Aihe: Tapaus Joe Satriani
1 2 3 4 5 6 7
HS
18.05.2004 08:17:50
Terve

Kaikkien tällaista keskustelupalstaa lukevien tulisi mieltää, että jokaisen kirjoituksen alussa on ensin ikään kuin näkymätön "minun mielestäni."
Säästyttäisiin monelta kinalta :)
leather rebel
18.05.2004 08:57:27
Kun sanotaan, että Joe Satriani on opettanut Steve Vaita, niin siitä saa ehkä väärän kuvan asioiden todellisesta laidasta. Steve Vaihan oli jo melkoinen tekijä kitaran kanssa ennen kuin hakeutui Joen oppiin.

Itseasiassa ei. Uudessa GW:ssä Satriani sanoo että Vai oli juuri aloittanut kitaransoiton hakeutuessaan hänen oppiinsa. "Tässä on E-duuri...", ja sitä rataa.
"If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless
Socialite
18.05.2004 09:01:28
Wau! Eihän se Joe voi ihan paska olla jos se herättää näin paljon ristiriitaisia tunteita...

Tuosta saundiasiasta vielä. Satrianin saundithan on yleisesti tosi arvostestettuja! Alkupään levyillä säröä on tosin enemmän mitä uusimmilla, mutta ei ne huonoja ole nekään.
Esim. Joe Satriani albumilla on erittäin makeita bluesrock saundeja, crystal planetin saundimaiilma on MINUN MIELESTÄNI erittäin vaikuttava. Hienoja esimerkkejä kevyemmistä saundesta löytyy vaikkapa kappaleista:
Home, Maroccan sunset, Starry Night, If I could fly, jne.

Kuten joskus aikaisemmassa JS topikissa (jossa Juccizkin hieman käväisi ilmaisemassa mielipiteitään) sanoin, en minäkään pidä läheskään kaikista miehen tuotoksista, vaikka Sätriäni Fani olenkin.
We're so glad to see so many of you lovely people here tonight, and we would especially like to welcome all the representatives of Illinois' Law Enforcement Community.
Bassballs
18.05.2004 09:34:05

Mitä pidätte kyseisestä artistista? Omasta mielestäni aivan loistava kitaristi, varsinki Joen kitaran soundi iskee kovaa.

Entisenä Joe-fanina pistäydyn tässäkin tappeluketjussa.

Mielestäni Joen levyt ovat loistavia Sufing With The Alienista Crystal Planetiin. Soundit seuraavat aikaansa ja joka levyltä huomaa, missä ollaan menossa.
Joen uusimmat levyt eivät enää jaksaneet kiinnostaa. Minun mielestäni hän junnaa nyt liikaa soundimaailmoissaan, eikä biisit enää tunnu etenevän mihinkään. Minun korvaani Satchin kaksi viimeisintä studiolevyä kuullostavat yhdeltä samalta biisiltä..muutamaa raitaa lukuunottamatta.
Ehkä kovemmat Satch-fanit löytävät niistä vielä jotain.
Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä, joista en pidä: On meneviä tyyppejä ja täysiä persreikiä. Sinä kuulut niistä ensimmäisiin.
kiriminni
18.05.2004 11:38:43
Entisenä Joe-fanina pistäydyn tässäkin tappeluketjussa.

Ei täällä kukaan tappele,esitetään vain mielipiteitä.(sehän on aina oikea).
Joillekin vois suositella käyntiä korvalääkärillä,kun satrianin soundi on huono?Soundi on kuitenkin itselle luotu enkä usko että herra sitä muuttaa jonkun mielipiteen takia.
Lähetetään tässä vielä pahan hajuiset maistiaispierut vaikka
jonkun mielestä sekin haisee hyvälle...
Humu
18.05.2004 12:11:35 (muokattu 18.05.2004 12:12:46)
Ei täällä kukaan tappele,esitetään vain mielipiteitä.(sehän on aina oikea).
Joillekin vois suositella käyntiä korvalääkärillä,kun satrianin soundi on huono?Soundi on kuitenkin itselle luotu enkä usko että herra sitä muuttaa jonkun mielipiteen takia.

Ei helvetti tää rupee menemään jo huumorin puolelle?!?:D
Ai sun mielestä on aina oikein, että esitetään mielipiteitä...kunhan ei kritisoida Satrianin soundia?!:D

Uskokaa nyt hyvät ihmiset, ett ei täällä kukaan oleta, että nämä kirjoitukset vaikuttais millään tavalla Joe Satrianin soundivalintoihin!

Ei tollasesta miehestä oo ees haisevan pierun tekijäks!
zapster
18.05.2004 12:14:33
Humu, ole hiljaa koska sulla ei ole mitään järkevää sanottavaa.
Sound and technique are obviously two different thing`s, he`s got both, I´ve got volume. Nigel Tuffnel Joe Satrianista
kiriminni
18.05.2004 12:16:42
Offtopic;Vai ei tuu kunnon pieruja...äijät töissä keräs kolehdin jos oon puol tuntia kahvilla,ettei tartte haistella(ja se on fakta).
Swan
18.05.2004 12:28:36 (muokattu 18.05.2004 12:36:22)
Tuota minä nyt en tajua.
Jos joku tekee biisin ja se on MIELESTÄNI paska ja MINULTA kysytään MINUN OMAA mielipidettäni niin miksen ITSE saisi sanoa että biisi on OMASTA MIELESTÄNI paska?

edit: paskuushan on siis ihan katsojan korvassa.

Juccikzen tapauksessa on sellainen poikkeus, että moni on jo pitkän aikaa sitten kettuuntunut kaikista "absoluuttisista totuuksista". Niitä nimittäin näkyy lähes joka alueella, joka käsittelee jollain tavalla säröistä kitarasaundia.

Yhteisissä Mnetin pelisäännöissä lukee, että jos ei ole mitään todellista sanottavaa aiheeseen, pysyköön vaiti. Jucciz taasen tekee juuri päinvastoin sohien ampiaispesää paikassa kuin paikassa. Pahin esimerkki lienee metallipalsta, jossa ei jazztyypillä luulisi olevan mitään asiaa kenellekään. Toinen on rasittava purismi kamapalstalla dissaten mallintavia, hevikitaroita ym. ei-retroa.

Mielipide tai ei, Juccikzen tekstejä joutuu lukemaan varauksella.

EDIT: "
Kuinka opin soittamaan niin kuin Carlos Santana? - Sullo bokserisi persvakoosi, ja yritä saada ne sieltä pois soittaessasi.
Jucciz
18.05.2004 12:32:30
Mutta minähän soitan keikoilla 95% ajasta säröisellä soundilla.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Swan
18.05.2004 12:38:36

Se nyt oli eräänlainen kärjistys, mutta kevyen pääteruven ohella.
"If I could play one note through a whole song, I would." - The Edge
HS
18.05.2004 12:57:58
Terve

Mutta onko se hyvä soundi? ;)
Jucciz
18.05.2004 13:01:28
Mutta onko se hyvä soundi? ;)

Tietty. Siinä on myös keskiääniä.

Hyvän särösoundin itse määrittelen siten, että se siivoutuu aivan käyttökelpoiseksi cleaniksi pelkällä volumepotikan pyöräytyksellä. Kätevää keikallakin kun ei välttämättä tarvitse aina steppailla laudalle ja takaisin.
Swan
18.05.2004 13:09:53
Tietty. Siinä on myös keskiääniä.

Hyvän särösoundin itse määrittelen siten, että se siivoutuu aivan käyttökelpoiseksi cleaniksi pelkällä volumepotikan pyöräytyksellä. Kätevää keikallakin kun ei välttämättä tarvitse aina steppailla laudalle ja takaisin.

Keskiäänetkö katoavat saman tien, kun säröä kääntää lisää? Ja ettäkö Satchilla, Vailla, EVH:lla, Slashilla tms. puuttuisi keskiäänet saundista? Pu-lease.

Tottahan tuo volumepotikan kätevyys on, ja sitä käyttävät myös edellämainitsemani tyypit. Tarkoituksensa kuitenkin itse kullakin, sillä samalla tavalla voi käyttää esim. volumepedaalia (vieläkin kätevämpi varsinkin swellien kanssa) taikka ihan vain kanavakytkintä.
Jucciz
18.05.2004 13:59:09
Keskiäänetkö katoavat saman tien, kun säröä kääntää lisää?

Ei kai siinä pitäisi niin käydä?

Ja ettäkö Satchilla, Vailla, EVH:lla, Slashilla tms. puuttuisi keskiäänet saundista? Pu-lease.

En kai minä niin sanonut. Tarkoitin kommentillani vain sitä, että mielestäni kitarasoundi ylipäätään on huono, jos siinä ei ole keskiääniä, sillä keskiäänet kuitenkin ovat kitaran ominta aluetta. Jos kitara tungetaan väkisin basson ja symbaalien alueelle, tuloksena on "modern hi-gain" -mössöä. Ei sovellu ainakaan minun korvilleni. Slashin soundihan on esimerkillisen hyvä.

Tottahan tuo volumepotikan kätevyys on, ja sitä käyttävät myös edellämainitsemani tyypit. Tarkoituksensa kuitenkin itse kullakin, sillä samalla tavalla voi käyttää esim. volumepedaalia (vieläkin kätevämpi varsinkin swellien kanssa) taikka ihan vain kanavakytkintä.

Toki, mutta volumepedaali (jos siis käytössä on vain yksi sellainen) kannattaa sijoittaa johonkin muualle kuin kitaran ja ensimmäisen vastaantulevan laitteen väliin, jolloin se todellakin on volumepedaali sanan varsinaisessa merkityksessä. Itselläni pedaali on ketjussa säröjen jälkeen, kuitenkin ennen delaytä, jolloin ominaissoundi (särön määrä) ei poljettaessa muutu, vaan ainoastaan äänenvoimakkuus. Tällöin myöskään delay-hännät eivät katkea, vaikka pedaalin polkaisee kiinni. Jos keikan aikana lavalla on tapana edes hieman liikkua, ainoa kontrolleri, jonka lähellä kitaristi koko ajan pysyyy on juurikin kitaran oma volumepotikka. Tästä näkökulmasta ajateltuna soundi on erityisen käyttökelpoinen, jos sitä voi pelkällä volumepotikalla säädellä monenlaiseksi.

Kukin tyylillään.
Humu
18.05.2004 14:06:35
Humu, ole hiljaa koska sulla ei ole mitään järkevää sanottavaa.

Ole ite hiljaa! Kyllä tämä asia minua edelleenkin kiinnostais tietää, että kenen mielipidettä täällä oikein kysytään?! Satriani fanienko? Eikö saa sanoo mitään, jos on vähänkin negatiivinen kommentti aiheesta? Tämänkun joku mulle selvittää, ni sitten häivyn mielelläni...
nneeoo
18.05.2004 14:18:57
Ekkös sie Jucciz tiedä että eläinrääkkäys on kiellettyä?
hoho... ollaan sitä nyt taas hauskoja
Unofficial TIISTAI fan
Locrian
18.05.2004 14:23:33
Jucciz muuten.Satrianin särö nimenomaan haviää kun se tiputtaa volumepotikan lähelle nollaa.Itseasiassa Joen kitaran elektroniikka on optimoitu juuri tuota toimintoa varten siten, että pudotetuilla volume-tasoillakin yläpäät pysyvät kirkkaina ja hyvinä.Ilman säröä.Määritelmäsi mukaan Joe Satrianin särö on todella hyvä sekä käyttökelpoinen.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
Swan
18.05.2004 14:24:06
Ei kai siinä pitäisi niin käydä?

Tuosta vain saattoi saada sellaisen kuvan..

En kai minä niin sanonut. Tarkoitin kommentillani vain sitä, että mielestäni kitarasoundi ylipäätään on huono, jos siinä ei ole keskiääniä, sillä keskiäänet kuitenkin ovat kitaran ominta aluetta. Jos kitara tungetaan väkisin basson ja symbaalien alueelle, tuloksena on "modern hi-gain" -mössöä. Ei sovellu ainakaan minun korvilleni. Slashin soundihan on esimerkillisen hyvä.

Olen keskiäänikysymyksen kanssa samoilla linjoilla, että mid-scoopilla ei loppupeleissä tule yhtään normaalia massivisempaa saundia, vaan päinvastoin. Slashin (ja Izzyn) saundi todellakin on hyvä, ja niin on EVH:n, Vain ja Satchinkin, sillä niiden tapauksessa todellakin volumepotikan ja mikkikytkimen asentojen kanssa on suuri merkitys. Eikä sekään ole ainoa syy.

Toki, mutta volumepedaali (jos siis käytössä on vain yksi sellainen) kannattaa sijoittaa johonkin muualle kuin kitaran ja ensimmäisen vastaantulevan laitteen väliin, jolloin se todellakin on volumepedaali sanan varsinaisessa merkityksessä. Itselläni pedaali on ketjussa säröjen jälkeen, kuitenkin ennen delaytä, jolloin ominaissoundi (särön määrä) ei poljettaessa muutu, vaan ainoastaan äänenvoimakkuus. Tällöin myöskään delay-hännät eivät katkea, vaikka pedaalin polkaisee kiinni. Jos keikan aikana lavalla on tapana edes hieman liikkua, ainoa kontrolleri, jonka lähellä kitaristi koko ajan pysyyy on juurikin kitaran oma volumepotikka. Tästä näkökulmasta ajateltuna soundi on erityisen käyttökelpoinen, jos sitä voi pelkällä volumepotikalla säädellä monenlaiseksi.

Jos se on ennen säröjä, se ikään kuin korvaa volumepotikan, jolloin plekukäsikin jää vapaaksi soittamista varten. Säröjen jälkeen se taas toimii juuri mainitsemallasi tavalla vaikuttamatta saundiin (ellei päätesärökin ole käytössä), eikä delayhäntä todellakaan katkea. Ei sitä olekaan järkeä ketjun viimeiseksi sijoittaa. Kuten jo mainitsin, volumepotikan ohessa mikkivalitsin näyttelee lähes yhtä suurta roolia saundissa. Vaikkapa Strato-tyylisessä kitarassa tallahumbuckerin vaihto kaula- ja keskimikkien yhdistelmään sekä volumen vähennys saavat ihmeitä aikaan.

Kukin tyylillään.

Aivan, aivan.
skinkarde
18.05.2004 14:37:00
siis en todellakaan ota kenenkään artistin morkkauksesta itseeni. ei satriani ole mikään minun idoli tai mikään. sillä vaan on monta hyvää biisiä, joita mielellään kuuntelen. tässä oli kysymys periaatteesta. just niinku tuo vinci-vertaus.
"Siitä puhe mistä puhutaan"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)