Aihe: Kuulo, miten suojaatte?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Swan
22.04.2008 17:38:37
Oikeesti, moniko täälläkään on valmis maksamaan satoja euroja valetuista korvatulpista? Oletko itse maksanut?

Edit: Hoh, yllättävän moni näköjään...

Kannattaakin mennä soittokuntaan, niin saa seittemään kymppiin. ;)
Once Lady Yuna fixes her hair, we leave.
Disney-huone avattu!
>-)))> #26
S.M.A.K.
Valdemart
22.04.2008 19:58:28

Kuitenkin nää samat ihmiset kuuntelevat surutta mp3-soittimia ja vastaavia kaiken päivää, ja niistähän ulkokäytössä tuuttaa kevyesti se 120dB ääntä suoraan korvakäytävään, jos mieli kuulla biiseistä sanatkin liikenteen melun (katumelu keskimäärin noin 85dB) yli. Korvalappustereoita käytetään myös paljon pidempiä aikoja yhtäjaksoisesti kuin mitä mitkään keikat tai treenit kestää.

Meil oli viime kesänä 9 tunnin harkat. Tosin eihän se soitto siellä yhtäjaksoisesti laukkaa. Tosi asia on tuo, että korvalapuista voi olla enemmän haittaa. Itse hankin vastamelu kuulokkeet ja todella toimivat. Äänen voi soittimessa pitää siinä kolmasosan kovuudella iPodissa ja loistavasti toimii. Tosin ei kannata vilkkaassa liikenteessä pitää, kun ei kaikkea kuule täydellisesti.

Festareista vielä sen verran, että itse ainakin olen sieltä tinnitukseni saanut. 2006 Ruisrock with New York Dolls. Korvat sanoo tuutuutuu! Kuuloalenemaa ei ole kuitenkaan todettu.
You Can't Put Your Arms Around a Memory
Epämuusikko
23.04.2008 12:59:59 (muokattu 23.04.2008 13:00:27)
Oikeesti, moniko täälläkään on valmis maksamaan satoja euroja valetuista korvatulpista? Oletko itse maksanut?

Edit: Hoh, yllättävän moni näköjään...

Kyllä. ostin vaihtofiltteritkin.
Kannattaakin mennä soittokuntaan, niin saa seittemään kymppiin. ;) Itse sain ilmaiseksi. Ne on vaan sen verran vanhat että ostin toiset siihen rinnalle.
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
McNulty
23.04.2008 16:50:17
Itse käytän "normikäytössä" ihan Elacinin 20e joulukuusia. Sitten kun on enempi prö-meininki, niin Alpinen kolmella eri filtterillä olevia MusicSafePro-kuusia.
Y3J
08.06.2008 23:50:47
En tykkää hirveästi uusien aiheiden aloittamisesta, joten skriivaan tähän.

Onko kukaan testannut tai huomannut, että korvat kuulevat eri taajuudet erilaisella äänenvoimakkuudella ja kirkkaudella? Musiikkia kuunnellessa huomaan joskus, että oikea korvani kuulee puheen tapaiset äänet järkevämmin, mutta esim. muhjusaundisen, isoja sointuja soittavan rytmikitaran paljon epätarkemmin kuin vasen korvani. Kutsuntatarkastuksessa nimenomaan sanottiin että oikeassa korvassani jokin taajuus kuuluu hieman heikommin muttei kuitenkaan haittaavasti. Ilmeisesti tuo jotenkin laskettiin myöhäisemmästä napinpainalluksestani kuin vastaavasta äänestä vasemmassa korvassani. Tiedä sitten juurtuuko tuo muutaman vuoden takaa, kun joku PA-laite jollain keikalla posahti tosi kovaäänisesti, ja oikea korvani oli eturivissä ollessani iskuille altis. Toivottavasti ei vaikuta hirmuisesti miksaushommiin.

On kuulema aivan normaalia että korvat eivät ole identtisiä kuuloltaan. Voiko joku omilla korvillaan todistaa väitteen vääräksi? Joillain tuottajillakin on sanottu olevan ns. "huono" kuulo, tarkoitti se sitten heikkoa kuuloa tai korvien kuulon poikkeavaisuuksia. Pitäis keksiä joku hyvä mittaussysteemi tän ongelman ratkaisemiseksi.
Soundi lähtee sormista... mutta hyvät vehkeet aina edesauttaa asiaa
s8na
09.06.2008 10:45:37

Itse käytän "normikäytössä" ihan Elacinin 20e joulukuusia. Sitten kun on enempi prö-meininki, niin Alpinen kolmella eri filtterillä olevia MusicSafePro-kuusia.

Mulla on ollu samanlaiset 20 e tulpat (viimereeneissä kaiketi join ne). Earilla on ihan vastaava tuote saman hintaan. Harrastekäytössä ihan riittävän hyvät ja jokaisella pitäs olla älyä/varaa ostaa mokomat. Mulla tinnutti korva ilmeisesti flunssan takia kerran 3 päivää putkeen, melkeen teki mieli viritellä jo narua kattoon. Käyttäkää hitolla suojausta.
"All the stuff I need is here. I just have to invent how to use them" -MacGyver
Apricot
09.06.2008 11:09:03
On kuulema aivan normaalia että korvat eivät ole identtisiä kuuloltaan. Voiko joku omilla korvillaan todistaa väitteen vääräksi?

Paljon mahdollista, jos kerran silmienkin näkö voi poiketa toisistaan. Varsinainen kuulovauriohan voi tulla erikseen jompaan kumpaan korvaan. Monillahan on esim. intissä huonontunut toisen korvan kuulo jossain ammunnoissa. Pitkän aikavälin melualtistus lienee molemmille korville kutakuinkin sama. Mutta enpä tiedä, onko korvissa synnynnäistä eroa keskenään, en ainakaan ole kuullut moisesta. Epäilisin siis, että toiseen korvaan on tullut kuulovaurio jostain yksittäisestä tällistä.
brn2sk8
10.06.2008 11:15:05
Reeneissä ois kylläkin pitänyt käyttää kuulosuojaimia, mutta basso humisi pään sisällä niin ankarasti niiden kanssa että otin pois ja nykysin tinnittää... No, ainakin oli reeneissä omat soundit kohdallaan, jotain hyvää..
Cry Baby and ask me WHY WHY
Point
10.06.2008 11:57:56
Mie en ymmärrä sitä, että korvatulpat muka pilaa soundin esim. rumpuja soittaessa. Kerran olen yrittänyt ilman tulppia soittaa ja eihän siitä mitään tullut. Se lähinnä otti korviin, eikä voinut keskittyä olennaiseen, eli soittamiseen. Se ihan oikeasti sattui.
Keikoilla sama juttu; ilman tulppia ei voi keskittyä kuuntelemiseen ja katselemiseen, vaan korviin sattuu ja ajatus kuulovauriosta kummittelee päässä. Tulpilla voi ilman pelkoa nauttia keikasta, eikä tarvitse pelätä kuulovauriota. Sounditkin on paljon selvemmät.
Ehkä olen vaan erilainen. =)
Wespa
10.06.2008 12:20:28
Mie en ymmärrä sitä, että korvatulpat muka pilaa soundin esim. rumpuja soittaessa. Kerran olen yrittänyt ilman tulppia soittaa ja eihän siitä mitään tullut. Se lähinnä otti korviin, eikä voinut keskittyä olennaiseen, eli soittamiseen. Se ihan oikeasti sattui.
Keikoilla sama juttu; ilman tulppia ei voi keskittyä kuuntelemiseen ja katselemiseen, vaan korviin sattuu ja ajatus kuulovauriosta kummittelee päässä. Tulpilla voi ilman pelkoa nauttia keikasta, eikä tarvitse pelätä kuulovauriota. Sounditkin on paljon selvemmät.
Ehkä olen vaan erilainen. =)

Eli et ole koskaan soittanut sellaisessa bändissä jossa rumpali on tarpeeksi taitava, ts. osaa soittaa sen verran hiljempaa ettei muilla hajoa korvat, mutta samalla kuitenki hyvin ja tarkasti. Paljon mukavampaa soitella niissä kokoonpanoissa joissa ei tartte rumpalin takia kaikkien muidenkin nostaa volatasoaan ja käyttää tulppia. Huomattavasti helpompaa esim. panostaa biisien dynamiikkaan kuin kuuset syvällä korvakäytävissä -meiningillä.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Point
10.06.2008 12:34:48
Eli et ole koskaan soittanut sellaisessa bändissä jossa rumpali on tarpeeksi taitava, ts. osaa soittaa sen verran hiljempaa ettei muilla hajoa korvat, mutta samalla kuitenki hyvin ja tarkasti.

No, käytännössä en ole soittanut sellaisessa bändissä, jossa rumpali on tarpeeksi taitava, ts. osaa soittaa sen verran hiljempaa, ettei muilla hajoa korvat, mutta samalla kuitenkin hyvin ja tarkasti. Oikeastaan en soita missään bändissä, vaan olen itse rumpali ja kyllä, osaan soittaa hiljaa. Olen vain todella herkkäkorvainen, joten mielummin käytän tulppia ja soitan sopivalla fiiliksellä, tarkasti ja dynaamisesti kuin hissuttelen liioitellusti ilman tulppia.

Paljon mukavampaa soitella niissä kokoonpanoissa joissa ei tartte rumpalin takia kaikkien muidenkin nostaa volatasoaan ja käyttää tulppia. Huomattavasti helpompaa esim. panostaa biisien dynamiikkaan kuin kuuset syvällä korvakäytävissä -meiningillä.

Niin on. Soitin kerran bändissä, kitaristina, myös rumpali käytti miun soittokamojani. Käytännössä kaikki oli miun. Rumpali ei ollut taitavimmasta päästä ja hän todellakin löi voimalla, ei tekniikalla. Ilman tulppia soittaminen ei tullut kuuloonkaan. Päätin lopettaa koko touhun, ennenko rumpali tulee sanomaan, että "Tää pelti meni vähä rikki, ei oo varaa maksaa, moro." =)
Yrms
10.06.2008 13:30:56
Korvissa on eroa mullakin. Oikea korva reagoi herkemmin ylä-ääniin ja vasen on muhjuisempi soundiltaan. Näin on aina ollut. Ei siis ole kummassakaan mitään kuulon heikentymistä vaan soundi vaan on erilainen :)

Itse olen käyttänyt jo pari satsia apteekin viiden euron 3M-merkkisiä sinisiä kuusia. Ovat itselleni aivan riittävät. Yhdet EAR-kuuset omistin vuosi takaperin mutta menivät suhteellisen nopeasti muodottomiksi joten ostin sitten noi apteekkiversiot ja aivan yhtä hyvin toimii.
www.mikseri.net/blindways
Jzci
10.06.2008 17:38:27

Mie en ymmärrä sitä, että korvatulpat muka pilaa soundin esim. rumpuja soittaessa.

No kyllä huonot tulpat, jos eivät pilaa, niin ainakin vääristävät ja muuttavat soundia merkittävästi. Erityisesti nämä keltaiset earit ym. vaahtmuovitulpat ja jotkut paskat kuppisuojaimet ovat oikeasti sellaisia joilla ei bändisoitossa tee yhtään mitään. Itse olen nykyisin mieltynyt noihin apteekista saataviin 3M tulppiin jotka ovat hintaansa nähden (muistaakseni 5,40e) varsin pätevät. Eivät mitkään täydelliset, mutta kyllä noiden kanssa mielummin elää kuin kuulovaurion.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
Satiainen
10.06.2008 18:50:25
Mä käytän earin 20s:eja jokapaikassa, musiikkiopistolla, festareilla ja klubeilla.
Papyrus Containing The Spell To Preserve Its Possessor Against Attacks From He Who Is In The Water
IJarro
10.06.2008 19:04:14
Eivät mitkään täydelliset, mutta kyllä noiden kanssa mielummin elää kuin kuulovaurion.

Ei lisättävää.

...muutaku, että ei tyhjä lato kattoa kaipaa.

Kuulovaurio on vähänniinku HIV. Helposti ja "kivasti" sen ittelleen nuorena (ja miksei vanhempanakin) hankkii, mut harvapa siitä oikeesti nauttii.
Kyrsii esat jotka leveilee tinityksellä ja kuulovaurioilla "vi**u mä oon kova muusikko! mä en käytä tulppia! mä en kuule"
Let's do some living after we die...
-J.-
10.06.2008 19:11:34
Mä käytän earin 20s:eja jokapaikassa, musiikkiopistolla, festareilla ja klubeilla.

Itse en käytä mitään missään, en musiikkiopistolla, en festareilla, en klubeilla, en reeniksellä. Pitäs tosin alkaa käyttää. Sen verran tärkeä toiminto tuo kuulo kumminkin on.
C'est moi....
IJarro
10.06.2008 19:16:13
Ja kyllä, mulla on valetut Elacinit (-6dB) ja EARin sateenvarjot (-16dB) mutta jos niitä joutuu yhtään useammin käyttämään keikoilla tai treeneissä (mulla on takana kumminkin 30 bändisoittovuotta aika mättöä ihan HC-punkista alkaen) niin voi todeta että on soundibalanssissa tai vaikka rumpalin tekniikassa vikaa.

Itse bigbandin leadtrumpetistin edessä istuvana voin kertoa, että se tulee kovaa. Ja tulee kovempaa ku rummut ikinä. Ilman tulppia en pärjäisi.
30kään bändisoittovuotta ei välttämättä kata genrejä laidasta laitaan...
Let's do some living after we die...
Kasu-_-
12.06.2008 00:34:19

Huomasin korvien erilaisuuden, kun kokeilin vaihtaa kuulokkeet joskus väärin päin. Tuntui että biiseihin tuli ihan uusia juttuja joita ei ollu kuullu aikaisemmin. Kuitenkaan mitään heikentymiä ei pitäis korvissa olla vaan erilainen saundi.

Kokeilkaas joskus muutkin vaihtaa kuulokkeet ja kuunnella mikä muuttuu. Auttaa muuten biisien plokkailuunkin, jos välillä vaihtaa korvien paikkaa...
Drunk'n'roll
Marshallga
12.06.2008 03:44:01 (muokattu 12.06.2008 03:47:55)
Itsellänikin on pieniä eroja korvien välillä. Rummut ja kitarat kuulen paljon selvemmin oikealla korvalla, erityisesti nopeammassa menossa.

Tähän mennessä näkemäni keikat olen ollut todistanut ilman minkäänlaista suojausta. Typeräähän tuo on, mutta saan musiikista paljon enemmän irti kun kuulen selvästi kokonaisuuden ilman minkäänlaista vaimentavaa materiaalia. Ensimmäisellä keikalla koitin niitä normaaleja vaahtomuovi tulppia, melkoista epäselvää mössöä niiden läpi tunki, joten en ole sen koommin niihin koskenut.
Yrms
12.06.2008 11:31:44
Auttaa muuten biisien plokkailuunkin, jos välillä vaihtaa korvien paikkaa...

Mites tämä onnistuu :D
www.mikseri.net/blindways
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)