Aihe: Kopioinnin/plagioinnin ja vaikutteiden raja..
1
kimurantti1
17.08.2003 14:10:27
Eli siis, olen jo väähän aikaa kuunnelut eräältä henkilöltä kommentteja tyyliin:

"soittosi kuulostaa aivan petruccilta",
"voi saatana, toi kuulostaa symphony X:ltä ",
"kaikki soolokitara biisisi kuulostavat aivan satrianilta, tai johnsonilta"

..normaali tapauksessa ottaisin nämä kaikki kohteliaisuuksina, mutta kun nämä laukoi eräs kyseinen henkilö, ne tarkoitti 100% varmasti, että olen kopioinut kys. kitaristien soittotyylin..

Nyt kun tarkemmin miettii, esim. Theaterkin on ottanut ekalle CD:lleen epäillyttävän paljon vaikutteita Rushilta, mukaan lukien tämä Ytse Jam..ja Symphony X:n Through The Looking Glassin alku menee aivan samalla tavalla kuin Surroundedin..eli myös kys. tyypit ottavat vaikutteita jostain=)

Itse olen sitä mieltä, että niin kauan kun ei kopioi suoraan jotain kohtaa, niin se on ok. Tai jos käyttää kliseitä (niinkuin KAIKKI kuuluisuudetkin joskus tekevät), se on ok kunhan niitä ei käytä kokoajan.

Missä siis menee raja?
Shaft
17.08.2003 18:30:17
Ei kai mitään yksiselitteistä rajaa ole olemassakaan. Jos jonkun soittajan vaikutus kuuluu soitossa yhtenä elementtinä, on se täysin OK. Kyseenalaisempaa on, jos omat ideat tuntuvat puuttuvan tyystin tai jonkun yksittäisen soittajan vaikutus on huomattavan ylikorostunut (vrt. stetsonpäiset SRV-kloonit)

Yleensä oma soundi kehittyy vuosien varrella. Laaja-alaiset kuuntelutottumukset auttavat myös paljon. Ei kannata jämähtää diggailemaan vain muutamaa artistia ja yhtä genreä.
jomppa82
17.08.2003 18:39:20
Mun mielestä raja menee kiinni jäämisessä.
Live fast, die die!
thomaso
18.08.2003 00:02:42
Eli siis, olen jo väähän aikaa kuunnelut eräältä henkilöltä kommentteja tyyliin:

Toihan on vaan hienoa, anna mennä vaan! Tyylisi ja maku tulevat kumminkin muuttumaan ja jos löytyy taitoa soittaa tollasta matskua niin ei siitä haittaa ole, päinvastoin. En tiedä kauan olet soittanut ja yleensä tietynlaisella musiikilla jota soittaja diggaa on tapana "tarrtua" omaan soittoon. biiseillä joita teet on tietty suuri merkitys, kokeile tehdä erilaista musaa. Jos alkaa toi samankaltaisuus liikaa hairitä niin lopeta em artistien kuuntelu kokonaan joksku aikaa.
Jormaz
18.08.2003 00:06:26
eli myös kys. tyypit ottavat vaikutteita jostain=)

Se joku on usein ynkkä mutta aihehan on tunnetusti tabu. Ynkän vaikutteet onkin sitten Risto-sedässä ja Risto-sedän vaikutteet jossain Hendrixeissä (?) ja Bacheissa...
Back to the 80's
Jucciz
18.08.2003 10:37:09 (muokattu 18.08.2003 10:38:40)
Yleensä oma soundi kehittyy vuosien varrella. Laaja-alaiset kuuntelutottumukset auttavat myös paljon. Ei kannata jämähtää diggailemaan vain muutamaa artistia ja yhtä genreä.

Olen täsmälleen samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa. Mun mielestä ei oo mitään pahaa siinä, että mulle tullaan sanomaan "kyllä oot selvästi Lukatherisi ja Methenysi kuunnellut" tai muuta vastaavaa, otan sen puhtaasti kehuna ja olen siitä oikeastaan ylpeä. Edellä mainitut herrat ovat olleet molemmat erittäin tärkeitä henkilökohtaisia innoittajia kitaransoitossa.

Se on jännä juttu kun kuuntelee paljon erilaista musiikkia, kaikesta jää aina jotain mieleen. Hyvää biisiä jää hyräilemään, sitä kokeilee kitaralla, ottaa siitä kenties joitain fraaseja omaan soittoon ja täydentää musikaalista sanavarastoaan. Se ei ole mikään tietoinen tapahtuma, vaikka tiedostan sen vaikutukset. Niin vaan käy väkisin. Kuulostat heiltä, joita kuuntelet, ja hyvä niin.

Ei se ole tämän varjolla ihme, että teinihevikitaristit kuulostavat lähes poikkeuksetta ihan uskomattoman tylsiltä. Jos levylautasella ei pyöri muuta, ei sillä omaa soittoakaan saa oikein väritettyä mielenkiintoiseksi. Ennakkoluulottomuus on tärkeintä. Vielä yläasteella en itse esim. uskonut diggailevani koskaan jatsia, nyt se on tyylisuuntana ehkäpä tärkein musiikillinen innoittajani ja on taatusti vienyt teoriaosaamista ja "musiikillista nälkää" aivan uudelle tasolle.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Mörkö
19.08.2003 00:08:52 (muokattu 19.08.2003 00:09:39)
Ei se ole tämän varjolla ihme, että teinihevikitaristit kuulostavat lähes poikkeuksetta ihan uskomattoman tylsiltä.

Mikähän kompleksi sinulla on tätä heavyä kohtaan? Kuljet jatkuvasti metalli palstalla vastailemassa aiheisiin että kuinka heavy ei ole mielestäsi musiikkia. Nyt rupeat täällä mollaamaan kitaristejakin.

Montaako teinihevikitaristia olet kuullut? Ja mistä sinä tiedät ettei heidän levylautaseltaan löydy muuta kuin heavyä?
"vinsentti on vihree nyrsijä"
Jucciz
19.08.2003 10:11:36 (muokattu 19.08.2003 10:17:48)
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa...

Mikähän kompleksi sinulla on tätä heavyä kohtaan? Kuljet jatkuvasti metalli palstalla vastailemassa aiheisiin että kuinka heavy ei ole mielestäsi musiikkia. Nyt rupeat täällä mollaamaan kitaristejakin.

Käsität väärin. Heviä on niin paljon, että sieltä löytyy jopa minulle paljon mielenkiintoista kuunneltavaa. Ota kirjoitukseni kokonaisuutena, en puhunut hevistä vaan teinihevikitaristeista, joista valitettavan moni sortuu perin yksipuoliseen soitantaan vaikutteiden suppean kirjon takia. Tämä siis ihan kokemuksieni perusteella. Älä ota loukkauksena, teen vain havaintoja.

Montaako teinihevikitaristia olet kuullut?

Yli viittäkymmentä, alle sataa, luulisin.

Ja mistä sinä tiedät ettei heidän levylautaseltaan löydy muuta kuin heavyä?

Koska tunnen vain noin puolet noista kitaristeista, en voikaan puhua kuin heidän puolestaan. Heidän levyhyllyistään löytyy kuitenkin lähes yksinomaan pelkkää heviä. Joitain poikkeuksia on, mutta ne ovat lähinnä vahvistamassa sääntöä. No offence! Nimen omaan kyse on siitä, että osasta näistä "teinihevikitaristeista" tulee todennäköisesti aikanaan varsin mielenkiintoisia soittajia, kunhan he ymmärtävät avartaa musiikillista näkemystään tutustumalla muihinkin musiikkityyleihin. En tarkoita, että soittoon sinänsä pitäisi tietoisesti plagioida valmiita riffejä, melodioita tai sointukulkuja "eri karsinoista" vaan lähinnä sitä, että musiikissa monipuolisuus ei koskaan ole haitta ja erilaiseen musiikkiin tutustumisen soisi olevan elinikäinen prosessi. Paikalleen jämähtämisen tuloksena syntyy AC/DC:tä, Santanaa tai Kaija Koota.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Mörkö
19.08.2003 11:27:56
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa...

Kieltämättä kalahti kyllä hieman. Nimittäin olen itse 19v eli teini vielä. Tosin riippuu hieman millä mittapuulla teiniyden mittaa. Ja soitan pääasiassa metallia. Muukin musiikki menee.

Tunnustan kyllä että hieman ylireagoin mutta rupesi vain tuntumaan että olet ottanut tämän metallimusiikin oikein vihanpidon kohteeksi.

Kysynpäs vielä miksi juuri "teiniheavykitaristit"? Miksi ei "teinipunkkitaristit" tai "teinirockkitaristit"? :)
"vinsentti on vihree nyrsijä"
Insane Kane
21.08.2003 12:14:07
Paikalleen jämähtämisen tuloksena syntyy AC/DC:tä, Santanaa tai Kaija Koota.
__

Paikalleen jämähtämisen tuloksena syntyy Turvakytkin.
Tekisit jukkis niinku teet ja anna muiden tehä kuten ne haluaa.
Vitusti säröä Perkele!!
kimurantti1
21.08.2003 20:02:29 (muokattu 21.08.2003 20:02:51)
Itseasiassa olen jo ollut n. kuukauden kuuntelematta Symphony X:ää. LTE Experimentiä tullut nyt lähinnä kuunneltua.

Kyseinen tyyppi muuten laukoi eilen tällaisen jutun:
"Lopeta tuo kokosävelasteikon soittaminen täppingillä, se kuulostaa aivan liikaa Romeolta, keksi jotain omaa. Äläkä viitsi noissa groove jutuissasi käyttää kromaattista skaalaa, se on aivan liian Petruccia."

Eli kokosävelasteikon täppääminen on siis Romeon yksinoikeus ja kromaattinen Petruccin...heh...what ever...

Kylläpä helpotti...
lxi
21.08.2003 20:04:48
Eli kokosävelasteikon täppääminen on siis Romeon yksinoikeus ja kromaattinen Petruccin...heh...what ever...

Eikun kromaattinen on Julius Fucikin ja kokosävelasteikko Thelonius Monkin. Jooo.
Mainostilaa vuokrattavana
ICE
22.08.2003 01:20:24
Outoa että jengi ei vastaa tähän ketjuun sellasella vauhdilla kuin "Kavereiden mielestä liian hyvä" threadiin.. tästä vois taas kehkeytyä sellanen kunnon miinustaistelu.

Parempaa/hauskempaa lähitulevaisuutta odotellen - yours truly ICE9
- sideburns forever -
S@mi
22.08.2003 11:42:03
Joo no kopioinnista ja plagionnista puheen ollen. Joku henkilö oli päättänyt kopioida minun omia biisejäni...suoraan.
Tyyppi oli laittanut suoraan samat mp3:set jotka olin nauhottanut, miksannut ja masteroinut kotona omille sivuilleen. Tietenkin kertoi itse soittavansa kaikki instrumentit ja väitti säveltäneensä biisit. Kyse ei ollut mistään yhdestä biisistä vaan kaveri oli kopioinut yli 10 kappaletta. Kopioinnin kohteeksi oli joutunut myös info sivustoni, josta välinelista oli kopioitu sanasta sanaan.
Tällästä tällä kertaa. Onneks eräs tyyppi tuli kysäsemään multa että miksi olen kopioinut kyseisen herran kappaleita sivustoilleni!
Ei ole paljon munuainen tällä kaverilla ole raksuttanut.
Asiasta mainittuani sivusto ja kappaleet hävisivätkin yllättäen.

Noh, kait joku sai jotain virtuaalityydystä tuostakin.
Musaa ja kitaratricksejä: www.samianttila.tk
kimurantti1
26.08.2003 20:26:32
Parempaa/hauskempaa lähitulevaisuutta odotellen - yours truly ICE9

Parempaa/hauskempaa?
Jospa saisin vielä jollain ilveellä nauhoitettua omat juttuni...
Sintti
27.08.2003 13:28:37 (muokattu 27.08.2003 13:30:00)

mulla on taasen semmonen juttu, että yks tyyppi aukoo koko ajan päätään meidän sivujen vieraskirjassa, että ollaan plagioitu niiden sivuja... hah... nytkin auko päätään, kun pistin meille semmosen alotus sivun, että oltiin kopioitu se niiltä... jotku ihmiset vaan on ilmeisesti niin itsekeskeisiä, että luulee, että kaikki matkii niitä...ja tämä ei oo eka kerta, kun se valittaa meille plagioinnista... ei kannata välittä tuommosesta...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)