Aihe: Keskustelua vibratosta
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
BigPapa
06.03.2010 22:31:39 (muokattu 06.03.2010 22:32:21)

J.Hollström: Mun korvaan tommonen väsynyt bluesvonguttelu on silkkaa paskaa. Mulla on semmonen korva.

Sulla on erilainen korva kun mulla, se mikä sun mielestä on väsynyttä bluesvinguttelua on ehkä rootsharrastajan korvaan hyvinkin musikaalista ja säväyttävää vetelyä, etenkin jos sun korvaan kaikki blues on sitä väsynyttä. Puhumattakaan siitä, että bluesissa on lukuisia alagenrejä, jotka tottumattoman korvaan ovat vain sitä yhtä ja samaa. Mutta kyllä minä p..kan vibraaton tunnistan kun sellaisen kuulen.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
MaQ
07.03.2010 00:34:36
popcornit syöty ja kaljat juotu...

Asia kaipaa selvästikkin osaavaa komenttia joten Velsa, jahka kotiudut studion kähmystä anna sanan laulaa. Miten se menee ja kuinka siihen pääsee?

Samalla voisit sitten soittaa derek trucksille ja kehottaa sitäkin rauhoittamaan vibraa sen lasin kans :)

Papalle ja holmille pikku puhuttelu lie paikallaan myös
jpjanhun
07.03.2010 01:45:25 (muokattu 07.03.2010 01:45:46)

Papalle ja holmille pikku puhuttelu lie paikallaan myös

Mjaa, no saa kai sitä välillä esittää voimakkaita näkemyksiä asioista, tulee ainakin jotain keskustelua.

Eikös se ole jotenkin niin että on mahdollista soittaa vibratoa äärettömän monella tavalla ja erilaiset tavat sopivat eri yhteyksiin. Jotkut vibratot ovat helppoja soittaa ja jotkut äärimmäisen vaikeita.

Yleisesti kai niin että mitä yksinkertaisempaa musiikki on, sitä enemmän se vaatii tehokeinoja..ja siksi vaikka blues vaatii toimiakseen yleensä kompleksimpaa vibratoa kuin vaikka proge tai jazz. Noin kärjistettynä. Tällaista mulle nyt tuli mieleen näin äkkiseltään.
antnis
07.03.2010 02:01:23
jpjanhun: Mjaa, no saa kai sitä välillä esittää voimakkaita näkemyksiä asioista, tulee ainakin jotain keskustelua.

Eikös se ole jotenkin niin että on mahdollista soittaa vibratoa äärettömän monella tavalla ja erilaiset tavat sopivat eri yhteyksiin. Jotkut vibratot ovat helppoja soittaa ja jotkut äärimmäisen vaikeita.

Yleisesti kai niin että mitä yksinkertaisempaa musiikki on, sitä enemmän se vaatii tehokeinoja..ja siksi vaikka blues vaatii toimiakseen yleensä kompleksimpaa vibratoa kuin vaikka proge tai jazz. Noin kärjistettynä. Tällaista mulle nyt tuli mieleen näin äkkiseltään.

No enänmpi se blyyssin vipra tulee siitä ihmisäänen emuloinnista kuin mistään muusta...tsäässissä nouatetaan erilaista estetiikkaa kitaroinnssa, mutta kuunteles vaikka Coltranen fonia, niin kyllä sieltä sitä vouvausta tulee eikä varmasti ole helppoa.
jpjanhun
07.03.2010 12:48:09

No enänmpi se blyyssin vipra tulee siitä ihmisäänen emuloinnista kuin mistään muusta...tsäässissä nouatetaan erilaista estetiikkaa kitaroinnssa, mutta kuunteles vaikka Coltranen fonia, niin kyllä sieltä sitä vouvausta tulee eikä varmasti ole helppoa.

Mjaa, mielenkiintoinen kommentti. Suositteletko kuunneltavaksi erityisesti jotain coltranen levyä tahi kappaletta?
antnis
07.03.2010 12:58:11
jpjanhun: Mjaa, mielenkiintoinen kommentti. Suositteletko kuunneltavaksi erityisesti jotain coltranen levyä tahi kappaletta?

Koko Ballads-levy esimerkiksi.
jpjanhun
07.03.2010 14:57:57

Koko Ballads-levy esimerkiksi.

Ahah, kiitos infosta. Täytyy kuunnella tuo levy.
Music_Fighter
08.03.2010 14:27:34

BigPapa: Sulla on erilainen korva kun mulla, se mikä sun mielestä on väsynyttä bluesvinguttelua on ehkä rootsharrastajan korvaan hyvinkin musikaalista ja säväyttävää vetelyä, etenkin jos sun korvaan kaikki blues on sitä väsynyttä. Puhumattakaan siitä, että bluesissa on lukuisia alagenrejä, jotka tottumattoman korvaan ovat vain sitä yhtä ja samaa. Mutta kyllä minä p..kan vibraaton tunnistan kun sellaisen kuulen.

Osallistun väittelyyn sanomalla että vaikka halusin olla eri mieltä kuin BigPapa(en ole bluesmiehiä), niin ei tossa EVH/May-klippissä kyllä ollut mitään mahtavaa vibraton käyttöä. May oli ehkä astetta parempi. Jostain syystä EVH:n soitto kuulosti tossa välillä aika epävireiseltä, ehkä kitara ei ollut vireessä. Mutta eihän sitä yhden klipin perusteella kannatta tyrmätä ketään kitaristia, aina ei onnistu sataprosenttisesti.
drlecter
17.03.2010 15:21:53

Tästä soolosta löytyy tyylikkäin nuotti mitä on koskaan soitettu kitaralla ;)
http://www.youtube.com/watch?v=8Hb0sRSVjFs (2:20)

Röyhkeä ja laaja vibraatto.
Jucciz
17.03.2010 16:14:54
drlecter: Tästä soolosta löytyy tyylikkäin nuotti mitä on koskaan soitettu kitaralla ;)
http://www.youtube.com/watch?v=8Hb0sRSVjFs (2:20)

Röyhkeä ja laaja vibraatto.

Oho, enpä muistanutkaan enää, miten härski tuo kohta oli. Martyllä on loistavia melodioita ja hyvä tatsi, mutta kyllä noin rajua vibratoa kannattaa viljellä todella harvakseltaan - onneksi näin taitaa ollakin.
jpjanhun
17.03.2010 19:21:47

Kun nyt ruvetaan sanomaan mielipiteitä, niin sanon tähän että mun mielestä kossoffin vibraatto on kaikkein rajuin ja hurjin mitä oon ikinä kuullut. Valitettavasti kossoffin soiton ja vibraamisen onnistumisaste ei ole kovin hyvä ja usein homma on hirvittävää epävireistä rävellystä. Mutta onnistuessaan aivan mahtivibra. Mutta mielipiteensä kullakin.. muhun nuo rok tyyppiset vibraatot vaan uppoavat paljon noita laaja-alaisia heavyvibratoja paremmin.
Jucciz
17.03.2010 20:58:49
Täällä kun Ynkästä on puhuttu, mun mielestä miehen soundi on hieno, mutta vibrato aivan karmea - eikä se ainainen harmonisen mollin sahaaminenkaan kauheasti puhuttele. Eli ehkä mulle iskee Ynkässä eniten se, mitä kitarapiuhan jatkeena on: soittaja ja soitin vaihtoon niin hyvä tulee. :)
J.Hollström
17.03.2010 21:18:11
Jucciz: Täällä kun Ynkästä on puhuttu, mun mielestä miehen soundi on hieno, mutta vibrato aivan karmea - eikä se ainainen harmonisen mollin sahaaminenkaan kauheasti puhuttele. Eli ehkä mulle iskee Ynkässä eniten se, mitä kitarapiuhan jatkeena on: soittaja ja soitin vaihtoon niin hyvä tulee. :)

Kohta saat kusta taas pulloon.
sirdickyj
17.03.2010 21:45:40
Jucciz: Täällä kun Ynkästä on puhuttu, mun mielestä miehen soundi on hieno, mutta vibrato aivan karmea - eikä se ainainen harmonisen mollin sahaaminenkaan kauheasti puhuttele. Eli ehkä mulle iskee Ynkässä eniten se, mitä kitarapiuhan jatkeena on: soittaja ja soitin vaihtoon niin hyvä tulee. :)

Häh? Ynkän virahan on yks kovimmista, ellei kovin. Minkälainen on sitten hyvä vibra, jos Ynkällä on paska?

Kuse nyt pulloon tällasten kommenttien kanssa.

Ynkän vibra on hunajaa, kuin myös Blues Saracenon ja Neal Schonin, sekä Lukatherin ja Andy Timmonsin.

Paskaa vibraa ei nytule mieleen ku Steve Morsella.

Ihan vaan tohon Ynkkä-issueen liittyen, tsekatkaa vaikkapa Vain, Starianin ja Ynkän kimppaveto, kyllä se on svedupetteri, jolta lähtee hihahommat.

Ja; mikä vitun "piuhan jatkeena"? Sekö soundi tulee sieltä, vai? Ei vittu.

Siitä;

http://www.youtube.com/watch?v=a4l1Jk3ZCb4
Tiukempaa linjaa
antnis
17.03.2010 21:53:06
sirdickyj: Häh? Ynkän virahan on yks kovimmista, ellei kovin. Minkälainen on sitten hyvä vibra, jos Ynkällä on paska?

Kuse nyt pulloon tällasten kommenttien kanssa.

Ynkän vibra on hunajaa, kuin myös Blues Saracenon ja Neal Schonin, sekä Lukatherin ja Andy Timmonsin.

Paskaa vibraa ei nytule mieleen ku Steve Morsella.

Ihan vaan tohon Ynkkä-issueen liittyen, tsekatkaa vaikkapa Vain, Starianin ja Ynkän kimppaveto, kyllä se on svedupetteri, jolta lähtee hihahommat.

Siitä;

http://www.youtube.com/watch?v=a4l1Jk3ZCb4

Aika karsea veto, olis edes tajunnut pitää turpansa kiinni noilla laululahjoilla.
BigPapa
17.03.2010 22:05:54

ainainen harmonisen mollin sahaaminenkaan kauheasti puhuttele

Tämän allekirjoitan.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Jucciz
17.03.2010 22:13:18 (muokattu 17.03.2010 22:14:38)
sirdickyj: Häh? Ynkän virahan on yks kovimmista, ellei kovin. Minkälainen on sitten hyvä vibra, jos Ynkällä on paska?

Kuse nyt pulloon tällasten kommenttien kanssa

Kuse itte. Ynkän vibrato on ihan kamala mun mielestä. Elä sen kanssa.

Suotta kiroilet ja räyhäät. Tarkoitan, että se osa Ynkän soundista, joka on vahvistimen ja kaiuttimien aikaansaamaa, on hyvää. Sääli vaan, että sinne vahvistimeen tungetaan soittajan toimesta jotain semmoista, mitä ei yksinkertaisesti jaksa kuunnella.
jpjanhun
17.03.2010 22:17:37

Heh, vakava ja tunteita herättävä aihe :)
Vladi
17.03.2010 22:19:52
Ottaakseni osaa Ynkkäkeskusteluun esitän mielipiteeni: Ynkkä on hemmetin mukavaa kuunneltavaa härskine vibratoineen yhden tai kahden biisin ajan, mutta sen jälkeen iskee nopeasti puutumus. Ymmärrän kyllä hyvin, jos kaikkiin ei iske.
Kyllä se siitä.
Jucciz
17.03.2010 22:21:33
Vladi: Ottaakseni osaa Ynkkäkeskusteluun esitän mielipiteeni: Ynkkä on hemmetin mukavaa kuunneltavaa härskine vibratoineen yhden tai kahden biisin ajan, mutta sen jälkeen iskee nopeasti puutumus. Ymmärrän kyllä hyvin, jos kaikkiin ei iske.

Näin just. Mää kuulin ne yks tai kaks biisiä jo joskus 80-luvulla eikä vieläkään iske. Aika tehokasta puuduketta siis. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)