Aihe: Sointujen muodostaminen kitaralla
1 2 3 4 5 6 7 811 12 13 14 15
panadol
08.01.2007 17:48:54 (muokattu 10.01.2007 11:04:15)
|--5--|
|--7--|
|--7--|
|--5--|
|--x--|
|--x--|

Mikäs tämä sointu oikein on?

Taikka Em11 ilman perussäveltä, tai A13sus4 ilman perussäveltä...

Edit: olihan tuossa A13sus4:ssä perussävel sopraanossa, my bad...
Ibanez_90
12.02.2007 21:19:11 (muokattu 12.02.2007 21:25:47)
Osaan muodostaa nyt soinnut tuon ensimmäisen sivun "intervallit otalaudalla"-kaavion avulla, mutta tuskin tekään olette tuota kaaviota päähänne olette pantannut, joten kysynkin muisti sääntöjä miten sävelien Terssi ja Kvintti tiedetään?

Duuriskaalan "kaava" on
2+2+1+2+2+2+1, ja tuosta lasketaan kuinka monta nauhaa ylemmäksi juuresta täytyy siirtyä saadakseen eri intervallit, joita sointuun tarvitsee. Juuri on numeroltaan 1. Kolmosintervalli on siis 2+2=4 nauhaa ylempänä kuin juuri. Viitosintervalli on 2+2+1+2=7 nauhaa ylempänä kuin juuri.

Tuon saan onnistumaan vain jos C on juurisävel.

Esim. yritän muodostaa E-duuri soinnun. Alin E löytyy tietysti kun soittaa alinta kieltä vapaana, mutta tästä tuolla kaavalla pitäisi laskea 1+2, eli 3 nauhaa ylöspäin (tai vaikka se laskettaisiin kuten C-juuren kanssa, tulos olisi neljä, eli tässä tapauksessa G#). Sieltä löytyy G. MUTTA E-duurissa seuraavan soitettavan nuotin pitäsi olla A-kielen 2. nauhaväli, joka on H. Eli mitä v**ttua.
Olen Stratocaster_90
Pande
13.02.2007 17:39:17

Osaan muodostaa nyt soinnut tuon ensimmäisen sivun "intervallit otalaudalla"-kaavion avulla, mutta tuskin tekään olette tuota kaaviota päähänne olette pantannut, joten kysynkin muisti sääntöjä miten sävelien Terssi ja Kvintti tiedetään?

Kyllä se kaavio kannattaa opetella, tosin ei tuommosena kokonaisuutena, vaan yksi intervalli kerrallaan. Ne menee täysin loogisesti. Esim. intervalli paksulta E-kieleltä saman nauhavälin A-kielen nuotille on aina puhdas kvartti oli se sitten mikä nauhaväli hyvänsä jne... Näistä intervalleista löytyy lisää infoa kyllä helposti muualta joten ei varmaan tarvinne sen kummemmin tähän aiheesta jorista. Alottaa kannattaa vaikkapa oktaavista.
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
Ibanez_90
13.02.2007 20:43:26 (muokattu 13.02.2007 21:07:32)
Opettelin noi C,D,E,F,G,A,H-duuri skaalat, niin nyt osaan muodostaa (tosin erittäin hitaasti) noi soinnut kun tajusin että ensiksi kannaattaa etsiä ne kaikki mahdolliset samat sävelet kuin juuri sävel. Eli esimerkiksi F-duurisoinussa on kolme F-säveltä.

Tuo oli se mikä hämäsi hieman. No, eipä tässä muuta kuin intervalleja opettelemaan.

EDIT. Jaa ei ton otelaudan muistamiseen mennyt kuin 10 min.
Olen Stratocaster_90
Jake.e
13.02.2007 21:53:52
F-duurisoinussa on kolme F-säveltä.

Ei, F-duurissa on yksi ääni nimeltä F. F on tässä pää-ääni, juurisävel, miksi sitä ikinä haluakaan sanoa ja lisäksi terssi ja kvintti. Toki sointua voi "vahvistaa" lisäämällä sekaan F-ääniä muiltakin kieliltä, mutta teoriassa F-duurisoinnussa on vain kolme ääntä.
Jerk.
Harvestman
21.02.2007 12:00:08 (muokattu 21.02.2007 12:01:12)
EDIT. Jaa ei ton otelaudan muistamiseen mennyt kuin 10 min.

Siis nyt pystyt suoralta kädeltä kertomaan mikä sävel on missäkin nauhavälissä kun niitä vain kysellään. Tai jos sanotaan että ota sävel x niin löydät sen välittömästi joka kielen jokaisesta mahdollisesta kohdasta, josta kyseinen sävel löytyy.

E. Hups. Nyt ehkä käsitin väärin. Siis tarkoitatko että meni 10 min. kun selasit kaulan läpi ja yritit muistella mikä mikin sävel on.
Dave Mustaine ei tykkää pissiksistä.
Harvestman
21.02.2007 12:04:37
mutta teoriassa F-duurikolmisoinnussa on vain kolme ääntä.

Vrihe! Tyhä tai lian lhyhyt krjotus.
Napsu
24.02.2007 17:31:57
Olen vasta aloittanut kitaran soittamisen, ja minulla on sointuihin liittyviä kysymyksiä. En ymmärrä koko hommasta mitään ja neuvot olisivat mukavia asioita.

1) Mitä virkaa soinnuilla on kappaleessa? Minun käsitykseni mukaan kappaleet rakentuvat vain nauhojen painamisesta oikeissa paikoissa oikeaan aikaan, jotain tekemistä kyseisten sointujen kanssa?

2) Miksi soinnut pitää opetella alussa? Tai no, vastaus tähän taitaa tulla 1)-kohdan mukana.

3) Olisiko missään sointujen tabulatuureja ylhäällä? Olen lueskellut eri aiheista löytyviä linkkejä, mutta nekin ovat jääneet vähän hämäriksi. Esim. kaverini sanoi minulle, että C-soinnun saa toisen kielen kolmannesta nauhasta, mutta katsottuani noilta sivuilta ohjeet olivat aivan erilaiset. Eli yksinkertaiset tabulatuurit jokaiselle soinnulle.

Jos vain kykenette, en mielelläni ottaisi vastaan intervalli-teoria-tekstiä, en ymmärrä siitä tuon taivaallista. Käytännön läheisiä juttuja.
Harvestman
24.02.2007 21:46:59 (muokattu 24.02.2007 21:50:45)
3) Olisiko missään sointujen tabulatuureja ylhäällä? Olen lueskellut eri aiheista löytyviä linkkejä, mutta nekin ovat jääneet vähän hämäriksi. Esim. kaverini sanoi minulle, että C-soinnun saa toisen kielen kolmannesta nauhasta, mutta katsottuani noilta sivuilta ohjeet olivat aivan erilaiset. Eli yksinkertaiset tabulatuurit jokaiselle soinnulle.

http://www.all-guitar-chords.com/

Esim. kaverini sanoi minulle, että C-soinnun saa toisen kielen kolmannesta nauhasta

Tuo on pelkkä C sävel. C sointuun tarvitset vielä terssin ja kvintin, eli E:n ja G:n.
Napsu
24.02.2007 23:34:02
No tuo selvensi jo melko paljon. Sitten melko tyhmä aloittelijoiden kysymys: Pitääkö kieltä painaa nauhasta vai nauhojen välistä? Olen oppinut painamaan nauhasta, mutta tuolla sivulla painetaan välistä.
Harvestman
24.02.2007 23:37:40
Pitääkö kieltä painaa nauhasta vai nauhojen välistä? Olen oppinut painamaan nauhasta, mutta tuolla sivulla painetaan välistä.

Juu, ihan siitä nauhavälistä.
Napsu
24.02.2007 23:41:02
Njaah, no hyvä että opin tuonkin näin alkutaipaleella. Olisi ollut hieman noloa huomata asia parin viikon harjoittelun jälkeen...
Rockfighter
01.06.2007 21:24:54
voisiko joku kertoa minkälaisia sointukulkuja voi rakentaa voimasoinnusta eli vitossoinnuista? Mieluiten ihan perusjuttuja mutta myös vaikeimpiakin. Kiitos :)
Elisa-
07.06.2007 17:03:25
Mä oon vasta alotellut kitaran soittoa, oon siiiiis ihan alottelija vasta, en älyä kitaroista juuri mitään. heh.. :D oon mä bändissä soittanu, mut seki bändi hajos pari viikkoo sitten.. : / sanokaa jokin vinkki miten opin muistamaan KAIKKI soinnut? mulla on siinä vähän vaikeuksia..
thaav
10.06.2007 19:28:20
Kaikki soinnut? Mahtaako noita muistaa kukaan. :|

Muttah, jos nyt edes sinnepäin, niin ei noita varmaan opi muistamaan kuin soittamalla. Tee vaikka omia sointukulkuja vähän harvinaisemmista (=sellaisista, joita harvemmin käytät) ja soittele niitä läpi. Eiköhän jotain jää mieleen.

Heh, vai että kaikki soinnut... Hyvä kuin itse muistan kaksisointuisten biisien kaikki soinnut ;) Sitä se viitossointuhumppa teettää.
Raaagh hevi metal raagh
Elisa-
10.06.2007 19:35:41
niin siis suunilleen kaikki nää duuri ja molli soinnut..:) mitä nyt yleensä soitetaan.
KaRa
08.07.2007 09:01:08 (muokattu 08.07.2007 09:01:22)
"Intervallit otelaudalla"... eikös siihen olis hyvä tarkentaa, että se on nimenomaan major järjestyksessä nuo.
Seuraava lause on valetta - edellinen lause on totta.
InYourFace90
15.07.2007 16:36:09
"Intervallit otelaudalla"... eikös siihen olis hyvä tarkentaa, että se on nimenomaan major järjestyksessä nuo.

Niin ja että C-Duurin intervallithan ne siinä on.
Up The Irons!
Jaqqi1991
18.07.2007 00:07:20
Niin ja että C-Duurin intervallithan ne siinä on.

Tuohan on tuollainen liikkuva kaavio jota voi soveltaa joka välistä kunhan katsoo perussävelen paikan. Jep tuossa on suuret intervallit mutta pienet on sitten ne tyhjät paikat niitä ennen, ei pitäisi olla vaikeaa
We may be humans, but were still animals
MaRsE
15.08.2007 15:01:34
Terve! Olisko mitää taulukkoo, ohjelmaa tai nettisivua, josta vois opetella power soinnut? Vastausta kaipaisin YV:llä. Kiitos jo etukäteen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)