Aihe: Miten saan sormenpäät kestämään?
1 2 3 4 5 6 7
Raist
14.12.2009 18:55:17 (muokattu 14.12.2009 18:55:43)
Itsellä on tuollaista 25" ja 26" skaalaista kitaraa ollut, ja kyllä se alkaa 11 tai 12 setissä tuntua että tahmoo soitto kielten paksuuden takia. En oikein ole älynnyt ideaa jossain 12 tai 13 setissä normivireessä, kun Satrianikin soittaa ysillä (Petrucci kanssa kympillä?) juuri sen takia että se säästää käsiä (mm. rannekanavaoireyhtymältä ja jännetupentulehdukselta). Itsellä juuri noiden ranteiden kanssa ongelmia kun saavat aika paljon rasitusta ilman paksumpaa settiäkin.
Da Make
14.12.2009 19:08:49
Raist: Itsellä on tuollaista 25" ja 26" skaalaista kitaraa ollut, ja kyllä se alkaa 11 tai 12 setissä tuntua että tahmoo soitto kielten paksuuden takia. En oikein ole älynnyt ideaa jossain 12 tai 13 setissä normivireessä, kun Satrianikin soittaa ysillä (Petrucci kanssa kympillä?) juuri sen takia että se säästää käsiä (mm. rannekanavaoireyhtymältä ja jännetupentulehdukselta). Itsellä juuri noiden ranteiden kanssa ongelmia kun saavat aika paljon rasitusta ilman paksumpaa settiäkin.

Mun mielestä kitara syttyy ihan uuteen soinnilliseen eloon kun siihen lyödään riittävän jämäkkä kielisatsi. Mulla on ollut 13-60 E-vireesäs telecasterissa, nyt 12-58, ja soundi on tuhat kertaa twängäävämpi, miehekkäämpi, rouheampi kuin vaikka 10-setillä. Saundillinen ero ei tietenkään ole yhtä merkittävä mikäli käytössä oleva signaaliketju mikeistä, piuhoista ja pedaaleista lähtien päättyen vahvistinkalustoon ei ole sen tyyppinen että se imartelisi instrumentin luontaista soundia vaan saundi otetaan lähinnä mikeistä ja etuastesäröosastolta missää ei siis sinänsä ole mitään vikaa. Itse pidän siitä että sähkökitara soundaa kitaralta, ei suihkuhävittäjältä vaikka onkin joskus kiva päästellä asennussavuja korvien välistä. Silloinkin paksujen kielen tuoma "munakkuus" on korvin kuultavissa.

Sormethan tottuu kun on tottuakseen ja kiinnittämällä huomiota soittoasennon ergonomisuuteen sekä asiaan kuuluviin venytyksiin jotka voi opetella vaikka jostakin aikido-kirjasta säästyy noilta jänneongelmilta aika pitkälti.

Kannattaa pestä kädet ennen soittoa sillä kaikenmaailman turha töhkä sormen päissä likaa kielet ja aiheuttaa turhaa rasitusta sormenpäihin jolloin ne oireilevat helpommin. Etenkin näin kylmällä säällä kunnon verryttelyt, lämmittelyt ja venyttelyt ennen soittimeen koskemista tietenkin !
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
SkittaBöy
14.12.2009 23:15:00
jra: Onko sulla varmasti satula sopivan korkuinen, eli tarpeeksi matala, jos 1. nauhalta on selvästi raskaampi painaa kuin muualta niin viittaisi siihen että on liian korkea, ja tulee raskauden lisäksi myös vireongelmia varsinkin avoimissa soinnuissa.

Kitaraa kysyttiin, se on Ibanez XPT700RCM. Vireitä tulee käytettyä toistakymmentä erilaista, mutta pääasiassa E, C# ja drop-C.

Todennäköisesti satula on tosiaan liian korkea, koska 1. nauha on muita selvästi raskaampi (sattuu todella sormissa painaa sitä). Ja nuo vireongelmat juurikin avoimissa soinnuissa ovat arkipäivää. Pitäisi jossain vaiheessa ajan kanssa tehdä tuolle jotain.

Mutta on tuo kielisetti muutenkin toki raskas käyttää, varsinkin siinä standardivireessä. Matalammilla vireillä onkin sitten vähän helpompi soitella. Paksujen kielien valintaan itselläni vaikuttaa tietenkin etupäässä soundi; varsinkin matalilla vireillä soundi on todella mahtava. Soittaminen vähän vaikeutuu, mutta ääneen tulee todellista potkua.
jra
14.12.2009 23:24:14
SkittaBöy: Todennäköisesti satula on tosiaan liian korkea, koska 1. nauha on muita selvästi raskaampi (sattuu todella sormissa painaa sitä). Ja nuo vireongelmat juurikin avoimissa soinnuissa ovat arkipäivää. Pitäisi jossain vaiheessa ajan kanssa tehdä tuolle jotain.

Ehdottomasti kannatta, ja varsinkin jos ei ole uria viilattu noin paksulle setille sopivaksi. Jos on avoimilla soinnuilla vireongelmia vaikka intonaatio on kohdallaan, niin satula on yleensä syyllinen.

Itsellä paksuin käytössä oleva setti on Gibson-skaalaisessa 0.12-0.54 ja normiviressä. Koskaan en ole 0.13 alkuisella soittanut, joten tuntumaa ei ole siitä kuinka iso ero noiden välillä on. Yleensä kait noin paksuja käyttää jatsarit ja ala-vireissä soittajat, ja tietysti SRV, mutta eikös silläkin ollut puoli- tai kokosävelaskeleen alle normaalivireen?
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Raist
15.12.2009 15:03:36
Da Make: Mun mielestä kitara syttyy ihan uuteen soinnilliseen eloon kun siihen lyödään riittävän jämäkkä kielisatsi. Mulla on ollut 13-60 E-vireesäs telecasterissa, nyt 12-58, ja soundi on tuhat kertaa twängäävämpi, miehekkäämpi, rouheampi kuin vaikka 10-setillä. Saundillinen ero ei tietenkään ole yhtä merkittävä mikäli käytössä oleva signaaliketju mikeistä, piuhoista ja pedaaleista lähtien päättyen vahvistinkalustoon ei ole sen tyyppinen että se imartelisi instrumentin luontaista soundia vaan saundi otetaan lähinnä mikeistä ja etuastesäröosastolta missää ei siis sinänsä ole mitään vikaa. Itse pidän siitä että sähkökitara soundaa kitaralta, ei suihkuhävittäjältä vaikka onkin joskus kiva päästellä asennussavuja korvien välistä. Silloinkin paksujen kielen tuoma "munakkuus" on korvin kuultavissa.

http://www.youtube.com/watch?v=oAalYg53V30

Niin.
Snapo
15.12.2009 15:22:16
Raist: http://www.youtube.com/watch?v=oAalYg53V30

Niin.

Näissä livevedoissa on kyllä niin paljon enemmän munaa mitä levyillä.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
jra
15.12.2009 15:28:43
Snapo: Näissä livevedoissa on kyllä niin paljon enemmän munaa mitä levyillä.

Mielenkiintoista että jopa tietokonekajareiden kautta tuo soundaa paremmalta kuin yksikään Satrianin studioveto mitä olen kuullut (tosin aika pieni otos).
Raist
15.12.2009 15:42:49
jra: Mielenkiintoista että jopa tietokonekajareiden kautta tuo soundaa paremmalta kuin yksikään Satrianin studioveto mitä olen kuullut (tosin aika pieni otos).

Kyllä ne levylläkin hyvältä kuulostaa. Olisko sit kompressoitu nykyajan standardien mukaan, että voipi mp3lla kuunnella. Selkeempihän se tasasempi lätty on, mutta livevedoissa fiilikset nousee kyllä Satchilla kattoon :-)
aalataur
15.12.2009 22:35:23 (muokattu 15.12.2009 22:37:11)

Vittu miun pää halkeaa jos kuulen vielä yhdenkin "vasta 13 kielillä kitara herää eloon" -kommentin. Ihan voi pitää omana tietonaan nuo kommentit, turha antaa aloittelijoille kuvaa että oikeat muusikot ja tosiäijät soittaa 13-setillä, kun asia ei näin ole.
jra
15.12.2009 23:38:04
aalataur: Vittu miun pää halkeaa jos kuulen vielä yhdenkin "vasta 13 kielillä kitara herää eloon" -kommentin. Ihan voi pitää omana tietonaan nuo kommentit, turha antaa aloittelijoille kuvaa että oikeat muusikot ja tosiäijät soittaa 13-setillä, kun asia ei näin ole.

Silläkin uhalla että nyt halkeaa kallo siellä päässä. Varmaan on kitarasta kiinni. Joku zombie-lankku vaatii enemmän tärinää, ja esim. mulla oleva n. 3 kg Faded LP DC herää kyllä jo kymppisetillä vähintäänkin riittävästi. Paksummalla saattasi saada soittaja metsurin taudin, sen verran iloisesti resonoi.

Monikin hyvä kitara on sellainen että kaulalle ja sitä kautta soinnille ja sustainille optimi kielisatsi on aivan muuta kuin se paksuin mitä ÄIJÄ jaksaa puristaa.

Mörkövireet ja niiden vaatimat kielet on sitten jotain mistä en tiedä mitään.
Da Make
16.12.2009 01:26:12 (muokattu 16.12.2009 01:28:08)
aalataur: Vittu miun pää halkeaa jos kuulen vielä yhdenkin "vasta 13 kielillä kitara herää eloon" -kommentin. Ihan voi pitää omana tietonaan nuo kommentit, turha antaa aloittelijoille kuvaa että oikeat muusikot ja tosiäijät soittaa 13-setillä, kun asia ei näin ole.

Ne soittaa ketkä soittaa ja tykkää siitä saundista eiks niin?
Älä nyt revi kitarahihnaasi siellä hei.
Ole avoin, arvosta myös toisten näkemyksiä aiheesta riippumatta.
On mullakin tuol RG 9-46 satsilla, 2 Les Paulia eri paksuisilla kielillä jne jne eli perspektiiviä löytyy näissä kieliasioissa. "Muista että 11-millisillä lähtee blues."

Saundeja, instrumentteja, käyttötarkoituksia ja mielipiteitä on joka lähtöön.

Jos vielä palataan kommenttini ensimmäiseen lauseeseen tällein ihan yhdessä, kaikessa rauhassa:

"Mun mielestä kitara syttyy ihan uuteen soinnilliseen eloon kun siihen lyödään riittävän jämäkkä kielisatsi."

Mun mielestä näin, sun mielestä ei.
Se että pääsi uhkaa haljeta tämän subjektiivisen kokemukseni tarkastelusta on ns. ikävä juttu sinulle.

ps. Aloittelijat-palsta on erikseen.

edit: Ja siis nimenomaan kokeilemalla olen päätynyt tähän tulokseen. Korvat ne on tärkeimmät kuin jonkun Satrianin esimerkki. Hyvä livesoittaja, nähty ja kuultu, ihan kivoja levyjäkin.
Krice
16.12.2009 06:58:07

Da Make: Silloinkin paksujen kielen tuoma "munakkuus" on korvin kuultavissa.

Sormista se soitto lähtee, ei kielistä.
aalataur
16.12.2009 14:05:12 (muokattu 16.12.2009 14:08:38)

Ei se mua haittaa jos joku diggaa 13-kielistä mutta näkemykset missä esitetään että "_vasta_ 13 setillä kitara herää eloon".."on se soundi vaan tuhat kertaa munakkaampi".. jne. jne.. pistää otsasuonen tykyttämään. Justhan tässä toisessa ketjussa näistä oli puhetta ja pari varsin kokenutta muusikkoa siellä sanoi ettei sillä kielisetillä ole väliä ja että paksu setti ei mitenkään automaattisesti soundaa paremmalta vaan lankkukitaroissa voi olla juuri päinvastoin. Ambitus taisi todeta ettei sillä ole merkitystä onko setti paksu vai ohu, ala-E:n sahaaminen kuulostaa ihan yhtä hyvältä jos kitaristi vaan osaa asiansa.

Mutta niin, sanoit tosiaan että "Mun mielestä.." että ei siinä. En lukenut niin tarkasti tuota viestiäsi.
Blain
16.12.2009 14:21:01
aalataur: ala-E:n sahaaminen kuulostaa ihan yhtä hyvältä jos kitaristi vaan osaa asiansa.

Ala-E:n sahaaminen ei kuulosta ikinä hyvältä.

Mulla sormenpäät paksuuntui kun pidin taukoja soittamisesta välillä. Kivun rajoissa kun menee niin sormet tottuu.
i said but when i got just a little bit older all i got had come undone
Lunnu
16.12.2009 14:23:56
Krice: Sormista se soitto lähtee, ei kielistä.

Ei aina
http://www.youtube.com/watch?v=7QjuYb_g2_o
Nostalgy is not what it used to be
aalataur
16.12.2009 16:46:59

Blain: Ala-E:n sahaaminen ei kuulosta ikinä hyvältä.

Harvemmin. Mutta yhtä hyvältä kuitenkin eri seteillä.
Raist
16.12.2009 18:46:42 (muokattu 16.12.2009 18:47:15)
Da Make: edit: Ja siis nimenomaan kokeilemalla olen päätynyt tähän tulokseen. Korvat ne on tärkeimmät kuin jonkun Satrianin esimerkki. Hyvä livesoittaja, nähty ja kuultu, ihan kivoja levyjäkin.

Niin, sen takia varmastikin joku Satriani vetää ysillä tai kympillä että se kuulostaa huonommalta. Tai ammattilaiset. Itse en kyllä millään tavalla kannata ajatusta paksuimmalla mahdollisella setillä vetämisestä tai yli kympillä normivireessä soittamisesta. Mutta jokaselle tyylillään.
Da Make
17.12.2009 11:48:00 (muokattu 17.12.2009 12:03:14)
Raist: Niin, sen takia varmastikin joku Satriani vetää ysillä tai kympillä että se _kuulostaa_ huonommalta. Tai ammattilaiset. Itse en kyllä millään tavalla kannata ajatusta paksuimmalla mahdollisella setillä vetämisestä tai yli kympillä normivireessä soittamisesta. Mutta jokaselle tyylillään.

Vai ettet millään tavalla?
Kuulostaa vakavasti rajoittuneelta mielikuvitukselta ja vaikeudelta omaksua erilaisia näkökulmia.

Itse itseäni lainaten:
"Saundillinen ero ei tietenkään ole yhtä merkittävä mikäli käytössä oleva signaaliketju mikeistä, piuhoista ja pedaaleista lähtien päättyen vahvistinkalustoon ei ole sen tyyppinen että se imartelisi instrumentin luontaista soundia vaan saundi otetaan lähinnä mikeistä ja etuastesäröosastolta missä ei siis sinänsä ole mitään vikaa."

On monta tapaa saada se oma ja itseä miellyttävä saundi. Jotkut tykkää hi-gain etuastesärömeiningistä, jotkut tykkää laittaa kitaran suoraan Twiniin. Lopputulokset eivät ole suoraan vertailukelpoisia keskenään. Kaksi aivan erilaista kitarasaundia ja varmaankin kaksi aivan erilaista soittajaakin. Ja silti molemmat ovat kitarasoundeja. Twiniin vetävä tyyppi voi vertaila samalla vahvarilla eri paksuisia kieliä tai kokeilla vaikka Bassmannia vertailun vuoksi jne jne. ja löytää sieltä omaan käyttöön kulloinkin parhaimmalta tuntuvat settingit pitäen sisällään kaikki kitaran säädöt joihin myös kielten paksuus lukeutuu, mikit, efektit...

Arvatenkin tarttunet seuraavaksi siihen että "sanon ettei särösaundeilla ole mitään välii miltä kitara kuulostaa." Lue itse tuo sivun ylälaidassa oleva kommenttini ja tarkastele onko se oikeasti ristiriidassa ajatusmaailmasi kanssa. Voihan olla että se "miehekkyys" käyettynä kuvamaan äänenväriä sai nyt suunnassa ja toisessa viiksikarvat vipattamaan.

En tarkoittanut suututtaa ketään vaan tuoda näkökulmani kielten paksuuksista.

Jep, ja kuten sanoin jo aikaisemmin: mun mielestä näin, ei siis mitään absoluuttista.
"Ammattilaiset" on myös ihan turha vetää tähän mukaan irrallisena käsitteenä joka ilmeisesti viittaa Satriani-Vai-Petrucci-linjalle. He eivät ole kaikki ammattimaiset kitaristit maailmassa.

Jokainen soittaa tyylillään, vehkeillään, saundeillaan ja ennen kaikkea tatsillaan. Tätä ei luulisi olevan vaikea tajuta. Kaikki amattilaiset eivät siis soitakaan teknistä rokkia/progemetallia ! Esimeriksi slide soittoon sähkökitaralla on hyvä olla tuhdit kielet ja tämän tyylilajin ammattilaiset varmasti laittavatkin _tuhdeimman mahdollisen setin_ skittaansa.

Luulisin että paksuin mahdollinen setti viittasi siihen paksuimpaan mahdolliseen settiin jolla voi vielä soittaa/vetää normaalisti ja ongelmitta. Joillekin käy pelkästään 8-setti, mua miellyttää tällä hetkellä 12-setti tietyssä kitarassa tietyssä vireessä tiettyyn käyttötarkoitukseen. 13-60 setti tuntui haraavan hieman vastaan bendeissä, mutta siinä oli kyllä uskomaton fiilis ja saundi. En kuitenkaan käytä instrumenttejani voimaharjoitteluun vaan musisointiin joten kun setti alkaa harata hieman vastaan soitettaessa on ollut hyvä mennä pykälää ohkasempiin.

En edes tiedä mikä on paksuin sähkökitaran setti mitä on saatavilla, 12-alkuiset on osoittautunut hyviksi Telecasterissa, E-vireessä, twängäävään bluesrockkiin ja tuleehan sillä soitettua oikeastaan mitä vain. Mulla on myös pitkät ja vahvat sormet jotka nekin varmaan osaltaan vaikuttaa henkilökohtaisiin mieltymyksiini.
Raist
17.12.2009 12:52:59
Da Make: _kuulostaa_

Vai ettet millään tavalla?

No anteeksi, en tekisi niin itse :D Tällä hetkellä käytössä Epin puoliakkari (lainassa Carvinia odotellessa, kauppasin entiset), ja siinä taitaa juuri olla 13/56 setti. Tuntuu melko vaikealta sormissa, toki en ole kuin pari vuotta soittanut aktiivisesti. Vaikka mulla on käsitykseni mukaan suhteellisen vahvat sormet, niin siltikään en kyllä yhtään onnistu saamaan tuosta siedettäviä bendejä irti. Kun kympillä soitin, niin oma soittomukavuus ja fiilis nousi aivan eri lukemiin. Tuolla tuntuu lähinnä, että jännetupentulehdus tulee vasempaan käteen :D
hammet12
29.12.2009 21:52:50
no mul on nyt sillei et on lähetny sormen pääst kaikki nahka ku oon soittanu ja sit vahingos huomaamatta repiny nyt pakko pitää taukoo et tulee takas nahka prkl:(ei haluis taukoja. mutta totta se on että jos on pieniä haavoja nii soittaa vaa kyl ne kovettuu!;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)