Aihe: Metallica - Master of Puppets
1 2 3 4 5 6 7 8
...And Justice For All
04.03.2005 09:21:48
;o totta. Metallican vaikein on ehkä Blackened. IMO Voin ehkä jossain vaiheessa laittaa jotain treenisnauhotusta tosta jos kykenen.

Blackened ei ehkä teknisesti oo vaikein mutta se on vaikee saada kuulostaan tiukalta. Alku varsinkin, ennen laulua. Battery on toinen vaikeampi ja tietenkin hit the lights. ;)
© ...And Justice For All. Kaikki naiset pidätetään, muut saa mennä.
BeeKoo
04.03.2005 09:38:42
Metallican vaikein on ehkä Blackened.

Kitarasoolon jälkeinen riffi on jotain aivan älyttömän kinkkistä. Beats me every time. Mikä siinä on jujuna vai meneekö nuottikirjan nuotit aivan oikein siinä?
Pande
04.03.2005 11:54:45 (muokattu 04.03.2005 13:02:24)

Kitarasoolon jälkeinen riffi on jotain aivan älyttömän kinkkistä. Beats me every time. Mikä siinä on jujuna vai meneekö nuottikirjan nuotit aivan oikein siinä?

Mulla oli aikoinaan ton saman riffin kanssa hankaluuksia kun tuo vasurilla demppaaminen ei ollu hallussa. Ihan oma tekniikkansa tuo.

EDIT: Modet näemmä poistivat kinastelun aiheesta, joten tähdennän vielä että kyse oli siis Blackened biisistä, jonka 0:38 alkavan (ja tuon soolon jälkeisen riffin) itse soittaisin ja jonka olen käsittänyt soitettavan siten että vasuri nousee kuolettamaan kielten soinnin "demppaamaan kieliä" resulting in a percussive effect.
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
Pande
04.03.2005 13:03:20 (muokattu 04.03.2005 13:04:58)

Äh, piti editoida eikä laittaa uutta kirjoitusta. Eli jos joku soittaa tuon edellisessä kirjoituksessa mainitun riffin jotenkin muuten niin kertokaa ihmeessä miten niin ehkä vanhakin koira oppii jotain uutta?
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
Herra Rapu
04.03.2005 13:06:48

Äh, piti editoida eikä laittaa uutta kirjoitusta. Eli jos joku soittaa tuon edellisessä kirjoituksessa mainitun riffin jotenkin muuten niin kertokaa ihmeessä miten niin ehkä vanhakin koira oppii jotain uutta?

Tuolleenhan se menee. Ja "soivat" nuotit soitetaan ylöspäiniskuilla.
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
Vapour
05.03.2005 16:40:17 (muokattu 05.03.2005 16:41:11)
Soitan sen D-D-U-D-D-U -tyyliin. Siihen saa mielestäni aivan samaa munaa, kuin Downstrokella, ehkä enemmänkin, kun itselleni on helpompaa kontrolloida atakkia ja tehoa tuolla ylöspikkauksella.

Olen siis varmaan huono...

EDIT: Kyse siis MoP:sta
Ihmisillä, jotka pelkäävät menettävänsä kasvonsa, ei ole kasvoja mitä menettää. -Allekirjoittanut
Vasenniplaaja
05.03.2005 17:18:47
Btw, "tempo" on italian kielestä otettu lainasana eikä siis taivu kuten "mp"-konsonanttiyhdistelmän omaavat suomalaiset sanat.

Siispä:
"nopealla temmolla" = väärin
"nopealla tempolla" = oikein

Quod erat demonstrandum.
"You play pretty well for someone with no real problems."
teque
05.03.2005 21:13:09 (muokattu 05.03.2005 21:19:13)
Itteäni ottaa päähän kun oon koittanut soittaa tota Masteria aika kauan, eikä millään onnistu ja sitten kaveri, joka alotti kitaroinnin vasta jokin aika sitten, soittaa jo minua paremmin tota.
Elämä on julmaa. Ehkä tyydyn soittelemaan hitaammalla temmolla :)
Krice
05.03.2005 23:36:48

Itteäni ottaa päähän kun oon koittanut soittaa tota Masteria aika kauan, eikä millään onnistu ja sitten kaveri, joka alotti kitaroinnin vasta jokin aika sitten, soittaa jo minua paremmin tota.

Mikä siinä ei onnistu? Jos ei mene downstrokella, niin alternatea vaan peliin. Ei sitä kukaan huomaa...
teque
06.03.2005 00:40:39
Mikä siinä ei onnistu? Jos ei mene downstrokella, niin alternatea vaan peliin. Ei sitä kukaan huomaa...

Lähinnä se laulun aikana soitettava riffi vaivaa, ei kuulosta hyvältä. Pitäisi lukea tämä koko ketju läpi, jos tuolla aiemmin on jo vinkkejä sen soittamiseen :)
Jackson Dinky
06.03.2005 00:52:28
Blackened ei ehkä teknisesti oo vaikein mutta se on vaikee saada kuulostaan tiukalta. Alku varsinkin, ennen laulua. Battery on toinen vaikeampi ja tietenkin hit the lights. ;)

Eikä muuten oo mikään hit the lights hankalee ku blackened.
Jau jau!
merix
09.03.2005 02:52:32

Itse soitan sen downstrokella ja demppaukset kuudennelta kieleltä. Ja soiva E viidenneltä kieleltä. Eli aika erillailla kuin "virallisissa" nuoteissa.

Kuuntelin ton soolonjälkeisen kohdan ja toisella kerralla biisi nopeutuu vähän (tai Lars tekee virheen) ja sitä seuraavalla kerralla kun kitara ja rummut eivät ole enää synkissä niin rummut soittavat kaksi viimeistä kertaa 1/8 osan edessä.

http://www.fretplay.com/tabs/m/metallica/blackened-tab.shtml
Tuossa se on kirjoitettu aika hyvin. Vaikka tahti on lyhyempi 13/8 osaa niin kitaraosuus ei sinäänsä muutu vaan biitti muuttuu sen ympärillä.

eli soolonjälkeiset tahdit ovat
7/4 7/4 7/4 13/8 7/4 7/4 7/4 7/4 ja sitten 6/4 (smoldering decay...)

Noin nyt olen selittänyt saman asia kolme kertaa. pitää varmaan mennä nukkumaan...

Ja kyse oli Blackenedistä. MoPissa ei mielestäni ole epäselviä kohtia, vain nopeita riffejä.
overtake
09.03.2005 03:10:08
Justicen "virallinen" nuottikirja on niin täynnä virheitä että ainakaan sen perusteella ei kannata opetella soittamaan mitään. Esim Blackenedin pääriffit neuvotaan siinä aivan väärin. Voihan ne halutessaan niinkin opetella soittamaan, mutta ei Metallica niitä niin soita.
www.stonetabs.tk
Lord of the strings
09.03.2005 17:00:04
Mulla menee se vika säkkäri kevyesti ja paljon rennommin, ku ekat.

Mutta soitatko soolon? Eihän sitä sooloa hakata downstrokella, mutta se taustakomppi kyllä. Minäkun en sitä sooloa soita vaan ne taustat.

NIH!
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli?
Keppis
09.03.2005 17:36:14
Mutta soitatko soolon? Eihän sitä sooloa hakata downstrokella, mutta se taustakomppi kyllä. Minäkun en sitä sooloa soita vaan ne taustat.

NIH!

kyllä jotaiv siihen tiluan.

käympä piruuttani kokeilemassa miten taittuu, jos komppaan koko ajan.
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
...And Justice For All
09.03.2005 17:42:01
Eikä muuten oo mikään hit the lights hankalee ku blackened.

Mä ainakin saan Blackenedin toimiin paljon paremmin kun hit the lightsin. Hit The Lightsissä pitää saada riffi kuulostaan tiukalta, se on mulla onkelma.
Keppis
09.03.2005 17:51:00
Komppasin nyt myös soolon ja sehän oli yhtä juhlaa, kun huomasi käden olevan jo siinä kohtaa rentona. Siis ei onkelmia.
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
overtake
09.03.2005 20:34:20
Mä ainakin saan Blackenedin toimiin paljon paremmin kun hit the lightsin. Hit The Lightsissä pitää saada riffi kuulostaan tiukalta, se on mulla onkelma.

Blackenedissa ei tarvitse? Ei sekään mielestäni mikään löysä biisi ole. :)
www.stonetabs.tk
...And Justice For All
09.03.2005 20:35:43
Blackenedissa ei tarvitse? Ei sekään mielestäni mikään löysä biisi ole. :)

Ei ole löysä mutta hallitten sen paljon hit the lightsiä paremmin. Tosin olenkin Blackenediä soittanut 100 kertaa enemmän.
Ahti Tuumiainen
19.05.2018 23:22:38 (muokattu 19.05.2018 23:23:28)
En jaksanut lukea edellisiä, mutta...

Mites Master of Puppets säkeistö pitäisi soittaa metronomin kanssa? Kun eka tulee 4/4, mutta sitten tulee 11/16? Eihän semmoista voi soittaa klikin kanssa?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)