cerulean 22.03.2005 21:34:05 | |
---|
Hetfield on vetänyt The Outlaw Torninkin outrosoolon. Tuota en tiennyt että Orioninkin ekan soolon on vetänyt. Jos omistat Master Of Puppetsin, niin sieltä voi lukea kansilehtisestäkin. Samoin Hetfield soittaa vielä Whiskey In The Jarin soolon. Pääsi unohtumaan... |
Lancelot 22.03.2005 23:56:46 | |
---|
mitäs mieltä olette miehestä nimeltä John Frusciante tällä äijällä mahtava kyky pitää nuotit kurissa niin sooloissa kuin riffeissä.. ei sen soolot mitään maailman tarkimpia o mut ne tulee tyylikkäästi ja niissä on särmää. hyvä tatsi. |
moottorisaha 23.03.2005 01:23:22 (muokattu 23.03.2005 01:25:52) | |
---|
ei sen soolot mitään maailman tarkimpia o mut ne tulee tyylikkäästi ja niissä on särmää. hyvä tatsi. Mielestäni siinä ei ole kyllä hirveästi mitään tyyliä tai särmää että rämppää epätoivoisesti jotain aivan järkyttävää epävireistä paskaa, ilman pienintäkään musiikillista ideaa, puhumattakaan oikeasta sävellajista. (katsoin tuossa viimeviikonloppuna erään RHCP:n live-dvd:n). Ehkä se on sitten sitä taidetta... Kyseisen herran komppisoitto on kyllä todella asianmukaista, mutta soolosoitto jotain aivan järkyttävää. Jos omistat Master Of Puppetsin, niin sieltä voi lukea kansilehtisestäkin. No mielenkiintoiseksihan tämän tekee se, että minun MOPin kansissa lukee "(2nd GUITAR SOLO: Hetfield)." "Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
Pande 23.03.2005 07:57:41 (muokattu 23.03.2005 08:02:39) | |
---|
Vaikka me kitaristit toisin toivottaisiinkin niin eiköhän se Suuren Yleisön mielestä ole niin että kaikki kitarasoolot ovat aikalailla turhia. No, ainakin ne joiden diggaaminen ei ole kunnon jupille sosiaalisesti pakollista (Hendrix, Clapton etc.). Kitarasooloilu on enimmäkseen kitaristien keskinäinen leikkikenttä. Siinämielessä turhaa kitarasooloa ei ole, pitäähän sitä kaikkien lasten saada leikkiä... Hienoimmat hiekkakakut leipovia ihmelapsia saatetaan vähän jopa arvostaa, mutta yleensä määrä ja onnistunut sijainti voittanee laadun. When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
paranoir 23.03.2005 09:27:56 | |
---|
Vaikka me kitaristit toisin toivottaisiinkin niin eiköhän se Suuren Yleisön mielestä ole niin että kaikki kitarasoolot ovat aikalailla turhia. No, ainakin ne joiden diggaaminen ei ole kunnon jupille sosiaalisesti pakollista (Hendrix, Clapton etc.). kyllä... ärsyttää vieläpä se että joidenkin ,noh, kitaristien mielestä soolo biisissä on aivan pakollinen... "paska biisi, ei ollu ees sooloo".... omasta mielestäni kitarasoolot ovat 96% tapauksissa täysin turhia... tuossa on paljon hyvää.... |
JS 23.03.2005 09:44:21 | |
---|
kyllä... ärsyttää vieläpä se että joidenkin ,noh, kitaristien mielestä soolo biisissä on aivan pakollinen... "paska biisi, ei ollu ees sooloo".... omasta mielestäni kitarasoolot ovat 96% tapauksissa täysin turhia... Katoin avatariasi ja säikähdin, että miten Jackson Dinky tollasta paskaa kirjottaa, mutta eihän se onneksi näin ollutkaan:D Siis ei soolo ole missään nimessä pakollinen, mut on toi 96% aika julma heitto. Ettet vaan sattuis edustamaan sitä koulukuntaa jonka mielestä soitto on automaattisesti pashaa, jos nuottien määrä suhteessa aikaan nousee korkeemmalle kuin mihin itse pystyt, tai jos sävelkieli on vähän eksoottisempaa kuin se perus pentatoninen Am-asteikko + voimasoinnut... Avatar & omakuva by Jackson Dinky
kalamies#20 >-)))> |
merix 23.03.2005 10:03:27 | |
---|
Joo täältä tulee taas tietoutta... Hetfield on soittanut Puppetsin ekan soolon, Orionin ekan soolon, To Live Is To Dien tokan soolon ja Nothing Else Mattersin soolon eikä mitään muuta. Mitä tarkoitat Orionin ekalla soololla? Olen itse ollut siinä uskossa että Hetfield vetää sen ekan hitaan soolon jonka jälkeen tulee sitten Burtonin bassosoolo mahd. Hammettin harmonisoimana. Eka soolo joka loppuu siihen mihin nopea kohta loppuu taitaa kuitenkin olla Hammettin. No samapa tuo. Siinä biisissä ei ole turhaa sooloa. Jopa loppurutistus sopii hyvin biisiin. |
sikanaama 23.03.2005 10:42:35 | |
---|
Semmoset sävelletyt soolot joissa kulkee joku melodia mukana on hyviä. Ei turhat kaahailu revitykset, vaikka nekin sopii johonkin. Maito+Vehnäjauho=Pulla |
paranoir 23.03.2005 12:51:52 | |
---|
Siis ei soolo ole missään nimessä pakollinen, mut on toi 96% aika julma heitto. oli aamu, koski päähän.. sanotaan 80% tapauksista soolo on turha... tämähän on vaan oma mielipiteeni.. näissä 80% prosentissa koen että soolo ei millään tavalla palvele itse biisiä vaan on vaan sellainen kitaristin ja ehkä jopa muun bändin melkeinpä pakolliseksi kokema juttu... puhun nyt metallista, jazztyypit erikseen koska niitten soolot on useinmiten tyylikkäitä eikä mitään biisistä toiseen toistuvia lähes samanlaisia egomasturbaatioita... kitarasoolot ovat kuuluneet heviin ammoisista ajoista lähtien mutta nyt niistä aletaan päästä pikkuhiljaa eroon.. toki on olemassa todella hienoja sooloja, nopeita ja hitaita ja siltä väliltä... ensimmäiseksi tulee mieleen uni teatterin erotomanian kitarasooloilut.. se on muistaakseni välillä aika tilua mutta kuullostaa silti hyvältä... eikä minusta ole millään tavalla hienoa tai hohdokasta se että saa survottua mahdollisimman monta nuottia jonkin lyhyen ajan sisään.. se ei vielä taida yksistään ihmisestä hyvää soittajaa tehdä... tuossa on paljon hyvää.... |
cerulean 23.03.2005 15:41:16 (muokattu 23.03.2005 15:42:11) | |
---|
Mitä tarkoitat Orionin ekalla soololla? Olen itse ollut siinä uskossa että Hetfield vetää sen ekan hitaan soolon jonka jälkeen tulee sitten Burtonin bassosoolo mahd. Hammettin harmonisoimana. Eka soolo joka loppuu siihen mihin nopea kohta loppuu taitaa kuitenkin olla Hammettin. No samapa tuo. Siinä biisissä ei ole turhaa sooloa. Jopa loppurutistus sopii hyvin biisiin. Taidat olla oikeassa. Oon jotenkin elänyt siinä uskossa, että se eka soolo on Hetfieldiä, mutta se onkin jammaillut sen välikohdan... Kai sekin ilmeisesti sooloksi luokitellaan. |
moottorisaha 24.03.2005 17:11:22 | |
---|
jazztyypit erikseen koska niitten soolot on useinmiten tyylikkäitä eikä mitään biisistä toiseen toistuvia lähes samanlaisia egomasturbaatioita... No jazztyypeillehän ne soolot nimenomaan ovat egomastrubaatiota. Metallissa soolot pyrkivät usein palvelemaan biisiä ja kokonaisuutta, mutta jazzissa homma menee toisinpäin. Biisit tehdään sitä varten että heput voivat sooloilla ja "fiilistellä". Välillä toistetaan jotain teemaa ja sitten taas lähtee tämä puuduttava "fiilistely", joka tarkoittaa sitä että voidaan rämpytellä mitä tahansa paskaa kuinka paskasti tahansa, mutta se on tyylitajuista ja uskomattoman hienoa koska se on "fiiliksellä vedetty". Metallissa soolot ovat sentään usein sävelletty ja tehty biisiä varten, mut vittu ne on kuitenki niiku iha paskoi ku ne vitu homot soittaa sillee nopeesti eli niiku tiluttaa!!1 Niitte pitäis vetää jazzfiilistelyy niihi hevibiiseihi!1 "Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
J_Mikkonen 24.03.2005 18:30:11 | |
---|
Välillä toistetaan jotain teemaa ja sitten taas lähtee tämä puuduttava "fiilistely", joka tarkoittaa sitä että voidaan rämpytellä mitä tahansa paskaa kuinka paskasti tahansa, mutta se on tyylitajuista ja uskomattoman hienoa koska se on "fiiliksellä vedetty". Metallissa soolot ovat sentään usein sävelletty ja tehty biisiä varten, mut vittu ne on kuitenki niiku iha paskoi ku ne vitu homot soittaa sillee nopeesti eli niiku tiluttaa!!1 Niitte pitäis vetää jazzfiilistelyy niihi hevibiiseihi!1 Aika mielenkiintoista että sinun mielestäsi jatsissa sooloihin voidaan rämpytellä mitä tahansa paskaa kuinka paskasti tahansa. Mutta mitä se haittaa, että biisi on ennalta arvaamaton? Ja jazzissa kuitenkin nyt tarvitaan suurempaa teorian tuntemusta , yhtään metallia väheksymättä, sillä itsekin siitä pidän. Itse kuitenkin pidän hevibiisien sooloja enemmän kitaramasturbaationa kuin jatsibiisien. Jos soolo on sävelletty ihan kokonaan alusta loppuun, tuloksena on usein tätä masturbaatiota ja unohdetaan se sinun haukkuma fiilis. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni. Käynks mä täällä usein? |
Rapido 25.03.2005 13:14:52 | |
---|
jazztyypit erikseen koska niitten soolot on useinmiten tyylikkäitä eikä mitään biisistä toiseen toistuvia lähes samanlaisia egomasturbaatioita... Heh, oliko se nyt joku leffa vai tv-sarja tai joku, jossa soul-bändin fonisti innostu vähän, niin biisin jälkeen kaveri sano suunilleen :"That wasn't soul, that was jazz, jazz is musical wanking" Myönnettäköön, että hitusen hymähdin. E-Doorisen tiluttaminen ei ole vastoin monien parempaa käsitystä sen sivistyneempää kuin A-Harmonisen mollin tiluttaminen. -Minä itse |
paranoir 26.03.2005 15:52:47 | |
---|
nimen omaan mielestäni soolojen tulisi olla improvisoituja eikä sävellettyjä... tai ei ainakaan ihan loppuun asti viilattuja.. jazzissa soolot lähes poikkeuksetta improvisoidaan.. nimen omaan siitä improvisaatiosta lähtee se "fiilis"..... tuossa on paljon hyvää.... |
saha 26.03.2005 18:33:11 (muokattu 26.03.2005 18:33:42) | |
---|
nimen omaan mielestäni soolojen tulisi olla improvisoituja eikä sävellettyjä... tai ei ainakaan ihan loppuun asti viilattuja.. jazzissa soolot lähes poikkeuksetta improvisoidaan.. nimen omaan siitä improvisaatiosta lähtee se "fiilis"..... Osittain samaa mieltä. Toisinaan se ottaa päähän, että jokainen soolo on impro. Levyltä tulevaan sooloon on tykästynyt ja muistaa joka kohdan ulkoa ja aina osaa äimistellä sitä kuunnellessa; "on se rontti jätkä tuo kitaristi". Sitten DVD:tä katellessa tai livenä se kitaristi vetää kyseisen soolon ihan improna. Syö se miestä, kun hyvä soolo menee hukkaan. |
paranoir 26.03.2005 20:33:45 | |
---|
Osittain samaa mieltä. Toisinaan se ottaa päähän, että jokainen soolo on impro. Levyltä tulevaan sooloon on tykästynyt ja muistaa joka kohdan ulkoa ja aina osaa äimistellä sitä kuunnellessa; "on se rontti jätkä tuo kitaristi". Sitten DVD:tä katellessa tai livenä se kitaristi vetää kyseisen soolon ihan improna. Syö se miestä, kun hyvä soolo menee hukkaan. nii no onhan se kyllä näinkin.. olen myöskin osittain sitä mieltä että hyvä soolo yllättää, tavallaan herättää, jollakin tasolla eikä ole mikään tasapaksu skaalatilutus.... improvisoidessa syntyy usein vaikka mitä jännää... tuossa on paljon hyvää.... |
author 26.03.2005 22:19:14 | |
---|
Huonoin ja turhin soolo mitä olen ikinä kuullut on Metallican Harvester of Sorrow:ssa. Ensimmäisellä kuuntelu kerralla kysyin itseltäni onko tällä kitaristilla mitään hajua sävellajeista vai onko soolo tarkoituksella soitettu päin persettä. KökhöhökhköhhhöhöKÖHHK... Sorry Nick we have to stop there. I got a slight cough. That's a bloody shame for it was going so well and all. I'm not sure we can do it as well as that again. |
cr4b 27.03.2005 12:05:06 | |
---|
Eikös ole niin, että alunperin kitara- tai minkä tahansa muunkin soolon tarkoitus on osoittaa kuinka hyvä se soittaja on? Näin minä sen ainaki käsittäisin, miksi muuten sen sitten tarvitsisi soittaa sooloa? Sitten vaan kun kaikki huonommatkin soittajat tunkevat biiseihinsä sooloja, niin niiden arvo ikään kuin laskee. |
Pande 27.03.2005 13:12:13 | |
---|
Eikös ole niin, että alunperin kitara- tai minkä tahansa muunkin soolon tarkoitus on osoittaa kuinka hyvä se soittaja on? Näin minä sen ainaki käsittäisin, miksi muuten sen sitten tarvitsisi soittaa sooloa? Kyllä munmielestä monet biisit olis helvetin ankeita jollei kitarasooloja ollenkaan olis. Eiköhän monesti ole tavoitteena lähinnä "maustaa" biisiä, vaikka kaippa tuo egoilupuolikin jotain roolia näyttelee. Mielestäni sen soolon tarkotus on olla täydentävä osa musiikkia. Pitää nyt silti vielä tunnustaa, että itseäni tuskin kiinnostaisi koko soittaminen jollei sooloja olisi, ja eniten kiinnostaa kuunnella juuri sooloja (kitarasooloja, fonisooloja, viulusooloja, sellosooloja, pianosooloja...) - perverssiä, mutta minkäs teet kun soolot nyt vaan kiinnostaa eniten - äänimaailma on vivahteikkaampaa ja "tiheämpää", joka minua siis viehättää. Nuorempana teinkin silleen että nauhottelin monista biiseistä soolot kasetille ja kuuntelin sitten niitä kasetteja :P When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
J_Mikkonen 28.03.2005 12:45:00 | |
---|
Pitää nyt silti vielä tunnustaa, että itseäni tuskin kiinnostaisi koko soittaminen jollei sooloja olisi, ja eniten kiinnostaa kuunnella juuri sooloja (kitarasooloja, fonisooloja, viulusooloja, sellosooloja, pianosooloja...) - perverssiä, mutta minkäs teet kun soolot nyt vaan kiinnostaa eniten - äänimaailma on vivahteikkaampaa ja "tiheämpää", joka minua siis viehättää. Sama juttu itellä, alusta alkaen on ollut semmoinen ajatus päähäni iskostunut että biisissä pitää olla soolo. Mutta soolon pitäisi vain täydentää biisiä, eikä kappaleen tarkotus olisi antaa kitaristille paikka näyttää osaamistaan. Eli ei siinä mitään perverssiä ole. Nuorempana teinkin silleen että nauhottelin monista biiseistä soolot kasetille ja kuuntelin sitten niitä kasetteja :P Mutta tuo jo kyllä on hieman sairasta. Voipi melkein kuvitella nuo kuuntelusessiot...
Käynks mä täällä usein? |