tapahtunut edistystä.

Tohon basson kuminaan...Päräytäppäs tommoset niiden monitoreiden alle(huom. tsekkaa oikea koko): http://www.thomann.de/fi/the_takustik_isopad_6.htm

Nuo halvemmat monitorit kun ei sisällä kummoisesti mitään rakenteellisia eristyksiä tai mitään, vaan kaikki basso menee suoraan pöytään ja kumisee todella ikävästi. Nuo eristävät aika tehokkaasti kaiken kuminan plus nuo pöntöt saa suunnattua osoittamaan korviin, eikä mahaan. Itselläni vaikutus oli erittäin suuri, tosin samalla huomas kuinka laatikkomaisilta nuo monitorit kuulostaa. Kyllä niillä silti pärjää, ei siinä. :)

Peace!

-Vladi
Sakmongkol
27.06.2011 09:53:18
Vladi: Tohon basson kuminaan...Päräytäppäs tommoset niiden monitoreiden alle(huom. tsekkaa oikea koko): http://www.thomann.de/fi/the_takustik_isopad_6.htm

Tää mun on pitänytkin tehdä, mutta toisaalta tulee kotona aika paljon kuulokkeet päässä oltua niin en ole vielä jaksanut. Ja kai vaahtomuovia jostain halvemmallakin saa. =)
Vladi
27.06.2011 10:17:28
Sakmongkol: Tää mun on pitänytkin tehdä, mutta toisaalta tulee kotona aika paljon kuulokkeet päässä oltua niin en ole vielä jaksanut. Ja kai vaahtomuovia jostain halvemmallakin saa. =)

Ehkä saa, mutta ei noin tyylikkään harmaata ja kaltevaksi leikattua ;)
Mental_Schok0_Gummi
10.07.2011 18:17:15 (muokattu 10.07.2011 18:17:59)

Hewi-zärö (isolla ds:lla) auttaa tilutuksessa. Jopa ehkä paremmin, kuin kaiku. *Signaalista saa kiinni heti*; ja pitkin otelautaa tehty *vyörytys* (=nopea sormijuoksutus) onnistuu.

Minä olen joskus yhdistellyt ds:aa yhdessä compo-styrkan od:hen. Ihan maukkaat zaundit tulivat. ;-D *rokrok*
MSG+Mek-íChocolat-Mastik+Shocking Blue ||=> siinäpäs wiritykzet tähän käyttäjänimeen ;-D
-rokkijumala-
10.07.2011 22:36:36 (muokattu 10.07.2011 23:06:46)
Tossa olis tämmösen alottelevan tiluttelijan veto ja sen kyllä kuulee. Bendaukset päin persettä ja time aika metsässä mutta olen kuitenkin tyytyväinen, kun saan vihdoin legatot levyn tempoon ja sehän alkaa jo melkein kuulostaa tilutukselta =D

http://dl.dropbox.com/u/34786087/Cowboys%20from%20Hell.mp3

Heittäkää kommenttia. Tiedän että pitäisi keskittyä paljon enemmän muuhunkin kuin nopeuteen, mutta into on kova lähteä tiluttelemaan. Saa itkeä, saa nauraa =D
vvaltsu
11.07.2011 20:14:34
-rokkijumala-: Tossa olis tämmösen alottelevan tiluttelijan veto ja sen kyllä kuulee. Bendaukset päin persettä ja time aika metsässä mutta olen kuitenkin tyytyväinen, kun saan vihdoin legatot levyn tempoon ja sehän alkaa jo melkein kuulostaa tilutukselta =D

http://dl.dropbox.com/u/34786087/Cowboys%20from%20Hell.mp3

Heittäkää kommenttia. Tiedän että pitäisi keskittyä paljon enemmän muuhunkin kuin nopeuteen, mutta into on kova lähteä tiluttelemaan. Saa itkeä, saa nauraa =D

Soita hyvä mies hitaammin. Turhan kovaa kaahaamalla menee aina metsään. Reenaa hitaasti ja hyvin, vaikka kuulostaiskin miten tylsältä. Se kannattaa aina, lopulta.
Viikset on parasta mitä mies voi itselleen antaa. - CountX
-rokkijumala-
11.07.2011 20:58:56
vvaltsu: Soita hyvä mies hitaammin. Turhan kovaa kaahaamalla menee aina metsään. Reenaa hitaasti ja hyvin, vaikka kuulostaiskin miten tylsältä. Se kannattaa aina, lopulta.

Soitan soitan harjoitellessa tietenkin, mutta kun nyt vihdoin sain legatonopeuden levyn tempoon niin taisin vähän innostua. =)
Karipiirto
11.07.2011 23:11:15

-rokkijumala-: Soitan soitan harjoitellessa tietenkin, mutta kun nyt vihdoin sain legatonopeuden levyn tempoon niin taisin vähän innostua. =)

Sitä sattuu. Mutta tosiaan suosittelisin vielä palaamaan vähän tempossa taaksepäin. http://www.youtube.com/watch?v=OLrv0kkfUzw&feature=related Guthrie sen sanoo. ;)
"My name is Beethoven motherf***er, maybe you've heard of me!!"
hevikukko
12.07.2011 00:05:08
Soitan soitan harjoitellessa tietenkin, mutta kun nyt vihdoin sain legatonopeuden levyn tempoon niin taisin vähän innostua. =)

Kun kerran sait nopeuden oikeeseen on se kiva motivaatio piikki, mutta soitto menee mäkkylään ikävä kyllä pikkuisen...no hätä.

Ota nuo nuotit jotka olet oppinut harkintaan ja soita ne tosissaan ihan 1/6 nopeudella ja sitte 1/4 osa nopeudella suunnilleen. Soita ihan rauhassa homma läpi ja tajua koko idea. Hitaalla treenaten ja ns. mahd. puhtaasti soitellen saat itsellesi muistiin nuotit ja oikean soittotavan. Joitakin likkejä on vaikea soittaa korvalle oikein hitaasti, mutta soitat ne ne sitte nopeemmin oikein, kunhan kokonaisuus sujuu omalta teknikaaliselta osaltasi varmasti. Hitaus 80% treeneistä ja nopeus 20%, antaa nopeaa ja hyvää lopputulosta. Älä ole liian nopea, vaan harjoittele rauhassa. Viikon parin jälkeen jopa samaa sooloa treenattaessa "siis näinkin vaikeaa sooloa!", saat itsellesi nykyiseen tilaan nähden hemmetin hyvän pohjan. Tämä pohja toimii jo suoraan johonkin helpompaan sooloon ja sen oppiminen ei vie kauaa, vaan tuntuu kivalta treeniltä.

Tämä on mun oppimis-metodi ja sillä irtoo jossain vaiheessa kivasti kaikenlaista. Ole itsellesi opettaja ja pidä kuri itsesi kanssa. Arvostele ja hitauta menoa, kun männöö metikköön. Aina jos huomaat jotkut kohdat menevän hyvin, treenaa moninkertaisesti vaiketa osuuksia. Lopputulos on palkitseva ja huomaat kehittyväsi varmalla tavalla ja motivaatio nousee. Jatka samaan malliin samalla innolla!!!
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
Ambitus
14.07.2011 08:55:09

Sutasin yhen japanilaisen kiipparistin soololevylle kitaroita. Tuli aika hämmentävä lopputulos:

http://www.youtube.com/watch?v=bYg5fBhccds&feature=related
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
Vladi
14.07.2011 11:07:40
Ambitus: Sutasin yhen japanilaisen kiipparistin soololevylle kitaroita. Tuli aika hämmentävä lopputulos:

Kuulostaa kyllä hämmentävältä. Ja hyvältä. Ja tietyllä tapaa erittäin japanilaiselta myös. Me likes.
jniska
14.07.2011 12:02:50
Ambitus: Sutasin yhen japanilaisen kiipparistin soololevylle kitaroita. Tuli aika hämmentävä lopputulos:

Olipas helvetin hyvänkuuloista, varsinkin tuo myöhempi sooloveto oli todella hieno.
Mikä parasta, niin erittäin melodista. Helvetin hienoa, tuo selkeys on todella hyvä, melkein jokaisen plekuniskun voi kuulla.
Laiha Lissu oli paras.
Tonski
15.07.2011 00:12:53

No ei moro mitä settiä toi Yuhkinen! :D Ambituksen puheenvuorot ovat ylläripylläri taas puhdasta mannapuuroa korville, tää oli mielenkiintoista kuunneltavaa.
d3monilaama
15.07.2011 15:55:30
Tonski: No ei moro mitä settiä toi Yuhkinen! :D Ambituksen puheenvuorot ovat ylläripylläri taas puhdasta mannapuuroa korville, tää oli mielenkiintoista kuunneltavaa.

Joo'o. Sooloja lukuunottamatta mulle tuli mieleen lähinnä Gran Turismo 5:n valikkomusat. Vaan samasta suunnastapa sekin on.
Naiset on hyviä. Niitä on keskimäärin mukavampi panna kuin miehiä.
Karipiirto
15.07.2011 16:30:28

Ensin olin että -_- mutta sitten olinkin että O_O. Ootte te käsittämättömiä jamppoja. :D
"My name is Beethoven motherf***er, maybe you've heard of me!!"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)