Aihe: Miten oppia soittamaan sähkökitaraa (vaiettu salaisuus)
1 2 3 4 5 6
Ahti Tuumiainen
26.07.2018 09:52:56
Miks niissä joissain akustisissa on nin pitkälle niitä nauhoja vaikka sinne ei pääse kunnolla?

Sama v*tuttaa itseänikin, ja olen sitä kans ihmetellyt.

Ja itse kans aloitin naikkarilla aikoinaan soittelemaan Deep Purplea yms. Ja sitten laitoin siihen vielä teräskielet, ja vituix män...
hallu
26.07.2018 11:27:53
Ahti Tuumiainen: Sama v*tuttaa itseänikin, ja olen sitä kans ihmetellyt.

Ja itse kans aloitin naikkarilla aikoinaan soittelemaan Deep Purplea yms. Ja sitten laitoin siihen vielä teräskielet, ja vituix män...

Akustistakin kitaraa voi soittaa monella tavalla. Kaikukopan päällä oleville nauhoille on vaikea päästä, jos pitää peukaloa kaulan takana. Jotkut soittaa niin, että kitara on sylissä poikittain polvien pällä jolloin vasen käsi lähestyy otelautaa toisesta suunnasta jolloin ylänäuhoille ei ole mitään vaikeutta päästä. Toiset käyttävät myös oikeaa kättä (siis plektrakättä) täppäämiseen ja huiluäänien tuottamiseen jolloin on hyötyä että otealuta jatkuu kannen päälle.

Mutta jos ei tarvitse sitä kannen päällä olevaa otealudan osaa, niin turhahan se silloin on.
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
Zibaldone
26.07.2018 14:10:57 (muokattu 26.07.2018 14:43:54)

Vasemman käden peukalollakin voi soittaa otelaudan alapuolelta.
Silloin ylettyy viimeisimpänkin nauhaan. Itse soitan sointuja usein
peukku alakautta.

Mustaine:

https://youtu.be/7S6IvCo7zo4?t=10m26s

Soinnuista voi tehdä epätavallisia käännöksiä alapeukkutekniikalla:

E7#5#9 normaali:

----8---- (4)
----8---- (4)
----7---- (3)
----6---- (1)
----7---- (2)
----0----

E7#5#9 Peukku alakautta:

----15----- (4)
----13----- (3)
----9------ (P)
----12----- (2)
----11----- (1)
----0------

Edit; Soinnun nimi, ja suluissa olevat numerot ovat vasemman käden sormitus.
Avoin kieli on vapaaehtoinen.
headhead
11.08.2018 15:39:14
statistiÖ: Luin joskus kirjasta loistavan neuvon, soita sitä ilman sähköjä. Meinaan paljastuu nopeasti, mitä siitä soittimesta irti saa. Sekin mitä sä saat siitä irti. Nopeasti myöskin oppii, mikä merkitys käsityöllä on, vaikka on sähkis. Ja havaitsee oman soittokuntonsa laadun. Haittapuolena on volan olemattomuus, joka johtaa helposti voimankäyttöön (power); soittotekniikan kustannuksella tietysti.

Mielenkiintoinen tapa laittaa englanninkielinen käännös jonkun sanan jälkeen puhuttaessa kitaraan (guitar) liittyvistä aiheista.

Aika off-topic, mutta komiikan vuoksi.
Sanoinko jotain typerää?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)