Aihe: TÄNNE PIKAKYSYMYKSET (jelppikerho)
1 2 3 4 549 50 51 52 53141 142 143 144 145
Morhange
03.05.2008 00:38:29 (muokattu 03.05.2008 00:40:02)

A.H. on Artificial Harmonic (keinotekoinen huiluääni).

E: Eti vaikka Youtubesta videoita noista, löytyy varmasti. Ite reenasin pinchit yhen videon avulla. ;)
Suhtaudun yleensä laajakatseisesti seksin eri muotoihin. Ihmisillä on niin erilaisia tapoja päästä tunnelmaan ja saada nautintoa ja hyvä niin. Mutta olen tainnut nyt kohdata voittajan, en hemmetti soikoon voi käsittää paskan kanssa meuhkaamista!
kid ego
03.05.2008 14:00:43
Mitä meinaa A.H ja S.H? Olen törmännyt näihin monesti ja osaan kyllä ainakin jotenkin A.H äänen tehdä (tai ainakin kuulostamaan samalta :), mutta en tiedä tarkalleen kuinka nämä tulisi tehdä oikealla tavalla.

No sehän riittää että kuulostaa oikealta. En mäkään ole miettinyt että teenkö ne ns. oikealla tekniikalla.
Zeitii
03.05.2008 19:50:57
Tietääkö kukaan että opetetaanko erilaisia kitaran soittotekniikoita musiikkiopistossa, vai onko se vain sitä musiikinteoriaa ?
Morhange
03.05.2008 19:56:22 (muokattu 03.05.2008 19:56:58)

Musiikinteoriahan on nuottien lukua, intervalleja ja yms. yms. ja sitten soitotekniikat opetetaan kitaratunnilla.
Suhtaudun yleensä laajakatseisesti seksin eri muotoihin. Ihmisillä on niin erilaisia tapoja päästä tunnelmaan ja saada nautintoa ja hyvä niin. Mutta olen tainnut nyt kohdata voittajan, en hemmetti soikoon voi käsittää paskan kanssa meuhkaamista!
--Roller--
03.05.2008 22:36:48
E: Eti vaikka Youtubesta videoita noista, löytyy varmasti. Ite reenasin pinchit yhen videon avulla. ;)
Kiitos kun annAT sen videon linkin, notta kaikki näkevät mistä olet sen opetellut. Ja jos se on joku biisi, niin kiitos että kirjoitAT sen kohdan missä se tulee. Minä en nimittäin edes tiedä mikä se koko ääni on.
kamikazee
03.05.2008 23:12:10
Kiitos kun annAT sen videon linkin, notta kaikki näkevät mistä olet sen opetellut. Ja jos se on joku biisi, niin kiitos että kirjoitAT sen kohdan missä se tulee. Minä en nimittäin edes tiedä mikä se koko ääni on.

Pakotatko sää sitä antamaan sen linkin? Sai sen käsityksen. Ja tosiaan monet haluaa sen linkin joten kerro se (minä mukaan lukien)!
...
Morhange
04.05.2008 00:29:24 (muokattu 04.05.2008 00:37:02)

http://www.youtube.com/watch?v=5I5O8P-r5Rk

Tuon katoin kitara sylissä moneen kertaan ja nykyään vinkuu minun pinch harmonicit komeasti! Tuolla siis pinchit haltuun. E: Ja siis pinch on tuo "fiuiuiuiu" ääni (vibraton kanssa niinkuin ne ylensä soitetaan). Korkea vikinä.

Kysyttiin Artificial Harmonicceihin apua ja sanoin, että etsii noita A.H. videoita. Annoin esimerkin omien pinchien harjoittelusta ja sen harjoitusmetodin toimivuudesta. Että no panic please! ;)

Periaatteessa noita pinch harmonicceja voi sanoa A.H.ksi, keinotekosia kun ovat. Mutta minusta A.H.n perus idea on:
Vapaalta kieleltä huiluääni otetaan 12. nauhalta. Jos soitat 5. nauhaa, niin huiluäänen otat siis 17. nauhalta. Lisää yksi oktaavi (12 nauhaa) aina siihen nauhamäärään mikä sulla jo valmiina siellä soi. Selviskö?
Peltsi88
04.05.2008 21:03:51 (muokattu 04.05.2008 21:29:59)
Tere!
Eli oon soitellu noin puoli vuotta kitaraa. Perusjuttuja kahlaten on menty eteenpäin ja on kyllä tosi hyvä harrastus. Mutta asiaan eli plektran kädessä pitäminen. Olen aina tähän asti pitänyt plektrasta kiinni ns. pinsetti otteella (peukalon ja etu-ja keskisormien välissä). Olen kokenut sen ihan hyväksi tekniikaksi eikä ainakaan tähän mennessä ole tullut vielä vaikeuksia. Mutta nyt sain kuulla sen oikeaoppisen tekniikan eli sen että sormet vähän koukussa ja plektra etusormen "reunalla" ja peukalo sitä tukien. No, kokeilimpa sitte soitella pari päivää tuolla tekniikalla ja tuntuu ehkä hieman erilaiselta mutta pystyn kuitenki suunnilleen samat jutut vetää molemmilla. Eli kysyn kannattaako ottaa "uusi" tekniikka haltuun heti vai pitäisikö jatkaa samalla vanhalla pinsetti-otteella (joka ainaki itsestä tuntuu hyvältä)? Jos jatkan vanhaa tapaa tuleeko taitojen karttuessa onkelmia soitossa? Vai miksi sitä "oikeata" tyyliä niin kehutaan?
zesar
04.05.2008 21:48:45
Kyllä mua itteäni ainakin häiritsis suuresti jos soittaessa joutuis plekusta pitään kolmella sormella kiinni. Kyllä se peukalo-etusormi ote ainakin semmosta eräänlaista tarkkuutta soittoon tuo ja jos ei sitä niin ainakin näyttää coolimmalta=)
"Joo siis voimasta tulee nopeutta...Niinku He-Man!"
Morhange
05.05.2008 11:16:23

Ne on aikalailla paskapuheita. Soitat niinku tykkäät! Ja kukaan ei voi sanoa sulle, että miten sun pitää soittaa. Vähän niinku sointujen soitto: yhtä monta eriä tyyliä soittaa se sama sointu, ku on kitaristeja. Mutta mun mielestä sillä voi olla vähän hankala soittaa uppeja, kun siihen en ainakaan ite saa tarpeeksi voimaa. Mutta jos tähänastiset kuviot menee pinsetillä, niin mikä jottei sitte muutki!
Numb
05.05.2008 11:29:03 (muokattu 05.05.2008 11:29:21)

Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Peltsi88
05.05.2008 16:51:47
Kiitos vain kannustuksesta! Niin ja annoin ehkä hieman pelkistetyn kuvan soittotyylistäni. En tarkoittanut että se on nimenomaan kuin pinsettiote tai samanlainen kuin söisi kiinalaisilla tikuilla. Oikeastaan minun mielestä se minun tekniikkani ei edes paljon poikkea "oikeaoppisesta" tyylistä paitsi että 1) en pidä sormia yhtä koukussa ja 2) plektra ottaa tukea nimenomaan etu- ja keskisormen pohjista eikä etusormen sivulta/reunasta. No luultavasti jatkan tätä hyväksi kokemaani tyyliä, mutta laittakaa vain vielä kommenttia, jos on sanottavaa. Mukava lueskella kokeneempien muusikoiden mielipiteitä.

Niin ja kyllä se minusta myös näyttää ihan coolilta, se mun tekniikka :D
eeropeero
06.05.2008 17:38:00
Soitan Sibelius-lukion pääsykokeis skebal joe satrianin tears in the rain ja sit lyhennetyn highwaystarin synal ja sit mä joko improon tai vedän highwaystaarii skebal. Aattelin et kumpi ois kannattavampaa.
Sitte kysyisin viel et jos osaa ees vähän lukee nuotteja nii saako sillon ees mahollisuutta improta? Mul kaveril oli sillee et ku siltä kysyttii et osaatsä lukee nuotteja ja se sano en nii sit sille laitettii vaa nauha pyörii jonka päälle sai improo. Aattelin et jos sanon et "joo, jonkin verran" nii kysyyks ne ees multa haluunko silti improvisoida.
kamikazee
09.05.2008 20:33:49
Mitä power tabeissa tämmöinen merkki meinaa / (se on vähän vinommassa tosin).
...
Ottoko
09.05.2008 21:09:11
Mitä power tabeissa tämmöinen merkki meinaa / (se on vähän vinommassa tosin).

luulisin että slideä eli liukua ylöspäin otenauhoilla
We spit on the virgin lamb and mock the words he spoke, his ways not worthy of me. We choose to burn in the pits of hell.
gretshen
10.05.2008 16:22:45
nyt on pikkasen paniikki.. pitäs virittää akustinen kitara F A# D# G# C C muotoon enkä yhtään tiedä että miten ku en oo opiskellu teoriaa tai muutakaan.. opetellu vaa soittamaan jotenki.. joten, jos tähän sais nopeesti apua se olisi loistavaa, että miten tää tehtäis jotenki niin että minäkin ymmärrän :D
--Roller--
10.05.2008 18:23:31 (muokattu 10.05.2008 18:24:29)
nyt on pikkasen paniikki.. pitäs virittää akustinen kitara F A# D# G# C C muotoon enkä yhtään tiedä että miten ku en oo opiskellu teoriaa tai muutakaan.. opetellu vaa soittamaan jotenki.. joten, jos tähän sais nopeesti apua se olisi loistavaa, että miten tää tehtäis jotenki niin että minäkin ymmärrän :D

Tiedätkö sellaisen viritys tavan, jossa katsot aina matalammalta kieleltä saman äänen kuin ylemmässä. Kun ne ovat samat, on vire oikein. Tämä käytäntö vaatii kyllä korvaa, mutta on oikeastaan aika helppo.

Esim: Haluat virittää kielet samalle vireelle. Nyt oletamma, että alaeesi on oikeassa vireessä. Katselet siitä vitos välin, sehän on A, kuten tiedämme. Sitten haluat saada A-kielen oikeaan vireeseen. Tällöin vain kokeilet aina e-kieltä vitos välistä ja A-kieltä samaan aikaan, sitten kun ovat saman kuuloisia, A-kieli on vireessä.

Nyt opit(toivottavasti)virittämään kitaran korvalla.

EHDOTON OLETUS, ETTÄ ALA E-KIELESI ON VIREESSÄ
Sitten sitten. Virität E-kieltäsi hieman korkeammaksi, sitten katselet A-kieleltä eka väliä. Sehän on tietty A#. Sitten kun E-kieli on saman kuuloinen tämän kanssa, olet saanut sen vireeseen F. Sitten jatkatkin vain samalla tavalla:
E-kieli vitos väli ja A-kieli samaan vireeseen
A-kieli vitos väli ja D-kieli samaan vireeseen
D-kieli vitos väli ja G-kieli samaan vireeseen
G-kieli NELOS väli ja H-kieli samaan vireeseen
Sitten pyörität yläeen nuppia sen verta että se on samassa vireessä kuin H-kieli kaiken tämän virittämisen jälkeen.

Mistä vetoa ettet ymmärtänyt! >8D
qweik
10.05.2008 19:00:40
http://www.youtube.com/watch?v=76wSpqAPwGw
Kohta 1:18 niin miten se tehdään tarkasti kerrottuna?
Iron Slayer
10.05.2008 21:17:59
Kun rämpyttää esimerkiksi D-sointua ja aina vähän väliä heittää väliin Dsus4:sen tai Dsus2:sen, että kuulostaisi kivemmalta, niin onko tälle olemassa mitään hienoa englannin- tai suomenkielistä nimeä?
Vai puhutaanko pelkästään sointujen koristelusta?
Jamming
Swan
10.05.2008 21:26:02 (muokattu 10.05.2008 21:27:46)
http://www.youtube.com/watch?v=76wSpqAPwGw
Kohta 1:18 niin miten se tehdään tarkasti kerrottuna?

Kuva kertoo kaikki. Liu'utat kättä kielten päällä lapaa kohti. Kieliä ei tarvitse painaa kunnolla otelautaa vasten, vaan korkeintaan silleen puolittaisesti. Kokeile vähän eri vaihtoehtoja painallusvoiman kanssa.

Kun rämpyttää esimerkiksi D-sointua ja aina vähän väliä heittää väliin Dsus4:sen tai Dsus2:sen, että kuulostaisi kivemmalta, niin onko tälle olemassa mitään hienoa englannin- tai suomenkielistä nimeä?
Vai puhutaanko pelkästään sointujen koristelusta?

Enkkua puhuvat käyttävät termiä chord embellishments. Kaipa tuo on ihan pätevä suomennos sille.
Once Lady Yuna fixes her hair, we leave.
>-)))> #26
S.M.A.K.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)